انگیزه‌دهنده‌های خارجی

انگیزش‌ها عوامل مختلی از جمله درونی و بیرونی دارند. گاهی از درون برای یک کار تقویت و یا تشویق می‌شوید و گاهی انگیزش‌دهنده‌های خارجی موجب و سبب انجام کاری می‌شود. هر کدام از این دو در موفقیت شخص در انجام فعالیت‌هایش نقش خاصی دارد، ولی در این مقاله بیشتر به انگیزش‌های بیرونی خواهیم پرداخت.
سه‌شنبه، 8 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
انگیزه‌دهنده‌های خارجی
با انگیزه‌ها و محرک‌های خارجی بیشتر آشنا شوید
 
چکیده
انگیزش‌ها عوامل مختلی از جمله درونی و بیرونی دارند. گاهی از درون برای یک کار تقویت و یا تشویق می‌شوید و گاهی انگیزش‌دهنده‌های خارجی موجب و سبب انجام کاری می‌شود. هر کدام از این دو در موفقیت شخص در انجام فعالیت‌هایش نقش خاصی دارد، ولی در این مقاله بیشتر به انگیزش‌های بیرونی خواهیم پرداخت.

تعداد کلمات : 1237 / تخمین زمان مطالعه : 6 دقیقه
 
سیب
 
نویسنده: Kendra cherry, June, 25. 2018
مترجم: محمد براتی
 
دسته بندی انگیزه‌ها به دو دسته انگیزه‌های درونی و بیرونی از مهمترین دسته بندیهای انگیزشی به شمار می‌رود. منبع و کانون تقویت کننده و تحریک کننده این انگیزه‌ها تفاوت اساسی آن‌ها را با یکدیگر سبب می‌شود. زمانی که این منبع یک عامل درونی است مثل تمایل به پیشرفت، رسیدن به قدرت، دوست داشته شدن و... صحبت از انگیزه‌های درونی است، ولی زمانی که یک عامل بیرونی مطرح است که به عنوان محرکی فرد را وادار به فعالیتی خاص می‌کنند، صحبت از انگیزه‌های بیرونی است. 

انگیزش بیرونی منسوب به رفتارهایی است که از طریق پاداش‌های خارجی مانند پول، شهرت، نمره و ستایش هدایت می‌شود. فرد با پیش‌بینی و آگاهی از احتمال دریافت این پاداش‌ها رفتار خود را سازمان می‌بخشد و بسته به شدت تمایلی که این پاداش‌ها در وی ایجاد می‌کند فعالیت خود را تا رسیدن به آن تداوم می‌بخشد. این نوع انگیزه ناشی از خارج از فرد است، در حالی که بر خلاف انگیزه ذاتی که در داخل فرد ایجاد می‌شود.
 

انگیزه بیرونی چیست؟

برای خواندن این مقاله انگیزه خود را در نظر بگیرید. آیا شما سعی می‌کنید این اصول را یاد بگیرید تا بتوانید درجه خوبی در کلاس روانشناسی خود کسب کنید؟ این بدان معنی است که شما در حال مطالعه اصول برای بدست آوردن تقویت خارجی (گرفتن درجه خوب) هستید، به این معنی که رفتار شما یک محرک انگیزشی بی نظیر است.

از سوی دیگر اگر شما این را مطالعه می‌کنید چون علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد رفتارهای انسانی هستید پس این نمونه‌ای از انگیزه ذاتی است. افرادی که به طور غیر منتظره‌ای انگیزه دارند حتی اگر این کار هیچ پاداش و سودی برایشان نداشته باشد به انجام کار ادامه خواهند داد. به عنوان مثال، کسی که در موقعیت تولید کار می‌کند، ممکن است مقداری از وظایف معمول را انجام دهد که لذت بخش نیستند، ازآنجایی که این فرد برای تکمیل این وظایف یک پاداش بیرونی (چک) دریافت می‌کند، او انگیزه‌ای برای انجام آن‌ها خواهد داشت.

وقتی می‌خواهید کسی را به انجام کاری تشویق کنید مانند گرفتن بچه برای انجام کارهای خانه، بهترین راه برای انگیزه آن‌ها چیست؟ بسیاری از افراد ممکن است با ارائه نوعی پاداش مانند یک رفتار خاص یا اسباب بازی شروع کنند. این یک نمونه عالی از انگیزه بیرونی است، زیرا رفتار با کسب پاداش خارجی انگیزه می‌گیرد. بر خلاف انگیزه درونی که از درون فرد حاصل می‌شود انگیزش بیرونی صرفا بر روی پاداش‌های بیرونی متمرکز می شود.
 

انگیزش بیرونی می‌تواند پاداش‌های مادی یا روحی باشد:

انگیزه بیرونی معمولا به عنوان تمایل ما به شرکت در فعالیت‌ها به منظور بدست آوردن برخی از انواع پاداش‌های خارجی شناخته شده تعریف شده است. مهم است که توجه داشته باشید که این پاداش‌ها می‌تواند به لحاظ ماهیت قابل لمس یا روانشناختی باشد. پول و انعام دو نوع رایج پاداش قابل لمس است. برخی از مردم در فعالیت‌هایی شرکت می‌کنند که به طور معمول نمی‌تواند به طرز زیادی لذت بخش باشد یا پاداش زیادی داشته باشد. ورزشکاران اغلب در جلسات شدید و دشوار شرکت می‌کنند تا بتوانند در مسابقات ورزشی رقابت کنند تا جوایز را دریافت کنند.وقتی می‌خواهید کسی را به انجام کاری تشویق کنید مانند گرفتن بچه برای انجام کارهای خانه، بهترین راه برای انگیزه آن‌ها چیست؟ بسیاری از افراد ممکن است با ارائه نوعی پاداش مانند یک رفتار خاص یا اسباب بازی شروع کنند. این یک نمونه عالی از انگیزه بیرونی است، زیرا رفتار با کسب پاداش خارجی انگیزه می‌گیرد. بر خلاف انگیزه درونی که از درون فرد حاصل می‌شود انگیزش بیرونی صرفا بر روی پاداش‌های بیرونی متمرکز می شود.

انواع انگیزه‌های بیرونی روانشناختی می‌تواند شامل ستایش و تحسین عمومی باشد. کودک اتاق خود را تمیز می‌کند تا مورد ستایش پدر و مادر خود قرار گیرد. یک بازیگر در نقشی که به او داده‌اند بازی می‌کند تا مورد توجه و تحسین مخاطبانش قرار گیرد.  در هر دو نمونه در حالی که پاداش‌ها فیزیکی و قابل لمس نیستند یک نوع پاداش انگیزشی است که خارج از روند واقعی شرکت در رویداد است.
 

انگیزه بیرونی چقدر موثر است؟  

چقدر پاداش‌های بیرونی بر افزایش انگیزه موثر است؟ این نوع انگیزه می‌تواند بسیار موثر باشد. فقط به چند نمونه از کارهایی که در زندگی خود برای گرفتن نوعی پاداش خارجی انجام می‌دهید نگاهی بیاندازید. شما ممکن است برای خرید از کارت مخصوص فروشگاه استفاده کنید برای کسب امتیاز، تخفیف و گرفتن جایزه. شما ممکن است برای کسب درآمد وظایفی را در کار انجام دهید که دوست ندارید. شما حتی ممکن است از نوع خاصی از کارت اعتباری برای دریافت مایل‌های هواپیما استفاده کنید. همه‌ی اینها نمونه‌هایی از رفتارهای خاص برای به دست آوردن پاداش خارجی هستند.
 

انگیزه بیرونی می‌تواند گاهی اوقات نتیجه معکوس دهد:

در حالی که ارائه پاداش می‌تواند در بعضی موارد انگیزه را افزایش دهد محققان نیز متوجه شده‌اند همیشه این‌طور نیست. در واقع پاداش‌های بیش از حد می‌تواند در واقع باعث کاهش انگیزه ذاتی شود.
تمایل به انگیزه‌های بیرونی با دخالت در انگیزه ذاتی به عنوان یک اثر اثبات شده است. این موضوع باعث کاهش رفتارهای انگیزه ذاتی شده است.
در یک آزمایش کلاسیک توسط lepper, Greene, Nisbett بچه‌ها برای طراحی با قلم به شدت پاداش گرفته بودند، فعالیتی که از آن در طول زمان بازی لذت برده بودند. پس از ان دوباره به کودکان فرصتی برای بازی با قلم‌ها داده شد، کودکانی که برای استفاده از آن قبلا پاداش گرفته بودند علاقه‌ای به بازی با قلم‌ها نداشتند. با این حال بچه‌هایی که پاداش نگرفته بودند به بازی با قلم ادامه دادند.
 

درک نتایج:

چرا پاداش گرفتن برای انگیزه منجر به چنین تغییر رفتار ناگهانی می‌شود؟ یک دلیل این است که مردم تمایل دارند انگیزه‌های خود را برای مشارکت در فعالیت‌ها تحلیل کنند. هنگامی که آن‌ها برای انجام کار پاداش داده می‌شوند آن‌ها اهمیت زیادی برای تقویت نقش در رفتارشان دارند. دلیل دیگر ممکن است این باشد که فعالیت‌هایی که در ابتدا احساس می‌شود بازی و سرگرم کننده است وقتی با پاداش خارجی ترکیب می‌شود می‌تواند به کار و یا تعهد تبدیل شود.

پاداش‌های خارجی می‌تواند یک ابزار مهم در ایجاد انگیزه در رفتار باشد، اما متخصصان هشدار می‌دهند که باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند مخصوصا برای کودکان.
انگیزه‌های خارجی در مواردی که مردم ابتدا علاقه‌ای به انجام فعالیت ندارند یا در مواردی که مهارت‌های پایه‌ای ندارند بهتر عمل می‌کند. اما این پاداش‌ها باید کوچک باشند و باید مستقیما به انجام یک رفتار خاص متصل شوند. هنگامی که برخی از انگیزه‌های ذاتی و مهارت‌های لازم ایجاد شدند باید انگیزه‌های خارجی به آرامی از بین بروند.
 

یک کلمه از ما :

انگیزه بیرونی می‌تواند نفوذ پرقدرتی بر رفتار انسان داشته باشد، اما با تحقیق در مورد اثر بیش از حد آن نشان می‌دهد، استفاده از آن محدودیت‌هایی دارد. شما همچنین ممکن است آن را مفید در نظر بگیرید چرا که متوجه می‌شوید برای انجام فعالیت آیا انگیزه درونی یا انگیزه بیرونی دارید.
 

 بیشتر بخوانید : تعریف انگیزه و انواع آن

آیا شما منتظر تمرینات خود در ورزشگاه هستید زیرا شما با یک دوست در مورد اینکه چه کسی بیشترین وزنه را میزند شرط بسته‌اید؟ پس شما بی طرفانه انگیزه می‌گیرید.
از سوی دیگر اگر شما مشتاق کار کردن هستید زیرا شما فعالیت سرگرم کننده و لذت بخشی را پیدا کرده اید پس شما ذاتا انگیزه دارید.

انگیزه بیرونی چیز بدی نیست. پاداش‌های خارجی می‌تواند ابزار مفید و موثری برای دست‌یابی به انگیزه و کار بر روی افراد باشد. این امر می‌تواند به ویژه هنگامی که مردم نیاز به تکمیل یک کار دشوار یا کاری که به آن علاقه ندارند هستند مانند تکالیف خسته کننده و یا یک پروژه که سخت است، بسیار مهم است.  
 
 

برگرفته از سایت : https://www.verywellmind.com  



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.