رفلاکس معده

بیماری GERD یا رفلاکس معده عارضه ای بسیار شایع است که به شرایطی اطلاق می شود که اسید معده بالا آمده و وارد مری می شود.
پنجشنبه، 17 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
رفلاکس معده
درمان های طبیعی برای رفلاکس معده
 
چکیده:
بیماری GERD یا رفلاکس معده عارضه ای بسیار شایع است که به شرایطی اطلاق می شود که اسید معده بالا آمده و وارد مری می شود. گیاهانی مانند گلپر، شیرین بیان، زیره سیاه و غیره می توانند در کاهش علائم آزار دهنده آن مؤثر باشند. برخی روشهای طبیعی که عمدتاً به اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی مربوط می شود، به بهبود این بیماری کمک می کنند.

تعداد کلمات : 1138 / تخمین زمان مطالعه : 6 دقیقه

معده

نویسنده: Minesh Khatri, September
مترجم: سید محمد حسن هاشمی

سوزش سر معده یا رفلاکس معده عارضه ای ناخوشایند و بسیار شایع است. علت این مشکل بالا آمدن اسید معده در مری است. در این حالت فرد احساس میکند آتش کوچکی در معده او روشن شده و تا گردن او زبانه می کشد. همانطور که می دانید، این مشکل با مصرف دارو کاهش میابد اما استفاده از درمان های خانگی و تغییر در شیوه زندگی نیز می تواند کمک کننده باشد. یکی از این درمان های خانگی مصرف کلسیم است. ماده ای که در بیشتر داروهای ضد اسید بدون نسخه وجود دارد. اگر شما مدام از این داروها استفاده می کنید و باز هم بیش از هفته ای ۲ بار یا بیش از دو هفته رفلاکس معده دارید، وقت آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید چراکه ممکن است شما به بیماری GERD یا رفلاکس معده مبتلا باشید. رفلاکس در دراز مدت می تواند سبب بروز مشکلات جدی شود. به عنوان مثال ممکن است موجب بیماری التهاب مری و استریج شود. حتی می تواند منجر به ابتلا به سرطان شود، هرچند که این مورد چندان شایع نیست. اما در کل جلوگیری از بالا آمدن اسید معده، به معنای جلوگیری از بروز مشکلات جدید در بدن است. در اینجا به برخی درمان های طبیعی و علت کارآمد بودن آنها برای ریفلاکس معده اشاره می کنیم:

تحقیقات بر روی داروهای گیاهی همچنان ادامه دارد اما اساس اغلب آنها دارویی به نام ایبروگست(Iberogast) میباشد که از ترکیب ۹ گیاه بدست آمده است.
  • گلپر
  • زیره سیاه
  • گیاه خردل دلقک
  • بابونه آلمانی
  • کلندین
  • وارنگ بو یا فرنجمشک
  • شیرین بیان
  • خارمریم
  • نعنا فلفلی
ممکن است عجیب به نظر بیاید اما جویدن آدامس سبب ترشح بیشتر بزاق می شود که همین بزاق می تواند اسید را متوقف کند. به علاوه، جویدن آدامس سبب می شود شما دائماً آب دهانتان را قورت دهید که این امر موجب پایین رفتن اسیدی می شود که تا مری بالا آمده است. اما در زمان خرید آدامس ها دقت کنید و آدامس های بدون قند را مصرف کنید تا به دندانهای شما آسیب نرسد.
تحقیقات نشان داده است که این قرص علائم ریفلاکس را تا حد زیادی کاهش می دهد اما هنوز کاملاً مشخص نیست که کدامی ک از این گیاهان نقش بیشتری در درمان این عارضه دارند. بعلاوه باید توجه داشت که روغن نعنا فلفلی ریفلاکس را تشدید می کند بنابراین کسانی که به این مشکل دچار هستند، باید از خوردن این روغن پرهیز کنند.

آیا درمان های طبیعی دیگری نیز وجود دارد؟
ملاتونین نیز که برای کاهش مشکلات خواب استفاده می شود، در درمان رفلاکس معده مؤثر واقع شده است. اما محققان هنوز مطمئن نیستند که آیا این ماده تنها برای این عارضه مفید است یا اینکه برای تمامی مشکلات معده مؤثر می تواند باشد. به هر حال پیش از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. برخی مکمل ها می توانند دارای عوارض جانبی باشد یا با داروهای دیگر تداخل داشته باشد.

آیا نوشیدن شیر برای رفلاکس معده مؤثر است؟
ممکن است شنیده باشید که شیر برای کاهش اسید معده مؤثر است. هرچند که شیر می تواند موقتاً علائم این بیماری را کاهش دهد اما مواد تشکیل دهنده آن بویژه چربی رفلاکس را تشدید می کنند. با اینکه شیر درمان دائمی اسید معده نیست، اما حاوی مقادیر زیادی کلسیم است که برای ساخت استخوان ها ضروریست. سعی کنید از شیر کم چرب استفاده کنید اما زیاده روی نکنید. در هر بار مصرف به عنوان میان وعده بیش از ۲۲۰ میلی لیتر شیر ننوشید. پر کردن معده سبب افزایش اسید معده و در نتیجه رفلاکس آن می شود.

آیا جویدن آدامس در کاهش اسید معده نقش دارد؟
ممکن است عجیب به نظر بیاید اما جویدن آدامس سبب ترشح بیشتر بزاق می شود که همین بزاق می تواند اسید را متوقف کند. به علاوه، جویدن آدامس سبب می شود شما دائماً آب دهانتان را قورت دهید که این امر موجب پایین رفتن اسیدی می شود که تا مری بالا آمده است. اما در زمان خرید آدامس ها دقت کنید و آدامس های بدون قند را مصرف کنید تا به دندانهای شما آسیب نرسد.

درمان طبیعی رفلاکس معده
با استفاده از چند کار ساده می توانید میزان ترشح اسید و رفلاکس آن را به حداقل برسانید. این راه کار ها عبارتند از:
مراقب تغذیه خود باشید. از خوردن غذاهایی که موجب رفلاکس می شوند بپرهیزید و در مصرف موادی مانند: روغن نعنا فلفلی، کافئین، نوشابه، شکلات، مرکبات و آبمیوه ها، گوجه، پیاز، و غذاهای چرب، محتاط باشید. سعی کنید بیشتر از غذاهای فیبر دار استفاده کنید تا مجرای گوارشی شما نرم و سالم بماند.همچنین لازم است حجم غذایی که در هر وعده می خورید را کاهش دهید. بهتر است به جای ۳ وعده زیاد، ۵ یا ۶ وعده کوچک غذا بخورید. خوردن یکباره ی حجم زیادی از غذا سبب افزایش رفلاکس معده می شود.
 
به زمان غذا خوردن اهمیت دهید. سعی کنید ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب چیزی نخورید تا در زمانی که دراز می کشید، معده خالی باشد.
 
نحوه غذا خوردن مهم است. به آرامی غذا بخورید و لقمه های کوچک بردارید.
 
وزن خود را کاهش دهید. چربی اضافه دور شکم ممکن است به معده فشار وارد کرده و سبب بالا آمدن اسد به درون مری شود. برای کاهش وزن و یک رپیم غذایی مناسب با یک مشاور تغذیه مشورت کنید.
 
یادداشت بردارید. زمانی که رفلاکس دارید، دفترچه ای بردارید و چیزهایی که اخیراً خورده اید را لیست کنید. به این ترتیب می توانید بفهمید که چه غذاهایی موجب ناراحتی معده شما شده و از آنها پرهیز می کنید.
 

بیشتر بدانید : مواد غذایی که جهت رفع بازگشت اسید معده مفید می‌باشند


از استعمال دخانیات دوری کنید. سیگار کشیدن باعث ضعیف شدن ماهیچه ای می شود که مسئول نگه داشتن اسید در معده است. همچنین، دود از ترشح بزاق جلوگیری می کند و همانطور که پیش تر اشاره شد، قورت دادن بزاق مانع بالا آمدن اسید می شود. به علاوه، هر نوع دودی که سبب تنگ شدن مجرای تنفسی ما می شود، می تواند ایجاد سرفه کرده و فشار اضافی به شکم تحمیل کند. همین فشار منجر به  بروز ریفلاکس خواهد شد. به این دلیل و هزاران دلیل آشکار دیگر، سیگار کشیدن را ترک کنید. حتی جویدن توتون و تنباکو وضعیت را بدتر خواهد کرد چراکه نیکوتین دائماً آزاد می شود و این به معنای افزایش ریفلاکس است.
 
کمر بندتان را محکم نبندید. از پوشیدن شلوار های جین تنگ خودداری کنید چراکه اینگونه لباس ها فشار زیادی بر روی شکم وارد کرده و سبب بالا آمدن اسید معده می شوند.
 
روی سطح شیبدار بخوابید. می توانید با قرار دادن تخته های چوبی در زیر تختتان، ارتفاع زیر سرتان را تا ۱۵ سانت افزایش دهید. اما لازم است بدانید که استفاده از بالش های بلند، کمکی به شما نخواهد کرد.
 
داروهایی که موجب ریفلاکس معده می شوند:
داروهای ضد استرس
آنتی بیوتیک ها
داروهای ضد افسردگی
داروی فشار خون
نیترو گلیسیرین
مسکن ها

برگرفته از سایت: WebMD.COM


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.