روز شمار جنگ 33 روزه : روز چهاردهم و پانزدهم

سه شنبه 25 جولای 2006برابربا 29 جمادی الثانی 1427 و مصادف با3/5/1385 چهاردهمین روز مقاومت اسلامی لبنان است. به گزارش خبرگزاری حیات، وقایع و اتفاقات این روز به شرح زیر است:
شنبه، 17 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روز شمار جنگ 33 روزه : روز چهاردهم و پانزدهم
روز شمار جنگ 33 روزه : روز چهاردهم و پانزدهم
روز شمار جنگ 33 روزه : روز چهاردهم و پانزدهم

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون




روز چهاردهم:

سه شنبه 25 جولای 2006برابربا 29 جمادی الثانی 1427 و مصادف با3/5/1385 چهاردهمین روز مقاومت اسلامی لبنان است.
به گزارش خبرگزاری حیات، وقایع و اتفاقات این روز به شرح زیر است:

الف ـ اقدامات حزب الله

1ـ اقدامات نظامی
ـ در پی حملات موشکی حزب الله به شهر راهبردی حیفا در عمق فلسطین اشغالی تا کنون 30 درصد از مجموع ساکنان از این شهر گریخته اند .
ـ حملات موشکی حزب الله به شهرهای حیفا، صفد، کرمئیل، کریات شمونه، نهاریا، جلیل علیا، روشن بینا حتسور، علی دبین، الخیام، المرجعین، شیحین و علی با تولیه.
ـ مورد هدف قرار دادن شهر حیفا بوسیله 16 موشک و زخمی شدن 25 نفر صهیونیست .
ـ کشته شدن 2 نفر و زخمی شدن 69 نفر صهیونیست در حملات موشکی امروز نیروهای مقاومت به شمال سرزمین های اشغالی .
ـ تعداد موشکهای شلیک شده به اسرائیل طی 24 ساعت گذشته 80 فروند بوده که منجر به کشته و زخمی شدن 70 صهیونیست گردیده است .
ـ درگیری شدید بین نیروهای حزب الله و ارتش صهیونیستی در محور مارون الراس و بنت الجبیل طی 24 ساعت گذشته ادامه داشته که ارتش صهیونیستی از نیروهای زبده و کماندویی خود در این عملیات استفاده نموده است . ولی رزمندگان حزب الله با استفاده از تاکتیک جنگ و گریز توانستند ضربات مرگ باری را بر سربازان صهیونیستی وارد آورند .
2ـ مواضع
ـ سید حسن نصر الله : حزب الله هنوز چیزی از قدرت خود را نشان نداده است ، مهمترین نقطه قوت ما عدم آگاهی دشمن نسبت به توانایی ما می باشد و به همین دلیل به دروغ گویی پناه برده است . سلاح ما سلاحی برای تجاوز نیست بلکه سلاحی است تا دشمن را وادار به تعقل بیشتر بنماید .ولی ما در این موقعیت باقی نخواهیم ماند و لحظه ای فرا می رسد که تمام وسایل موجود برای دفاع از حاکمان استفاده کنیم و در آن زمان دیگر هیچ خط قرمزی برای ما وجود نخواهد داشت .
ـ یکی از اعضای نظامی حزب الله تاکید کرد : نیروهای زبده حزب الله لبنان با تاکتیک عکس العمل برق آسا و پنهان برای رویا رویی با ارتش رژیم صهیونیستی در سطح زمین لحظه شماری می کنند .
ـ یک منبع نظامی : حزب الله برای هر مرحله دفاع از لبنان در قبال تهاجم رژیم صهیونیستی برنامه‌های ویژه ای هم برای مقابله با عملیات آبی – خاکی دشمن صهیونیست طرح ریزی نموده است.
توضیح : سید حسن نصر الله چندی پیش اعلام کرده بود نیروهای مقاومت اسلامی حزب الله لبنان به زودی بار دیگر دولت اسرائیل و ارتش آن را غافلگیر خواهد کرد . همچنین نماینده حزب الله در ایران از شروع حرکت معکوس بر علیه رژیم صهیونیستی خبر داده بود که ما جنگ را به درون خاک فلسطین اشغالی می کشیم و این جنگ اسمش آغاز نابودی رژیم صهیونیستی است .
ـ معاون دبیر کل حزب الله تاکید کرد کاندولیز رایس وزیر امور خارجه امریکا هیچ برنامه و طرحی که منافع‌ملت لبنان را در نظر بگیرد ، با خود نیاروده است و تنها به دنبال تامین منافع خاص رژیم صهیونیستی است.
3ـ عملیات روانی
ـ عضو حزب الله لبنان : ما آمادگی چند ماهه بلکه چند ساله را داریم و لی خوب هر چه طولانی تر شود به ضرر آنهاست .

ب ـ اقدامات رژیم صهیونیستی

1ـ اقدامات نظامی
ـ بمباران مناطق مختلف لبنان بویژه جنوب بیروت و منطقه «حاره حریک» توسط رژیم صهیونیستی که به بیش از چهل بار رسید .
ـ زخمی شدن 4 نیروی پاسدار صلح سازمان ملل متحد در حمله توپخانه نیروهای رژیم صهیونیستی .
توضیح : بنا به گفته میلوس استروگر (سخنگوی نیروهای سازمان ملل متحد مستقر در لبنان) این اقدام رژیم اسرائیل در روستای ادمیخ در جنوب لبنان صورت گرفته که در نتیجه 4 سرباز کلاه آبی که همگی اهل غنا هستند زخمی گردیدند . همچنین استروگر می افزاید : دراین حمله خسارت های زیادی به مواضع نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان وارد آمده است و حال سربازان زخمی نیز وخیم است .
ـ حمله بالگردهای نظامی اسرائیل به یک دستگاه آمبولانس در نزدیکی روستای قانا و به شهادت رساندن یک امداد گر و بر جای ماندن چهار زخمی .
ـ بمباران شهرک کفر شوبا در جنوب لبنان با استفاده از سلاحهای غیر متعارف .
ـ به شهادت رساندن 9 نفر از مردم شهر نبطیه .
ـ ریختن6000 تن بمب بر سر مردم بی دفاع لبنان طی 13 روز گذشته توسط رژیم صهیونیستی .
ـ اسرائیل 20 موشک به منطقه ضاحیه جنوبی شلیک نموده است ، همچنین تعداد 20 نفر از اعضای حزب الله جنبش امل در منطقه جنوب لبنان به شهادت رسیده اند.
ـ ریختن 500 تن بمب بر سر شهر بنت الجبیل .
2ـ مواضع
ـ اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد : اسرائیل مصمم است جنگ با حزب الله را ادامه دهد .
ـ روزنامه کامرسانت روسیه : اسرائیل با استقرار نیروهای حافظ صلاح بین المللی موافقت کرده و از این نیروها انتظار دارند تا نه تنها مانع از ادامه درگیریها شوند ،بلکه به اجرای عملیات خلع سلاح حزب الله نیز کمک کنند .
ـ معاون نخست وزیر اسرائیل گفت : هیچ جایگزینی به جای پیروزی بر حزب الله وجود ندارد .
3ـ عملیات روانی
ـ شیمون پرز معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن درخواست از مردم لبنان مبنی بر خلع سلاح نمودن حزب الله عنوان کرد : شما ثابت کردید می توانید سوری ها را از کشورتان بیرون کنید ، پس می توانید کشورتان را از شر سلاح های حزب الله راحت کنید .
ـ نیروهای رژیم صهیونیستی در شبکه مخابراتی لبنان نفوذ کرده و با صدای خشک و بم از مردم لبنان می خواهند تا هیچ یاری به حزب الله نرسانند
4ـ اخبار
ـ وزیر جنگ اسرائیل تصمیم گرفت چند شهر و شهرک صهیونیست نشین را جزو مناطق جنگ زده اعلام کند .
ـ به دنبال افزایش شلیک موشکهای حزب الله به شهرهای اسرائیل ، تاخیر در پرواز هواپیماها به شدت افزایش یافته است . این خطوط هوایی که تا کنون از منظم ترین خطوط هواپیمایی دنیا محسوب می شد ، هم اکنون با تاخیرهای 7 – 8 ساعته مواجه شده است .
ـ یکی از وزراء رژیم صهیونیستی اعتراف نموده که ساختن خسارتهای ناشی از موشک باران شهرهای فلسطین اشغالی توسط حزب الله سالیان زیادی به طول می انجامد .
ـ مردم حیفا در اعتراض به رژیم صهیونیستی و اینکه آنها غول داده بودند جنگ طولانی نخواهد شد در خیابانهای شهر به تظاهرات پرداختند .

ج مواضع و واکنشها:

1ـ آمریکا
ـ تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید به نقل از بوش گفت : هیچ دلیلی برای پذیرش این که آتش بس فوری باعث توقف خشونت در خاورمیانه می شود وجود ندارد .
ـ روزنامه کامرسانت روسیه : آمریکا با استقرار نیروهای حافظ صلح بین المللی موافقت کرده و از این نیروها انتظار دارد تا نه تنها مانع از ادامه درگیریها شود ، بلکه به اجرای عملیات خلع سلاح حزب الله نیز کمک کند .
ـ رایس : مایلیم که آرامش و امنیت در دو کشور بر قرار شود البته طبق نقشه و اندیشه و دیدگاه جورج بوش .
ـ مسئولین آمریکائی اعلام کردند دولت آمریکا به واگذاری بمب های هدایت شونده لیزری هوشمند به رژیم صهیونیستی سرعت خواهد بخشید .
2ـ اروپا
• انگلیس
ـ تونی بلر ناآرامی اخیر در خاورمیانه را یک فاجعه برای لبنان دانست و از طرفین درگیر خواست به خشونت ها پایان دهند .
توضیح : لازم به ذکر است بلر و بوش تاکنون از پذیرش آتش بس فوری در منطقه که کوفی عنان پیشنهاد کرده خودداری نموده اند .
ـ نخست وزیر انگلس : تا زمانی که مشکلات اسرائیل و فلسطین هنوز به قوت خود باقی باشد و حمایتی از نیروهای دموکراتیک در منتطقه صورت نگیرد نیروهای تند رویی مانند حزب الله و حماس پیشرو خواهند بود .
ـ سخنگوی سفارت انگلیس در لبنان اعلام کرد : آخرین گروه از اتباع انگلیسی روز شنبه از لبنان خارج شدند .
• آلمان
ـ ادواشتاین باخ رئیس موسسه شرق شناسی هامبورگ با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه تصریح کرد رایس میانجی‌گر خوبی برای حل مشکلات و بحران خاورمیانه‌نیست وی در ادامه می افزاید: امریکا خواهان به زانو در آوردن حزب الله بوده و برای تحقق آن دست به هر اقدام لازم می زند . اشتاین باخ در پایان افزود : به هر روی من معتقدم که باید زمینه های لازم برای انجام گفتگو میان طرفین درگیر در منطقه فراهم شود .
توضیح : پیش از این سید حسن نصرالله تلاشهای میانجی گرایانه گروه آلمانی در دوره قبل را (که منجر به تبادل زندانیان لبنانی و فلسطینی با یک اسیر و چندین جسد صهیونیست ها شده بود) موفق ارزیابی نموده بود . در همین رابطه دولت آلمان یک گروه تحقیقاتی در عالی ترین سطح را برای بررسی آتش بس و خاتمه بحران لبنان و اسرائیل به بیروت و دمشق اعزام کرده است .
• اتحادیه اروپا
ـ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد : چندین کشور اروپایی آمادگی دارند تا نیروهای خود را برای برقراری صلح در لبنان به این کشور اعزام کنند .
3ـ سازمان ملل
ـ کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد گفت : ایران و سوریه برای کمک ، جهت پایان بخشیدن به بحران در خاورمیانه اعلام آمادگی کرده اند وی در مقر سازمان ملل ابراز کرد : من با این دو کشور درباره شرایط منطقه گفت گو کردم و حقیقت این است که ما نیازمند همکاری آنها هستیم .
در عین حال عنان تاکید کرده است خلع سلاح گروهی مثل حزب الله درلبنان برای ایجاد یک توافق بلند مدت ضروری است ، جامعه بین المللی باید ازدولت لبنان در خلع سلاح حزب الله حمایت کند .
4ـ رسانه ها
ـ روزنامه واشنگتن پست با اشاره به سفر کاندولیزا رایس به منطقه تصریح کرد که حمایتهای آمریکا از اسرائیل سبب از بین رفتن اعتبار واشنگتن شده است،زیرا آمریکا نمی خواهد یک میانجی درستکار باشد .
ـ پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین گفته است نخستین هدف صهیونیستی از تجاوز وحشیانه به لبنان ، نابود کردن جنبش مقاومت حزب الله و کشتن سید حسن نصر الله است . چنانچه این هدف امکانپذیر نباشد ، هدف بعدی خلع سلاح آن و بیرون راندن از منطقه جنوب لبنان و جایگزینی نیروهای بین المللی و نیروهای ارتش لبنان است تا یک منطق امنیتی و دولتی مطیع و رام در لبنان و فلسطین ایجاد کند .
ـ خبرنگار انگلیس : نفرت از آمریکا و انگلیس ، خاورمیانه را فرا گرفته است .
5ـ جهان اسلام
• عربستان
ـ پادشاه عربستان عنوان نمود اگر اسرائیل جنگش را بر علیه لبنان متوقف نکند ، جنگ منطقه‌ای براه خواهد افتاد .
• ایران
ـ رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از بی تفاوتی برخی از کشورهای عربی درقبال جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان ، موضعگیری صریح مجالس کشورهای اسلامی را در خصوص عملکرد وحشیانه رژیم صهوینیستی خواستار شد . وی افزود : ملت لبنان با نیروی ایمان در برابر هجوم گسترده اسرائیل ایستاده است .
ـ نامه کودکان شهر قم به کودکان لبنانی و فلسطینی با عنوان «فرقی نمی کند لبنانی باشی یا فلسطینی ؛ مهم این است که دوست منی» که با اثر انگشت کوچک این کودکان امضاء شده بزودی تحویل نماینده حزب الله لبنان می شود .
ـ آصفی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت : آمریکا با هرج و مرج به دنبال ایجاد خارومیانه جدید است وی در ادامه افزود حمله اسرائیل نقشه ای برای همه کشورهای عربی و اسلامی در خاورمیانه است .
ـ بر پایی ایستگاههای اعتراض نسبت به حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به مردم به دفاع لبنان در تهران که مورد استقبال مردم شهر قرار گرفت .
• پاکستان
ـ رئیس مجلس پاکستان بر حمایت اسلام آباد از برگزاری نشست اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی و روسای مجالس کشورهای اسلامی تاکید کرد .
• لبنان
ـ نبیه بری رئیس مجلس لبنان پیشنهادهای کاندولیزا رایس برای برقراری آتش بس و حل بحران در لبنان را نپذیرفت .
ـ امیل لحود رئیس جمهور لبنان گفت : تاکنون 350 نفر از مردم لبنان که نیمی از آنها کودک هستند کشته شده اند و بیش از 1500 نفر لبنانی مجروح شده اند . امیل لحود تاکید کرد : اسرائیل با استفاده از بمب های فسفری و بمب های لیزری و دیگر سلاح های غیر متعارف علیه غیر نظامیان و کودکان لبنانی ، کنفرانسون ژنو را نقض کرده است .
ـ رئیس جمهور لبنان : با توسل به زور نمی توان حزب الله را خلع سلاح کرد .
• ترکیه
ـ یکی از اعضای مجمع عالی ملی ترکیه به نشانه اعتراض به حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بیگناه لبنان ، از عضویت خود در گروههای دولتی پارلمانی ترکیه با امریکا و اسرائیل استعفا داد .
توضیح : لازم به ذکر است ، ترکیه شاهد راهپیمائی های بسیاری در سطح کشور بوده است که امروز بسیاری از افراد با حضور در مقابل کنسولگری اسرائیل ضمن آتش زدن پرچم اسرائیل شعارهایی را در حمایت از مردم لبنان و فلسطین اعلام نمودند .
• فلسطین
ـ رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین خواستار آتش بس فوری در لبنان و توقف عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در سرزمین های فلسطینی شد .
6ـ آسیا
ـ کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا ،(آسه آن) روز دوشنبه حملات نظامیان اسرائیل به لبنان و فلسطین را محکوم کرد و خواستار بر قراری آتش بس فوری در لبنان شدند .
د ـ افکار عمومی دنیا
ـ 61% از مردم انگلیس معتقدند که اسرائیل حد و مرزهای خود را در لبنان زیر پا گذاشته است .
ـ راهپیمایی مردم بیروت در اعتراض به سفر رایس و حمایت آمریکا از اسرائیل
ـ معلمان تهرانی در بیانیه پایانی تجمع خود در میدان فلسطین از سازمان کنفرانس اسلامی و دولت های عربی و اسلامی خواستند تا جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنند .
هـ نخبگان
ـ سخنگوی انجمن روزنامه نگاران مسلمان گفت : بر اساس دلایل و شواهد موجود آنچه ظرف روزهای گذشته در لبنان گذشته ، تایید می کند که جنگ افروزی های اخیر رژیم صهیونیستی بر اساس طرحی از پیش برنامه ریزی شده صورت گرفته است .
ـ فیصل تقوی اصل (کارشناس مسایل خاورمیانه) با اشاره به تغییر تاکتیک رژیم صهیونیستی در بمباران جنوب لبنان گفت : شدت بمباران مناطق جنوبی کوچکترین خللی در اراده حزب الله و مردم جنوب لبنان ایجاد نکرده است .
و ـ ملاحظات
1ـ دن حاتسور از افسران بلند پایه رژیم صهیونیستی اظهار کرد : خونسردی ، اعتماد به نفس و تاکتیک پذیری فرماندهان و نیروهای حزب الله ما را کلافه کرده است .
2ـ طبق نظرسنجی ارتش رژیم صهیونیستی ، شهروندان اسرائیلی تنها یک ماه آن هم برای پیروزی نظامی در جنگ علیه حزب الله به دولت اولمرت مهلت داده اند . با گذشت چهارده روز از درگیری بین دو طرف و شدت آن در چند روز اخیر که حزب الله خسارات فراوانی به ارتش رژیم صهیونیستی وارد ساخته ، پیش بینی می شود که سربازان ارتش اسرائیل با فرسایشی شدن جنگ ، دچار مشکلات روحی – روانی گردند و شاهد شمارش معکوس برای تشدید بحران داخلی علیه دولت اولمرت باشیم .
نشانه های این ضعف روحی و روانی نظامیان اسرائیلی در گزارش فاکس نیوز قابل توجه است . فاکی نیوز اعلام کرد : برخی از نظامیان رژیم صهیونیستی که از جنگ با نیروهای حزب الله بازگشته اند این نبرد را بسیار سخت و مانند آنچه در فیلم های سینمایی دیده بودند ، توصیف کردند ، یکی ازنظامیان ارتش صهیونیستی می گوید وقتی وارد لبنان شدیم نیروهای مقابل از هر طرف به ما هجوم آوردند و این صحنه خیلی وحشتناک بود. به گزارش فاکس نیوز برخی از این نظامیان می ترسند که نبرد با لبنان روزها و یا هفته ها و ماهها طول بکشد .
3ـ ضعف و ناتوانی اطلاعاتی ارتش صهیونیستی در جنگ علیه حزب الله در این نبرد نابرابر بصورت کامل آشکار گردیده است . به صورتی که سردمداران این رژیم خود به این ناتوانی اذعان کرده اند . به گزارش رویترز یک منبع امنیتی رژیم صهیونیستی گفته : سال 2000 برای ما از نظر اطلاعاتی نقطه صفر و انجماد است ، کنترل و گشت های هوایی و تلاش برای پیدا کردن مخفیگاه های حزب الله و نقشه استقرار نیروهای آن در طول مرزها افزایش پیدا کرده است و در طی روزهای گذشته نیز یک گروه بزرگی از نیروهای اطلاعاتی ارتش اسرائیل در لبنان دستگیر شدند که این اقدام توانست ضعف اطلاعاتی این رژیم را افزایش دهد . سردمداران ارتش اسرائیل بارها در روزهای گذشته به اشتباهات اطلاعاتی در خصوص مواضع و مقرهای حزب الله اعتراف کرده اند.
روزپانزدهم:کشته و زخمی شدن 100 صهیونیست در بنت جبیل
چهارشنبه 26 جولای 2006 مصادف برابر با 30 جمادی الثانی 1427 و مصادف با 4/5/1385پانزدهمین روز مقاومت اسلامی لبنان است.
به گزارش خبرگزاری حیات، وقایع و اتفاقات این روز به شرح زیر است:

الف ـ اقدامات حزب الله

1ـ اقدامات نظامی
ـ شلیک 125 موشک توسط حزب الله به 14 شهر شمالی رژیم صهیونیستی .
ـ هلاکت 30 صهیونیست و زخمی شدن 70 نفر و عقب راندن ارتش صهیونیستی از اطراف بنت الجبیل .
ـ انهدام 2 تانک و دو خودروی نظامی در منطقه مارون الراس .
ـ ارتش اسرائیل به علت نبردهای شدید بین نیروهای خود و حزب الله هنوز نتوانسته است زخمی های خود را از منطقه درگیری خارج کند . لازم به ذکر است کشته های ارتش اسرائیل در بنت الجبیل از نیروهای تیپ گولانی هستند که از عناصر نخبه و ویژه محسوب می شوند .
ـ درگیری و مقابله شدید نیروهای حزب الله با ارتش صهیونیستی در منطقه مارون الراس .
2ـ مواضع
ـ محمود کمیتی معاون فرمانده شاخه نظامی حزب الله با بیان آنکه رژیم صهیونیستی از قبل نقشه حمله به لبنان را کشیده بود ، تاکید کرد : حزب الله سلاح را زمین نخواهد گذاشت . وی گفت : یکی از دلایل ربودن دو سرباز صهیونیست ، ربوده شدن تعدادی از رهبران حزب الله از خانه هایشان است . کمیتی در ادامه افزود : این جنبش تسلیحات ساخت کشورهای مختلف از جمله آمریکا ، فرانسه ، چین و روسیه را در اختیار دارد .
همچنین محمود کمیتی ضمن رد درخواست رایس گفت : حزب الله خواستار توقف فوری حملات اسرائیل پیش از توافق با مذاکراه است .
ـ سید حسن نصر الله با اشاره به طرحهای از پیش طراحی شده آمریکا و رژیم صهیونیستی برای حمله به لبنان گفت : مقاومت ما سناریوی آنها را ناکام کرد ، زیرا دشمن مجبور شد قبل از تکمیل اطلاعات خود دست به این اقدام بزند . وی می افزاید در طرح خاورمیانه جدید هر چه شارون و اولمرت می گویند را باید بپزیرند و مانع اصلی در خاورمیانه جدید حزب الله است بعد ایران و سپس سوریه . دبیر کل حزب الله لبنان گفت ارتش اسرائیل وقتی فهمیدند در داخل نمی توانند به مقاومت اسلامی لبنان غلبه کنند (زیرا مردم با حزب الله بودند) بعد رفتند سراغ ارتش لبنان، متوجه شدند که از این طریق هم نمی توانند علیه ما اقدام کنند و در عرصه بین المللی هم اقدامات زیادی انجام دادند ، به سوریه فشار آوردند ، به ایران فشار آوردند ، دیدند نه ایران و نه سوریه حاضر نیستند بر سرحزب الله معامله کنند و نهایتاً به آخرین گزینه روی آوردند که آن هم راه نظامی بود تا به این وسیله حزب الله را از سر راه بردارند که در نتیجه هم به سوریه و هم به ایران فشار بیاورند و آنها را کنار بزنند . که البته به نظر ما این جنگ لطف الهی بود و ما با این طرح شان مقابله می کنیم و سیادت خود را مجدداً پیدا می کنیم و اعلام می کنیم ما هیچ شرطی را که خار و ذلیل کننده باشد نمی پذیریم . شعار واقعی ما کرامت است . خانه ها ویران شده اما اینها دوباره آباد می شود، ما نباید بگذاریم کرامت ما را پایمال کنند . البته ما آماده قبول راه حلهای سیاسی منصفانه هستیم . وی در ادامه می افزاید : رایس به اسرائیل یک فرصت جدید داد تا جنگ علیه ما را ادامه دهد و ما هم نیاز به همبستگی و صبر بیشتر داریم ، ما شروع کردیم به زدن حیفا و تصمیم به بعد از حیفا هم هست و موشک باران خود را محدود نخواهیم کرد ، هدف ما گرفتن حداکثر تلفات از دشمن است ، ما در درگیری زمینی دستمان باز است و ما در این راه به خدا توکل داریم و متکی هستیم به بازوان پرتوان مجاهدانمان که برای معرفت به خداوند و عاشق به لقاالله هستند و دل از دنیا بریده اند و به آن پشت پا زده اند . اگر کسی از فرماندهان و مجاهدین ما شهید شد به آنها افتخار می کنیم ما راهی را برگزیده ایم و به آن افتخار می کنیم زیرا منتهی به شهادت است و بر پایداری و مقاومت خود اسرار داریم تا کشورمان را آزاد کنیم این خونها حتماً به شمشیر ظالمان پیروز خواهد شد .
ـ سید حسن نصر الله : به زودی شعاع حملات موشکی خود را به صد کیلومتری عمق خاک فلسطین اشغالی خواهیم رساند و مراکز نظامی و اقتصادی جدیدی را هدف قرار خواهیم داد .
3ـ اخبار
ـ ابوجعفر مسوول نظامی حزب الله در جنوب لبنان در درگیری هایی نزدیک مرز لبنان و اسرائیل به شهادت رسید.

ب ـ فلسطین

1ـ اقدامات نظامی
ـ شلیک یک فروند موشک عزالدین قسام به پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در عسقلان .
2ـ مواضع
ـ محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین پس از دیدار با رایس در شهر رام الله خواستار آتش بس فوری در لبنان و نیز توقف تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کرانه باختری شد . وی همچنین تصریح کرد : شدت گرفتن خشونت در منطقه نتیجه طبیعی نبودن روند مسالمت آمیز و نیز نتیجه سیاست دیکته شده و تصمیمات یکجانبه رژیم صهیونیستی است .
3ـ اخبار
ـ در حملات هوایی و توپخانه ای صبح امروز ارتش صهیونیستی در شرق غزه 10 فلسطینی شهید و بیش از 30 نفر دیگر زخمی شدند .
ـ از آغاز حملات گسترده ارتش اشغالگر قدس به نوار غزه در بیست و هشتم ژوئن تا کنون در مجموع 121 فلسطینی شهید شدند .
ـ هزاران نفر از مردم فلسطین اشغالی‌در شهر رام الله در حالی که سنگ پرتاب می کردند و عکس هایی از تخریب و کشتار بمباران اسرائیل در لبنان در دست داشتند فریاد می زدند : «بوش یک جنایتکار است» ، «آمریکا تروریست است» و «رایس رایس ، تو یک کلاغ هستی ، چه بدبختی با خود آورده ای؟» تظاهر کنندگان همچنین شعارهایی را در حمایت از سید حسن نصر الله سر می دادند و فریاد می زدند :«نصر الله محبوب ، به تل آویو حمله کن ، حمله کن»

ج ـ اقدامات رژیم صهیونیستی

1ـ اقدامات نظامی
ـ هدف قراردادن آمبولانسهای لبنانی با استفاده از موشک .
ـ بمباران و موشک باران شهرهای مختلف لبنان .
ـ حمله هوایی و توپخانه ای به نوار غزه و به شهادت رساندن 20 نفر و زخمی کردن 65 فلسطینی .
ـ اقدام به تخریب منازل مسکونی فلسطینیان در اطراف غزه توسط ارتش صهیونیستی .
2ـ مواضع
ـ وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس گفت : در صورت مستقر نشدن نیروهای چند ملیتی در جنوب لبنان تل آویو احتمال ایجاد منطقه حائل در جنوب لبنان را بررسی می کند .
ـ وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد جنبشی به نام حزب الله دیگر نباید وجود داشته باشد ما با حزب الله هر جا که باشد می جنگیم . حزب الله باید کاملاً خلع سلاح شود
3ـ عملیات روانی
ـ سازمان نظامی نظارت بر مطبوعات رژیم صهیونیستی طی ابلاغیه رسمی تمام رسانه های صهیونیستی را به سانسور اخبار مربوط به موفقیت های حزب الله و دیگر گروههای مقاومت فلسطین و همچنین ضعفهای این رژیم مکلف کرد . این سازمان تاکید کرد تا زمانی که درگیری ها و حملات اسرائیل به لبنان و فلسطین خاتمه نیابد ، همچنان به سانسور خبری بپردازند .
ـ ژنرال صهیونیست حیمی لیفنی اعلام کرد ما قصد داریم عملیات خودمان را تا عمق هفتاد کیلومتری در شمال مرزهایمان با لبنان گسترش دهیم و ما همچنین ساختار زیر بنایی حزب الله را از بین خواهیم برد .
4ـ اخبار
ـ تظاهرات مردم شهرهای حیفا و بیت المقدس در اعتراض به طولانی شدن جنگ و حمله پلیس به تظاهر کنندگان که منجر به زخمی شدن تعدادی از آنها گردید .
ـ قطع پخش مستقیم صحنه نبرد در منطقه مارون الراس از تلویزیون رژیم صهیونیستی به دلیل غالب شدن حزب الله در نبرد .
ـ فرار ده تن از نیروهای تیپ گولانی از صحنه نبرد بنت الجبیل .
ـ تحلیلگران اقتصادی عنوان کردند اسرائیل روزانه بطور غیر مستقیم تقریباً نیم میلیارد دلار ضرر می بیند .
ـ در پی تهدید دبیر کل حزب الله لبنان مبنی بر شلیک موشک به اهداف فراتر از شهر حیفا ، حالت آماده باش کامل در شهرهای تل آویو ، بیت المقدس و نتانیا بر قرار شده است .
ـ یک سخنگوی رژیم صهیونیستی : این رژیم تهدیدهای دبیر کل حزب الله مبنی بر شلیک موشک به مراکز فراتر از حیفا را جدی می گیرد و آماده رویا رویی با این امر است . وی افزود : می دانیم که حزب الله موشکهای دور برد در اختیار دارد .
ـ سخنگوی نظامیان صهیونیست اعلام کرد : نیروهای این رژیم امروز اشتباهاً دو شهروند لبنانی را به جرم وابستگی به حزب الله دستگیر کردند اما پس از مدتی مجبور به آزادی آنها شدند .

دـ مواضع و واکنشها:

1ـ آمریکای لاتین
ـ گروه ریو (سازمانی متشکل از 19 کشور آمریکای لاتین) با انتشار بیانیه ای از تمام طرفهای درگیر در خاورمیانه خواستند برقراری آتش بس فوری را بپذیرند و تخریب و کشتار را متوقف کنند .
2ـ آمریکا
ـ رایس : حوادث لبنان نباید باعث شود که پرونده فلسطین فراموش شود .
ـ رایس معاهده 1559 را بهترین معاهده خوانده و گفت : باید جنبش های مختلف در هیچ جا و به خصوص لبنان نباشند و بلکه سلاح فقط در دست ارتش باشد و دولت باید بتواند به همه لبنان تسلط داشته باشد و تلاش می کنیم که صلح دائمی در جهان و به خصوص خاورمیانه بر قرار شود . در روزهای آینده کشورهای بزرگ تشکیل یک نیروی بین المللی را بررسی می کنند . وی در ادامه افزود : ما در موردایران نگرانی داریم .
ـ برخی قانونگذاران آمریکایی از دو حزب جمهوریخواه و دمکرات هشدار داده اند که اگر کنگره آمریکا و اسرائیل در تلاش برای یک راه حل مسالمت آمیز زمینه حد وسطی را پیدا نکنند ، آمریکا و اسرائیل ممکن است بهایی را در افکار عمومی جهان و حمایت عمومی بپردازند .
ـ یک مسئول آمریکائی کشتار ناظران سازمان ملل به وسیله هواپیماهای رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و خواستار تحقیقات درباره این حمله شد .
همچنین دموکراتهای کنگره آمریکا ازنوری المالکی ، نخست وزیر عراق خواسته اند حملات حزب الله علیه رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و حق این رژیم را برای دفاع از خود به رسمیت بشناسد .
3ـ اروپا
ـ وزیران دفاع سه کشور اروپایی (لهستان ، آلمان و فرانسه) خواستار توقف خشونت در لبنان شدند .
• فرانسه
ـ ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه گفت : نیروهای حافظ صلح بین المللی باید برای تأمین امنیت مرزهای لبنان با اسرائیل و سوریه وارد منطقه شوند و ناتو نباید در این عملیات صلح بانی وارد شود.
ـ ژاک شیراک همچنین مدعی شد ایران و سوریه اقدامات پشت پرده ای را انجام می دهند و حزب الله و حماس را به اسارت سربازان اسرائیلی تشویق کرده اند .
ـ وزیر خارجه فرانسه (دوست بلازی) گفت امروز اولین پیش نویس قطعنامه ای را ارایه خواهیم کرد که فرانسه آن را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد و این پیش نویس در وهله اول دربردارنده آتش بس و توقف درگیری و برگزاری مذاکرات سیاسی بین طرفهای مختلف است .
4ـ سازمان ملل
ـ کوفی عنان با انتشار بیانیه ای در رم اعلام کرد شدیداً از این اقدام نظامیان اسرائیلی غافلگیر و ناراحت شده است،زیرا آنها ظاهراً به عمد موضع نیروهای ناظر سازمان ملل در جنوب لبنان را هدف قرار داده اند.
ـ شبکه CNN گزارش داد : کنفرانس رم شکست خورد و به هیچ نتیجه ای نرسید .
5ـ جهان اسلام
• عربستان
ـ سعود الفصیل وزیر امور خارجه عربستان اظهارداشت : موضع روسیه و کشورش درباره بحران اخیر در لبنان بسیار به هم نزدیک است . وی گفت : دولت لبنان حرف آخر را درباره این موضوع خواهد زد . همچنین وی امیدوار است کاندولیزا رایس طرحهای ویژه آتش بس را با خود به کنفرانس بین المللی رم بیاورد .
• ایران
ـ حمید رضا آصفی ، سخنگوی وزارت امور خارجه ، ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر حضور سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله در سفارت ایران را تکذیب کرد .
ـ دکتر محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهوری اسلامی ایران در پایتخت تاجیکستان تاکید کرد ، توفان در خاورمیانه قریب الوقوع است و این توفان دشمنان بشر را در بر خواهد گرفت و آنها را به شدت نابود خواهد کرد.
ـ فرستاده های هاشمی رفسنجانی برای ارائه پیشنهادات وی مبنی بر پایان دادن به جنگ و اعلام آتش بس به عربستان می روند . ایشان طی پیامی به پادشاه عربستان با اشاره به جنایات اخیر اسرائیل در حمله به لبنان ، خواستاری حمایت صریح کشورهای اسلامی از مردم لبنان و فلسطین شد .
ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران : برخی مطبوعات داخلی در حق مردم لبنان جفا کردند .
ـ خاتمی در نامه سر گشاده ای به رهبران و شخصیت های بین المللی از آنها برای تلاش مشترک در پایان دادن به فجایع خاورمیانه و لبنان استمداد طلبید و افزود : باید از مقاومت مشروع و حق حیات و پیشرفت لبنان دفاع کرد
• اتحادیه عرب
ـ عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب طی سخنانی در قاهره موضع دولتهای عرب منطقه را ضعیف توصیف کرد و گفت آنها با هم اختلاف دارند و باید موضع کشورهای عربی فعال شود .
• لبنان
ـ نخست وزیر لبنان (سنیوره) : تلاش خواهد کرد اسرائیل خسارتهای وارده به لبنان را پرداخت کند .
ـ فوادسنیوره نخست وزیر لبنان با فاش کردن طرح همه جانبه ای برای حل مسئله لبنان خواستار آتش بس فوری و فراگیر و آزادی اسیران و بازداشت شدگان لبنانی و اسرائیلی تحت نظارت کمیته صلیب سرخ جهانی شد . وی همچنین خواهان قرار گرفتن کشتزارهای شبعا و تپه های کفرشوبا تحت نظارت سازمان ملل تا زمان ترسیم مرزها با سوریه و اذعان به حاکمیت لبنان بر آن شد .
ـ نبیه بری رئیس پارلمان لبنان رژیم های عرب را ترسو ، آشفته ، نگران و دودل خواند و افزود آنها در قبال آنچه بر سر مردم لبنان و فلسطین می آید سکوت اختیار کرده اند. وی گفت : مقاومت بارها قصد خود را برای اسارت گرفتن اسرائیلیها اعلام کرده تا بلکه ازاین طریق بتواند اسیران خود را با آنها مبادله کند و این وعده صادقانه است .
ـ ولید جنبلاط رئیس حزب ترقی خواه لبنان با قدردانی از مقاومت لبنان و تاکید بر اتحاد گفت : حملات اسرائیل ما را استوارتر می کند .
ـ ولید جنبلاط اقدام مقاومت و مردم جنوب لبنان را ستود و تاکید کرد ، باید به مردم جنوب ، مقاومت و نیز جنبش امل و حزب الله به خاطر پایداری در برابر ماشین جنگی و نابودی اسرائیل درود بفرستیم . وی افزود : در این بحران مردم لبنان با همبستگی پیروز خواهند شد .
ـ نمایندگان طوائف مختلف لبنان امروز در اجتماعی در بیروت تاکید کردند که همه لبنان از مقاومت و سید حسن نصر الله حمایت می کنند . شعار اصلی طوایف لبنان «کلنا مقاومه» بود.
• سوریه
ـ عماد مصطفی سفیر سوریه در آمریکا اظهار داشت : سیاست های آمریکا درباره بحران خاورمیانه کاملاٌ تحت تاثیر سیاست های اسرائیل در خاورمیانه است . آنچه اسرائیل می خواهد ، سریعاٌ به سیاست آمریکا در خاورمیانه تبدیل می شود .
ـ وزیر امور خارجه سوریه اعلاکرد : دمشق آماده است در صورت برقراری آتش بس و مبادله اسرا به منظور یافتن راه حلی برای بحران لبنان همکاری کند . وی با رد ادعای کمک تسلیحاتی دمشق به حزب الله لبنان گفت ، حزب الله برای هفته ها مقاومت سلاح دارد وی همچنین حزب الله لبنان را پیروز این مبارزه دانست و تصریح کرد حزب الله نماینده یک سوم ملت لبنان است .
• مصر
ـ حسنی مبارک رئیس جمهور مصر گفت که کشورش هرگز وارد جنگ با رژیم صهیونیستی برای دفاع از لبنان یا حزب الله نخواهد شد .
6ـ آسیا
• کره شمالی
ـ کره شمالی امروز با محکومیت حملات وحشیانه اسرائیل به لبنان ، از این رژیم خواست که حملات خود را متوقف کند و آمریکا را متهم کرد که ریاکارانه به‌مشاهده‌کشتار وحشیانه اسرائیل در لبنان نشسته است.
• چین
ـ چین سفیر اسرائیل در پکن را به خاطر کشته شدن یک نیروی چینی سازمان ملل در جنوب لبنان احضار و وی را وادار به معذرت خواهی نمود .

هـ افکار عمومی و تظاهرات مردمی

ـ تجمع اعتراض آمیزی به همت جامعه اساتید ، مهندسان ، پزشکان و دانشجویان بسیجی کشور در مقابل دفتر سازمان ملل درتهران علیه جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین برگزار شد .
ـ مردم واشنگتن در اعتراض به تجاوزات ددمنشانه ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی لبنان و کشتار مردم بی دفاع این کشور با بر پایی تظاهرات گسترده خواستار توقف فوری این جنایات شدند . شمار زیادی از شرکت کنندگان با در دست داشتن پرچم لبنان ، شعارهایی علیه اسرائیل سر دادند .
ـ بر پایی تظاهرات در شهرهای پاریس ، آتن ، بروکسل ، باکو ، بلژیک و بسیاری از شهرهای ترکیه در اعتراض به تجاوزات رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی و مردم بی دفاع لبنان و فلسطین .

و ـ نخبگان

ـ چالز کوپچان مدیر امور اروپا درشورای امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون تاکید کرد : هدف راهبردی اسرائیل برای حمله به لبنان فراتر از تلافی اسارت سربازانش به دست حزب الله است و اسارت دو سرباز اسرائیلی به صورت یکی از حلقه های زنجیره حمله نظامی اسرائیل در آمد وی در ادامه اظهارداشت : دلیل تاکید کشورهای غربی به تبدیل شدن حزب الله صرفاًً بعنوان یک حزب سیاسی در لبنان ، تامین امنیت اسرائیل است .
ـ گروهی از مهمترین سینماگران و مستند سازان یهودی ، ضمن ارسال پیامی ، حملات اخیر رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان را محکوم و با سینما گران لبنان و فلسطین و مردم این کشورها ، اظهار همدردی کردند . لازم به ذکر است این پیام به امضای 40 فیلمساز یهودی رسیده است .
ـ موسسات خیریه ، گروههای طرفدار حقوق مدنی و سازمانهای اسلامی انگلیس در نامه ای به تونی بلر، وی را به سبب دنباله روی از سیاستهای آمریکا در قبال بحران لبنان و تایید تجاوزات اسرائیل و حمایت نکردن از درخواست سازمان ملل برای برقراری آتش بس در خاورمیانه محکوم کردند .

ز ـ ملاحظات

1ـ پس از شکست و بی نتیجه ماندن سفر خاورمیانه ای رایس ، وی سعی کرد برای سر پوش گذاشتن به ناکامی دستگاه دیپلماسی آمریکا ، از موضع بالا سخن بگوید و بر تداوم جنگ تاکید کند تا از یک طرف به متحد استراتژیک خود (رژیم جعلی اسرائیل) امیداواری بخشیده باشد و از طرف دیگر با استفاده از تاکتیک تهدید و ارعاب ، مخاطبین خود را برای پذیرش پیشنهادهای امریکا مجاب نماید .
در همین رابطه خانم رایس حتی موفق به جلب نظر گروههای موسوم به 14 آذر (گرووههای سیاسی مخالف حزب الله و طرفدار خلع سلاح این جنبش انقلابی) نیز نگردید .
2ـ محورهای پیشنهادی رایس در ملاقات با نبیه بری
ـ برقراری آتش بس
ـ استقرار نیروهای ارتش در جنوب
ـ تحکیم نقش نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل
ـ ایجاد منطقه خالی از سلاح در جنوب رودخانه لیتانی به طول 20 کیلومتر
ـ مبادله اسیران
3ـ برخی از کشورهای عربی (عربستان ، مصر ، اردن) با هماهنگی تعدادی از کشورهای اروپایی طرح صلحی را به قرار زیر تدوین نموده اند :
ـ توقف فوری عملیات های نظامی و بمباران موشکی
ـ عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از مناطق لبنانی تحت اشغال
ـ استقرار نیروهای بین المللی در مناطق مرزی بین لبنان و اسرائیل
ـ تبادل اسرا
ـ تقویت ارتش لبنان در تمام مأموریت هایش در منطقه
ـ احترام به حاکمیت لبنان و استقلال آن
ـ خلع سلاح و تبدیل حزب الله به یک جنبش سیاسی
4ـ امریکا در راستای توافق بعمل آمده بین واشنگتن ـ تل آویو مبنی بر کنترل محیط بین الملل و ممانعت از حکومیت رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را بر بی نتیجه گذاردن نشست رم معطوف نمود .
5ـ پس از یک پیشروی محدود در منطقه مارون الراس شکست های فضاحت بار ارتش رژیم صهیونیستی و تیپ کماندویی آن موسوم به «گولانی» در منطقه عمومی بنت الجبیل بار دیگر شکافهای موجود در حاکمیت رژیم صهیونیستی را عمیق تر کرد، به گونه ای که شطریت ، عضو ارشد کابینه رژیم صهیونیستی گفت : ما در جنگ با حزب الله به هیچ موفقیتی دست نخواهیم یافت ، چرا که کابوس جنگ در بنت الجبیل این مدعا را به اثبات رسانید .
در همین حال برخی از شبکه های تلویزیونی رژیم صهیونیستی نیز سخنان بسیار تند نمانیدگان پارلمان این رژیم جعلی را در مخالفت با تداوم جنگ ، منعکس نمودند . این نمایندگان ضمن آنکه خواستار عقب نشینی هر چه سریعتر نیروی زمینی ارتش صهیونیستی شدند اعلام داشتند: ما فقط مجوز حمله هوایی به لبنان را داده بودیم .

ر ـ تجزیه و تحلیل

در پانزدهمین روز مقاومت شیب پیروزی به صورت کاملاً آشکار متمایل به حزب الله بود و مقاومت اسلامی علاوه بر پیروزی در صحنه عملیات نظامی و به هلاکت رساندن 14 تن از نیروهای کماندویی تیپ گولانی ارتش اسرائیل و عقب راندن نیروهای نظامی این رژیم جعلی از منطقه عمومی بنت الجبیل، در صحنه عملیات روانی نیز حزب الله ابتکار عمل را در اختیار داشت، به گونه ای که با تهدید مقاومت اسلامی مبنی بر فراتر رفتن آماج موشکی از حیفا ، شرایط روحی و روانی جدیدی در سرزمینهای اشغالی برای رژیم صهیونیستی بوجود آمد. عمیق تر شدن شکاف های سیاسی ، گسترش اعتراضات اجتماعی در مخالفت با تدوام جنگ از جمله آثار و پیامدهای این ابتکار عمل می باشد . به نظر می رسد با تداوم شکست های نظامی رژیم صهیونیستی در عملیات نظامی و عمیق تر شدن شکافها و چالش های داخلی طی چند روز آینده دور جدید از تلاشهای دیپلماتیک برای نجات رژیم اشغالگرقدس از استیصال آغاز گردد .

منابع:

خبرگزاری حیات
سایت جامع دفاع مقدس، ساجد





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.