دولت و شاخصه‏های دولت ابرار

ءمحمدبن ابی عمیر می‏گوید: از امام هفتم‏پرسیدم، چرا «حی علی خیرالعمل‏» از اذان‏کنار گذاشته شد. حضرت فرمود: علت ظاهری‏این کار را می‏خواهی یا علت واقعی و باطنی‏را؟گفتم هر دو را فرمود: علت ظاهری این بودکه مردم به اتکای اینکه نماز «خیرالعمل‏»است از جهاد دست نکشند و اما علت واقعی‏آن بود که خیرالعمل: ولایت «پیوند با رهبری‏صالح اسلامی‏» است آن را حذف کردند، تا دراذان هر روز، این اصل مهم یادآوری نشود ومردم به آن دعوت نشوند. (1)
شنبه، 31 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دولت و شاخصه‏های دولت ابرار
دولت و شاخصه‏های دولت ابرار
دولت و شاخصه‏های دولت ابرار






ءمحمدبن ابی عمیر می‏گوید: از امام هفتم‏پرسیدم، چرا «حی علی خیرالعمل‏» از اذان‏کنار گذاشته شد. حضرت فرمود: علت ظاهری‏این کار را می‏خواهی یا علت واقعی و باطنی‏را؟گفتم هر دو را فرمود: علت ظاهری این بودکه مردم به اتکای اینکه نماز «خیرالعمل‏»است از جهاد دست نکشند و اما علت واقعی‏آن بود که خیرالعمل: ولایت «پیوند با رهبری‏صالح اسلامی‏» است آن را حذف کردند، تا دراذان هر روز، این اصل مهم یادآوری نشود ومردم به آن دعوت نشوند. (1)

آرمان تاریخی

شکل‏گیری، دولت کریمه، دولت ابرار،حکومت اسلامی، نظام الهی، دولت صالحان وامامت متقین، یکی از اهداف همه پیامبران،امامان معصوم‏علیهم السلام و انسان‏های مؤمن درتاریخ پرفراز و نشیب بشریت و در جای، جای‏کره خاکی بوده و هست و خواهد بود. همیشه‏انسانهای سالم و صالح در آرزوی روزی‏بوده‏اند که قدرت، راه قداست پیش گیرد و«حکومت‏» در جاده «حکمت‏» قدم بر دارد.«عدالت‏»، بر «هوسها» فرمانروا شود و سپاه‏«علم و آگاهی‏» عفریت «جهل و بی خبری‏» را ازتخت‏سلطنت‏به زیر کشد. فرشته ایمان،شیاطین کفر و نفاق را از حوزه اقتدار براند و مرکزفرماندهی بشر در اختیار پارسایان قرار گیرد.

امکان دولت ابرار

بدون تردید، شکل‏گیری «دولت ابرار»آرزویی محال نیست. تحقق دولت پارسایان‏آرمان فطری و مشترک همه انسانهای حق‏جوو عدالت‏خواه جهان است. اگر تشکیل «دولت‏ابرار» مقدور نبود، هرگز عشق پیدایش وشکل‏گیری آن در نهاد انسان نمی‏رویید.تحقق و پیدایش دولت داوود پیامبر، حکومت‏حضرت سلیمان‏علیه السلام اقتدار یوسف‏علیه السلام وحکومت موسی‏علیه السلام و حکومت الهی رسول‏گرامی اسلام و حکومت نج‏ساله‏امیرالمؤمنین علی‏علیه السلام بهترین شاهد امکان وتحقق دولت مقربان و ابرار در صحنه زمین‏است که با تمام موانع و مشکلات در مقطعی ازتاریخ و محدوده‏ای از جغرافیای بزرگ زمین،صالحان و پاکان دولتی الهی و انسانی پدیدآوره‏اند. حکومت هایی که هیچ مسلمانی درسلامت و قداست آن تردید ندارد. و هیچ‏تاریخ دانی در عینیت تاریخی آن شک نکرده‏است. علاوه‏بر دولت‏های انبیاء ومعصومین‏علیهم السلام حکومت‏های شایسته ودولت‏های صالحی در نقاط گوناگون عالم‏شکل گرفته، مدت‏ها تداوم یافته و خدمات‏ارزشمندی به دین و دنیای مردم تقدیم‏داشته است. دولت مختار ثقفی، حکومت آل‏بویه و صاحب بن عباد، دولت آل حمدان وبنی مزید دولت علویان طبرستان، حکومت‏سربداران، دولت تیپوسلطان در هند،تعدادی از سلاطین صفویه، برخی ازادریسیان مغرب و حکومت‏های محدود وموقت فراوانی در گوشه و کنار جهان پدیدآمده که عینیت تاریخی «دولت صالحان‏»و«حکومت ابرار» را اثبات می‏کند. دوران‏حدودا دهساله رهبری امام خمینی‏قدس سره برایران اسلامی که اکثریت قاطع مردم جامعه ماقبول دارند و تداوم آن بزرگترین گواه بر امکان‏و تحقق تاریخی «دولت ابرار» است. صدها آیه‏و حدیث‏با نوید «حکومت عدل جهانی‏» امام‏زمان حضرت بقیة‏الله‏علیه السلام افق روشن آینده رافراروی بشریت قرار می‏دهد و شکل‏گیری‏دولت ابرار را نه به صورت ملی و منطقه‏ای‏بلکه به صورت جهانی و فرامرزی نشان‏می‏دهد. و به عینیت پیوستن آرمان دولت‏ابرار و مقربان را قطعی و فراگیر و دراز مدت‏اعلام می‏دارد.

خصومت‏با حکومت اسلامی

دولت ابرار همیشه مخالفان و دشمنانی‏داشته و دارد و هیچگاه تمام اشخاص واحزاب و گروهها، به بلوغ ایمانی، اخلاقی،علمی، و سیاسی اجتماعی همزمان‏نمی‏رسند. خصومت‏با شکل‏گیری و تداوم‏«دولت ابرار» ریشه در دو نوع بیماری روانی وقکری دارد.
الف - بیماری ناآگاهی و بینش غلط نسبت‏به انسان و جهان
ب - بیماری فزون‏خواهی و حرص واستکبار روحی و اجتماعی
تا روزی که مبانی فکری «کفر وشرک‏» درجهان وجود دارد و آگاهانه و ناآگاهانه از طریق‏رسانه‏های تصویری و مکتوب و شفاهی‏توسط «خودی و بیگانه‏» تبلیغ می‏شود، این‏بیماری‏ها، قابل درمان نیست. عملکردنادرست مولود بینش‏ها و اخلاق و عادات‏نادرست است. هجوم فرهنگی به اندیشه‏های‏الحادی شرط حیات «دولت ابرار» است ونرمش و سازش با کفر و شرک جهانی تنها بر«آزمندی‏» و «گستاخی‏» آنان می‏افزاید و هر روزدولت صالحان را با توطئه‏ای نوین روبرومی‏سازد.
امام علی‏علیه السلام که همه امت اسلامی در الهی‏بودن و اسلامی بودن دولت او وحدت نظردارند، از درون و برون با انواع «توطئه‏ها»مواجه بود و خود صریحا اعلام کرد:الا وانی‏اقاتل رجلین: رجلا ادعی ما لیس له و آخرمنع الذی علیه (2)
من با دو گروه می‏جنگم:
الف - گروهی که بیش از حق خویش‏می‏خواهند.
ب - گروهی که از انجام وظیفه خودداری‏می‏کنند.
دشمنی با نظام اسلامی و «دولت ابرار»«توهم‏» نیست. «واقعیت‏» است. تا خوی‏«حرص و استکبار» در بشر وجود دارد. تاروحیه فزون خواهی و سلطه جوئی در جامعه‏بشری حکومت می‏کند. تا اندیشه‏های‏پیامبران و انوار ایمان قلب افراد و احزاب رافتح نکرده است دشمنی و خصومت‏با «دولت‏ابرار» و امامت پارسایان قطعی است.
امام خمینی‏قدس سرهم فرموده است: دو طایفه به‏شما توجه دارد یک طایفه مستکبرین وسودجوها. و طوایفی که به آنها وابسته‏هستند، آنها را توقع نداشته باشید با شماصلح کنند، آنها صلح نخواهندکرد. اونها همه‏شان همه برنامه فرعون‏ها را دارند که سرسازش با شما ندارند و یک دسته هم‏مستضعفین جامعه هستند که اکثریت‏محروم هستند و این دسته با شما هستند (3)

مطالبات مردم

مطالبات مردم و دولت از یکدیگر دوسویه‏است. مطالبات از وظایف جدا نیست. آنها که‏از مطالبات ملت‏یا ولت‏سخن می‏گویند ووظایف را به فراموشی می‏سپارند، آگاهانه یاناآگاهانه مانع تحقق «دولت ابرار»اند. تعبیر«مطالبات‏» در روابط دولت و امت‏اسلامی‏عبارتی انحرافی است. دولت اسلامی از ملت‏جدا نیست، همفکری و همکاری و همدلی وهمراهی بر ملت و دولت‏حاکم است. ملت ودولت را در برابر هم قراردادن نیرنگ‏«استکبار جهانی‏» است. روابط دولت و ملت‏روزی روابط سالم و سازنده و مهرآمیز خواهدبود که هر دو، حقوق و وظایف خویش رابشناسند و به وظایف خویش اقدام کنند.جریان «حق‏» و «وظیفه‏» جریانی پایاپای ودوطرفه است. و منشاء همه حقوق و وظایف‏هم خداست آنها که منهای ایمان و دین،سخن از حقوق و وظایف می‏گویند،باید بدانندکه بدون ایمان به خدا، نه حقی وجود دارد و نه‏وظیفه‏ای و حقوق و مطالبات ملت‏بدون‏ایمان به خدا و قوانین او هیچ گونه پشتوانه‏منطقی و عاطفی ندارد. و چه زیباست‏خطبه‏شورانگیز امام علی‏علیه السلام در قلمرو حقوق که درخطبه 216 نهج البلاغه آمده است. اما بعدفقد جعل‏الله سبحانه لی علیکم حقا بولایة‏امرکم و لکم علی من الحق مثل الذی لی‏علیکم‏پس از حمد ثنای الهی براستی خداوندبرای من نسبت‏به شما حقی قرار داده و برای‏شما بر من همین گونه.
رعایت‏حقوق دولت و ملت رشته الفت ملی‏و عامل عزت و اقتدار دینی است. آمریکا وشیطان داخلی و خارجی نه برای ملت‏حقی‏قائل است و نه برای دولت. نه به «جمهوریت‏»معتقدند ونه اسلامیت و جنگ جمهوریت و«اسلامیت‏»، جنگی زرگری و به سفارش‏«استکبار جهانی‏» است تا جامعه از سایه چترامنیت آفرین توحید بگریزد و خود به تخریب‏قلعه از درون بپردازد و شکار شیطان شود. تا پرچم قرآن و عترت‏علیهم السلام بر سر مردمی سایه‏افکن است آنان در دژ استوار و امن الهی قراردارند و استثمار مردم امکان‏پذیر نیست.ستیز با دیانت و خصومت‏با ولایت فقیه وروحانیت تلاش برای ایجاد رخنه در چترمصونیت آفرین امت‏بزرگ اسلامی است.

حفظ اقتدار دولت

مسخره کردن مسؤولان و کارگزاران نظام‏اسلامی - مثل برنامه شبکه 11 که صبح‏ساعت 7 از کانال یک سیمای جمهوری‏اسلامی پخش می‏شود. به هر بهانه که انجام‏گیرد، چه در مطبوعات و چه در صدا و سیما بافرهنگ اقتدار و قداست دولت مردمی -مکتبی همخوانی ندارد و از زیان بخش‏ترین‏برنامه‏هاست که به بهانه تفریح و تفرج و طنز وکاهش فشار روانی تولید و پخش می‏شود. این‏گونه برنامه‏ها شاید در رابطه با دولت مردان‏حکومت‏های فریب و زور مفید باشد. ولی دردولت اسلامی با مسؤولان به عنوان دلقک‏برخورد کردن و وزیران و وکیلان را مسخره‏نمودن صد در صد اشتباه است.
شکستن جایگاه حقوقی مسؤولان زمینه‏به مسخره گرفتن امور جدی جامعه است.
القای این مطالب که به بهانه طنز، حماقت‏و بی تفاوتی و خیانت و... مسؤولان دولت‏اسلامی را نشان دهد اگر راست‏باشدفاجعه‏ای است که باید با این گونه مسؤولان‏مبارزه کرد و اگر دروغ است‏باید برنامه سازان‏و مسخره کنندگان و مسؤولان پخش سیما رااز خواب غفلت‏بیدار نمود.
هراس و عقب نشینی در برابرجوسازی‏های بین المللی، و غوغا سالاری‏رسانه‏های داخلی و خارجی، داد و ستد و کنارآمدن با قاچاقچیان و آدم‏ربایان و مذاکره بامجرمان و تغییر سریع مقررات و مسؤولان، ازدیگر عوامل شکستن اقتدار دولت هاست.«سرمایه‏داران‏» و «رسانه‏داران‏» و«اسلحه‏داران‏» نباید بتوانند با زر و زور و تزویربا قانون بازی کنند و از کیفر جنایت‏خویش‏بگریزند. اقتدار دولت، سرمایه ملی است. این‏سرمایه را بر باد ندهیم و به اقتدار دولت‏بیشتر بیاندیشیم.

وظایف مهم دولت مردان

دولت اسلامی، «دولت ابرار» و مقربان است.کارگزاران آن، مجریان فرمان خدا و پیامبران‏در جامعه جهانی و قلمرو حکومت‏خویشند«دولت اسلامی‏» نهاد امامت پارسایان است‏«تقوا و توکل‏» از مهمترین شاخصه‏های‏کارگزاران دولت مردان نظام اسلامی است اگر«تقوا» نباشد کارگزاران از درون می‏پوسند واگر «توکل‏» نباشد، مسؤولان از برون ضربه‏می‏پذیرند نیروی تقوا - رعایت واجبات ودوری از محرمات - مسؤولان و کارگزاران را دربرابر هوسهای درونی و نفس اماره مصونیت‏می‏بخشد و نیروی توکل و اعتماد به خدا وقدرت و حکمت و رحمت او ریشه پاسداری ازاستقلال مسلمین در برابر تهدید و تطمیع‏خارجی است دولتمردان «مرعوب‏» و«مجذوب‏» زرق و برق دنیوی و قدرتهای‏پوشالی، جایگاهی در دولت کریمه و ابرارندارند. «و لا تمدن عینیک الی ما متعنا به‏ازواجا منهم زهرء الحیوة الدنیالنفتنهم فیه‏و رزق ربک خیر و ابقی‏» (4)
دولت مردان اسلامی از گناه می‏گریزند، باباطل می‏ستیزند و از فشار و هیاهوی خارجی‏بیم به دل راه نمی‏دهند. مهمترین وظیفه‏دولت ابرار پاسداری از «ابراربودن‏» خویش‏است. چه بسیار ابراری که در جذر و مدحوادث سر به آستان اشرار ساییدند و چه‏بسیار اشراری که به سوی حق بازگشتند وعاقبت‏به خیر شدند. «دولت ابرار» و صالحان،تا روزی دولت مشروع و مردمی است که درکلیه قوانین مقررات، بخشنامه‏ها، آئین‏نامه‏ها، و قراردادهای داخلی و خارجی درچارچوب قرآن و سنت و رهنمودهای‏عترت‏علیهم السلام گام بردارد و مطیع فرمان نایب امام‏زمان (عج) باشد. تصدی حکومت، تداوم‏حکومت و عملکرد قدرت در چارچوب‏شریعت‏باشد. بدون رهبری فقیه عادل وفقهای جامع شرائط «دولت ابرار» تاسیس‏نمی‏شود و ادامه نمی‏یابد.
دولتی، دولت اسلامی است، که آرمانش‏اجرای احکام‏الله و یاری عبادالله ودستیارانش مسلمانانی متعهد و فداکارباشند.

شاخصه‏های دولت ابرار

دولت ابرار، دولت توحید است. دولت عشق‏به خداست. دولت عبادت است وخدمت;عبادت خدا و خدمت‏به مردم، بندگان‏خدا. دولت ابرار دولت مسجد و نماز است‏دولت نیایش و دعاست. دولت قرآن و حدیث وفقاهت است. دولت صداقت و دانش و اخلاص‏و ایثار است. دولت رجائی‏ها و باهنرهاست‏دولت ابرار، به استقلال مسلمانان می‏اندیشد،از تولیدات داخلی حمایت می‏کند،مصرف‏گرایی را ترویج نمی‏کند. صرفه جویی را از زندگی کارگزاران و نهادهای دولتی آغازمی‏کند. بی‏جهت‏باج و خراج نمی‏گیرد وبی‏مورد انعام و صله و جایزه نمی‏پردازد.
مسلمانان در آن احساس عزت و سرافرازی‏می‏کنند و منافقان در آن حقیر و زبون اند.
خداترسی، مردم دوستی، تلاش و جهاد وپاسداری از معروف و نبرد با منکر ازویژگی‏های دولت ابرار است. دولت ابرار، بیش‏از آنچه به دنیا بیندیشد به آخرت می‏اندیشد.
بیش از آنچه به خواست‏بین المللی ارج‏نهد به نیاز داخلی فکر می‏کند.
بیش از آنچه به پرستیژ و ابهت کاذب فکرکند به واقعیت و مشکلات و نیازهای مردم‏توجه می‏کند.
دولت ابرار، دولت محرومان، دولت‏دینداران و دولت مؤمنان است.
دولت ابرار، دولت کار و تلاش است، دولت‏احرار و آزادگان است.
دولت ابرار، دولت عفو و گذشت از خطاهای‏مؤمنان و مردم داخل جامعه اسلامی و دولت‏صلابت و قاطعیت در برابر دشمنان مکتب وملت است.
دولت ابرار در برابر انحراف‏ها، مدام دقیق وحساس است. از لذتهای شخصی و هوای‏نفس می‏گذرد. رفاقت را بر حقیقت مقدم‏نمی‏دارد. رو دربایستی‏ها او را به بیراهه‏نمی‏کشد. توقعات بی‏جا و بیم سرو صداها او رااز مسیر وظیفه به کژراهه نمی‏برد.
دولت ابرار فقط به دنیای مردم نمی‏اندیشدهم به دنیا و هم به آخرت مردم فکر می‏کند.
دولت ابرار، اجرای قوانین خدا را برای‏نجات و کامیابی و رفاه، بشریت کافی می‏داند.«الیس الله بکاف عبده‏» «و من یتوکل علی‏الله فهو حسبه‏»دولت ابرار، وعده‏های خدا را راست می‏داندو بر وعده‏های الهی بیش از تلاش و برنامه‏ریزی خویش و محاسبات عقل حسابگربرنامه ریزان اطمینان دارد.
دولتمردان دولت ابرار، بیش از آن که باسرمایه داران بنشینند با فقیران و تهیدستان‏می‏نشینند و با خانواده شهدا و جانبازان وآزادگان و ایثارگران معاشرت دارند. بیش ازآن که برای سرمایه داران حرمت قائل باشند،برای مؤمنان احترام قائل اند.
بیش از آن که به امنیت‏سرمایه‏ها بیندیشدبه امنیت ایمان و جان مؤمنان و شخصیت‏مسلمانان فکر می‏کند. در حدیث امام‏حسین‏علیه السلام آماده است که بدترین خصال‏حاکمان سه چیز است. «شرخصال الملک‏الجبن من الاعداء و القسوه علی الضعفاء والبخل عندالاعطاء. (5)
امام حسین‏علیه السلام فرمود:بدترین خصال زمامداران سه چیز است:
1 - ترسیدن از دشمنان
2 - بی‏رحمی برضعیفان
3 - و بخل به هنگام بخشندگی

آفات و خطرها

مسؤولان و دست اندرکاران دولت اسلامی،نه فرشته‏اند و نه شیطان. انسان اند و مثل هرانسان دیگر تحت تاثیر تبلیغات بیرونی وهوسهای درونی قرار می‏گیرند. چه بسا، یک‏مدیر و مسؤول در دولت اسلامی به مرور زمان‏کارگزار شیطان درون و برون شود و اهداف‏الهی و انگیزه‏های معنوی را فراموش نماید وقبله‏ای دیگر برگزیند و لذا حراست از آنان بانماز و دعا و نیایش و تلاوت قرآن و یاد خدا ومعاد، و حضور در محضر پارسایان از فرایض‏مهم خود آنان و مدیران ارشد نظام است. چه‏بسیار نیکانی که چون بر اسب سرکش ریاست‏نشستند، در مسیر جهنم به مسابقه‏پرداختند.
مسؤولان، وزیران، و وکیلان و عالمان دین‏و استانداران و فرمانداران و بخشداران هم‏نیاز به خودسازی و تزکیه و تذکر مداوم‏اخلاقی و معنوی دارند. و اگر توجه و یاد خدا وذکر معاد را فراموش کنند، گرفتار دام و دانه‏شیطان خواهند شد. از یک سو خودسازی‏برای «دولت مردان‏» ضروری است و از سوی‏دیگر نظارت و انتقاد خیرخواهانه، نقددلسوزانه و آگاهانه و انجام امر به معروف و نهی‏از منکر در برابر مدیران سطوح میانی و حتی‏مدیران سطوح بالای نظام هم نه تنها حق‏مردم بلکه وظیفه مردم است. زیرا امام ابرارفرمود: «اعینونی بمناصحة خلیة من الغش،سلیمة من الریب.»; (6)
مرا با ارائه دیدگاه‏های خیرخواهانه خویش‏یاری کنید. اظهار نظری که از آمیزه‏های ناپاک‏«اهداف و انگیزه‏های دیگر» نهی و از تردید وشک و ناآگاهی مصون باشد.

پی نوشت ها :

1 - سفینة البحار، ج 1، ص 66
2 - نهج البلاغه صبحی صالح، خطبه 173
3 - در جستجوی راه از کلام امام دفتر اول ص 169
4 - طه، آیه 131.
5 - فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع)، کلام 899.
6 - نهج البلاغه، صبحی صالح، خطبه 118.

برگرفته از : کوثر ؛ شماره 42
منبع: http://www.hawzah.net





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.