فضیلت سوره اخلاص در روایات

سوره اخلاص یا توحید درباره یگانگی خدا سخن می‌گوید و انسان را از شرک، خلاصی می‌دهد. در ادامه با فضیلت این سوره در روایات آشنا خواهیم شد.
شنبه، 25 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فضیلت سوره اخلاص در روایات
فضیلت و ثواب قرائت سوره شریفه قل هو الله احد پس زیادتر از آن است که بتوان احصا کرد. در تفسیر برهان و در کتاب وسائل و مستدرک و بحار و کتاب وافی روایات زیاد در ابواب متفرق در مدح و عظمت و فضیلت و شرافت این سوره شریفه نقل کرده اند.

از آن جمله روایات زیادی است که مفاد آنها این است: کسی که یک مرتبه سوره قل هو الله را بخواند، گویا ثلث قرآن را خوانده است. و اگر دو مرتبه بخواند، گویا دو ثلث قرآن را خوانده. و اگر سه مرتبه بخواند، مثل آن است که تمام قرآن را خوانده است.

از کتاب توحید صدوق به سند خود از امام صادق صلوات الله علیه نقل شده که فرمود: کسی که قل هو الله احد را یک مرتبه بخواند، گویا ثلث قرآن و ثلث تورات و ثلث انجیل و ثلث زبور را قرائت کرده است.

کلینی در کتاب کافی به سند خود از امام صادق (علیه السلام ) نقل کرده که فرمود: پدرم امام باقر (علیه السلام ) می فرمود: قل هوالله احد ثلث قرآن است. و قل یا اءیها الکافرون ربع قرآن است.

حقیر گوید: گذشت که سوره حمد دو ثلث قرآن است. و بیاید روایت صدوق از امام رضا از پدرانش (علیهم السلام ) که فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: کسی که بخواند اذا زلزلت را چهار مرتبه، مثل کسی است که تمام قرآن را خوانده.

شیخ کلینی، در کافی به سند خود از مفضل نقل کرده است که گفت: امام صادق (علیه السلام ) فرمود: ای مفضل، خود را از شر مردم نگهداری کن به برکت آیه شریفه ((بسم الله الرحمن الرحیم )) و به برکت قل هوالله احد. بخوان آن را از طرف راست و چپ و پیش رو و عقب سر و از بالای سر و پایین پا. و وقتی که داخل شدی بر سلطان جابری، بخوان این را سه مرتبه در وقتی که نظر می کنی به سوی او، و دست چپ را ببند و باز نکن تا از نزد او خارج شوی.

و ایضا شیخ کلینی در کافی به سند خود نقل کرده است از امام باقر (علیه السلام ) که فرمود: کسی که قل هوالله احد را یک مرتبه بخواند، برکت بر او نازل شود. و اگر دو مرتبه بخواند، برکت بر او و اهل او نازل شود و اگر سه مرتبه بخواند، برکت بر او و اهل او و همسایه هایش نازل می شود. و اگر دوازده مرتبه بخواند، بنا کند خدا برای او دوازده قصر در بهشت. و اگر صد مرتبه بخواند، آمرزیده شود گناهان 25 ساله او غیر از گناهان راجع به خونریزی و اموال مردم. و اگر چهارصد مرتبه بخواند، برای اوست ثواب چهارصد شهید که در راه خدا خون آنان ریخته شده است. . .

و ایضا شیخ کلینی در کافی و صدوق در ثواب الاعمال از امام صادق (علیه السلام ) نقل کرده اند که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: بعد از موت سعدبن معاذ هفتاد هزار ملک آمدند - و از آنان بود جبرئیل - و بر سعد نماز خواندند. گفتم: ای جبرئیل، به چه چیز سعد مستحق شد که شما بر او نماز بخوانید؟ عرض کرد: به قرائتش قل هوالله احد را ایستاده و نشسته و سواره و پیاده و در حالت رفتن به جایی و برگشتن از جایی.

و شیخ کلینی به سند خود از امام صادق (علیه السلام ) از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده است که فرمود: کسی که در وقت خواب صد مرتبه قل هوالله احد را بخواند، گناهان پنجاه ساله او آمرزیده می شود. و این روایت به چند سند در کتاب وسائل و مستدرک نقل شده است.

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق (علیه السلام ) نقل کرده است که فرموده: وقتی که شخص در محل خواب خود جای می گیرد و یازده مرتبه قل هوالله احد را بخواند، محفوظ شود خانه او و خانه های اطرافش.

در کتاب مستدرک از شیخ کفعمی در جنه الامان الواقیه از خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله و سلم نقل است که فرمود: کسی که قل هو الله احد و معوذتین را سه مرتبه وقت خواب بخواند، مثل کسی است که قرائت قرآن کرده و برای اوست به هر آیه از قرآن ثواب پیغمبری از پیغمبران، و از گناهان خارج شود مثل روزی که از مادر متولد شده. و اگر در آن شب یا روز بمیرد، شهید مرده است.

و بعضی روایات دیگر بیاید.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما