چرا امنیت در اینترنت اهمیت دارد؟

ایمنی اینترنت یا امنیت اینترنت مسئله مهمی است که باید برای حفاظت از امنیت و حریم خصوصی بر روی شبکه جهانی وب مورد توجه قرار گیرد. با امنیت اینترنت، تهدیداتی مانند هک کردن، فیشینگ، جاسوسی و حملات ویروسی، سرقت هویت، قلدری اینترنتی، پورنوگرافی کودکان و غیره پیش پا افتاده شده‌اند و وقت آن است که به صورت هوشمند به گشت و گذار در اینترنت بپردازید و از رایانه و داده‌های آنلاین خود حفاظت کنید.
دوشنبه، 26 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سعید علیزاده
موارد بیشتر برای شما
چرا امنیت در اینترنت اهمیت دارد؟
اقدامات هکرها همچنان در حوزه وارد شدن به سیستم‌های رایانه‌ای یا اقدامات بزهکارانه مانند سرقت هویت و سرقت نرم افزار در فضای سایبری در جریان است. اگر به هر حال چیزی برای نگرانی وجود داشته باشد، میزان این اقدامات است که اخیرا رخ می‌دهند و به همین دلیل است که فهمیدن اینکه چرا امنیت اینترنت مهم است ضرورت دارد. 
بر اساس گزارش جرایم اینترنتی منتشر شده مربوط به سال 2012 توسط اداره تحقیقات فدرال (FBI) در 14 می سال 2013، مرکز شکایات جرایم اینترنتی (IC3)، مرکز جرایم ملی یقه سفیدها (NW3C) و اداره رسیدگی قضایی (BJA)، در کل تعداد 289874 شکایت در حوزه جرایم سایبری دریافت شد.
با افزایش محبوبیت و قابلیت استفاده از اینترنت، طبیعی است که مسائلی مانند امنیت در اینترنت یا ایمنی اینترنت مطرح شوند. به غیر از هکرها و اسپمرها، حتی پدوفیل‌ها (یغماگران آنلاین) و تروریست‌های سایبری در اینترنت کمین کرده‌اند و در جستجوی شکار آسان هستند. ‌اگر تعجب کرده‌اید که چرا همه به طور فزاینده‌ای در مورد امنیت اینترنت صحبت می‌کنند، و نیاز به ایمنی در اینترنت هنگام گشت و گذار در دنیای مجازی دارند، برخی اطلاعات در مورد تهدیداتی که شما به احتمال فراوان در فضای مجازی با آنها روبرو می‌شوید به شما کمک خواهند کرد تا از خطرات آنها خلاص شوید.  

چرا ایمنی اینترنت بسیار مهم است؟

برای درک اینکه چرا باید از حریم خصوصی خود و استانداردهای ایمنی اینترنت محافظت کنید، بسیار مهم است که از خطرات و ریسک‌های ناشی از دسترسی ناامن به اینترنت آگاه باشید. بنابراین اجازه دهید در مورد برخی از مهمترین موارد رایج در مورد امنیت اینترنت بحث کنیم.


دسترسی غیرمجاز به شبکه یا هک کردن

دسترسی غیرمجاز یکی از تهدیدات عمده‌ای است که در زمینه امنیت اینترنت مورد توجه قرار گرفته است. امنیت شبکه شامل مقرراتی است که در شالوده زیربنایی شبکه رایانه‌ای جهت محافظت از شبکه و منابع قابل دسترسی در شبکه در مقابل دسترسی غیرمجاز ایجاد شده است. هک کردن به این معنی است که افراد می‌توانند به اکانت، رایانه یا شبکه شما به صورت غیرمجاز دسترسی داشته باشند. هنگامی که آنها به اکانت شما دسترسی داشته باشند، به صورت کامل بر تراکنش‌های شما دسترسی خواهند داشت و می‌توانند از اکانت شما برای اهداف غیرقانونی و آزاردهنده استفاده کنند. هنگامی که یک هکر به اکانت بانکی شما بصورت آنلاین دسترسی داشته باشد، درست مانند این است که به کل موجودی حسابتان به صورت فیزیکی دسترسی دارد.

در مارس 2002، رابرت مولر، رئیس FBI اعلام کرد که در آینده نزدیک هک کردن مانند تروریسم به عنوان بزرگترین تهدید برای یک کشور سایه خواهد افکند. در حالی که 50 درصد از موارد هک در ایالات متحده به رخنشگری (هکتیویسم) مربوط است، 40 درصد دیگر به جرایم سایبری نسبت داده می‌شود.

فیشینگ، کلاهبرداری ایمیلی و هرزنامه‌نویسی

فیشینگ به مواردی از کلاهبرداری آنلاین اشاره دارد که در آن افراد به صورت جعلی اطلاعات حساسی را از طریق خودنمایی به عنوان یک موجودیت قابل اعتماد از طریق ایمیل یا پیام فوری به دست می‌آورند. اغلب این اطلاعات می‌توانند شامل اطلاعات مهم مالی شما و همچنین جزئیات اطلاعات شخصی شما را شامل شوند. سپس این اطلاعات می‌توانند برای اهداف غیرقانونی متعدد مورد استفاده قرار گیرند که به نوبه خود می‌توانند دردسرهای زیادی را برای شما به همراه داشته باشند. در مواردی این اطلاعات به منظور تبلیغات آنلاین نیز جمع‌آوری و به فروش می‌رسند. کلاهبرداری‌های آنلاین که شامل درخواست‌هایی برای شماره حساب بانکی، کلمات عبور یا هرگونه اطلاعات حساس هستند، جزو تهدیدات اینترنتی به شمار می‌روند. هرزنامه‌نویسی‌ها ممکن است تا حدودی بی‌ضرر باشند، اما از آنجا که تبلیغات ناخواسته را به صورت سیل‌وار روانه ایمیل شما می‌کنند، ممکن است آزاردهنده باشند. هرزنامه‌نویسان همچنین ممکن است آدرس و شماره تلفن شما را به فروش برسانند، که در نتیجه آن ممکن است با تماس‌های تلفنی بازاریابی و بروشورهای تبلیغاتی از طریق پست به صورت همزمان بمباران شوید.

شرکت RSA یک شرکت امنیتی و رایانه‌ای شناخته شده در ایالات متحده است. اگر اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت در سال 2012 معتبر باشد، تلفات پولی ناشی از فیشینگ در سراسر جهان بیش از 687 میلیون دلار تنها در شش ماهه ابتدای سال 2012 بود. به همین ترتیب، گزارش گوگل نیز نشان داد که این غول موتور جستجو حدود 10000 وبسایت را به دلیل فعالیت‌های فیشینگ و نرم افزارهای مخرب شناسایی کرده بود.

سوء استفاده جنسی، کودک‌آزاری و پورنوگرافی

اینطور نیست که اینترنت غرق در محتوای غیرقانونی پورنوگرافی باشد، اما همچنان پر از شکارچیان جنسی است که در جستجوی شکار آسان هستند. موارد متعددی از پدوفیل‌ها وجود دارند که کودکان را از طریق چت و وب‌کم‌ها به تله می‌اندازند و با قلدری آنها را مجبور به ملاقات حضوری کرده و از آنها سوء استفاده می‌کنند. پورنوگرافی اینترنتی تهدید عمده‌ای برای اشخاصی است که مکررا عکس‌ها و ویدیوهای شخصی خود را در اینترنت منتشر می‌کنند، چون محتوای منتشر شده توسط این افراد را می‌توان مورد سوء استفاده قرار داد و حتی در وبسایت‌های پورنوگرافیک منتشر کرد.

در سال 1998، مرکز ملی کودکان گمشده و مورد سوء استفاده قرار گرفته (CyberTipline) شروع به کار کرد تا به افراد کمک کند جنایات علیه کودکان را گزارش کنند. از زمان شروع آن، این سازمان بیش از 1.7 میلیون گزارش از سوء استفاده جنسی کودکان دریافت کرده است. علاوه بر این، بین سال‌های 2004 تا 2008، سازمان‌های مجری قانون که در رابطه با جرایم اینترنتی علیه کودکان کار می‌کنند، 230 درصد افزایش در تعداد شکایات ثبت شده از تطمیع آنلاین ثبت کردند.

تروریسم سایبری، تهدیدی برای امنیت ملی

چندین وبسایت دولتی حاوی اطلاعات مهمی هستند که اطلاعات آنها از طریق اینترنت آپلود می‌شوند یا در پایگاه داده ذخیره می‌شوند. این وبسایت‌ها نسبت به تهدیدات امنیتی آسیب‌پذیر هستند؛ چرا که بسیاری از مردم سعی می‌کنند به سیستم‌های امنیتی نفوذ کنند تا به اهداف ناشناخته امنیت ملی دست یابند. تقریبا هر گروه تروریستی بزرگ امروزه عمدتا به عنوان ابزار تبلیغاتی و همچنین به عنوان وسیله ارتباطی از اینترنت استفاده می‌کند. تروریست‌های سایبری همچنین می‌توانند زیرساخت‌هایی را که امروزه کم و بیش وابسته به اینترنت هستند تخریب کنند تا موجب وحشت در جهان شوند.


مسئولیت‌پذیر باشید

ایمنی اینترنت صرفا در مورد امن کردن شبکه نیست، بلکه برای زمانی است که آنلاین هستید. شما نباید تصاویر و ویدیوهای شخصی خود را وبسایت‌های شبکه‌های اجتماعی آپلود کنید که تنظیمات حریم خصوصی قوی ارائه نمی‌دهند. اطمینان حاصل کنید که از طریق خط مشی حریم خصوصی به وبسایت بروید و همچنین از تنظیمات حریم خصوصی دقیق‌تر برای نمایه شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. درخواست دوستی/ چت از غریبه‌ها را قبول نکنید، گشت و گذار ناشناس یکی دیگر از اقدامات ایمنی است که - هر چند ساده – می‌تواند به شما در امنیت اینترنت کمک کند.
 
منبع: وبسایت تک اسپریتد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما