این صفحه را یواشکی بخوانید!

«این صفحه را یواشکی بخوانید!» مقاله ای است برای نوجوان ها از محمدرضا شهبازی که با زبان طنز به چگونگی گذراندن اوقات فراغت در فصل تابستان پرداخته است.
جمعه، 6 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
این صفحه را یواشکی بخوانید!
با توجه به آمدن فصل زیبا و حوصله‌سربر تابستان، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، دغدغه‌ی والدین و بسیاری از بچه‌هاست. ما به والدین کاری نداریم، چون آن‌ها عاقل هستند و بهتر از ما می‌دانند باید چه‌کار کنند؛ اما برای بچه‌ها توصیه‌ها و پیشنهادهایی داریم که با استفاده از آن‌ها می‌توانند اوقات فراغت سه ماهه‌ی خود را بگذرانند.
 

از تفریح رایگان غافل نشوید

فکر می‌کنید سال‌ها پیش (خیلی‌خیلی‌خیلی سال پیش، نه مثلا ده سال قبل!) که نه کلاس زبان و کامپیوتری بود و نه تلویزیون و موبایل و آتاری، ملت چطور اوقات فراغت خود را می‌گذراندند؟ خواب! یک تفریح رایگان و برعکس کش، همین‌طور ظرفیت کش‌آمدن دارد و اصلاً هم پاره نمی‌شود. اگر نه حال و حوصله‌ی کاری را دارید و نه پول کلاس‌رفتن و وسیله‌ی بازی و... به این روش پناه ببرید. البته دیده شده که خیلی‌ها با داشتن پول و حوصله و وسیله‌ی بازی و... هم از این روش بیش‌تر از هر چیز دیگر برای پُر‌کردن اوقات فراغت‌شان استفاده کرده‌اند؛ بنابراین شما هم یک تشک بیندازید، یک بالشت بگذارید زیر سرتان، با رعایت فاصله‌ی قانونی از پنکه و دریچه‌ی کولر، بگیرید تخت بخوابید. فقط به خانواده بسپارید هر چند روز یک‌بار بیایند جابه‌جای‌تان کنند که زخم بستر نگیرید بعد از سه ماه!
 

موبایل خدمت‌تان هست؟

شما همین الان اگر سه دقیقه وقت خالی گیر بیاورید چه‌کار می‌کنید؟ معلوم است دیگر، سرتان را فرو می‌کنید داخل موبایل و تبلت و با انواع و اقسام اسم‌های واقعی و الکی خودتان در شبکه‌های اجتماعی موبایل دوردور می‌کنید! غیر از این است؟

خب وقتی می‌شود سه دقیقه را با این روش پر کرد، چرا نشود سه ماه را پر کرد؟ بنابراین کافی است با شروع سه ماه تعطیلی یک اینترنت مَشتی جور کنید، یک جای دنج پیدا کنید و کلّه‌ی مبارک را فرو کنید در موبایل یا تبلت‌تان؛ هی از این شبکه بروید در آن شبکه. کارشناسان معتقدند این شبکه‌ها ظرفیت دارند سی‌سال از عمر یک نفر را به‌صورت ممتد هدر دهند، سه ماه تعطیلات شما که چیزی نیست؛ ای بابا!

فقط به همان‌هایی که می‌خواستید بگویید تکان‌تان بدهند تا زخم بستر نگیرید، این‌بار بگویید هر چند ساعت یک‌بار صدای‌تان بزنند تا سرتان را بلند کنید که مبادا آرتروز خروسی بگیرید!
 

بازی بازی خنده!

اینترنت گران است، خودم می‌دانم؛ ولی مگر قرار است شما با موبایل یا تبلت یا رایانه‌تان فقط بروید در اینترنت؟ خدا خیر بدهد این شرکت‌های بازی‌سازی را! آن‌قدر بازی ساخته‌اند که اگر سه ماه تعطیلی را بگذارید تا فقط اسم‌شان را مرور کنید، وقت کم می‌آورید. اصلاً چه کسی فکر می‌کرد یک زمانی آن‌قدر تعداد بازی‌ها زیاد شوند که اسم برای بازی کم بیاید و طرف اسم بازی‌اش را بگذارد آفتابه!

اما دیدید که اسم کم آمد و طرف هم گذاشت و بقیه هم کلی استقبال کردند؛ بنابراین شما هم چند تا بازی گیر بیاورید و از کلّه‌ی سحر تا بوق سگ بازی کنید. حتی بهتر است برای این‌که بازی‌های‌تان حالت عام‌المنفعه هم داشته باشد، کله‌ی سحر قبل از شروع به بازی، بروید خروس را بیدار کنید و آخر شب قبل از ترک زمین بازی برای سگ لالایی بخوانید!
 

فیلم و سریال ببینید

همین الان اگر بخواهید شبکه‌های تلویزیون را یک دور بالا و پایین کنید و روی هر شبکه یک‌دقیقه‌ی ناقابل صبر کنید تا بفهمید قضیه از چه قرار است، حداقل بیست دقیقه طول می‌کشد. طبیعتا در این بیست دقیقه برنامه‌ی شبکه اولی که ازش رد شدید عوض شده است و می‌توانید دوباره برگردید و همین کار را تکرار کنید؛ یعنی حتی اگر برنامه‌ی دندان‌گیری هم برای تماشا پیدا نکنید، همین بالا و پایین‌کردن شبکه‌ها خودش کلی ظرفیت اوقات فراغت‌پُرکنی دارد چه برسد به شبکه‌هایی مثل نسیم که دقیقا مثل هله‌هوله است و هر چند دقیقه یک طعمی دارد.

پس مبادا از ظرفیت تلویزیون غافل شوید! حالا اگر به رادیو هم علاقه داشته باشید که دیگر نان‌تان در روغن است! اما از چندکیلو تخمه که از ملزومات حیاتی این روش است دریغ نکنید!
 

سیستم را ترکیبی بچینید!

آن تشک و بالشت پیشنهاد اول را یادتان هست که گفتم پهن کنید و بخوابید؟ آن جای دنج پیشنهاد دوم را چطور؟ تخمه همین پیشنهاد آخری را چی؟ آفرین! ببینید در این روش باید همه‌ی این‌ها را یک‌جا جمع کنید؛ یعنی تلویزیون را ببرید در جای دنج بگذارید، بعد لحاف و تشک‌تان را روبه‌روی آن پهن کنید. تخمه و اینترنت را هم بخرید و موبایل و تبلت‌تان هم کنار دست‌تان باشد. حالا هر چند ساعت می‌توانید با تغییر منو و استفاده از یکی از این‌ها اوقات فراغت‌تان را به‌صورت متنوع پر کنید! اگر این جای دنج در نزدیک‌ترین جا به دستشویی هم باشد –دیگر نه خیلی نزدیک!- آن‌ وقت وقت‌تان هم خیلی تلف نخواهد شد و می‌توانید به صورت حداکثری به پُرکردن اوقات فراغت‌تان بپردازید.

این روش ترکیبی را بعضی‌ها نه برای سه ماه تعطیلی که برای کل عمرشان انتخاب کرده‌اند که اتفاقاً جواب هم داده است! اگر شما هم نه این سه ماه که کلاً تعطیل هستید می‌توانید این کار ا انجام دهید!
 

و اما بعد!

اما روش‌های دیگری مثل کلاس‌های آموزشی رفتن، درس‌های سال قبل را مرورکردن، جایی پادویی‌کردن و حرفه‌ای یادگرفتن، باشگاه‌رفتن و تحرک داشتن هم وجود دارد که متأسفانه عده‌ای معلوم‌الحال وارد حوزه‌ی اوقات فراغت کرده‌اند! اما شما اصلاً زیر بار این بدعت‌ها نروید! اوقات فراغت اسمش رویش است، قرار نیست کار مهمی کنید. اگر آخر تابستان هم احساس کردید عمرتان به بطالت گذشته است اصلا مهم نیست، تا دو تا لطیفه تعریف کنید یادتان می‌رود؛ فقط ممکن است وقتی کمی پا به سن گذاشتید حسرت این روزها را بخورید که آن هم طبیعتاً مهم نیست!

راستی! تخمه خوب کجا می‌فروشن عمو؟!

 
نویسنده: محمدرضا شهبازی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.