امان از بوي بد عرق

شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد که در آسانسور ، اتوبوس و خيلي از جاهاي مسقف ، فردي در کنارتان قرار گرفته باشد که بوي بد بدنش آزارتان داده باشد . اين دسته افراد هر چقدر هم ازخوشبو کننده استفاده کنند يا هر روز هم دوش بگيرند ، باز هم بوي بدن آزاردهنده اي دارند . بوي بد بدن مشکل نسبتاً شايعي در افراد است که در برخي به شکل معضلي جدي درآمده است و همان طور که اکثر افراد مي توانند بوي بد بدن در اغلب مواقع ناشي از
چهارشنبه، 18 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امان از بوي بد عرق
 امان از بوي بد عرق
امان از بوي بد عرق

نويسنده:سالومه افشار




شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد که در آسانسور ، اتوبوس و خيلي از جاهاي مسقف ، فردي در کنارتان قرار گرفته باشد که بوي بد بدنش آزارتان داده باشد . اين دسته افراد هر چقدر هم ازخوشبو کننده استفاده کنند يا هر روز هم دوش بگيرند ، باز هم بوي بدن آزاردهنده اي دارند .
بوي بد بدن مشکل نسبتاً شايعي در افراد است که در برخي به شکل معضلي جدي درآمده است و همان طور که اکثر افراد مي توانند بوي بد بدن در اغلب مواقع ناشي از عرق است ولي بر خلاف تصور عامه ، عرق بدن به خودي خود بويي ندارد ، بلکه بوي بد ناشي از عرق ، به علت اثر باکتري هاي ساکن در پوست است که عرق را تجزيه و توليد بوي بد مي کنند .
باکتري هايي که عرق را تجزيه مي کنند به طور عمده درپوست ناحيه ي زير بغل وجود دارند و بوي بد بدن ، عمدتاً از تجزيه عرق زير بغل ناشي مي شود که بهترين و ساده ترين راه حل براي از بين بردن اين بو ، استحمام مکرر و شستشوي پوست زير بغل است که به اين وسيله عرق سطح پوست ، که ماده ي اوليه براي تاثير باکتري ها و توليد مواد بد بوست از سطح پوست پاک مي شوند .

يک راه حل :

استفاده مکرر از دئودورانت ها در طول روز مي تواند در کاهش بوي بد عرق نقش موثري داشته باشد . با توجه به ترکيبات آنتي باکتريال در دئودورانت ها ، باکتري هاي ساکن در پوست زيربغل تجزيه شده و از ايجاد بوي بد جلوگيري به عمل مي آيد .
گفتني است دئودورانت ها اغلب باعث کاهش ميزان تعريق در بدن مي شوند که مناسب ترين راه حل براي اين مشکل ، به کارگيري همزمان استحمام است .
مصرف برخي از خوراکي ها و داروهاي خاص ( ضد قارچي ) را که از طريق ترشح غدد عرق يا چربي پوست ايجاد مي شوند را يکي ديگر از علل بوي بدن ذکر کرده و مي افزايد : بهتر است افرادي که با استحمام و استفاده منظم از دئودورانت ، همچنان با مشکل بوي بد بدن مواجه اند به متخصص پوست مراجعه کنند .

دخالت ارث در ميزان تعرق :

گفته مي شود تعداد باکتري هاي بدن و ميزان عرق هر فرد تحت تاثير مسائل ژنتيکي قرار دارد و افرادي که عرق بدنشان از طريق ژنتيک بيشتر از سايرين است ، در صورت عدم رعايت بهداشت ، بيشتر دچار بوي بد بدن مي شوند . گاهي شاهد تعريق افراد در فصول سرد سال نيز هستيم که با توجه به اينکه معمولاً غدد عرق تحت تاثير گرما فعاليت مي کنند ، ولي افرادي که غددشان بيش از سايرين فعال است ، در فصل زمستان نيز تعريق دارند .

عرق سوز :

در اين حالت نواحي خاصي از بدن دچار خارش و سوزش شديد مي شود که بيشتر در خردسالان ، افرادي که داراي فعاليت هاي شديد هستند و بيماران بستري و تب دار مشهود است که طي آن عرق به سلول هاي سطح پوست آسيب وارد ساخته و سدي در مقابل خروج عرق ايجاد مي کند و بنابراين عرق در زير پوست به دام افتاده و تجمع مي يابد که در اين حالت برآمدگي هاي ريزي ( جوش مانند ) روي پوست ايجاد مي شود که به هنگام ترکيدن و خروج محتويات عرق ، فرد دچار سوزش مي شود .
مي توان با شستشوي مکرر و قرار گرفتن در معرض هواي خنک و کمپرس آب سرد ، مشکل را التيام بخشيد .
گاهي مصرف بي رويه در برخي از مواد غذايي همچون پياز و سير ، مي تواند در ترشح و بوي بد بدن تاثيرگذار باشد. ميزان حداکثر عرق در تحريک شديدترين حالت ، 12 ليتر در روز است که اين رقم در حالت معمولي و نرمال به 100 الي 200 سي سي در روز مي رسد .
داروي ترکيبي ( آلومينيوم کلرايد 20 درصد ) باعث کاهش ترشح و فعاليت غدد عرق مي باشند . بهترين راه حل براي مشکل شايع بوي بد بدن ، رعايت اصول بهداشتي است که استحمام مکرر ، شست وشو و تعريق لباس ها و استفاده از دئودورانت ها در اين امر بسيار موثرند .
منبع:مجله راه کمال ،شماره 24




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.