آيا مي‌دانيد كه ...

5- در مواردي افزايش متوسط فشار خون به تنهايي علائمي را ايجاد نمي‌كند اما اگر اين افزايش در طي سال‌ها درمان نگردد امكان دارد به بيماري‌هايي چون اختلال‌هاي عروق كرونر قلب، خونريزي‌هاي مغزي (سكته) و آسيب به كليه‌ها و شبكيه چشم منجر شود.
شنبه، 4 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آيا مي‌دانيد كه ...
آيا مي‌دانيد كه ...
آيا مي‌دانيد كه ...






1ـ در ويروس‌هاي حيواني تاكنون شش الگوي اصلي همانندسازي و نسخه‌برداري شناخته شده‌اند.

2ـ كندروديستروفي، نوعي كوتوله شدن آدمي است كه به وسيلة يك ژن بارز كنترل مي‌شود. فراواني اين كوتوله‌ها در جمعيت در حدود 1 در 10000 است.

3ـ تنفس هواي آلوده در مدت سه روز متوالي باعث تغييرات عمده ژنتيكي مي‌شود.

4ـ بيماري هموفيلي يك نوع بيماري خوني ارثي است كه بيشتر در جنس مذكر بروز مي‌كند ولي به وسيلة جنس مؤنث منتقل مي‌شود. در اين بيماري مكانيسم انعقاد خون مختل شده و حتي از آسيب‌هاي كوچك خون بند نمي‌آيد.

5- در مواردي افزايش متوسط فشار خون به تنهايي علائمي را ايجاد نمي‌كند اما اگر اين افزايش در طي سال‌ها درمان نگردد امكان دارد به بيماري‌هايي چون اختلال‌هاي عروق كرونر قلب، خونريزي‌هاي مغزي (سكته) و آسيب به كليه‌ها و شبكيه چشم منجر شود.

6- بيش از 200 ميليون تن در سراسر دنيا مبتلا به ديابت هستند و با سرعت فعلي پيش‌بيني ها براي سال 2030 به حدود 360 ميليون بيمار مبتلا به ديابت بالغ مي‌شود.

7- تابش نور خورشيد به پوست در سن كم، زمينه ابتلا به سرطان پوست در آينده را فراهم مي‌كند.

8- تغييرات خلقي مثبت و احساس شادكامي افراد از فصل بهار تا تابستان است و تغييرات خلقي منفي آنها شامل برانگيختگي عصبي، اضطراب و افسردگي، از فصل تابستان تا بهار رو به كاهش مي‌رود.

9- سرطان مري شايع‌ترين سرطان در نواحي شمالي كشور (به ويژه استان گلستان) است كه عادت به نوشيدن چاي داغ دارند و داغ نوشيدن چاي يكي از مهم‌ترين عوامل خطرساز اين سرطان است.

10- عينك‌هاي آفتابي با شيشه قهوه‌اي توانايي جذب طيف‌هاي نور با انرژي زياد را دارد.

11- اسپري زدن به مو در فضاي باز كمترين اثرات نامطلوب شيميايي را براي شما و اطرافيان دارد.

12- هر زمان كه احساس كرديد كه پوست شما احتياج به آرامش دارد مي‌توانيد از ماسک خيار استفاده كنيد.

13- چربي بيش از حد پوست و موي سر با استفاده از واكس‌هاي مو، مي‌تواند سبب ريزش غيرطبيعي مو شود.

14- هر اندازه رودخانه‌اي كف بستر خود را بيشتر حفر كند ژرفاي رودخانه بيشتر و در نتيجه لايه‌هاي گوناگون بيشتري كه از لحاظ ساختار با هم فرق دارند و در سابق در زير بستر قديمي رودخانه پنهان بودند، نمايان مي‌شود.

15- كف اقيانوس‌ها همانند سطح قاره‌ها، پستي و بلندي‌هاي زيادي دارد و در كف درياها مي‌توان سلسله كوه‌هاي عظيم، دهانه‌هاي مرتفع آتشفشاني، تپه‌هاي بلند و دشت وسيع را مشاهده كرد.

16- وسعت يخ‌هاي قطب جنوب در حدود 13 ميليون كيلومتر مربع و ضخامت آن تقريباً يك كيلومتر است.

17- تعداد زيادي از چشمه‌هاي آب گرم با فعاليت‌هاي آتشفشاني ارتباط دارند و در بسياري از موارد مقدار زيادي املاح و گازهاي مختلف همراه با آب اين چشمه‌ها به سطح زمين مي‌رسد. دماي اين چشمه‌ها متفاوت است و گاهي به 100درجه سانتيگراد مي‌رسد.

18- اوج تنگي نفس حدود ساعت 4 بامداد است چون در اين هنگام تورم مخاط بالا بوده و خلط افزايش مي‌يابد.

19- به دليل نرم بودن پرهاي جغد پروازش بي‌صدا است.

20- فيل حافظه خيلي قوي دارد.

21ـ مقدار كل انرژي كه از كهكشان‌هاي راديويي پرقدرت آزاد مي‌شود حدود ده ميليون برابر يك ابر ـ ابر نواختر، يعني حدود 1061 ارگ است.

22ـ درخشندگي خورشيد در خلال 5/4 ميليارد سال آينده به آرامي افزايش خواهد يافت.

23ـ بزرگ‌ترين تلسكوپ نيوتوني جهان در رصدخانة مونت ويلسون در كاليفرنيا قرار دارد و قطر آيينة آن در حدود 5/2 متر (100 اينچ) است.

24ـ منظومه شمسي حركت آهسته (البته در مقياس كيهاني) نسبت به جهان دارد و با سرعت حدود 400 كيلومتر در ثانيه به طرف صورت فلكي اسد حركت مي‌كند.

25ـ كيهان كنوني همراه با سياره زمين و با همه ساكنان آن هم‌اكنون درون يكي از فضاهاي 5بعدي در دل يك سياهچاله عظيم قرار دارد.

26ـ از اول زمستان تا آخر خرداد ماه بر طول روز افزوده مي‌شود و پرتوافكني خورشيد در خرداد ماه به بيشترين حد خود مي‌رسد و از اول تيرماه از مقدار جذب انرژي كاسته شده و بر ميزان دفع گرما افزوده مي‌شود.

27- با كاهش آلاينده‌هاي شيميايي در محيط زيست تا سال 2020 ميلادي مي‌توان از مرگ و مير 700 هزار نوزاد نارس جلوگيري كرد.

28- حداقل نيمي از درختاني كه در جهان قطع مي‌شوند به عنوان سوخت مورد استفاده ساكنان فقيرترين كشورهاي جهان قرار مي‌گيرد.

29- ازگذاشتن بلندگوها در كنار مانيتور بايد خودداري كرد. تاثير مغناطيسي بلندگوها باعث پخش رنگ در مانيتور مي‌شود.

30- الكتريسيته ساكن بدن شما مي‌تواند كامپيوتر شما را به راحتي از كار بيندازد. در صورتي كه بدن داراي الكتريسيته ساكن است از تماس با رايانه خودداري كنيد و آن را به صورت‌هاي مختلف مثل لمس فلزهاي متصل به زمين تخليه كنيد زيرا ممكن است باعث خاموش شدن كامپيوتر شما شود.
منبع: روزنامه اطلاعات




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.