مردي از جنس کلمه

کساني که دهم فروردين 1365 از خيابان فردوسي مي گذشتند، جايي درست مقابل بانک مسکن مرکزي شخصي را مي ديدند که در حال تعويض پلاک نام کوچه است. به اين ترتيب که پلاک کوچه اتابک برداشته شد و به جاي آن پلاک کوچه شهيد شاهچراغي نصب شد، شهيدي که بچه هاي موسسه کيهان در آستانه چهلمش بودند. سيد حسن شاهچراغي در سال 1331 در دامغان متولد شد. او پس از کسب مدرک ابتدايي به قم رفت و طي 10 - 9 سال در مدرسه منتظريه قم دروس مختلف را زير نظر
سه‌شنبه، 14 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مردي از جنس کلمه
 مردي از جنس کلمه
مردي از جنس کلمه






کساني که دهم فروردين 1365 از خيابان فردوسي مي گذشتند، جايي درست مقابل بانک مسکن مرکزي شخصي را مي ديدند که در حال تعويض پلاک نام کوچه است. به اين ترتيب که پلاک کوچه اتابک برداشته شد و به جاي آن پلاک کوچه شهيد شاهچراغي نصب شد، شهيدي که بچه هاي موسسه کيهان در آستانه چهلمش بودند.
سيد حسن شاهچراغي در سال 1331 در دامغان متولد شد. او پس از کسب مدرک ابتدايي به قم رفت و طي 10 - 9 سال در مدرسه منتظريه قم دروس مختلف را زير نظر شهيد قدوسي، دکتر بهشتي، آيت الله حائري، و استاد مطهري گذراند و توانست تحصيلات حوزوي خود را تا سطح خارج فقه و اصول پشت سر بگذارد.
با پيروزي انقلاب و تشکيل ستاد مرکزي کميته قم توسط قدوسي، شهيد شاهچراغي به استاد خود پيوست و با رفتن آيت ا... قدوسي به دادسراي انقلاب و دادستاني انقلاب او نيز به سمت مشاوره رئيس دفتري برگزيده شد.
شهيد شاهچراغي در دوره اول مجلس شوراي اسلامي با کسب 59/8 درصد آرا به عنوان نماينده مردم دامغان به مجلس راه يافت و عضو کميسيون سياست خارجي شد. او همچنين پس از مدتي به سمت سرپرست مؤسسه کيهان برگزيده شد.
اواخر سال 1364 و پس از عمليات والفجر 8 شهيد محلاتي نماينده امام در سپاه و شهيد شاهچراغي به همراه جمعي از نمايندگان مجلس و مسؤلان قضايي کشور به قصد ديدار از رزمندگان عازم جنوب شدند، ولي در حوالي اهواز هواپيماي آنها توسط هواپيماهاي عراقي مورد اصابت قرار گرفت و تمام سرنشينان هواپيما شهيد شدند.
امام خميني (ره) در مورد اين حادثه مي فرمايند: « ... بهتر آن است قلم بشکنم و دم فروبندم و اجر و مزد رزمندگان و وابستگان به آنان را از خداي بزرگ بخواهم. »
و حالا پس از 20 سال هنوز مؤسسه کيهان در کوچه شاهچراغي مستقر است، جايي که پس از ورود به مؤسسه، عکس سيد حسن شاهچراغي را کنار ديگر شهيدان از جمله مهدي عراقي مي توان ديد.
منبع: مجله شاهد جوان شماره 8




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.