جاي حبوبات در سفره شما کجاست؟

حبوبات پس از غلات، دومين منبع مهم غذايي محسوب ‌شده و در رديف سوم هرم غذايي در کنار گروه گوشت‌‌ها، تخم‌‌مرغ و آجيل (مغزها) قرار مي‌‌گيرد. حبوبات که به آن بنشن هم گفته مي‌شود، حاوي مقدار زيادي پروتئين،کربوهيدرات و مقدار نسبتا فراواني مواد معدني به‌خصوص آهن و کلسيم است. همچنين، مقدار زيادي از ويتامين‌هاي گروه «B» به استثناي «ريبوفلاوين» هم دارد. البته ارزش غذايي پروتئين حبوبات از گوشت کمتر است اما در هرم راهنماي غذايي، حبوبات جزو گوشت‌ها
سه‌شنبه، 21 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جاي حبوبات در سفره شما کجاست؟
جاي حبوبات در سفره شما کجاست؟
جاي حبوبات در سفره شما کجاست؟

نويسنده: دکتر سيدعلي كشاورز/ مدير گروه تغذيه دانشگاه علوم پزشكي تهران



حبوبات پس از غلات، دومين منبع مهم غذايي محسوب ‌شده و در رديف سوم هرم غذايي در کنار گروه گوشت‌‌ها، تخم‌‌مرغ و آجيل (مغزها) قرار مي‌‌گيرد. حبوبات که به آن بنشن هم گفته مي‌شود، حاوي مقدار زيادي پروتئين،کربوهيدرات و مقدار نسبتا فراواني مواد معدني به‌خصوص آهن و کلسيم است. همچنين، مقدار زيادي از ويتامين‌هاي گروه «B» به استثناي «ريبوفلاوين» هم دارد. البته ارزش غذايي پروتئين حبوبات از گوشت کمتر است اما در هرم راهنماي غذايي، حبوبات جزو گوشت‌ها محسوب مي‌شود زيرا از نظر پروتئيني بسيار غني‌اند.
حبوبات به علت وجود مقدار زيادي از قندهاي غيرقابل جذب ممکن است هنگام مصرف، ايجاد اختلالات گوارشي به ويژه «نفخ شکم» کند. اين قندها در روده کوچک هضم نمي‌شوند زيرا آنزيم مناسب آن وجود ندارد اما خيس کردن آنها در آب سرد به مدت 12 ساعت قبل از پخت موجب کاهش اختلالات گوارشي در هنگام هضم مي‌شود.
اين را هم بايد بدانيد که عمده ترين عامل آلودگي حبوبات، حشرات و آفات انباري هستند. براي مثال، انبار کردن لوبياي چشم بلبلي و نگهداري آن به دقت زيادي نياز دارد زيرا يکي از مهم‌ترين آفات انباري يعني سوسک چيني به طور مرتب روي بذر تخم ريزي مي‎كند و در آنها سوراخ‎هايي ايجاد کرده و سپس از لپه داخل بذر تغذيه مي‌کند.
چنانچه حبوبات بسته بندي شده خريداري مي‌کنيد، بسته را در دست چپ بگيريد و با انگشت وسطي دست راست به آن ضربه بزنيد. چنانچه حشره داشته باشد، به سمت نايلون مي‎آيد و ديده مي‌شود. راه ديگر اينکه مقداري حبوبات در آب بريزيد. در اين صورت حبوبات سوراخ‏دار به سطح آب مي‌آيند و شما آنها را جدا مي‌کنيد.
در مورد روش نگهداري هم بايد گفت حبوبات جزو مواد غذايي‌اي هستند كه دير فاسد مي‎شوند و مي‌توان آنها را در جاي خشک و خنک به مدت يک سال نگهداري کرد. اگر چه به طور معمول، مدت نگهداري آنها (تاريخ توليد و انقضا) روي بسته نوشته شده است اما به طور کلي قرار دادن حبوبات در محل‌هاي مرطوب موجب رشد کپک‌ها بر رويشان مي‌شود. درضمن،به دليل حساس بودن لوبياي چشم بلبلي مي‌توان براي نگهداري آن ازيخچال استفاده کرد.
از طرفي تحقيقات نشان مي‌دهد احتمال ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ، پروستات و بروز بيماري‌‌هاي قلبي عروقي و ديابت نوع 2 در افرادي که دو بار يا بيشتر در هفته از حبوبات استفاده مي‌‌کنند، کمتر از افرادي است که يک بار در هفته از آن استفاده مي‌کنند. به همين دليل مصرف روزانه يک تا دو ليوان از اين گروه توصيه مي‌شود.
منبع: http://salamatiran.com




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما