چیستی، پاداش و آداب زیارت

معرفی کتاب «بیائید اینگونه زیارت کنیم»

کتاب بیائید اینگونه زیارت کنیم تالیف حجت السلام شیخ روح الله شفیعیان توسط انتشارات موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام چاپ شده است.
جمعه، 15 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حدیثه اسفندیار
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب «بیائید اینگونه زیارت کنیم»
رسول اعظم و ائمه اهل بیت به عنوان واسطه فیض الهی مزور و خیل عظیم مسلمین به عنوان زائر دربرنامه‌ای آسمانی و توحیدی به نام زیارت آنچنان باهم ارتباط برقرار می‌کنند که به دقت می‌توان گفت هیچ جایگزینی برای آن نمی توان تصور کرد. درواقع می‌توان گفت آموزه زیارت عقلانی‌ترین و توحیدی‌ترین آموزه اسلامی است که البته در مکتب پربار تشیع به اوج بهره‌وری رسیده است.

در مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، که براساس هرف مرکزی خود به دنبال ترسیم آرمان‌شهر اسلامی است، سه اثر درباره زیارت تولید شده است، یکی متن اصلی آموزشی «نگرشی دیگر به زیارت» که استاد واسطی نوشته‌اند، دیگری چهل حدیث در کتابی به نام «چهل جرعه حضور» که چهل روایت و آیه بسیار زیبا در یک تقسیم‌بندی سیستمی تولیدشده و کتاب حاضر نیز به نام «بیایید این‌گونه زیارت کنیم» شامل چیستی، آداب و پاداش زیارت که یکی از محققین مؤسسه، حجت‌الاسلام شفیعیان تألیف کرده‌اند که در آن، حداقل‌های لازم معرفت به زیارت، زیارت عارفانه و زیارت عاشقانه را برای خواننده تأمین می‌کند.

درواقع کتاب حاضر، تحقیقی است که چیستی زیارت صحیح، آداب زیارت واقعی و پاداش چنین زیارتی را کاویده و به همه نیازهای علمی و عملی خوانندگان در حین زیارت اولیا الهی پاسخ شایسته ارائه می کند. در این کتاب راهبرد و راهکار زیارت عارفانه بیان می شود. مؤلف بیان می دارد که زیارت یعنی به مهمانی رفتن همراه با دعوت نامه، دعوت نامه ای الهی که آن را جذابیت حق می خوانند، دعوت نامه ای که انسان را از این عالم جدا ساخته و موجب وصول وی به عوامل بالاتر می شود. زیارت مطلوب دارای ویژگی ها، آداب و احکامی است که هر زائر با معرفتی باید با آن ها آشنا شود.

ناشر در مقدمه کتاب می‌گوید: آنچه در پیش‌رو دارید ترسیم یک زیارت جامع، بامعرفت و کامل است که درهفت فصل آنچه یک زائربرای استفاده حداکثری از عبادت عاشقانه و عارفانه زیارت بدان نیازمند است تحقیق و باقلمی روان و شیواتوسط محقق ارزشمند جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ روح الله شفیعیان به تصویر کشیده شده است.

مولف در پیشگفتار کتاب می‌گوید: «درکتاب پیش‌رو، کوشیده‌ایم تابا زبانی ساده و به دور از تکلف قدری خوانندگان را باماهیت و چیستی زیارت آشنا سازیم، ازپاداش آن سخن گوییم، آسیب‌های محتمل درسرراه را بازشناسانیم و آداب زیارت را به نیکی به تصویر کشیم. همچنین تلاش شده است که صرفا آنچه در روایات بدان اشاره شده بازگو شود و هرچه را سندی روایی برآن نیافتیم _گرچه مشهور _ ذکر ننموده‌ایم هرچند آن را انکار نیز نمی‌کنیم. موجزگویی و خلاصه‌نویسی درعین حال استناد و اتقان علمی، خط‌مشی همیشگی ما دراین کتاب است».

این کتاب در هفت فصل تنظیم شده است؛ در بخش اول «کلیات»، معناشناسی، حقیقت زیارت، ضرورت و چرایی زیارت و جان مایه زیارت ارتباط باقلب امام طرح شده است.

دراحادیث و روایات شیعی به نکات فراوانی به عنوان شیوه دیداربا امام و یاهمان «آداب زیارت» اشاره شده است. این مهم دربخش دوم کتاب باعنوان «آداب زیارت»، شامل آداب پیش ازتشرف، آداب هنگام تشرف، آداب پس از زیارت و زمان زیارت به تفصیل مطرح شده است. مراعات این نکات سبب می‌شود تاهرچه بهتر و بیشتر باذوب شدن در وجود امام و ایجاد اتحاد و یگانگی با آن دردانه هستی، نور و انرژی بی‌نهایت ایشان را درون خویش جاری سازیم.

بهینه‌سازی رابطه انسان باامام معصوم  و استفاده بهتر و بیشتر ازنور و انرژی ایشان در زبان روایات به «ثواب زیارت» تعبیر شده است. این موضوع دربخش سوم این کتاب باعنوان «پاداش زیارت» مطرح شده است. دراین بخش به فضیلت و پاداش زیارت ائمه معصومین (علیهم السلام) ازجمله امیرالمومنین (ع)، امام حسین (ع) و امام رضا (ع) پرداخته شده است.

دربخش چهارم این کتاب باعنوان «معرفت امام؛ ملاک پذیرش زیارت» مفهوم‌شناسی ولایت، اقسام ولایت و ولایت تکوینی بیان شده است.

بخش پنجم کتاب باعنوان «زیارت قبورپیامبران، امام‌زادگان و سایر مومنان» به فضیلت و آداب زیارت انبیا، امام‌زادگان و قبور مومنان پرداخته شده است.

دربخش ششم این کتاب «آسیب‌شناسی زیارت» به آسیب‌های زیارت ازآن جمله ناامیدی نسبت به اجابت خواسته‌ها، قشری‌گرایی و ظاهری‌گرایی، توجه افراطی به خرید سوغات و لوازم و روی آوردن به خرافات پرداخته شده است.
در بخش پایانی کتاب باعنوان «زیارت در سایرمذاهب اسلامی» دیدگاه علمای اهل سنت درباره توسل به پیامبران و اولیاء و همچنین زیارت امام رضا (ع) در کلام بزرگان اهل سنت بیان شده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.