نمایش عروسکی چیست؟

نمایش عروسکی از زمانهای بسیار دور همواره با بشر عجین شده اند. این هنر با توجه به مفاهیم پایه ای به درک هر چه بیشتر مخاطب کمک می کند. علاوه بر ان آموزش هنر نمایش عروسکی به کودکان در سنین پایین می آموزد که از خلاقیت و قدرت تخیل خود توانند به درستی استفاده کنند.
شنبه، 16 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نمایش عروسکی چیست؟

نمایش عروسکی چیست؟

نمایش عروسکی در واقع مانند هنر تئاتر می باشد با این تفاوت که در انها از عروسک ها یا اشیا متحرک استفاده می شود و این عروسک ها توسط انسان یا با استفاده از نخ هایی که به انها آویزان است حرکت داده می شوند. البته هنر نمایش عروسکی دارای انواع مختلفی می باشد. ما می توانیم از هنر نمایش عروسکی در هر زمینه ای برای رساندن مفهوم خود به مخاطبان استفاده کنیم.
 

تاریخچه پیدایش نمایش عروسکی

در واقع تاریخ مشخصی از هنر نمایش عروسکی به طور قطعی وجود ندارد. با وجود این بعضی اعتقادات بر این است که این هنر ریشه در فرهنگ باستانی دارد و قدمتی بیش از 3000 سال را دارا می باشد. علاوه بر ان بعضی ها ادعا می کنند از عروسک ها حتی قبل از ظهور بازیگران انسانی در هنرهای تئاتر استفاده می شده است. باستان شناسان توانسته اند عروسک هایی را در مقبره ها کشف کنند که با عاج و خاک رس ساخته شده بودند. همچنین در یونان باستان فیلسوفان مشهوری همچون افلاطون و ارسطو به هنر عروسک نمایشی در آثار خود اشاره کرده اند.

در فرهنگ های مختلف به نوعی از نمایش عروسکی استفاده می شده است. به عنوان نمونه در اندونزی هنر نمایش عروسکی یک سنت دیرینه محسوب می شود. در فرهنگ بومی آمریکا نیز از هنر عروسکی در تشریفات قومی و قبیله ای نیز استفاده می شده است. در ایتالیا در قرون وسطی از نوعی هنر عروسکی به نام Marionettes در تولید نمایشنامه های مربوط به مباحث اخلاقی و مذهبی که توسط کلیسای مسیحیت برگزار می شد نیز استفاده کرده اند.

نمایش عروسکی چیست؟


نمایش عروسکی

در آغاز قرن بیستم با توجه به تحولات فرهنگی در اروپا و ایالات متحده ، از عروسک ها به صورت آزمایشی و فقط برای مخاطبان بزرگسال استفاده میکردند. این نوع سبک از نمایش ها  هم زمان با اجرای انسان و بازیگران همراه بود  یا به گونه ای اجرا می شد که انسان باید به صورت عروسک نقش خود را ایفا میکرد.
 

انواع نمایش عروسکی

نمایش عروسکی انواع مختلفی دارد. از دیر باز این هنر در بین فرهنگ های مختلف کاربرد بسیاری داشته است. با استفاده از نمایش عروسکی می توان مخاطب و بیننده را در تفکر واداشت. هر نمایش عروسکی برای هدفی خاص ایجاد شده است.در اینجا به چند نمونه از انواع نمایش عروسکی اشاره می کنیم.

عروسک هایی که در دست قرار می گیرند و با استفاده از صحنه ای که برای انها ایجاد می شود افراد در پشت صحنه با حرکت دست خود نمایش عروسکی را انجام میدهند.

نمایش عروسکی که با نخ انجام می گیرد به این صورت که به عروسک ها نخ هایی وصل می شود و این نخ ها توسط انسان ها در بالای صحنه نمایش عروسکی تکان داده می شود و باعث ایجاد حرکات در عروسک ها می شود. در هیچکدام از نمایش های عروسکی انسان ها نباید در صحنه نمایش دیده شوند.

نمایش عروسکی سایه ای که یکی از قدیمی ترین نوع نمایش عروسکی سنتی می باشد بیشتر در چین، هند، اندونزی، ترکیه و خیلی از کشورهای شرقی جز پربیننده ترین نوع نمایش عروسکی است.

نمایش عروسکی پوشیدنی نوعی دیگر از نمایش عروسکی است که در ان عروسک گردان لباس عروسک را می پوشد و یا حتی قسمت هایی از بدن او توسط میله هدایت می شود.
 

نکات مربوط به نمایش عروسکی

از آنجایی که نمایش عروسکی یک هنر است باید بدانیم که در رابطه با ان چه نکاتی را باید رعایت نماییم. در واقع با کسب این مهارت ها و دقت در این نکات می توانیم یک نمایش عروسکی خوب را انجام دهیم. این نکات عبارت اند از:

هماهنگ سازی: در این مورد باید بین اجزای صورت عروسک هماهنگی وجود داشته باشد. درک نمایش و مفهوم ان فقط زمانی امکان پذیر می باشد که هماهنگی لازم در بین اجزای صورت عروسک را بتوانیم ببینیم.

عروسک و مردم: باید به این نکته توجه کرد که که در هنر نمایشی جنب و جوش را تا حد امکان داشته باشید. و مطمئن شوید که در کنار شوخ طبعی و طنز مردم از نمایش شما نهایت لذت را ببرند. در واقع باید بدانید که شما این هنر نمایش عروسکی را برای سرگرم کردن و در نتیجه رساندن مفاهیم مختلف به مردم انجام می دهید. عروسک ها در باید با مخاطبان شما تماس چشمی داشته باشند به این صورت که وجود انها به عنوان یک موجود زنده حس شود.
 نکته دیگری که در هنر نمایش عروسکی مورد توجه قرار می گیرد این است که عروسک ها به عنوان موجودات زنده دارای حرکت هستند باید این نکته را به مخاطبان خود القا کنید تا انها بیشتر با نمایش عروسکی ارتباط برقرار کنند.

اقداماتی قابل باور: از عروسک ها باید به نحوی استفاده شود که مخاطب به این باور برسد که انها در حقیقت دارند کاری را انجام می دهند. در واقع این عمل به عروسک گردان بستگی دارد تا بتواند حرکات عروسک را به مانند انسان شبیه سازی کند.
 

چگونگی تاثیر نمایش عروسکی بر افزایش کاربری آموزش

در آموزش هنر عروسکی در دانشگاه ها  شیوه داستان پردازی باستانی می تواند در درک بهتر کودکان، افزایش مهارت های ارتباطی، هوش هیجانی، و خلاقیت انها تاثیر بگذارد. علاوه بر ان یادگیری هنر نمایش عروسکی می تواند باعث سرگرمی کودکان شود و انها را از محیط خشک آموزش تا حدودی دور نگه دارد.

طبق تحقیقاتی که در سال 2015 در آمریکا انجام شد نشان داد که عروسک می تواند بر اعتماد به نفس کودکان، توانایی های شناختی انها و مدیریت احساسات تاثیر بگذارد. این نوع یادگیری که به همراه نمایش عروسکی می باشد به درک بیشتر دانش آموزان در مفاهیم پایه ای بیشتر کمک می کند.

 علاوه بر ان بر قدرت تخیل کودکان نیز تاثیر بسزایی دارد. با یادگیری نمایش عروسکی کودکان می اموزند که برای انجام هر کاری باید از همه حواس خود استفاده کنند. در واقع این هنر نمایش عروسکی در زمینه های مختلف به درک مفاهیم بیشتر کمک می کنند.
 
آموزش نمایش عروسکی به کودکان در سنین پایین برای اینکه بتوانند تمرکز خود را حفظ کنند بسیار کارامد است. از آنجایی که شخصیت انسان از کودکی تا حدود زیادی شکل می گیرد، در نیجه باعث می شود که درک کودکان از مسائل انتزاعی بالاتر رود و اینگونه هنر نمایشی به افزایش خلاقیت و ایده پردازی دانش آموزان کمک میکند.

 از دیگر نتایج آموزش نمایش عروسکی به کودکان قوی کردن قوه تکلم و داستان پردازی در انها می باشد. از آنجایی که در هنر نمایش عروسکی داستان به عنوان رکن اصلی نمایش مطرح می شود علاوه بر ایجاد شوق و هیجان باعث می شود که در کودکان ترس از حرف زدن از بین برود.
 
 با توجه به نکاتی که در مورد هنر نمایش عروسکی گفته شد می توان به این نتیجه رسید که هنر نمایش عروسکی دارای فواید بسیاری در امر آموزش برای کودکان است. این هنر علاوه بر ایجاد سرگرمی مفاهیم مهمی را به ما می آموزد. ما با استفاده از هنر نمایش عروسکی که از دیر باز تاکنون در بین فرهنگ های مختلف وجود داشته است می توانیم به قوه تخیل خود قوای بیشتری بدهیم.


منبع: www.theaterseatstore.com


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.