چاره ي خون دماغ

خونريزي حاد و ناگهاني از بيني که شامل سوراخ هاي بيني ، حفره بيني و خلف بيني است يک عارضه ي ساده همه گير است که ظاهري بسيار نگران کننده دارد . بيمار با ديدن خون که از ناحيه بيني و حلق سرازير است ، بسيار وحشت زده به کلينيک يا بيمارستان مراجعه مي کند . با اين وجود بيش از 90 درصد از بيماران که با علامت خونريزي از بيني يا خون دماغ مراجعه مي کنند به سادگي توسط پزشکان درمان مي شوند و واقعاً جاي نگراني وجود ندارد . علت بروز خون دماغ که معمولاً به
دوشنبه، 27 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چاره ي خون دماغ
 چاره ي خون دماغ
چاره ي خون دماغ

نويسنده: دکتر کامران کامروا



خونريزي حاد و ناگهاني از بيني که شامل سوراخ هاي بيني ، حفره بيني و خلف بيني است يک عارضه ي ساده همه گير است که ظاهري بسيار نگران کننده دارد . بيمار با ديدن خون که از ناحيه بيني و حلق سرازير است ، بسيار وحشت زده به کلينيک يا بيمارستان مراجعه مي کند . با اين وجود بيش از 90 درصد از بيماران که با علامت خونريزي از بيني يا خون دماغ مراجعه مي کنند به سادگي توسط پزشکان درمان مي شوند و واقعاً جاي نگراني وجود ندارد . علت بروز خون دماغ که معمولاً به دو دسته قدامي و خلفي تقسيم مي شود بسيار متفاوت است . در بسياري از موارد خونريزي از قسمت قدامي و سوراخ هاي بيني و از تيغه ي بيني منشأ مي گردد و خون در اين مواقع در قسمت جلوي بيني و از سوراخ هاي بيني خارج مي شود . در اين نواحي شبکه عروقي بسيار گسترده و در عين حال نازکي وجود دارد که خون دماغ از اين ناحيه منشأ مي گيرد ولي در خون دماغ هاي با منشأ خلفي بيشتر خون در ناحيه ي حلق ظاهر و از دهان خارج مي شود . به طور متوسط از هر 7 نفر يک نفر دچار خون دماغ مي شود و مرگ و ميز ناشي از خون دماغ بسيار نادر است و تنها به دليل شدت خونريزي و از دست دادن حجم زياد خون احتمال خطر وجود دارد .

چگونه مي توانيم قبل از مراجعه به پزشک خون دماغ را کنترل کنيم ؟

1 ـ ابتدا تمام قسمت نرم بيني را بين دو انگشت شست و اشاره مي فشاريم .
2 ـ در حالي که فرد به آرامي به سمت جلو متمايل است ، سر را به سمت جلو خم مي کنيم تا از ورود خون به سينوس ها و دستگاه تنفسي فوقاني جلوگيري نموده مانع از خطر اسپاسم راه هاي تنفسي شويم ( اين موضوع بر خلاف ايده عمومي مبني بر خم کردن سر به عقب است ) .
3 ـ حداقل 5 دقيقه اين کار را ادامه مي دهيم و اگر لازم باشد مي توان چند بار اين کار را انجام داد .
4 ـ آرام مي نشينيم و حتما سر را بالاتر از قفسه سينه قرار مي دهيم . هرگز نمي خوابيم و يا طاق باز دراز نمي کشيم و يا سر را بين پاهاي خود قرار نمي دهيم و خم نمي شويم .
5 ـ روي بيني و گونه ها کمپرس سرد قرار مي دهيم .
پس از کنترل خونريزي و جهت جلوگيري از عود مجدد آن موارد زير را رعايت مي کنيم : در خانه استراحت نموده و هنگام استراحت زاويه سر نسبت به تنه حدود 45 درجه باشد ، فين نمي کنيم و فشار به ناحيه ي سر و صورت نمي آوريم . اگر عطسه داريم ، با دهان باز انجام مي دهيم ، غذاهاي ملين و در صورت لزوم داروهاي ملين مصرف مي کنيم ، هيچ وسيله ي سنگين و بزرگي را حمل نمي کنيم . هرگز سيگار نمي کشيم . غذاهاي کم حجم ، نرم و سرد مصرف مي کنيم و 24 ساعت هيچ گونه مايعات گرم مصرف نمي کنيم ، هيچ گونه دارويي که به اختلال انعقادي منجر مي شود ، مصرف نمي کنيم . شامل آسپيرين ، بروفن ، پلاويکس و غيره ، در صورت بروز خونريزي از فين کردن تمام خون و يا لخته ها را خارج کرده و سپس کمپرس را انجام مي دهيم و به پزشک مراجعه مي کنيم .
منبع: روزنامه سلامت - شماره 225




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط