اگر پاهايتان سوزن سوزن مي شود

اگر ديابت داريد و گاهي پاهايتان و به خصوص انگشتان پا ضعف مي رود ، گزگز مي کند يا به قول خودتان سوزن سوزن مي شود ، اين يادداشت را با دقت بخوانيد و حتما نسبت به اين حالت به وجود آمده اقدامي کنيد . مبادا...
دوشنبه، 27 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگر پاهايتان سوزن سوزن مي شود
 اگر پاهايتان سوزن سوزن مي شود
اگر پاهايتان سوزن سوزن مي شود

نويسنده: دکتر محمدرضا مهاجري تهراني



اگر ديابت داريد و گاهي پاهايتان و به خصوص انگشتان پا ضعف مي رود ، گزگز مي کند يا به قول خودتان سوزن سوزن مي شود ، اين يادداشت را با دقت بخوانيد و حتما نسبت به اين حالت به وجود آمده اقدامي کنيد .
مبادا آن را پشت گوش بيندازيد ، به خصوص اگر پس از مدتي اين درد و احساس گزگز کردن در پاهاي شما کم و کمتر شود و حس کنيد مشکل کاملا رفع شده و بهبود يافته ايد ، در حالي که اين علامت بهبودي نيست و نشانگر تخريب اعصاب محيطي شما در اثر بيماري ديابت است . ما در بدن خود يک سري اعصاب حرکتي ، يک سري اعصاب حسي و نيز گروه اعصاب ديگري به نام اتونوم داريم . درگيري هر يک از اين گروه هاي عصبي مي تواند نشانه هايي داشته باشد که بيانگر تخريب آنهاست .
اگر اعصاب حرکتي پاها درگير شود آتروني ( تحليل رفتن عضلاني و تغيير شکل ) عضلات پا به وجود مي آيد . در صورت درگيري اعصاب حسي مشکل سوزن سوزن شدن انگشتان و يا ساق پا پديد مي آيد . اگر هم حالت خشکي در پايتان حس مي کنيد ، نشان دهنده ي درگيري اعصاب اتونوم ( خودکار ) است که به علت کاهش تعريق در پاها ايجاد مي شود . بنابراين در صورت به وجود آمدن اين نشانه ها حتما به پزشک خود مراجعه کنيد تا براي اين نوروپاتي به وجود آمده ( درگيري اعصاب محيطي ) تحت درمان و مراقبت باشيد . يکي از عوارض ديابت که به دنبال درگيري اعصاب محيطي و کاهش حس پا و تغيير شکل آن به وجود مي آيد ، زخم ديابتي است و در صورت عدم درمان به قطع پا منجر مي شود . به عبارت ديگر 15 درصد بيماران ديابتي به علت کاهش حس پا و جريان خون آن دچار زخم شده و از اين تعداد 15 درصد با قطع پا مواجه مي شوند . در حالي که با اقدامات پيشگيرانه و توجه هاي ساده به راحتي مي توان از آن پيشگيري کرد . دارو و درماني و کنترل منظم قند خون و کنترل ديگر ريسک فاکتورها از جمله ممنوعيت کشيدن سيگار و غيره بسيار کمک کننده است و پزشک در اين راه توصيه ها و اقدامات مختلفي خواهد داشت . مثلا به شما توصيه مي شود هر روز پاهايتان را وارسي کنيد . در هنگام شستشوي پاها حتماً درجه حرارت آب را با دست چک کنيد تا مبادا بسيار داغ باشد .
دقت کنيد حس شما تا حدي کاهش يافته و حتما بايد اين موضوع را مدنظر قرار دهيد . هرگز پا برهنه در خانه راه نرويد چون در صورت تماس پا با يک جسم نوک تيز و يا حتي خشن و آسيب وارده متوجه آن نشده و دچار عوارض بعدي مي شويد .
اگر پايتان خشک شده ، حتماً هر روز با کرم مخصوص پيشگيري از خشکي پا آن را مرطوب کنيد و اجازه ندهيد پاي خشک شده شما وارد مرحله ي ترک خوردن شود . براي کوتاه کردن ناخن هايتان دقت لازم را به کار ببنديد و آنها را از ته نگيريد . در خريد کفش دقت کنيد و از کفش هايي که جلوي آن پهن و نرم است ، استفاده کنيد . کفش هاي تنگ و جلو باز يا پاشنه بلند نپوشيد . اگر شب ها پاهايتان سرد مي شود ، جوراب بپوشيد که بهتر است نخي باشد و هر دو روز عوض شود .
منبع: روزنامه سلامت - شماره 225




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط