با غذا به جنگ میگرن بروید!

«دیگر انواع دارو و مسکن و هومیوپاتی و طب سوزنی کارساز نیست؛ اصلاً انگار این در لعنتی درمان ندارد. آدم را از کار و زندگی می اندازد و حسابی خسته می کند!» بله، روی صحبت ما با میگرن است؛ بیماری شایعی که خانم ها را بیشتر درگیر می کند.
يکشنبه، 3 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با غذا به جنگ میگرن بروید!
تاثیر غذاها بر میگرن
 
چکیده
«دیگر انواع دارو و مسکن و هومیوپاتی و طب سوزنی کارساز نیست؛ اصلاً انگار این در لعنتی درمان ندارد. آدم را از کار و زندگی می اندازد و حسابی خسته می کند!» بله، روی صحبت ما با میگرن است؛ بیماری شایعی که خانم ها را بیشتر درگیر می کند. اغلب وقتی حملات میگرن شروع می شود دیگر راه قطعی برای فرونشاندن آن به جز استراحت و خواب در اتاق کم نور باقی نمی ماند. در ضمن، بیشتر روش های درمان میگرن هم به پیشگیری معطوف است یعنی باید از اول جلوی حملات آن را گرفت؛ در غیر این صورت، اگر شروع شود، تمام شدنش با خداست. در این میان، تغذیه برای کاهش دفعات و شدت حملات این نوع سردردها نقش مهمی دارد. برای همین است که متخصصان تغذیه برای بیماران مبتلا به میگرن رژیم غذایی تجویز می کنند، با لیست بلندبالایی از غذاهایی که باید یا نباید بخورند.
برای این که بفهمیم چه مواد غذایی برای میگرنی ها ضرر یا فایده دارد، به سراغ دکتر سید علی کشاورز، متخصص تغذیه و رژیم درمانی رفته ایم و به شما هم پیشنهاد می کنیم که با ما همراه شوید.


تعداد کلمات 1042/ تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
با غذا به جنگ میگرن بروید!
نویسنده: سارا هاشمی نیک

نخوردنی های میگرن

لیست پرهیزهای غذایی بیماران مبتلا به میگرن، فهرست بلندبالایی از انواع خوراکی هاست: آجیل، سوسیس و کالباس، شکلات، قهوه، شیر، ماهی و... آیا واقعاً یک فرد مبتلا به میگرن باید از همه این غذاهای خوشمزه خوداری کند؟ دکتر کشاورز در این باره می گوید: «اغلب غذاهای تشدید کننده میگرن، خاصیت محرک یا حساسیت زا دارند. انواع افزودنی های شیمیایی به کار رفته در کنسروها و مواد غذایی آماده، می تواند عامل تشدید سردردهای میگرنی باشد مثل سوسیی و کالباس، تن ماهی و نوشابه های گازدار.» یکی از این افزودنی ها گلوتامات است؛ نمک اسید آمینه ای که دریافت های عصبی موجود بوده و در انواع کنسروها و غذاهای یخی به کار می رود. اما مواد غذایی طبیعی و سالم مثل لبنیات، مغزهاو برخی میوه ها هم ممکن است حملات میگرنی را افزایش دهند. این طور که دکتر کشاورز می گوید، انواع آجیل از جمله پسته، تخمه، گردو و بادام زمینی به خاطر داشتن روغن و مس می توانند احتمال بروزحملات میگرنی را فزایش دهند. بین همه مغزها، بادام زمینی و فرآورده های آن مثل کرده بادام زمینی حاوی مقدار بیشتر مس است و بنابراین خوداری از مصرف آنها برای میگرنی ها ضروری به حساب می آید. در ضمن، مس در شکلات، جوانه گندم، مرکباتی مثل نارنگی، پرتقال و گریپ فروت هم به مقدار قابل توجهی وجود دارد. حضور مس در این خوراکی ها باعث به هم خوردن تعادل بین عناصر معدنی مثل روی، آهن و مس می شود. مس در متابولیسم فعال کننده آمین ها نقش اساسی دارد و میگرن هم چیزی نیست جر تغییر قطر رگ های خونی در سر. البته مرکبات به جز مس، دارای ماده ای به نام اکتوپامین هم هستند که فعال کننده رگ هاست و می تواند باعث انقباض رگ های خونی درمغز و شروع حمله میگرن شود.
 

شیر نه، کلسیم آری!

شاید شما هم شنیده باشید که شیر و لبنیات برای میگرنی ها ضرر دارند. دکتر کشاورز هم این موضوع را تأیید می کند و می گوید: «لاکتوز موجود در شیر برای بعضی ها آلرژن است و ممکن است باعث عود کردن میگرن شود. البته میزان لاکتوز در ماست و کشک، به خاطر تخمیر، کمتر است و در شیر بیشتر.» و اما در مودر پنیر که یکی از معروف ترین تشدید کننده های میگرن است: «این تأثیر به خاطر لاکتوز آن نیست، بلکه بیشتر مربوط به هیستامین موجود در آن است. این ماده آلرژی زا بیشتر در پنیر کهنه وجود دارد.» حالا سؤالی پیش می آید: اینکه می گویند کلسیم برای میگرن، خوب است و از طرفی لبنیات که منبع مناسب کلسیم هستند به خاطر داشتن لاکتوز و هیستامین، عامل تشدید کننده میگرن به شمار می آیند؛ پس میگرنی ها کلسیم مورد نیازشان را چطور باید تأمین کنند؟ دکتر کشاورز در این باره می گوید؟: «قرار نیست همه افراد مبتلا به میگرن به لبنیات حساس باشند ولی اگر خوردن شیر و باقی فرآوره های لبنی باعث سردرد در آنها شد، می توانند از مکمل های کلسیم استفاده کنند، البته طبق تجویز پزشک یامتخصص تغذیه.»
 

بیشتر بخوانید: تأثیر خوردنی‌ها بر میگرن


کشف غذاهای سردردآور

کافئین یکی دیگر از مواد زیان آور برای میگرنی هاست؛ چای، قهوه، شکلات کاکائویی و نسکافه می تواند عالم محرک سردردهای میگرنی باشند. میوه ها و سبزی های آلرژی زایی مثل موز، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان ممکن است در بعضی افراد میگرن را تشدید کنند. مصرف سویا و فرآورده های آن مثل شیر سویا وهمچنین استفاده زیاد از گوشت یخ زده یا کهنه، ماهی به خصوص ماهی دودی و نیز تخم مرغ به میگرنی ها توصیه نمی شود. این مواد دارای ترکیبات محرک و حساسیت زاست. البته دکتر کشاورز تأکید می کند که همه ی مواد، الزاماً روی تمام میگرنی ها تأثیر یکسانی ندارند. مثلاً یک نفر ممکن است به مرکبات حساسیت داشته باشد ولی در مقابل تخم مرغ و ماهی چندان واکنشی نشان ندهد.
 

روش حذفی

نکته مهم در تنظیم برنامه غذایی میگرنی ها این است که بفهمند به چه خوراکی هایی حساسیت بیشتری دارند. حالا چطور می شود این را فهمید؟ متخصصان اسم این روش را گذاشته اند روش حذفی. به این ترتیب که شما اول هیچ رژیم غذایی خاصی ندارید، همه چیز می خورید و سردردهایتان هم به تناوب تکرار می شوند بعد یک مرتبه، تمام گروه های غذایی مشکوک را از برنامه غذایی تان حذف می کنید، دیگر لبنیات، مرکبات، ماهی و سوسیس و کالباس و بقیه موادی را که گفتیم، نمی خورید. به جای آنها باید مواد کم ضرری مثل میوه های تازه، سیب زمینی، غلات، کپسول امگا 3 یا روغن ماهی، گوشت قرمز وگوشت مرغ را در برنامه غذایی تان جایگزین کنید. بعد از چند هفته که علایم میگرن در شما خفیف تر شد، تازه شروع می کنید به اضافه کردن یکی یکی گروه های غذایی بالا؛ یعنی اول، لبنیات را در برنامه غذایی تان می گنجانید و بعدش آجیل، سوسیس و کالباس را؛ تا ببینید با خوردن دوباره کدام یک از این مواد، سردردهای تان شروع می شود. با این روش، شما کشف می کنید که به کدام دسته از مواد غذایی حساسیت بیشتری دارید و دیگر در باره مصرف آنها احتیاط بیشتری باید به خرج دهید.

منبع: روزنامه سلامت - ش 229 /س
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.