آلپرازولام، مصارف و عوارض آن

آلپرازولام که نام دیگر آن زاناکس میباشد برای درمان اضطراب و اختلالات هراس استفاده می شود.
شنبه، 6 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آلپرازولام، مصارف و عوارض آن

موارد مصرف آلپرازولام

این دارو متعلق به دسته ای از داروها تحت عنوان بنزودیازپین ها می باشد که برای ایجاد اثر آرام بخشی، بر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) اثر میگذارد.

آلپرازولام با بالا بردن اثرات یک ماده شیمیایی طبیعی خاص در بدن (GABA) اثر خود را میگذارد.
 

چگونگی مصرف زاناکس

زاناکس را از راه دهان طبق دستور پزشک خود مصرف کنید.

مقدار مصرف بر اساس وضعیت پزشکی، سن، و پاسخ به درمان شماست.

دوز شما ممکن است تا زمانی که دارو شروع به اثرگذاری خوبی کند، به تدریج افزایش یابد.

به منظور کاهش خطر عوارض جانبی، به دقت از دستورالعمل پزشک خود پیروی کنید.

این دارو ممکن است موجب بروز واکنش های ترک شود، به خصوص اگر به طور منظم برای یک مدت طولانی و یا در دوزهای بالا استفاده شده باشد.

در چنین مواردی، در صورتی که به طور ناگهانی مصرف این دارو متوقف شود، ممکن است علائم ترک مواد مخدر (مانند تشنج) رخ دهد.

برای جلوگیری از واکنش های ترک، پزشک ممکن است دوز شما را به تدریج کاهش دهد. هر گونه واکنش ترک را فورا به پزشک گزارش دهید.

زاناکس در کنار مزایایی که دارد، به ندرت ممکن است باعث بروز عادت غیر طبیعی به مصرف دارو (اعتیاد) شود.

این خطر در صورت مصرف الکل یا مواد مخدر در گذشته، تشدید می یابد. برای کاهش خطر ابتلا به اعتیاد، این دارو را دقیقا مطابق با آنچه تجویز شده است، مصرف کنید.
 

عوارض جانبی

با مصرف این دارو، خواب آلودگی، سرگیجه، افزایش تولید بزاق، و یا تغییر در میل / توانایی جنسی ممکن است رخ دهند.

اگر هر یک از این عوارض باقی ماندند یا بدتر شدند، فورا پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید.

برای به حداقل رساندن سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته و یا دراز کشیده به آرامی برخیزید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که مزایای آن را از خطر عوارض جانبی آن بیشتر در نظر گرفته است.

بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.
 
در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی فورا به پزشک اطلاع دهید
تغییرات ذهنی / خلق و خوی (مانند توهم، افکار خودکشی)، لکنت زبان و یا دشواری در صحبت کردن، از دست دادن هماهنگی، پیاده روی مشکل، مشکلات حافظه.
 
در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی فورا تحت نظر کمک پزشکی قرار گیرید
زردی چشم یا پوست، تشنج.

یک واکنش آلرژیک جدی این دارو نادر است. با این حال، به محض اینکه متوجه هر گونه نشانه واکنش آلرژیک جدی شدید، فورا تحت نظر کمک های پزشکی قرار گیرید، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، تنفس مشکل.
 

هشدارها

قبل از مصرف آلپرازولام، اگر به این دارو و یا به سایر بنزودیازپین ها (مانند دیازپام، لورازپام) حساسیت دارید؛ و یا اگر هر گونه آلرژی دیگری دارید، با پزشک یا داروساز خود عنوان کنید.

این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده فعال باشد، که می توانند واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک و یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع سازید، به ویژه از سوابقی همچون: مشکلات ریوی / تنفس شدید (مانند COPD، آپنه خواب)، بیماری کبد، بیماری کلیه، سوء مصرف مواد مخدر و یا الکل، آب سیاه.

زاناکس ممکن است موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شود. از رانندگی، استفاده از ماشین آلات، و یا انجام هر فعالیتی که نیاز به هوشیاری دارد تا زمانی که مطمئن نشدید که می توانید چنین فعالیت هایی را با خیال راحت انجام دهید، اجتناب کنید.

قبل از عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه، و محصولات گیاهی) مطلع سازید.

افراد مسن ممکن است به عوارض جانبی این دارو، به ویژه از دست دادن هماهنگی و خواب آلودگی حساس تر باشند. این عوارض جانبی می توانند خطر سقوط را افزایش دهند.

آلپرازولام برای استفاده در دوران بارداری با توجه به احتمال آسیب رساندن به جنین توصیه نمی شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو به شیر مادر نفوذ می کند و ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی کودک شیرخوار داشته باشد.

بنابراین، تغذیه با شیر مادر در حین استفاده از این دارو توصیه نمی شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی میتوانند بر چگونگی عملکرد داروهای شما تاثیر بگذارند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند.

این مقاله شامل تمام تداخلات دارویی امکان پذیر نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهایی تجویزی / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

بدون تایید پزشک، مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید، و یا دوز آن ها را تغییر ندهید..
 
برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کنند، عبارتند از
کاوا، سدیم اگزیبات.

داروهای دیگری می توانند به حذف آلپرازولام از بدن شما تاثیر بگذارند، که ممکن است چگونگی عملکرد آلپرازولام را تحت تاثیر قرار دهند.

مثالهایی از چنین داروهایی، عبارتند از : ضد قارچ های آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول)، سایمتیدین، داروهای ضد افسردگی خاص (مانند فلوکستین، فلواکسامین ، نفازودون)، داروهایی برای درمان اچ آی وی (دلاویردین، مهار کننده های پروتئاز مانند ایندیناویر)، آنتی بیوتیک های مکرلید (مانند اریترومایسین)، ریفامیسین ها (مانند ریفابوتین)، مخمر سنت جان، داروهای مورد استفاده برای درمان تشنج (مانند کاربامازپین، فنی توئین).

در صورت مصرف داروهایی که باعث خواب آلودگی میشوند، نیز پزشک یا داروساز را در جریان قرار دهید، داروهایی همچون: آنتی هیستامین ها (مانند دیفن هیدرامین)، داروهایی برای خواب و یا اضطراب (مانند دیازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی، داروهای ضد درد مخدر (مانند کدئین)، داروهای اعصاب و روان (مانند کلرپرومازین، ریسپریدون، آمی تریپتیلین، ترازودون).

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند داروهای سرماخوردگی و سرفه) را بررسی کنید، چرا که آنها ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که باعث خواب آلودگی میشوند. در مورد استفاده بی خطر از این محصولات با داروساز مشورت کنید.

سیگار کشیدن سطوح خونی این دارو را کاهش می دهد. در صورتی که سیگار میکشید یا اخیرا سیگار کشیدن خود را ترک کرده اید، با پزشک خود مطرح کنید.
 

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید.

در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید.

ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 

نکته های مهم

آلپرازولام را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است.

تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود.

برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.