اولین‌های دفاع مقدس

تعدادی از وقایع دفاع مقدس، که برای اولین بار اتفاق افتادند را در نوشته زیر با هم می خوانیم.
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اولین‌های دفاع مقدس

واژه‌ی دفاع مقدس

اولین بار امام خمینی در 22 بهمن سال1360 از واژه ی دفاع مقدس استفاده کردند. آن سال سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود و دو سال از جنگ می گذشت.

 
اولین شبیخون

اولین شبیخون روز نهم مهر سال1359  توسط گروه دوازده نفری آرپی جی زن‌های اسلام به فرماندهی شهید غیور اصلی به دشمن بعثی زده شد؛ این شبیخون در حمیدیه‌ی خوزستان بود و باعث شد بعثی‌ها عقب نشینی کنند.
 

اولین شلیک

اولین گلوله‌ای که از یک تانکِ عراقی به سمت ایران شلیک شد، به دست ملک حسین، پادشاه وقت  کشور اردن بود. واقعاً عجیبه!!!!
 

اولین موشکِ ایرانی

اولین موشک ایرانی که به دست پُرتوان رزمنده‌های اسلام برای مقابله با دشمن بعثی به سمت عراق شلیک شد، روز 21 اسفند سال1362 ساعت دو و چهل دقیقه‌ی صبح بود. این موشک به شهر کرکوک عراق شلیک شد. شهر کرکوک شهر نفتی عراق است و تعداد زیادی پالایشگاه نفت دارد.

 
اولین بانوی اسیر

روز بیستم مهر سال1359، در آخرین روزهای مقاومت خونین شهر، آمبولانسی وارد شهر می‌شود تا رزمنده‌های مجروح را از شهر خارج کند. دخترخانم پرستاری که دلِ شیری داشته همراه آن آمبولانس برای مداوای رزمنده‌ها می آید و در همان گیرودار اسیر می‌شود و به این ترتیب می‌شود اولین زن اسیرشده به دست بعثی‌ها. اسم این شیرزن فاطمه ناهیدی است.
 

اولین شکست دشمن

اولین بار که بعثی‌ها مزه‌ی شکست را از ما چشیدند، برمی‌گردد به نهم آبان سال1359. بچه‌های ایران در عملیات کوی ذوالفقاری آبادان به بعثی‌ها حمله کردند و هفت صد نفر بعثی را به هلاکت رساندند و چیزی حدود پانصد نفرشان را هم اسیر کردند.
 

اولین شهر تصرف شده

بچه رزمنده‌های اسلام در عملیات والفجر8 شهر بندری فاوِ عراق را به تصرف خودشان درآوردند. این شهر در فاصله‌ی خیلی نزدیک با شهر مهم و صنعتی بصره‌ است؛ به همین دلیل، عراقی ها خیلی ترسیده بودند.
 

اولین بمب شیمیایی

دنیا خیلی سال بود که بمب شیمیایی را روی کره‌ی زمین ندیده بود؛ ولی این بعثی‌های بی دین و ایمان از حرصِ باخت‌های شان از بمب شیمیایی استفاده کردند. اولین بار هم روز 23 دی سال1359 در استان ایلام جایی نزدیک‌ هلاله، حدود 50کیلومتری شهر ایلام اتفاق افتاد.

 
اولین عملیات هوایی

نیروی هوایی ایران هنوز دوساعت از حمله‌ی هواپیماهای جنگنده‌ی عراق، که اسم شان میگ بود، به آسمان ایران نگذشته بود که به آسمان عراق حمله کردند. می‌دانید چه روزی؟ روز شروع جنگ، 31 شهریور1359. نیروی هوایی ایران دو پایگاه هوایی عراق به اسم‌های الرشید و شعیبه را هدف خود قرار دادند.
 

اولین حضور

حضرت آیت الله خامنه‌ای، که آن موقع‌ امام جمعه‌ی شهر تهران بودند، اولین بار چند روز بعد از شروع جنگ، یعنی در مهر سال 1359 رفتند جبهه و از نزدیک مسائل و مشکلات را زیر نظر گرفتند.
 

اولین شهید روحانی

اولین شهید روحانی دفاع مقدس محمدحسین قنوتی بود که به ایشان شیخ قنوتی می‌گفتند. ایشان فرمانده‌ی جنگ‌های چیریکی، پارتیزانی و نامنظم بود و اولین محموله‌ی تدارکاتی را به شهر خرمشهر برد.
 

اولین فرمانده‌ی شهید

اسمش خیلی بزرگ است و هروقت اسم عزیزشان را می‌بریم، بغضی ته گلوی مان می نشیند و شنبم اشک می نشیند گوشه‌ی چشم های مان. بله درست است شهید فرمانده حاج ابراهیم همت. ایشان اولین فرمانده از یگان‌های رزمی سپاه پاسداران بود که شهید شد. او فرمانده ی لشکر27 محمد رسول الله صلی الله علیه و آله بود که 16 اسفند سال1362 در جزیره‌ی جنوبی مجنون به آرزوی خود رسید و دعوت خدا را لبیک گفت. 

نویسنده: مرتضی فرجی


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.