يادگاري هاي رهبر در موزه

رئيس سازمان کتابخانه ها، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوي با اعلام اين خبرگفت: «مقام معظم رهبري تاکنون بيش از 10 هزار نسخه خطي نفيس به اين مرکز اهدا کرده اند که 746 عنوان کتاب خطي و چاپ سنگي از اين مجموعه در سال 87 به اين مرکز اهدا شده است.» محمد هادي زاهدي درتوضيح جزئيات بيشتر مربوط به اين آثار اهدايي افزود: «در ميان 16 نسخه قرآن و جزوه قرآني خطي اهدايي مقام معظم رهبري، آثار منحصر به
دوشنبه، 11 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يادگاري هاي رهبر در موزه
يادگاري هاي رهبر در موزه
يادگاري هاي رهبر در موزه






«مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي از بدو پيروزي انقلاب اسلامي از بزرگ ترين اهدا کنندگان و واقفان نسخ خطي به ويژه نسخ خطي قرآن کريم به اين مرکز محسوب شده اند.»
رئيس سازمان کتابخانه ها، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوي با اعلام اين خبرگفت: «مقام معظم رهبري تاکنون بيش از 10 هزار نسخه خطي نفيس به اين مرکز اهدا کرده اند که 746 عنوان کتاب خطي و چاپ سنگي از اين مجموعه در سال 87 به اين مرکز اهدا شده است.»
محمد هادي زاهدي درتوضيح جزئيات بيشتر مربوط به اين آثار اهدايي افزود: «در ميان 16 نسخه قرآن و جزوه قرآني خطي اهدايي مقام معظم رهبري، آثار منحصر به فردي مانند قرآن منسوب به دست خط مبارک حضرت امام حسين (ع) وجود دارد که جزو نوادر خطي جهان محسوب مي شود. اين قرآن به خط کوفي 9 سطري و اعراب گذاري شگرف کتابت شده. در ظهر آن هم عبارت «کتبه حسين بن علي» و مهرشاه اسماعيل صفوي حسيني بهادر ديده مي شود و از نفايس خطي جهان شمرده مي شود. اين قرآن با قطع بياضي، شامل کتابت بخشي از سوره هاي مبارکه سجده، سبا، احزاب و لقمان در 15 صفحه و 8 برگ است». کتاب «مجامع الکلمات و منابع العادات» اثر «سيد علي اکبر بن محمدبن سلطان العلماء نصرآبادي» که داراي تذهيب بسيار زيبايي با ترنج، نيم ترنج و طرح بال کبوتري و بين السطور 2 صفحه اول آن طلااندازي شده از ديگر نفايس اهداشده توسط معظم له به اين مرکز است.
مقام معظم رهبري به تازگي هم مجموعه اي نفيس مشتمل بر 496 نسخه کتاب خطي کتابخانه مرحوم آيت الله کلباسي در 339 عنوان کتاب را به کتابخانه مرکز آستان قدس رضوي اهدا کرده اند.
در اين مجموعه، آثار بسيار ارزشمندي متعلق به خانواده هاي «محمدابراهيم و محمد حسن کلباسي» با موضوعات مختلف مانند فقه، اصول و اخبار وجود دارد که از نظر علمي و تاريخي منحصر به فرد هستند.
همچنين اين مجموعه به دليل وجود برخي از تقريرات علماي شيعه در قرن 13 و 14 هجري قمري، آيات عظام «شيخ مرتضي انصاري»، «شيخ محمدحسين غروي نائيني»، «کوه کمره اي»، «محمدرضا قمشه اي» و «کلباسي» و نفايسي به دستخط علما و دانشمندان بزرگ اسلام نظير «علامه مجلسي»، «شيخ بهايي»، «شيخ مرتضي انصاري» و «آيت الله ميرزايي شيرازي» از ارزش و اهميت فراواني نزد محققان، نسخه شناسان و علاقه مندان به آثار تاريخي برخوردار است.
منبع:نشريه همشهري آيه،شماره ضميمه




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.