درمان حساسیت فصلی در بارداری

حساسیت در دوران بارداری می‌تواند هر خانمی را کلافه کند. زیرا بارداری با تغییرات زیادی همراه است که به اندازه کافی خانم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بارداری به اندازه کافی می‌تواند زندگی شما و بدن‌تان را تغییر دهد، پس اضافه شدن یک بینی پر آب که مدام می‌خارد یا می‌سوزد، می‌تواند این چند ماه را تبدیل به مصیبت کند.
دوشنبه، 6 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان حساسیت فصلی در بارداری

آلرژی فصلی چه علائمی دارد؟

سرفه
عطسه
خارش
آبریزش بینی

این شرایط می‌تواند روی تنفس شما هم تاثیر منفی داشته باشد و به همین خاطر روی شرایط بارداری شما نیز اثرگذار است. اما نگران نباشید. روش‌های ایمنی وجود دارد که در طول بارداری می‌تواند به شما برای کنترل علائم آلرژی کمک کند تا یک نفس راحت بکشید!


عوامل بروز حساسیت فصلی در بارداری

سیستم ایمنی شما از بدنتان در برابر «بچه‌های بد» مثل ویروس آنفلوآنزا، سرماخوردگی و سایر عفونت‌هایی که می‌توانند شما را بیمار کنند، محافظت می‌کند. اما گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن شما نسبت به چیزهایی واکنش نشان می‌دهد که واقعا برای شما مضر نیستند و یکی از این واکنش‌ها آلرژی فصلی است.

علائم آلرژی فصلی زمانی بروز پیدا می‌کند که بدن نسبت به آلرژن‌ها یا مواد حساسیت‌زایی که در فصل‌های خاصی از سال وجود دارند، واکنش نشان می‌دهد. سر وکله آلرژی فصلی بیشتر وقت‌ها زمانی پیدا می‌شود که در معرض گرده گل‌ها و گیاهان مختلف قرار می‌گیرید. گرده‌ها مواد پودری هستند که گیاهان را بارور می‌کنند. آلرژی فصلی معمولا در دو زمان مختلف ایجاد می‌شود؛ اوایل بهار تا اوایل تابستان و اواخر تابستان تا اواخر پاییز.

بارداری می‌تواند علائم آلرژی فصلی را بدتر کند. علاوه بر این رینیت بارداری هم ممکن است علائمی شبیه آلرژی فصلی داشته باشد و اغلب اوقات در سه ماهه سوم بارداری به وجود می‌آید. اما علت بروز رینیت بارداری، افزایش سطح بعضی از هورمون‌هاست، نه آلرژن‌ها.


درمان های خانگی برای آلرژی فصلی در بارداری

یک لیوان آب گرم را با نمک مخلوط کرده و یک اسپری بینی خانگی بسازید.

اگر خارج از ایران و در مناطقی زندگی می‌کنید که گل و گیاه زیادی وجود دارد از طریق اخبار می‌توانید مقدار گرده‌های هر روز را دنبال کنید و در روزهایی که میزان گرده‌ها در شهر بالاست، خیلی از خانه یا محیط‌های سربسته خارج نشوید.

بین ساعت 5 تا 10 صبح از خانه خارج نشوید چون در این ساعت‌های روز میزان گرده گیاهان در هوا به بالاترین سطح می‌رسد.

وقتی از بیرون به منزل برمی‌گردید، دوش بگیرید و لباس‌های‌تان را عوض کنید این کار باعث می‌شود گرده‌هایی که روی موها یا لباس‌هایتان وجود دارد از شما دور شده و بینی‌تان را تحریک نکند.

وقتی بیرون – به خصوص به پارک و باغ و... – می‌روید، از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنید.
 

درمان حساسیت فصلی در بارداری

 درمان دارویی برای آلرژی فصلی در بارداری

داروهای مختلفی وجود دارد که استفاده از آنها در دوران بارداری برای کنترل علائم آلرژی فصلی ایمن است. اما بهتر است پیش از مصرف هر نوع دارویی با پزشکتان مشورت کنید تا دچار عارضه جانبی خاصی نشوید.

این نکته را نیز فراموش نکنید که اگر چه استفاده از این داروهای خوراکی در دوران بارداری ایمن شناخته شده اما در مورد تاثیر استفاده همزمان اسپری و داروی ضد حساسیت در دوران بارداری تحقیقات چندانی انجام نشده است و بهتر است جز با تجویز پزشک متخصص آسم و آلرژی سراغ درمان ترکیبی نروید.

بعضی از خانم‌ها ممکن است تمایل داشته باشند که برای درمان علائم آلرژی فصلی سراغ روش‌های تزریقی بروند. در این حالت دوز خاصی از آلرژن‌ها به بدن تزریق می‌شود. اگر قبل از بارداری از این روش استفاده می‌کردید، می‌توانید در حال حاضر هم به این کار ادامه دهید، اما دوران حاملگی وقت خوبی برای «شروع» درمان تزریقی نیست چون ممکن است باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک شدید شود.


زایمان با آلرژی فصلی

اصلا نگران نباشید! اگر علائم شما در دوران بارداری کنترل شده باشد، هیچ مشکلی برای زایمان طبیعی نخواهید داشت و حتی به راحتی می‌توانید تکنیک‌های تنفسی مانند لازم را انجام دهید.


شیردهی با آلرژی فصلی

آلرژی فصلی و مصرف دارو برای کنترل علائم آن منع خاصی برای شیردهی شما ایجاد نمی‌کند. نوزاد شما در این دوران مقدار کمتری از ترکیبات دارویی را نسبت به دوران بارداری دریافت خواهد کرد و یادتان باشد که شیر شما باعث می‌شود که او سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشد.

منبع: نی نی سایت


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.