مشاغل پاره‌وقت برای نوجوانان

مطهره ساغری دوز در نوشته زیر چند شغل پاره وقت، به شما نوجوانان عزیز و علاقه مند به کار کردن، معرفی کرده است.
چهارشنبه، 8 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مشاغل پاره‌وقت برای نوجوانان

قسمت اول

در شماره ی قبل با معرفی چند نمونه راهکار کُلی به شما یاد دادیم که چگونه می‌توانید هم زمان در کنار درس به یک شغل پاره‌وقت مشغول شوید و حالا می‌خواهیم به معرفی مشاغلی که متناسب با شرایط سنّی و تحصیلی شماست بپردازیم. شاید در نگاه اول با خودتان حساب و کتاب کنید و متوجه بشوید که پول چندانی از این مشاغل نمی‌توانید به دست بیاورید؛ اما باید بدانید کم‌ارزش‌ترین چیزی که با کارکردن در این سن نصیب شما می‌شود، پول است. این یک شعار نیست؛ حقیقتی است که در آینده‌ای نه چندان دور به درستی آن پی خواهید برد. پس بدون توجه به این که این مشاغل برای شما درآمد زیادی ایجاد می کند یا نه، از تجربه‌ای که با این مشاغل نیمه‌وقت کسب می‌کنید لذّت ببرید و با کار کردن چیزهای باارزشی مثل کار تیمی، مسئولیت پذیری، مدیریت مالی و مدیریت زمان را یاد بگیرید و همچنین حسّ استقلال‌طلبی و اعتماد به نفس را در خودتان افزایش دهید.

تایپیست

سؤال: آیا سرعت بالایی در تایپ کردن دارید؟

الف- بله! بدون نگاه کردن به صفحه کلید می‌توانم تایپ کنم

باید بگویم که شما تنها شرط لازم برای تایپیست شدن را دارید. برای کار کردن در این شغل فقط کافی است دوستان تان را از وجود یک تایپیست حرفه‌ای (یعنی خودتان) مطّلع کنید. از این به بعد، شما دانش‌آموزی هستید که نه تنها پول بابت تایپ مطالبش نمی‌پردازد، بلکه با پذیرفتن سفارش از بقیه، کسب درآمد هم می‌کند.

ب- نه!
شما که سرعت تان در تایپ کردن بسیار پایین است، از نرم‌افزارها و سایت‌های آموزشی تایپ ده‌انگشتی استفاده کنید تا در کمترین زمان ممکن به یک تایپیست حرفه‌ای تبدیل شوید.

مدرّس خصوصی

سؤال: آیا در درس و مدرسه جزو دانش آموزان کوشا و زرنگ هستید؟  آیا می توانید مطالب را به دیگران بفهمانید؟

الف- بله! بچه‌ها هر سؤال درسی که دارند، از من می‌پرسند.

این روزها بازار کلاس‌های خصوصی، حسابی داغه و پدر مادرها حاضرند حسابی روی پیشرفت تحصیلی فرزندان شان سرمایه‌گذاری کنند. با تدریس به دیگران می‌توانید هم یک منبع درآمد برای خودتان ایجاد کنید و هم دروس مختلف را در ذهن تان تثبیت نمایید؛ ضمناً شاید یک مدت مجبور شوید برای جذب شاگرد، کلاس‌های تان را رایگان برگزار کنید؛ اما این زمان فرصت خوبی است تا اصول تدریس را به صورت تجربی، فرابگیرید.

ب- نه! اصلاً نمی‌تونم مطلبی را هرچقدر هم که آسان باشد، برای کسی توضیح بدهم.

خُب اشکالی ندارد. این همه شغل، حتماً شرایط مشاغل دیگر را دارید. لزومی ندارد که همه معلّم بشوند. جامعه به مشاغل مختلف نیاز دارد.smiley


تولید کننده ی آثار هنری

سؤال: آیا شما هنر خلق کردن زیورآلات دست ساز را دارید؟ تا به حال شیرینی‌های جورواجور و خوش مزه درست کرده اید؟

الف- بله! از هر انگشتم یک هنر می‌ریزه.  

حالا وقتش رسیده که با دیدِ خریدار به کارهای هنری تان نگاه کنید و ببینید اگر شما پول داشتید حاضر بودید مبلغی را بابت خرید این محصولات بدهید؟ می‌توانید از دوستان تان هم بخواهید که در این رابطه نظرشان را بگویند. وقتی به این نتیجه رسیدید که کارهای هنری تان به اندازه ی کافی باارزش هستند، با فروش محصول‌های هنری‌تان، یک کسب‌و‌کار کوچک با مدیریت خودتان راه‌اندازی کنید. برای شروع هم لازم نیست دغدغه ی پیدا کردن مشتری داشته باشید، دوستان و هم کلاسی‌های شما می‌توانند مشتریان خوبی برای آغاز کارتان باشند؛ اما با شروع تابستان و کم شدن فشارهای درسی، می‌توانید به پیدا کردن مشتریان جدید فکر کنید. درصورتی که امکان استفاده از تلگرام را دارید، از این نرم‌افزار به عنوان ویترین محصولات تان استفاده کنید.

ب- نه! اما به کارهای هنری خیلی علاقه دارم.

شما هم می‌توانید به جواب سؤال قبل قسمت «ب» رجوع کنید.

پس چرا نشسته اید؟ بلند شوید، یک یاعلی بگویید و از همین الان با توجه به مهارت‌ها و توانایی‌ها و شرایط درسی‌تان، شغلی را انتخاب کنید که هم به آن علاقه‌مندید و هم مطمئن هستید که با شاغل شدن در آن کار به درس‌تان لطمه‌ای وارد نمی‌شود؛ البته مشاغلی که شما از عهده ی انجام آن برمی آیید فقط به این سه شغل محدود نمی‌شود و مشاغل زیادی متناسب با شرایط سنّی شما وجود دارد که در شماره ی بعد به معرفی چند نمونه از آن ها خواهیم پرداخت. پس ماه دیگر همین‌جا با معرفی مشاغل جدید منتظر شما هستیم.

نویسنده: مطهره ساغری دوز


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.