نقد و بررسی انیمیشن در جست وجوی دوری

نوشته زیر نقدی است بر انیمیشن «در جست وجوی دوری» که توسط شرکت پیکسار، در سال 2016 روانه بازار شده است.
جمعه، 10 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقد و بررسی انیمیشن در جست وجوی دوری
در جست وجوی دوری

Finding Dory

کارگردان: اندرو استنتون

 نویسندگان: ویکتوریا استروز، اندرو استنتون

آهنگساز: توماس نیومن

 سال ساخت: 2016
 

خلاصه ی داستان

یک سال بعد از آن که مارلین فرزندش نمو را در دریا به کمک دوری پیدا می‌کند با دوستش دوری روبه رو می‌شود و دوری خاطراتی مبهم از پدر و مادر خود به یاد می‌آورد. دوری سال هاست که خانواده ی خود را گم کرده. او به کمک مارلین و نمو سفری را برای پیدا کردن خانواده اش آغاز می‌کند. او در این سفر با مشکلاتی همراه می‌شود و در نهایت موفق می‌شود به آغوش خانواده خود بازگردد.

بعد از سیزده سال از موفقیت انیمیشن در جست وجوی نمو، شرکت معروف انیمیشن سازی پیکسار تصمیم گرفت ادامه ای بر این انیمیشن بسازد و «در جست وجوی دوری» را در سال2016 اکران کرد. شرکت پیکسار که به تعریف اهالی فن بزرگ ترین شرکت تولید کننده انیمیشن های کامپیوتری در سراسرجهان است تاکنون توانسته افتخارات زیادی را در این زمینه کسب کند.

پیکسار برای «در جست وجوی دوری» سراغ کارگردان سری قبلی انیمیشن یعنی اندرو استنتون رفت. او در زمینه ی انیمیشن فرد نام آشنایی است و انیمیشن هایی چون زندگی یک حشره، در جست وجوی نمو و وال ای را در کارنامه ی خود دارد و موفق به دریافت دو جایزه ی اسکار شده است.

انیمیشن «در جست وجوی دوری» را می‌توان با سری قبلی خود مقایسه کرد؛ چراکه اصلی ترین عوامل انیمیشن از جمله کارگردان، صداپیشگان شخصیت ها، آهنگ ساز، انیماتورها تغییر نکرده اند و موقعیت انیمیشن هم ثابت است. موقعیتی زیر آب با تمام ماهی ها و جانوران زیر دریا و هم چنین وجود داستانی شبیه سری قبل.

در سری قبل، پدری به نام مارلین برای یافتن فرزندش نمو به همراه دوری دست به سفری می‌زند و فرزندش را می‌یابد. در این انیمیشن برعکس این قضیه روی می‌دهد و فرزندی به نام دوری به کمک نمو و مارلین دست به سفری می‌زند تا پدر و مادر خود را بیابد. در پایان هر دو انیمیشن، ما شاهد تشکیل یک خانواده دور هم هستیم؛ خانواده ای که به دلایل مختلف از هم پاشیده شدند و به هم می‌رسند.

البته ممکن است بعد از دیدن این انیمیشن به این نتیجه برسید که پیکسار بعد از سیزده سال هیچ پیشرفتی در انیمیشن جدید خود نداشته است، چه از لحاظ داستانی و چه از لحاظ تکنیکی؛ چراکه شباهت های بی شماری بین این دو انیمیشن وجود دارد و این ممکن است در جاهایی به اثر لطمه بزند و آن را ضعیف تر از نسخه ی قبلی خود نشان دهد.

اما «در جست وجوی دوری» با هر شباهتی که به سری قبلی خود دارد، در نوع خود انیمیشن کاملی محسوب می‌شود. تیم سازندگان انیمیشن در طراحی دنیای زیر آب آن قدر دقیق شده اند که اگر مخاطب، در جست وجوی دوری را در سینما ببیند احساس می‌کند با زیردریایی به زیر آب سفر کرده است و از ماهی ها دیدن می‌کند.

انیمیشن های تولیدی شرکت پیکسار، سه بعدی هستند که با نرم افزار های کامپیوتری طراحی می‌شوند؛ یعنی فردی به نام مدل ساز براساس طراحی اولیه، مدل شخصیت ها و فضاهای خود را در نرم افزار طراحی می‌کند، سپس فردی به نام انیماتور شروع به متحرک سازی شخصیت ها می‌کند. در جست وجوی دوری از لحاظ طراحی و حرکت گذاری شخصیت ها جزء نمونه های موفق پیکسار به شمار می‌آید.

در جست وجوی نمو، انیمیشنی بود که علاوه بر مخاطبان سن کم، مخاطب بزرگ سال هم اشتیاق زیادی به دیدن آن داشت؛ به این دلیل که بار اصلی داستان بر دوش پدری بود که به دنبال فرزند می‌گشت؛ اما در این انیمیشن کودکان ارتباط بیش تری با دوری برقرار می‌کنند تا مخاطبان بزرگ سال.

کارگردان تمام تلاش خود را کرده است شخصیت های جدیدی را به داستان اضافه کند تا موقعیت های طنز بیش تری خلق کند. علاوه بر شخصیت های جدید، خود دوری هم به دلیل داشتن حافظه ی کوتاه مدت، موقعیت های طنز خوبی را ایفا کرده است.

دوری، شخصیتی است که حافظه ی کوتاه مدتش بیش تر از ده ثانیه دوام ندارد و عناصر را به سرعت فراموش می‌کند. این شخصیت در سری قبل بسیار موفق از آب درآمد و قسمت طنز کار را برعهده داشت. استودیو تولید و عوامل به این نتیجه رسیده اند که این شخصیت قابلیت ساخت یک انیمیشن دیگر را هم دارد؛ به همین دلیل، کارگردان و عوامل هیچ ترسی از تکرار موفقیت قبلی خود نداشتند و موقعیت ها را بازسازی کردند و تا حدودی در این زمینه هم موفق بودند.

این انیمیشن هم چنین مورد توجه مخاطبان زیادی در سراسر جهان قرار گرفت و موفق شد فروش بسیار بالایی داشته باشد و جزء پرفروش ترین آثار سینمای جهان در سال2016 شود. این فروش بالا، نشان از مورد پسند قرار گرفتن انیمیشن توسط مخاطبان است. از طرفی دیگر، ویژگی های برتر تکنیکی موجود در انیمیشن، در جست وجوی دوری را به یکی از مدعیان اصلی دریافت جایزه ی اسکار تبدیل می‌کند.

منبع: مجله باران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.