چاشني سالاد

اين مواد داخل يخچال به مدت يک هفته بماند مزه دار مي شود و مي توانيد براي روي سالادهاي فصل و سالادهايي که جوانه دارد استفاده کنيد که براي بچه هايي که سالاد نمي خورند خيلي مناسب است و آنها را به خوردن سالاد تشويق مي کند. آب کمپوت آناناس را با پارچه خشک مي کنيم از دانه هاي ذرت يا بچه بلال استفاده مي کنيم مي توان ميزان سرکه بالزاميک را 1 قاشق غذاخوري هم استفاده کرد. اگر خواستيد از آناناس تازه استفاده کنيد آن را پوست کنده و حلقه حلقه کنيد و بعد نمک بپاشيد
سه‌شنبه، 19 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چاشني سالاد
چاشني سالاد
چاشني سالاد






مواد لازم:

آناناس: 5 حلقه
فلفل دلمه اي رنگي: 1 عدد
گردو: 50 گرم
سير يا موسير: 5 حبه
سيب: 1 عدد
زيتون: 10 عدد
فلفل تند سبز يا قرمز: 3 عدد
ذرت: 50 گرم
روغن زيتون بي بو: به ميزان لازم
سرکه انگور: 3 قاشق غذاخوري
ترخان، نعناع، مرزه، ريحان: از هر کدام 3 شاخه
سرکه بالزاميک: 2 قاشق غذاخوري

طرز تهيه:

اين مواد داخل يخچال به مدت يک هفته بماند مزه دار مي شود و مي توانيد براي روي سالادهاي فصل و سالادهايي که جوانه دارد استفاده کنيد که براي بچه هايي که سالاد نمي خورند خيلي مناسب است و آنها را به خوردن سالاد تشويق مي کند. آب کمپوت آناناس را با پارچه خشک مي کنيم از دانه هاي ذرت يا بچه بلال استفاده مي کنيم مي توان ميزان سرکه بالزاميک را 1 قاشق غذاخوري هم استفاده کرد. اگر خواستيد از آناناس تازه استفاده کنيد آن را پوست کنده و حلقه حلقه کنيد و بعد نمک بپاشيد و بگذاريد به مدت يک شب داخل نمک بماند بعد با آب جوشيده سرد بشوييد. اگر آب خام باشد و جوشيده نباشد کپک مي زند. مي توان از سير يا موسير استفاده نکرد اما طعم خيلي خوبي به چاشني مي دهد.
حلقه هاي آناناس را داخل شيشه مي گذاريم روي آن فلفل دلمه اي هاي رنگي و سيب بعد سير يا موسير مي ريزيم. موسير را داخل آب جوشيده ولرم به مدت 3-4 ساعت خيس مي کنيم دو سه دفعه آبش را عوض مي کنيم روي پارچه خشک مي کنيم بعد استفاده مي کنيم. گردو بايد داخل آب جوشيده سرد به مدت 3-4 ساعت خيس بخورد دو بار آبش را عوض کنيم تا رنگ آن سفيد شود. فلفل هاي تند سبز را روي مواد مي ريزيم بعد زيتون ها را هم اضافه مي کنيم. مقدار کمي هم دانه هاي فلفل قرمز اضافه مي کنيم. گردوها و ذرت را هم به مواد اضافه مي کنيم. براي استفاده از دانه هاي ذرت به ذرت نمک مي پاشيم مي گذاريم به مدت چند ساعت بماند بعد دانه هاي آن را جدا مي کنيم يک قابلمه آب مي گذاريم بجوشد وقتي جوش آمد 2 قاشق روغن مايع، 2 قاشق سرکه و يک دوم قاشق چايخوري بکينگ پودر يا جوش شيرين مي ريزيم و ذرت را در آن به مدت 10-15 دقيقه مي جوشانيم و بعد از 10 دقيقه در لحظه آخر نمک اضافه مي کنيم بعد آبکش مي کنيم سرد که شد فريز کرده و نگه مي داريم.
اگر نمک را به ذرت زودتر اضافه کنيم شل مي شود. اگر نياز نباشد نمک اضافه نمي کنيم. حدود 1 قاشق مرباخوري نمک کافي است. روي مواد مجدداً حلقه هاي آناناس، دانه هاي زيتون، فلفل دلمه اي رنگي و برشهاي سيب با پوست اضافه مي کنيم مقداري نمک هم اضافه مي کنيم. مي توان نمک را به چاشني اضافه نکرد و به خود سالاد اضافه کرد. سبزي ها را در شورها يا چاشني ها هيچ وقت وسط مواد اضافه نکنيد. چون خراب مي شود و روي کار بگذاريد. مي توان براي اينکه چاشني طعم هاي ديگري داشته باشد از ميخک يا چوب دارچين يا هل هم استفاده کرد. ريجان اگر با گل باشد عطرش بيشتر است. سبزيها را هم روي مواد مي گذاريم. شيشه اي که چاشني در آن تهيه مي کنيد بايد در خيلي محکمي داشته باشد. روغن زيتون را داخل شيشه مي ريزيم که تا تقريباً نصف شيشه پرشود بعد مقداري سرکه انگور و سرکه بالزاميک اضافه مي کنيم بعد بقيه حجم شيشه را کامل با روغن زيتون پر مي کنيم. اين چاشني بايد در سردترين نقطه يخچال قرار بگيرد. وقتي چاشني را روي سالاد مي ريزيم مي توانيم مقداري آبليموي تازه هم اضافه کنيم. اين چاشني را مي توان 3-4 ماه در يخچال نگه داشت. مي توان از خلال پسته و بادام هم استفاده کرد.
منبع: نشريه دانش نويني زندگي - ش 27




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.