پليس و بررسی صحنه ي جرم (3)

ابزارهاي بازيابي اثر انگشت عبارتند از : برس ها ( فرچه ها ) ، پودرها ، نوارها ، مواد شيميايي ، کارت هاي برداشتن اثر انگشت ، ذره بين و سوپرچسب . آزمايشگاه جنايي از اثر انگشت براي شناسايي قرباني و مظنون بودن يا مظنون نبودن کسي استفاده مي کند . چندين نوع اثر انگشت ممکن است در صحنه ي جرم يافت شود : 1 ـ مرئي : به خاطر ريختن خون ، رنگ يا مايع يا پودري ديگر بر روي سطحي که به اندازه ي کافي يکنواخت است باقي مانده است و با چشم غير مسلح قابل ديدن است
پنجشنبه، 21 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پليس و بررسی صحنه ي جرم (3)
پليس صحنه ي جرم را چگونه بررسي مي کند ؟ (3)
پليس و بررسی صحنه ي جرم (3)

نويسنده : جوليا لايتون
مترجم : محمود کريمي
منبع : راسخون

اثر انگشت ها :

ابزارهاي بازيابي اثر انگشت عبارتند از : برس ها ( فرچه ها ) ، پودرها ، نوارها ، مواد شيميايي ، کارت هاي برداشتن اثر انگشت ، ذره بين و سوپرچسب . آزمايشگاه جنايي از اثر انگشت براي شناسايي قرباني و مظنون بودن يا مظنون نبودن کسي استفاده مي کند . چندين نوع اثر انگشت ممکن است در صحنه ي جرم يافت شود :
1 ـ مرئي : به خاطر ريختن خون ، رنگ يا مايع يا پودري ديگر بر روي سطحي که به اندازه ي کافي يکنواخت است باقي مانده است و با چشم غير مسلح قابل ديدن است .
2 ـ قالب دار : بر روي جسمي با نرمي متوسط بر جاي مانده است . مثل صابون ، بطونه ، واکس پارافيني و اثري مثل اثر مهر بر جاي گذاشته است .
3 ـ نامرئي : به وسيله ي عرق يا چربي طبيعي انگشت ها بر روي سطحي که براي نگه داشتن اثر انگشت به اندازه ي کافي يکنواخت است ، بر جاي مانده است . با چشم غير مسلح ديده نمي شود .
ممکن است اثر انگشت مجرم بر روي سطوح منفذدار يا بدون منفذ باقي مانده باشد . کاغذ ، چوب ساده و مقوا نمونه هاي سطوح منفذدار هستند و مي توانند اثر انگشت را روي خود نگه دارند و شيشه ، پلاستيک و فلز سطوح بدون منفذ هستند . CSI به طور معمول دنبال اثر انگشت هاي ناپيدا بر روي سطوحي که احتمالاً توسط مجرم لمس شده باشد ، مي گردد . مثلاً اگر آثار ورود اجباری روي درب جلويي وجود داشته باشد ، دستگيره ي بيروني در و سطح در محل هاي منطقي براي پيدا کردن اثر انگشت هستند . اگر نفس را به سمت يک سطح بدميم يا نوري خيلي قوي بر آن سطح بتابانيم ، احتمالاً آثار انگشت ناپيدا را به طور موقت مرئي مي کنيم . وقتي در تلويزيون مي بينيد که يک کارآگاه دستگيره ي در را با دستمال گردن مي چرخاند ، يک اثر انگشت نامرئي را از بين مي برد ( اگر در آنجا اثر انگشت از مجرم باشد ، با اين کار از بين مي رود ).
تنها راه از بين نبردن آثار انگشت روي يک سطح منفذدار، لمس نکردن آن است . راه هاي صحيح براي بازيابي آثار انگشت ناپيدا عبارتند از :
1 ـ پودر ( براي سطوح بدون منفذ ) : پودرهاي فلز نقره و سياه مخملي :
هر کدام از اين پودرها که مورد استفاده قرار گيرند ، با موادي که اثر انگشت را نگه مي دارند ، تفاوت فاحشي در رنگ دارند . CSI پودر را با برس(فرچه) با حرکتي دايره وار به صورت آهسته روي سطح قرار مي دهد تا اثر انگشت آشکار شود . سپس او به برسکاري در جهت شيارهاي اثر انگشت مي پردازد . او قبل از آنکه اثر انگشت را با نوار چسب بردارد ، از آن يک عکس مي گيرد .اين عکس موجب بهتر شدن قابليت ارائه ي اين مدرک در دادگاه مي شود . او يک نوار چسب شفاف را بر روي اثر انگشتي که پودر زده شده است ، قرار مي دهد ، به آرامي با يک حرکت آرام آن را بر مي دارد و پس از آن ، آن را به يک کارت اثر انگشت که رنگ آن با رنگ پودر متفاوت است مي چسباند .

پليس و بررسی صحنه ي جرم (3)

پودرها و برس هاي موجود در آزمايشگاه اثر انگشت هاي ناپيداي اداره ي بازرسي کلرادو.
2 ـ مواد شيميايي ( براي سطوح منفذ دار ) : يد ، نقره نيترات ، ناين هيدرين: CSI مواد شيميايي را به روي سطح اسپري مي کند و يا جسم را در محلول شيميايي غوطه ور مي کنند تا اثر انگشت هاي پنهان آشکار شود .
3 ـ سيانو اکريليت بخار شونده ( سوپر چسب ) : براي سطوح منفذدار و بدون منفذ : CSI سوپر چسب را روي يک صفحه فلزي مي ريزد و آن را تا 120 درجه فارنهايت ( تقريباً 102 درجه ي سانتيگراد ) گرم می کند. سپس صفحه ي فلزي ( را به عنوان منبع گرما ) و جسمي را که بر روي آن اثر انگشت ناپيدا قرار دارد ، در يک ظرف بدون هوا قرار مي دهد . سپس سوپر چسب اثر انگشت ناپيدا را بدون اينکه جسمي که اثر انگشت روي آن قرار دارد ، خراب کند ، مرئي مي کند .

اثر پوشش پا ( مثلاً کفش ) و آثار ابزار :

يک اثر انگشت ناپيدا نمونه ي يک اثر بر جاي مانده ي 2 بعدي است . يک اثر کفش در گل يا آثار يک ابزار روي قاب پنجره نمونه هايي از آثار 3 بعدي هستند . نمي شود کل جسم را که اثر بر روي آن قرار دارد ، به آزمايشگاه برد .
بنابراين CSI در صحنه ي جرم قالب گيري مي کند .

پليس و بررسی صحنه ي جرم (3)

اين قالب کفش يک دانش آموز است . با توجه به گفته هاي آقاي کلايتون ، آثار باقيمانده از کفش در صحنه ي جرم به ندرت چنين کيفيتي پيدا مي کند .
يک جعبه ابزار قالب گيري مي تواند ترکيب هايي مثل گچ دندانسازي ، لاستيک سيليکون ، واکس برف ( براي قالب گيري در برف ) و ديگر چيزهايي مثل کاسه ، کاردک و جعبه هاي مقوايي ( براي نگهداري قالب ) باشد.
اگر CSI يک اثر پا در گل پيدا کند ، ابتدا از آن عکس مي گيرد و سپس قالب آن را مي سازد . براي آماده کردن مواد قالب گيري ، مواد قالب گيري و آب را در يک کيسه ي زيپ لاک ، مخلوط مي کند و براي حدود 2 دقيقه ، آن را ورز مي دهد . ( کيسه هاي زيپ لاک ، درب هاي شياري دارند که به راحتي باز و بسته مي شوند ) در واقع تا وقتي آن را مخلوط مي کند که سفتي آن شبيه به خمير پنکيک شود . سپس اين مخلوط را در لبه ي شيارها مي ريزد تا به داخل اثر جاري شود و هيچ گونه حباب هوايي بر جاي نگذارد . به محض آنکه ماده ي مخلوط از اثر ( اثر رد پا ) سرريز شد ، CSI اجازه مي دهد که حداقل 30 دقيقه ثابت بماند و سپس آن را از داخل گل بر مي دارد .
CSI بدون اينکه قالب را تميز کند يا چيزي را با برس زني از روي آن پاک کند ، قالب را در جعبه ي مقوايي يا کيسه ي کاغذي قرار مي دهد تا به آزمايشگاه برده شود .
تميزکاري قالب ممکن است هرگونه مدرک ريز را خراب کند . براي اثر برجاي مانده از يک ابزار ، استفاده از قالب براي مقايسه سخت تر از مقايسه براي ردپا است . اگر که امکان جا به جايي چيزي که اثر ابزار روي آن مانده به آزمايشگاه نباشد ، CSI مي تواند يک قالب لاستيکي سيليکوني درست کند و اميدوار باشد که بهترين نتيجه را بگيرد . دو نوع اثر ابزار ممکن است در صحنه ي جرم پيدا شود :
1 ـ حک شده : يک جسم سخت بدون اينکه حرکت رفت و برگشتي داشته باشد ، با يک جسم نرمتر تماس پيدا مي کند . ( مثلاً يک چکش روي قاب يک در اثر برجاي مي گذارد ) اثر باقي مانده ، نشاني از شکل ابزار دارد . تطابق قطعي دادن اثر با يک ابزار ، کار سختي است .
2 ـ شيار دار : وقتي که يک جسم سخت با جسم نرمتر تماس پيدا مي کند و حرکت رفت و برگشتي دارد . ( مثلاً اثر يک ديلم روي قاب پنجره ) . اثر ابزار به صورت خطوط موازي است . در اين حالت تطابق قطعي دادن اثر بر جاي مانده با يک ابزار ، کار ساده تري است .
در تحليل اثر ابزار ، شايد آزمايشگاه بتواند تعيين کند که چه نوع ابزاري اين اثر را ايجاد کرده است وآيا ابزار مذکور ، همان ابزاري است که به عنوان مدرک يافت شده است . همچنين مي تواند اثر ابزار پيدا شده در صحنه ( به عنوان مدرک ) را با اثر ابزارهاي ديگر مقايسه کند تا بفهمد که آيا اين ابزارها يکسان هستند يا نه .

اسلحه هاي گرم :

اگر CSI هرگونه اسلحه گرم ، فشنگ يا پوکه فشنگ در صحنه پيدا کند ، دستکش هايش را در دست مي کند ، اسلحه را با گرفتن لوله اش بلند مي کند ( قنداقه يا جايي ديگر را در دست نمي گيرد ) و هر چيزي را به طور جداگانه براي آزمايش گاه بسته بندي مي کند . دانشمندان قانوني مي تواند سريال ساخت را پيدا کنند و نه تنها پوکه ها و فشنگ ها را با اسلحه اي که فشنگ ها را شليک کرده است ، تطابق دهند بلکه مي توانند با ديگر فشنگ ها و پوکه هايي که در ديگر صحنه هاي جنايت در همان ايالت يافت شده است ، تطابق دهند . وقتي که سوراخ ناشي از گلوله در بدن قرباني يا ديگر وسايل موجود در صحنه ديده شود ، متخصصان مي توانند ارتفاعي که گلوله از آن شليک شده است و محلي که قرباني هنگام شليک قرار داشته است را با استفاده از "کيت ليزري مسير گلوله" پيدا کنند . اگر گلوله هايي يافت شوند که در قاب در يا ديوار باشند ، CSI قسمت ديوار يا قاب در را که گلوله در آن قرار دارد بر مي دارد يعني به طورکلي جدا مي کند . چرا که در آوردن گلوله مي تواند به آن آسيب برساند و ديگر نتوان گلوله را با ديگر گلوله ها مقايسه کرد .

اسناد :

CSI هرگونه دفتر يادداشت روزانه ، دفترچه هاي برنامه ريزي ، دفتر تلفن يا يادداشت هاي خودکشي که در صحنه يافت شود را جمع مي کند و بسته بندي مي کند . او همچنين هر گونه قرار داد امضاء شده ، رسيد ، نامه ي پاره شده در سطل زباله يا هرگونه مدرک دست نويس ، تايپ شده يا فتوکپي شده را که ممکن است با جرم مرتبط باشد ، به آزمايشگاه مي دهد . يک آزمايشگاه اسناد اغلب مي تواند يک سند نابود شده را بازسازي کند حتي اگر سوزانده شده باشد علاوه بر اين اگر سند جرح و تعديل شده باشد ، مي تواند تشخيص دهد . تکنسين ها براي بررسي جعلي بودن ، تشخيص دست خط و تطابق با دست خط قرباني و مظنون و مشخص کردن نوع دستگاهي که اين سند را به وجود آورده است ، به تحليل اسناد مي پردازند . آنها مي توانند بفهمند که آيا دستگاه چاپگر يا دستگاه فتوکپي موجود در صحنه اين سند را توليد کرده است يا دستگاهي که مثلاً در ملک مظنون پيدا شده است .
هر وقت که يک CSI مدرکي را در صحنه پيدا کند ، از آن عکس مي گيرد ، آن را ثبت مي کند ، آن را بر مي دارد و بسته بندي مي کند . همچنين برچسب يک مدرک مي تواند اطلاعاتي مثل زمان ، تاريخ ، محل دقيق برداشتن و کسي که آن را از صحنه برداشته است را داشته باشد ، يا مي تواند به طور ساده يک سريال داشته باشد که در دفتر ثبت مدارک صحنه ي جرم اين اطلاعات را با استفاده از اين سريال بتوان ديد . گزارش صحنه ي جرم اطلاعات کامل مدارک يافت شده در صحنه ي جرم مثل شرح عکس ، شرح بازيابي مدارک و گزارش دست نويس که بازرسي صحنه ي جرم را شرح مي دهد، مستند مي کند .

چيزهايي که در يک ماشين CSI ( ون CSI )مي توانيد بيابيد

در يک ون CSI شما مي توانيد چيزهايي مثل اره آهن بر ، انبردست ، آچار لوله گير ، ديلم ، سيم چين ، کج بيل ، ابزار الک کننده ، چاقوي جيبي ، مترهاي نواري ، پرچم هاي شاخص نارنجي رنگ ، چراغ قوه ، باتري ، گچ ، پنس ، قطب نما ، آهن ربا ، فلزياب ، آب مقطر و چيزهايي از اين قبيل ببینید.

تحليل مدارک : دانش قانوني

اولين آزمايشگاه قانوني آمريکا در سال 1923 در لس آنجلس افتتاح شد . در سال 1932 ، FBI آزمايشگاه قانوني خودش را براي کمک به دپارتمان پليس و ديگر مراجع در سراسر کشور ، افتتاح کرد . آزمايشگاه FBI ، يکي از بزرگترين آزمايشگاه ها در سراسر جهان است .
آزمايشگاه جنائي دنور در اداره ي بازرسي کلرادو ، جمع آوري و تحليل آزمايشگاهي مدارک را براي دپارتمان هاي پليس در سراسر کلرادو بر عهده دارد . همچنين بازرسي هاي ايالتي که تحت مسئوليت هيچ يک از نهادهاي صلاحيت دار قرار نگيرند ، انجام مي دهد .
با هم نگاهي به برخي قسمت هاي آزمايشگاه جنايي دنور مي اندازيم :
1 ـ اثر انگشت ها و ديگر اثرهاي ( حک شده ) ناپيدا :
ظاهرسازي اثر انگشت هاي ناپيدا ، تحليل و مقايسه ي آثار انگشت و ردپا و رد تاير اتومبيل ، مديريت کردن آثار انگشت جهت مقايسه با صدها ميليون اثر انگشت با استفاده از سيستم خودکار شناسايي آثار انگشت موسوم به AFTS ، اين سيستم از پايگاه داده هاي FBI استفاده مي کند .

پليس و بررسی صحنه ي جرم (3)

تکنسين هاي اداره ي بازرسي کلرادو از اين ترکيب دوربين ها با اين نحوه چيدمان جهت عکسبرداري از کليه ي مدارک به دست آمده ( براي مقايسه ) و به کارگيري در سيستم AFTS استفاده مي کنند . در سمت چپ يک دوربين قديمي ديده مي شود و در سمت راست يک دوربين ديجيتال . آقاي کلايتون نتايج دوربين قديمي را ترجيح مي دهد .
2 ـ مدارک کوچک :
تحليل هاي با GSR ، تشخيص و مقايسه ي نمونه هاي رنگ ، خاک ، الياف و شيشه
3 ـ شيمي :
هدايت تحليل ها مقايسه داروها و مواد مخدر غير مجاز ، مواد منفجره و ترکيب هاي شيميايي ناشناس .
4 ـ جرائم رايانه اي :
به دست آوردن مدارک از کامپيوترها ، افزايش کيفيت صوت و تصوير با کامپيوتر
5 ـ شناسايي سلاح هاي گرم و آثار ابزار :
شناسايي سلاح هاي گرم ، آزمايش سلاح گرم جهت شناسايي الگوي لوله ي سلاح و فاصله ي اسلحه از محل ورودي زخم
6 ـ سرم شناسي و DNA :
تحليل مايعات ترشح شده از بدن ، شامل تحليل DNA براي لکه هاي خون و موها جهت شناسايي و مقايسه

پليس و بررسی صحنه ي جرم (3)

ميکروسکوپ مقايسه در آزمايشگاه سرم شناسي اداره ي بازرسي کلرادو
7 ـ اسناد جعل شده : کشف جعل سازي و بدل سازي ، مقايسه ي دست خط ها ، احياي اسناد نابود شده ، شناسايي و مقايسه ي چاپگرها ، دستگاه هاي تايپ و فتوکپي که در توليد يک سند دخالت داشته اند .
اکثر مواقع در تحليل يک مدرک به دست آمده بيشتر از يک بخش درگير هستند . هر بخش گزارش مدرک را که براي آن پرونده خاص تحليل شده است تحليل مي کند . اين گزارش شامل نتايج واقعي ( ارقام ، اندازه گيري ها ، محتويات شيميايي ) و نتيجه گيري هر کدام از متخصصين بر اساس نتايج به دست آمده مي باشد .
مامور CSI متصدي پرونده ، نتايج را جمع آوري مي کند و به کارگاه ، اصلي پرونده مي دهد . برخي مواقع هم خود آزمايشگاه نتايج را مستقيماً به تيم کارآگاهي مي فرستد .

شهادت در دادگاه

نقش CSI با تکميل کردن گزارش مدارک خود پايان نمي يابد . حتي وقتي که نتايج به دست آمده در آزمايشگاه به تيم کارآگاهي داده مي شود . باز هم ماموريت CSI پايان نيافته است . بخش بزرگي از شغل CSI شهادت در دادگاه در مورد مدارکي که پيدا کرده است ، شيوه هايي که براي بازيابي آنها به کار گرفته است و تعداد افرادي که قبل ضبط مدارک توسط قانون با آن تماس داشته اند . و وظيفه ي وکيل مدافع هم اين است که به مدارک حمله کند و اين گاهي مواقع به معناي حمله کردن به کسي که آنها را جمع کرده است مي باشد . يعني CSI . اين همان دليل مهم وجود مجوز تفتيش ، شرح ( و يا ثبت ) مدارک ، عکس ها و گزارش هاي بي نهايت دقيق تهيه شده در فرآيند بازرسي صحنه جرم است . وکيل مدافع تلاش خواهد کرد که هرگونه مدرکي را در دادگاه بي اعتبار کند . قانوني بودن تفتيش ( جستجو ) ، نگهداري بي نقص از مدارک و مستندسازي کامل و غيرقابل اعتراض صحنه ي جرم مهمترين ملاحظات در فرآيند بازرسي صحنه ي جرم هستند .
پایان .
منبع:خانگلیسی مقاله : How Stuff Works.com
/ خ




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.