شامي هويج

مي توان براي داخل شامي از سيب زميني هم استفاده کرد که در آن صورت شبيه کتلت مي شود پياز و هويج رنده شده را داخل ظرفي مي ريزيم و گوشت را اضافه مي کنيم زردچوبه، فلفل سياه و نمک اضافه مي کنيم 3 قاشق آرد نخودچي اضافه مي کنيد و 2 عدد از تخم مرغها را اضافه مي کنيم بعد اگر لازم بود و مواد شل بود تخم مرغ سوم را اضافه خواهيم کرد. مواد را خوب ورز مي دهيم. بهتر است آردنخودچي را خودتان در منزل تهيه کنيد يعني نخودچي را تهيه کرده و آسياب کنيد. در آن صورت
شنبه، 23 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شامي هويج
شامي هويج
شامي هويج






مواد لازم:

گوشت چرخ کرده: 400 گرم
هويج رنده شده: 250
تخم مرغ: 3 عدد
سرکه: يک دوم پيمانه
پياز رنده شده: 1 عدد متوسط
نمک، فلفل، زردچوبه: به ميزان لازم
رب گوجه فرنگي: 2 قاشق غذاخوري
آرد نخودچي: 3 قاشق غذاخوري
شکر: 2 قاشق غذاخوري
روغن: به ميزان لازم

طرز تهيه:

مي توان براي داخل شامي از سيب زميني هم استفاده کرد که در آن صورت شبيه کتلت مي شود پياز و هويج رنده شده را داخل ظرفي مي ريزيم و گوشت را اضافه مي کنيم زردچوبه، فلفل سياه و نمک اضافه مي کنيم 3 قاشق آرد نخودچي اضافه مي کنيد و 2 عدد از تخم مرغها را اضافه مي کنيم بعد اگر لازم بود و مواد شل بود تخم مرغ سوم را اضافه خواهيم کرد. مواد را خوب ورز مي دهيم. بهتر است آردنخودچي را خودتان در منزل تهيه کنيد يعني نخودچي را تهيه کرده و آسياب کنيد. در آن صورت کيفيت آن بهتر خواهد بود. ماهي تابه را روي حرارت مي گذاريم و روغن را داخل آن مي ريزيم. چون تخم مرغهاي ما درشت بود نيازي به تخم مرغ سوم نشد. بستگي به اندازه تخم مرغ ها و ميزان رطوبت آرد دارد. به اندازه نارنگي از مواد را برمي داريم در دست صاف مي کنيم وسط آن را با انگشت حفره ايجاد مي کنيم و داخل روغن که کامل داغ شده مي گذاريم ضخامت شامي 1 سانتي متر باشد. وقتي يک طرف آن کامل طلايي شد برمي گردانيم تا طرف ديگر نيز طلايي شود.
براي سرو اين غذا با سس دو روش وجود دارد يا سس را در آخر که همه شامي ها سرخ شد داخل ماهي تابه شامي ها ريخته و مي گذاريم شامي ها داخل سس چند جوش بزند تا سس به خورد آنها برود يا اينکه وقتي شامي ها آماده شد آنها را داخل ديس مي کشيم و سس را روي آنها مي ريزيم که اين روش براي مهمانيها مناسب تر است. اگر شامي داخل ماهي تابه کامل سرخ شده باشد به راحتي مي توانيم آن را برگردانيم اما اگر يک طرف آن کامل سرخ نشده باشد. وقتي قاشق را زير آن مي گذاريم و بلند مي کنيم مي شکند و برنمي گردد. براي شامي ها حرارت بايد زياد باشد و مقدار روغن نيز زياد باشد دقت کنيد اگر ميزان روغن کم باشد بيشتر جذب شامي مي شود و اگر ميزان روغن بيشتر و حرارت زياد باشد کمتر جذب مي شود. پس از اينکه شامي ها آماده شد روي دستمال مي گذاريم تا روغن اضافي اگر داشته باشند گرفته شود.
منبع: نشريه دانش نوين زندگي - ش 27




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.