راجع شوره سر چه میدانید؟

شوره سر اختلالی است که اگر درمان نشود ریزش شدید مو و ایجاد ظاهری بد را به دنبال خواهد داشتدانه های سفید شوره موی سر زمانی که بر روی لباس ظاهر می شوند بسیار نا خوشایند و بد شکل به نظر می رسند و حس بدی را منتقل می کنند که افراد حاضرند هر راهی را برای خلاصی از آن امتحان کنند.
شنبه، 2 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راجع شوره سر چه میدانید؟

شوره سر چیست و چرا به وجود می آید؟

شوره سر در حقیقت نوعی پوسته ریزی سر محسوب می شود که با افزایش سلول های مرده در سطح سر، افزایش می یابد. در حقیقت پوست در هر سیکل زمانی خاص، به طور طبیعی سلول های مرده را با سلول های جدید جایگزین می کند و شوره سر در حد معمول و کم، یک عامل طبیعی محسوب شده و بیماری محسوب نمی شود. اما هنگامی که این بازه زمانی کوتاه شده و سلول های مرده بیشتر از حد معمول شوند، آنگاه پدیده شوره سر رخ می دهد. این پدیده معمولا با خارش سطح سر همراه است که ممکن است باعث ناراحی افراد گردد.

دلیل به وجود امدن شوره سر دقیقا مشخص نیست اما عواملی وجود دارند که ممکن است منجر به افزایش و شدیدتر شدن آن می شود. بر خلاف تصور بسیاری از افراد پدید آمدن شوره سر به دلیل کم بودن تعداد شستشو سر نبوده و با اینکه بهداشت ضعیف مو، عامل اصلی شوره سر محسوب نمی شود اما تاثیر کمی روی آن خواهد داشت. در حقیقت به گفته بسیاری از کارشناسان شستشوی بیش از حد موها، آن هم با آب داغ، موجب کاهش میزان رطوبت در سطح سر شده و در نتیجه باعث می شود، تا سلول های سطح پوست، چربی بیشتری تولید کنند که باعث ایجاد خارش در سطح سر و افزایش شوره سر گردد. اما با این حال روش هایی برای رفع و کمتر شدن شوره سر وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره شده است.
 

روش های درمان شوره سر

همانطور که اشاره شد، شوره سر می تواند بنا به دلایل مختلفی ایجاد شود. اما روش های درمانی خانگی، مراقبتی و بهداشتی خاصی وجود دارد که با رعایت کردن آن ها و عمل به آن ها می توانید تا حد بسیار زیادی از شر این پوست های مرده مزاحم خلاص شده و به میزان قابل توجهی در میزان آن ها، کاهش ایجاد کنید. در ادامه تعدادی از این روش های درمانی برای شوره سر معرفی شده است که با یکدیگر به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.
 
شامپوهای مخصوص شوره سر
شامپوهای ضد شوره معمولا اولین پیشنهاد برای کسانی است که از شوره سر رنج می برند. این شامپوها قادرند با استفاده از ترکیبات خاص خود، از پوسته پوسته شدن سر جلوگیری کرده و تاثیر زیادی در درمان شوره سر داشته باشند. ترکیباتی که در این شامپوها باعث خاصیت ضد شوره بودن آن ها می شود عبارتند از سلنیوم سولفید، کتوکونازول، پریتینیوم زینک و سالیسیلیک اسید می باشد. این ترکیبات خاصیت ضد شوره داشته و می توانند تاثیر بسیار خوبی در کاهش میزان آن داشته باشند.
 
کاهش استرس
استرس در برخی افراد می تواند به افزایش میزان شوره سر، کمک کند. استرس وارد شده در این افراد معمولا باعث تحریک سلول های پوستی و چربی ساز آنان شده و این عامل سبب می شود که چربی سطح سر بیش از اندازه افزایش یافته و در نتیجه مقدار شوره افزایش یابد. برای این دسته از افراد پیشنهاد می شود میزان استراس خود را کمتر کرده تا بتوانند تاثیر آن را در موهای خود مشاهده نمایند.
 
آب و هوای مناسب
بسیاری از افراد نیز وجود دارند که با تغییر محل زندگی خود، مقدار شوره سر آن ها افزایش می یابد. این مورد معمولا در افرادی مشاهده می شود که محل زندگی آن ها مرطوب بوده و مجبور به مهاجرت به مناطق گرم و خشک و یا سرد و خشک شده اند. برای این دسته از افراد پیشنهاد می شود تا همیشه در معرض رطوبت قرار گرفته و میزان رطوبت محل زندگی خود را با استفاده از دستگاه های بخور و مرطوب کننده هوا، تنظیم نمایند تا رطوبت کافی برای سطح پوست سر خود ایجاد نمایند.
 
مرتب شانه کردن مو
یکی دیگر از عواملی که ممکن است باعث افزایش میزان شوره در سر افراد شود، عدم شانه زدن صحیح مو می باشد. حقیقت امر این است که شانه زدن موها، باعث به گردش در آمدن جریان خون در سطح سر شده و باعث می شود تا میزان شوره در سطح پوست سر کاهش یابد. در گذشته در رابطه با شیوه های صحیح شانه زدن مو صحبت کرده ایم که می توانید از طریق لینک مربوطه به مطالعه ان بپردازید.
 
مصرف ویتامین B
ویتامین B از جمله ویتامین هایی است که برای کاهش شوره سر پیشنهاد می شود. سعی کنید از موادی غذایی استفاده کنید که حاوی مقدار زیادی ویتامین B و همچنین روی هستند. کمبود ویتامین B بدن می تواند باعث افزایش میزان شوره و ایجاد ناراحتی در این زمینه شود.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.