GOD of WAR (بازي)

کريتوس در ميان جنگلي کوهستاني رودر روي سپاهيان زيئوس که دستور دارند شبح اسپارتا را از بين ببرند ؛ ايستاده است. اما تا زماني که Blades of Chaos در اختيار کريتوس است، او دست از مبارزه نخواهد کشيد.سربازان در حال نزديک شدن به او هستند؛ اما يک سپاه نامنظم و در هم ريخته حريف قابلي براي شبح اسپارتا به شمار نمي روند. مرگ در خون کريتوس است . او در حال تارو مار کردن دشمنانش است که ناگهان يک Gentaur فرياد زنان به سويش حمله ور مي شود . شبح اسپارتا
يکشنبه، 24 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
GOD of WAR (بازي)
GOD of WAR (بازي)
GOD of WAR (بازي)

نويسنده:آرش حسن زادگان




آخرين پرده از نمايش حماسي شبح اسپارتا

کريتوس در ميان جنگلي کوهستاني رودر روي سپاهيان زيئوس که دستور دارند شبح اسپارتا را از بين ببرند ؛ ايستاده است. اما تا زماني که Blades of Chaos در اختيار کريتوس است، او دست از مبارزه نخواهد کشيد.سربازان در حال نزديک شدن به او هستند؛ اما يک سپاه نامنظم و در هم ريخته حريف قابلي براي شبح اسپارتا به شمار نمي روند. مرگ در خون کريتوس است . او در حال تارو مار کردن دشمنانش است که ناگهان يک Gentaur فرياد زنان به سويش حمله ور مي شود . شبح اسپارتا به کمک کفش هاي هرمس شروع به دويدن روي ديوار مي کند و...
لحظاتي بعد بدن دريده شده Gentaur روي زمين افتاده است. سرنوشت شبح اسپارتا را به اين جا کشانده است .يکي از سربازان بر Cyclops قدم به ميدان نبرد مي گذارد تا به ساير همرزمانش فرصت دهد راه کريتوس را سد کنند و خودشان را روي او بياندازند. اما اين کار آن ها فقط براي چند لحظه کوتاه کريتوس را از حرکت باز مي دارد. شبح اسپارتا با استفاده از دستکش هاي سستوس خود را زير نوکران زيئوس بيرون مي کشد و آن ها را به اطراف پرت مي کند. ا به هيچ چيز اميد ندارد. کريتوس به سمتCyclops مي دود و از شانه هاي او بالا مي رود؛ اما مثل هميشه تيغش را مستقيما در چشم Cyclops فرو نمي کند. کريتوس تيغ را در گردن هيولا فرو مي کند و او نعره کشان گرزش را به اطراف مي چرخاند و سهوا آن را بر سر سپاهيان زيئوس فرود مي آورد .هر بار که Cyclops فرياد مي کشد کريتوس تيغش را بيشتر در گردن او فرو مي کند. Cyclops از پا مي افتد و شبح اسپارتا با جهشي بلند پاي يک هارپي را که در نزديکي اش پرواز مي کند، مي گيرد و او را وادار مي کند به نقطه بالاتري پرواز کند. کريتوس به همراه گروهي از تايتان ها در حال بالارفتن از کوه المپ است تا براي هميشه کار خدايان کوه المپ را تمام کند؛ اما آيا او موفق به انجام اين کار خواهد شد يا در اين راه جان خود را از دست خواهد داد؟
بال هاي ايکاروس يکي از قدرت هايي است که کريتوس همچنان در اختيار دارد. اما اين بار از اين بال ها در مبارزات هم استفاده مي کند.

خواستني فراتر از توانستن!

استيگ آزموسن(Stig Asmusen) کارگردان GoW3 مي گويد :" ما مي خواهيم به همه نشان دهيم PS3 واقعاً چه کارهايي مي تواند انجام دهد.در پايان GoW2 ديديم که کريتوس سوار بر گايا به همراه سايرتايتان ها به کوه المپ حمله مي کنند.
به نظر شما اگر در ادامه مي ديديم که او مورد اصابت يک صاعقه قرار مي گيرد و براي بار ديگر به اعماق دنياي هيدس (Hades)سقوط مي کند داستان کمي لوس و بي ارزش نمي شد. GoW2 با حمه تايتان ها پايان پذيرفت تا GoW3 از همان جا به شکلي طوفاني و خيره کننده آغاز شود."آزموسن بعد از اين که کري بارلاگ را(Cory Barlog)کارگردان Gow2 ،استديوي سانتامونيکا راترک کردکارگردانيGow3 را به عهده گرفت. خود بارلاگ نيز اين پست را از ديويد جفي (David Jaffe) خالق اصلي بازي تحويل گرفته بود. با توجه به محبوبيت فوق العاده بازي هاي قبلي ، کارگردانان هر قسمت نيز به نوعي درصنعت بازي مشهور شدند. افرادي مشتاق و پرکار که با زحماتشان باعث جلب توجه اکثر بازيبازها در سراسر دنيا به اين عنوان شدند . اما شناختن يک اثر موفق با نام خالق آن جداي از داشتن محاسن ، معايبي نيز به همراه دارد؛ چرا که وقتي خالق آن اثر استديو، کمپاني وسمت خود را ترک مي کند؛ طرفداران مجموعه نگران سرنوشت قسمت هاي بعدي بازي مي شوند.
البته اين مساله مانند قبل و تغيير کارگردان از جفي به بارلاگ جاي نگراني ندارد؛ چون اکثر تيمي که از اين مجموعه عنواني موفق و مثال زدني ساخته اند، هنوز در سانتامونيکا باقي مانده و مشغول به کار روي اين بازي هستند . ديدگاه هاي يک کارگردان موفق هميشه مورد احترام و قابل تقدير است؛ اما بخشي از موفقيت کلي بازي GoW نتيجه کار گروهي از افراد خلاق و با استعداد بوده است.
افرادي که عدم حضور بسياري از آن ها در کنار کارگردان باعث مي شد سطح موفقيت اين بازي محدودتر شود تقريباً 70 درصد از افرادي که روي اولين قسمت از اين مجموعه کار کرده اند در ساخت GoW3 نيز مشارکت دارند . کارگردان بازي آزموسن هم در قسمت اول GoW طراح ارشد لوکيشن هاي بازي بوده است . آيا صحنه اي که در آن اريس باس پيکر در دوردست ايستاده بود و لشکر دشمنانش را در هم مي کوبيد، به ياد داريد. آن صحنه توسط آزموسن طراحي شده بود که در قسمت دوم به عنوان کارگردان هنري بازي انتخاب شد. آزموسن به عنوان يکي از اعضاي قديمي گروه با زير و بم طراحي و ساخت اين عنوان آشناست . به اين ترتيب مي توان گفت استديو سانتامونيکا در نبود دو کارگردان قبلي بهترين فرد را براي کارگرداني انتخاب کرده است. آزموسن در اين رابطه مي گويد:" جفي اين مجموعه را ساخت و بارلاگ آن را به پيش برد . اين مساله براي من از يک سو خوب و از سويي ديگر بد است.
خوب از آن جهت که اين دو مجموعه را با لايه هاي بسيار غني و فوق تصور بنا کرده اند و بد از آن روز که سطح انتظارها و توقعات از اين بازي بسيار بالاست؛ اما من و تيم سازنده آماده اين چالش هستيم. هدف من اين است که GoW3 به بهترين قسمت از اين مجموعه تبديل شود. بازيبازها شاهد نکاتي خواهند بود که تا پيش از اين مي بايست در گيم پلي بازي قرار داده مي شدند؛ اما سازندگان به خاطر برخي محدوديت ها قادر به طراحي و انجام آن در اين بخش نبوده اند . مواردي که در اين قسمت به بازي اضافه خواهند شد تنها جنبه نمايشي و تماشايي ندارند بلکه همه آن ها جزيي از داستان و روند بازي خواهند بود".
پوسايدون برادر زيئوس و فرمانرواي درياها يکي از دشمنان اصلي کريتوس که بر اساس شايعات در شهر به شهر افسانه اي آتلانتيس با او رودر رو خواهيد شد.
در اين قسمت براي برخي از قابليت ها نواري جداگانه در نظر گرفته شده که به صورت خودکار شارژ مي شود . به اين ترتيب استفاده از سلاح هايي مثل تيروکمان درگيم پلي کارآمدتر شده است.

نبردي عظيم تر از کوه المپ

GoW2 با کشته شدن دو تن از خدايان يونان (آتينا و اريس) ، زخمي شدن زيئوس و قرار گرفتن يونان در حاشيه تکرار جنگي ديرينه و کهن به پايان رسيد . کريتوس سوار بر گايا در حال بالارفتن از کوه المپ و رهبري يورش به بالاترين نقطه کوه براي نابودي خدايان و به پايان رساندن حکمراني آن هاست که ناگهان تيتراژ پاياني پخش مي شود.
بسياري از طرفداران مجموعهGoW از پايان قسمت دوم و ناتمان ماندن ماجرا بدين شکل کمي متعجب شدند؛ اما فرياد و خروش خونخواهانه کريتوس نويد آغازي حماسي را به همه مي داد. در آغاز قسمت سوم خواهيد ديد که لشکر مينيون ها چگوه از هر سو به کريتوس حمله مي کنند، خدايان با استفاده از قدرت هاي خارق العاده خود همه جا را منهدم مي کنند و به آتش مي کشند و تايتان هاي عظيم الجثه بي رحمانه از هر نقطه بر مي خيزند.
با توجه به حضورتايتان ها بهترين راه براي تجسم کردن مبارزه آغازين در GoW3 اين است که شما صحنه اي از نبردهاي نرماندي را تصور و سپس اين صحنه را با فيلم Cloverfield ترکيب کنيد و کريتوس را در وسط آن بياندازيد!!
افزايش و گسترش صحنه مبارزه ها آن هم تا حدي که شخصيت اصلي بازي بتواند به راحتي در آن ها با خدايان نبرد کند، کار دشواري براي طراحان به نطر مي رسيد؛ اما حضور تايتان ها و طراحي آن باعث شده خلق فضايي بزرگ و وسيع نيز به کاري آسان تبديل شود.
GoW3 به سادگي قله هايي را که بازي قبلي نتوانست به آن ها برسد فتح خواهد کرد، آيا اتاق بزرگي را که در آن با مدوساي چاق يکي از باس هاس(GoW2 (Boss مبارزه کرديد، به ياد داريد؟ اين اتاق به راحتي در کف دست يکي از تايتان هايي که درGoW3 خواهيد ديد، قرار مي گيرد. اين بار تايتان ها موجودات غول پيکري که در گذشته دور و در نبرد با خدايان اساطيري يونان شکست خورده اند ، نقشي فراتر از المان هاي ايستاي پس زمينه را ايفا خواهند کرد.
آن ها زماني که کريتوس روي آن ها در حال نبرد و مبارزه است تکان مي خورند و مي لرزند و حتي گاهي اوقات هنگامي که کريتوس درحال عبور از قسمت هاي مختلف بدن شان است، به او حمله مي کنند.
سکانس هاي اکشن نظير اين را پيش تر در دموهاي از پيش رندر شده ديده بوديد؛ اما در GoW3 تمام اين صحنه ها با لحظه لحظه گيم پلي ترکيب شده اند. البته تيم سازنده تا قبل از اين با طراحي کرونوس در GoW1 و اطلس در GoW2 پاي تايتان ها را به صحنه هاي هم زمان (Real Time) باز کرده بود؛ اما اين بار آن اجزايي منفرد و جداگانه نخواهند بود؛ بلکه شخصيت هايي زنده و پويا هستند که در کنار شما نفس مي کشند وحرکت مي کنند. بالا رفتن و حرکت کريتوس در معبد پاندورا روي بدن کرووس تايتان همه با حقه هاي بصري صورت گرفته بود؛ ولي حالا تيم سازنده واقعاً پس از انجام اين کار برآمده است. سند اثبات آن هم در صحنه هايي که سانتامونيکا به سايت ها و مجله هاي معتبر نشان داده به چشم مي خورند.
در اين دموي چند دقيقه اي دوربين لحظاتي کوتاه روي يکي از تايتان ها مي ايستد . نقطه اي سفيد رنگ که بزرگ تر از چند پيکسل نيست روي سينه تايتان به چشم مي خورد . سپس دوربين روي نقطه سفيد زوم مي کند و همه کريتوس را در مقايسه با آن نيم تنه غول آسا به صورت همزمان مي بينند. همين طور که دوربين به کريتوس نزديکتر مي شود، مي بينيم که تاندونهايش در حالي که به سختي از تايتان بالا مي روند، زيرپوست سفيدش حرکت مي کنند و پيچ مي خورند.
در قسمت هاي قبل زماني که کريتوس زنجيرها را از دستانش رها مي کرد آن ها در مسيري خطي حرکت مي کردند و انحناي کمي نسبت به زاويه چرخش شان پيدا مي کردند؛ اما حالا آن ها به زيبايي خم مي شوند و در مسير به شکل منحني وار حرکت مي کنند. اما اين نکته از چه رو در اين قسمت رعايت شده است. جيوواني لوييس(Giovanni Luis) سرپرست تيم طراحان بخش هنري و تکنيکي بازي مي گويد:"اين بار کريتوس ميت واند زنجيرها را دور گردن دشمنانش بپيچد و آن ها را خفه کند." تيم طراح اين ويژگي جديد را تکنولوژي زنجيرهاي تحت اختيار مي نامد!
يکي از سلاح هاي جديد کريتوس دست کش هاي پرقدرت سستوس است که در اولين نمايش هامعرفي شد.
کريتوس با استفاده از اين دست کش مي تواند ضربات مهلکي از نزديک يا با کمي فاصله به دشمنان غول پيکر وارد کند.
تيم سازنده از پاسخ به اکثر سوال هايي که راجع به تايتان ها و چگونگي حضور آن ها در بازي پرسيده مي شود . طفره مي روند؛ چرا که به گفته خودشان قصد دارند سرپرايزهاي بازي را لو ندهند. يکي از تايتان ها که حتما او را در نمايش F3 بازي ديده ايد ، کوهي آتشفشاني در پشت خود دارد که در زمان تکان خوردن فوران مي کند و جوي هايي از لاوا را روي سينه او به جريان مي اندازد که به استخر هاي کوچک روي بدن او مي ريزند. نام خاصي براي اين تايتان ذکر نشده و تيم سازنده در حال حاضر او را تايتان آتش (Fire Titan) مي خوانند.

آماده براي نبرد نهايي با خدايان المپ

گيم پلي بازي اين بار به تمام زمينه هايي که طرفداران مجموعه آرزوي آن را داشته اند قدم مي گذارد. در قسمت هاي قبلي به جز Blades of Chaos(Blades of Athena سلاح هاي ديگري نظيرBlades of Arthemis و Spear of Fate در اختيار کريتوس قرار گرفتند . اما مبارزه و ضربه زدن با هيچ کدام از آن به اندازه سلاح اصلي کريتوس دلچسب و لذت بخش به نظر نمي رسيد. طراحان بازي در بخش مبارزه ها سعي کرده اند چند تغيير اساسي در اين مورد ايجاد کنند ، بدين صورت که با استفاده از هر سلاح سبک بازي شما نيز تغيير کند، نه اينکه فقط چند ضربه و تکنيک جديد در اختيارتان قرار بگيرد . يکي از سلاح هاي جديدي که در GoW3 طراحي شده دستکش هاي حجيم و بزرگي به نام سستوس (Cestus) است.
اين سلاح قدرتمند و مرگبار که در پيش نمايش اخير بازي به صورت کوتاه نشان داده شد، بعد جديدي را در سبک مبارزه هاي شما باز خواهد کرد. اين دستکش ها به شکل سرشير طراحي شده اند و از پوزه هاي پر از دندان آن ها توپ هاي ميخ دار متصل به زنجير رها مي شود که بردشان نسبت به Blades of Chaos کوتاه تر است . اين قابليت باعث مي شود سستوس براي درگيري هاي نزديک و تنگاتنگ ايده آل باشد.
علاوه بر اين ، همان طور که در صحنه اي از پيش نمايش بازي ديده ايد ، کريتوس مي تواند با کمک اين سلاح و کوبيدن ضربه به زمين موج خاصي را در اطرافش منتشر و دشمنان را از نزديکي خود دور کند . در اين قسمت وقتي شما يکي از Undead Soldier هايا Grunt را مي گيريد، 4 گزينه براي تمام کردن کار او در اختيار داريد . مي توانيد با فشردن کليد دايره به صورت متوالي با مشت به او ضربه بزنيد و سر از تنش جدا کنيد؛ با زدن کليد مثلث بدن او را به دو نيم کنيد ؛ با فشاردادن کليد مربع همانند يک سپر دفاعي از او استفاده کنيد، دشمنان را عقب برانيد و از سر راه برداريد و با کليد ضربدر او را به طرف سايرين پرتاب کنيد. شما مي توانيد در موقع لزوم بي وقفه بين اين تکنيک ها سويچ کنيد. کريتوس به کمک يکي ديگر از حرکات جديدش مي تواند Blades of Chaos را به سمت دشمن پرتاب کند و به سمت دشمن برود يا آن ها را به سمت خود بکشد.
در اين لحظه تصوير کمي آهسته مي شود و کريتوس مي تواند حرکات ترکيبي ديدني خود را اجرا کرده و آن ها را ادامه دهد. انجام اين حرکات روي هوا هم امکان پذير است . يعني مي توانيد دشمن را به هوا پرتاب کنيد و با گرفتن او به اين روش ضربات متوالي به او وارد کنيد. حالا تصور کنيد با ترکيب فنون گرفتني قبلي و سيستم جديد گرفتن دشمن از فاصله تقريبا دور مبارزه ها چه جذابيتي پيدا خواهند کرد. تيم سازنده مي خواهند وقتي شما با گروهي از دشمنان روبرو مي شويد انتخاب هاي زيادي را براي تار و مار کردن شان در اختيار داشته باشيد. بخشي که تيم سازنده GoW3 توجه خاصي به آن داشته اند ، پازل ها و معماهاي بازي است که با حفظ اصول و ترکيب عناصر قسمت هاي قبلي طراحي شده اند.
آزموسن در مورد اين بخش مي گويد:"زماني که من در کنار جفي مشغول ساخت قسمت اول بازي بوديم، او نکته اي در رابطه با اين بخش گفت که شايد شنيدنش خالي از لطف نباشد . جفي مي گفت دوست دارم بازيبازها در حين حل برخي معماها خسته شوندو کنترلر را کنار بگذارند ؛ اما فرداي آن روز با اشتياق بيشتري براي حل آن معما به سراغ بازي بروند". همان طور که گفتيم شما بازي را روي پشت گاياي تايتان (مادر زمين )آغاز مي کنيد. او از کوه المپ بالا مي رود تا وارد نبرد نهايي با خدايان المپ شود. وقتي تايتان ها مشغول مبارزه با خدايان هستند،کريتوس روي جنگلي که پشت گايا قرار دارد با سربازان پياده نظام زيئوس مي جنگد، جنگلي زنده که حرکت مي کند، با شما حرف مي زند و مدام جهت حرکت خود را تغيير مي دهد و صحنه مبارزه هاي شما دستخوش تغييرات مي شوند. اکثر بازيبازها وعلاقمندان مجموعه با جنگ و صحنه مبارزه ها آشنا هستند؛ اما تغييرات اين چنيني (تبديل ناگهاني زمين زير پاي کريتوس به صخره و ديوار) فضاي نبردها را هيجان انگيزتر و جذاب تر خواهد کرد.

پر تعدادتر ، قوي تر و باهوش تر

قدرت عقب راندن دشمنان به صورت گروهي در قسمت هاي قبلي چندان کارآمد نبود؛ چرا که کريتوس به راحتي مي توانست از پس چند دشمن بر بيايد؛ اما GoW3 در اين مورد عرصه را به شما و کريتوس تنگ خواهد کرد. در GoW2 حداکثر 12 تا 15 دشمن به صورت همزمان رو درروي شما قرار مي گرفتند ؛ اما اين بار در برخي صحنه ها نزديک به 50 نفر در مقابل شما صف آرايي خواهند کرد. نتيجه اين افزايش نفرات هم چيزي نيست جز تغيير و دگرگوني در شرايط مبارزه هاي شما. گاهي اوقات ممکن است گروهي از آن ها روي کريتوس بپرند و او را از زير بدن هاي شان دفن و شما را مجبور کنند تا براي خلاص شدن شروع به تکان دادن آنالوگ سمت چپ کنيد. اين بار آن ها قادر به اجراي تاکتيک هاي خاص و انجام حرکات تهاجمي يا تدافعي منظم هستند . به عنوان مثال گروهي از سربازان مجهز به سپر مي توانند با آرايشي خاص در کنار هم بايستند و سدي نفوذ ناپذير در مقابل حملات تان تشکيل دهند و از پيشروي شما جلوگيري کنند . در طول مبارزه شاهد نکات بسيار جالبي خواهيد بود که هر کدام از آن ها نشانگر پيشرفت چشم گير هوش مصنوعي دشمنان در اين بازي هستند. برخي از دشمنان فرماندهي نبرد را به عهده مي گيرند و با تعيين تاکتيک مناسب دستوراتي را براي همرزمان شان صادر مي کنند . به اين ترتيب شما شاهد نبردها و درگيري هاي پوياتري خواهيد بود. مطمئناً نابودکردن گروهي از سربازان ساده براي شما کاري راحت و بي دردسر محسوب مي شود . اما زماني که يک Centaur (سنتاور) (تيره اي از موجودات افسانه اي که نيم تنه بالاي شان انسان و نيم تنه پايين شان اسب بوده و در کوه هاي تسالي واقع در بخش مرکزي شرق يونان زندگي مي کرده اند، در متون اسلامي از آن ها به اسم قنطورس نام برده شده است) قدم به ميدان مبارزه بگذارد و به سربازان دستور دهد که همزمان و گروهي به شما حمله کنند، سطح تهديد و خطر دشمنان به شکل محسوسي بالاتر مي رود.
Helios Head
بعد از اين که کريتوس سر هليوس را از تنش جدا مي کند؛ قدرت هاي جديدي به دست مي آورد. سر هليوس در نقاط تاريک همانند يک چراغ قوه و نورافکن عمل کرده و راه را براي شما روشن مي کند. سرهليوس با درخشش ناگهاني چشم دشمناني را که در تاريکي رو در روي تان قرار مي گيرند براي چند لحظه کور مي کند؛ در اين زمان شما فرصت پيدا مي کنيد سرهليوس را کنار بگذاريد و به آن ها ضربه بزنيد . جداي از اين موارد سرهليوس مي تواند درها و راه هاي مخفي را به شما نشان دهد و راه را براي تان باز کند.

شبح اسپارتا سوار بر مخلوقات اسطوره اي يونان!

مجموعه توانايي هاي کريتوس نيز گسترش زيادي پيدا کرده و با زيباز گزينه هاي بيشتري براي انتخاب در اختيار دارد تا هوشمندانه تر وارد نبرد با دشمنان شود. وحشيانه ترين و هيجان انگيزترين حرکت جديد کريتوس ، توانايي کنترل و راندن برخي از هيولا و دشمنان بازي است. يکي از مخلوقات Cyclops ها (غول هاي يک چشمي که توسط کرونوس تايتان به دنياي زيرين مردگان تبعيد شدند؛ اما زيئوس آن ها را آزاد کرد. آن ها نيز براي سپاسگذاري رعد و برق را به زيئوس هديه دادند و او توانست به وسيله آن بر کرونوس و ساير تايتان ها پيروز شود) هستد. کريتوس مثل هميشه ضربات سنگين و مرگبارش را بر آن فرود مي آورد. سپس با ظاهر شدن علامتي آشنا در بالاي سر آن ها به سراغ شان مي رود؛ اما اين بار به جاي اين که آن ها را بکشد، از بدن شان بالا مي رود تا کنترل آن ها را به دست بگيرد. با فشردن کليد حمله کريتوس بي رحمانه تيغش را در گردن ساي کلوپس فرو مي کند و او از شدت درد به شکلي لجام گسيخته گرزش را به اطراف تکان مي دهد، حرکتي که موجب مي شود ساير دشمنان به اطراف پرتاب شوند. اين روش گذشته از لذت بخش بودن نقش کليدي در حل معماها و پشت سر گذاردن مراحل ايفا مي کند. مثلا وقتي کريتوس به دروازه عظيم و مجهزي به نام تيسيفون (Tisiphone Gate) نزديک شود دروازه به طور خودکار وارد سيستم تدافعي مي شود. در هر طرف دروازه زنجيرهاي بزرگي قرار دارد تا تعداد بيشماري Skull Knight بوسيله سپرهاي جادويي شان سدي در برابر تان درست کرده اند تا از اين زنجيرها محافظت کنند. ساير دشمنان حمله را آغاز کرده اند که ناگهان يک Cyclops پا به ميدان نبرد مي گذارد. کريتوس فورا به پشت هيولا مي پرد و با وارد کردن ضربه به گردن او باعث مي شود او با سرعت زياد به سمت Skull Knight ها برود با گرز سنگين و بزرگش سد دفاعي آن ها را از هم بدرد. اين کار به کريتوس اجازه مي دهد تا به زنجيرها نزديک شود و آن ها را پايين بکشد. اما دروازه هم چنان بسته است. او براي رسيدن به اهرم نهايي پاي يک هارپي (Harpy) (موجودي افسانه اي با سرانسان و بدن پرنده) را که در نزديکي اش پرواز مي کند ، مي گيرد . کريتوس با زدن مشت و ضربه هاي مداوم به زير بدن هارپي او را مجبور مي کند که به سمت بالا پرواز کند. با توجه به اين که لذتي خاص و هميشگي دراز پاي در آوردن اين موجودات وجود دارد، بايد گفت پروسه اضافه کردن و تغيير مکانيک ها و عملکرد ها در يک مجموعه پرطرفدار کاري نيست که بتوان آن را ساده و سرسري گرفت. از طرفي اگر همه چيز دست نخورده و بدون تغيير باقي بماند علاقمندان دو آتشه بازي از اين عدم تغيير شکايت خواهند کرد. از سوي ديگر اعمال تغييرهاي بيش از حدو دگرگون کردن تمام اصول نيز ممکن است با عدم استقبال آن ها روبرو شود. فراموش نکنيد براي جلب مخاطبان جديد، بايد کارهاي زيادي را صورت داد. معماي جالبي به اسم انتظارات طرفداران که تيم سانتامونيکا قول داده آن را به بهترين شکل ممکن حل کند.
گيم پلي بازي مثل هميشه راحت و لذت بخش خواهد بود؛ اما لايه هاي عمقي را نيز در خود جاي داده که به بازيبازهاي حرفه اي تر اجازه مي دهد لذت بيشتري از انجام اين بازي ببرند. کوبيدن دشمنان به ديوار ، فنون ترکيبي و گرفتني جديد و چندين و چند نکته ديگر از جمله مواردي هستند که گيم پلي بازي را جذاب تر خواهندکرد؛ اما مهم ترين نکته پرداخت و بازچيني المان هاي قبلي بازي در اين بخش هستند. به عنوان نمونه در GoW2 کماني در اختيار کريتوس قرار مي گرفت که استفاده از آن نيروي جادوي شما را کاهش مي داد. اما اين بار کريتوس کماني را در دست مي گيرد که پي در پي و تا زمان خالي شدن نشانگر مجزا و مخصوصش تيرهاي آتشين شليک مي کند . براي شروع دوباره هم کافي است کمي صبر کنيد تا سلاح تان بدون مصرف ذخيره ارزشمند نيروي جادو، شارژ شود.
به اين ترتيب تاکتيک هاي مبارزه از راه دور نيز تبديل به گزينه موفق تري نسبت به قبل مي شوند. بر خلاف بازي هايي نظير Zelda , Metroid قسمت سوم خداي جنگ به بازيباز اجازه خواهد داد تا بسياري از قابليت هاي به دست آمده در قسمت هاي قبلي را حفظ کند.
بالهاي ايکاروسGolden Fleec,(Icarus Wings) و چند آيتم ديگر مجدداً در اختيار شما قرار مي گيرند؛ اما انتظار نداشته باشيد بازي در حالي که کاملاً مجهز هستيد، آغاز کنيد. زمان زيادي تا معرفي تمام سلاح ها و قدرت هاي جديد باقي مانده است. تيم سازنده در مورد سيستم جادو تغييرات آن در GoW3 سکوت کرده؛ اما آن طور که به نظر مي رسد کريتوس نيروهاي خارق العاده فوق بشري جديدي را در نبرد نهايي اش با خدايان وتايتان ها بدست خواهد آورد.
دشمنان جديد کريتوس مبارزات و گيم پلي بازي را متنوع تر و عميق تر کرده اند. کايمراها يکي از اين موجودات هستند که از ترکيب سه نوع حيوان (شير ، مار و بزکوهي) خلق شده اند.
شما براي مبارزه با اين موجود کار سختي پيش رو داريد چرا که بعد از نابود کردن هر کدام از اعضاي اين موجود شيوه حرکات و عکس العمل ها و نوع حمله آن تغيير مي کند.

الماس خونين PS3

GoW2 توانست مرزهاي کنسول PS2 را در زمينه گرافيک و انيميشن بکشند ؛ اما جداي از اين امر GoW2 يک امتياز براي ساخت و گسترش GoW3 نيز در اختيار تيم سازنده اين عنوان قرار داده بود. در زمان ساخت GoW2 گروه کوچکي از افراد برجسته تيم مشغول طراحي و آماده سازي زيربناي يک Engine کاملا جديد بودند که بتواند با Engine مورد استفاده در ساير بازي هاي PS3 و X360 رقابت کند.
شايد GoW3 اولين بازي سوني سانتامونيکا روي کنسول PS3 باشد؛ اما سال ها آماده سازي بدين معني است که تيم عميقاً با اين سيستم آشناست.
شک نکنيدGoW3 گرافيک خيره کننده و فوق العاده تأثيرگذاري خواهد داشت. سطح جزييات مدل شخصيت کريتوس واقعا ديدني و مبهوت کننده است حتي دندان هاي او نيز به صورت مجزا طراحي شده اند. تعداد چند ضلعي ها (Polygon) مدل کريتوس در PS2 به بيش از 3000 تکه نمي رسيد؛ اما اکنون در حدود 20000 چند ضلعي در طراحي مدل او به کار رفته است(جالب است بدانيد PS2 حتي نمي تواند مدل کريتوس در GoW3 را در کم جزييات ترين لوکيشن هاي GoW2 لود کند). اين جزييات در طراحي ساير شخصيت هاي اصلي و دشمنان نيز رعايت شده اند. به طور مثال يکي از دشمنان جديد کريتوس موجودي است که به پوسايدون ( Posidon) (برادر زيئوس و فرمانرواي درياها) خدمت مي کند. اين موجود ازترکيب اسب و حشره به وجود آمده و اجزاي داخلي بدنش از آبي ساخته شده اند که زير پوست شفافش به شکل واقع گرايانه اي در جريان است.
البته مدل شخصيت ها و دشمنان تنها به خاطر بالابردن سطح استاندارد گرافيک روي کنسول هاي خانگي تا به اين حد زيبا ، دقيق و پرجذابيت کار نشده ؛ بلکه تيم سازنده تمام دموها و صحنه هاي رودرو شدن با خدايان را به صورت هم زمان کار کرده اند. از اين رو مرز ميان آن چه در دموها و ساير قسمت هاي بازي خواهيم ديد، بسيار کم رنگ است. به عبارت ديگر جلوه هاي بصري در سراسر بازي با يکديگر يکسان خواهند بود. گرافيک GoW3 به صورت غير قابل انکاري خارق العاده خواهد بود و اگر بخواهيم آن را نسخه زيباتر و عظيم تر GoW2 بدانيم مرتکب اشتباه بزرگي شده ايم.
هرمس فرزند زيئوس و مايا خداي جواني که وظيفه او رساندن پيام خدايان به يکديگر و مردم بوده است. او با کفش هاي که در اختيار دارد مي تواند به سرعت حرکت کند و يا روي ديوارها حرکت کند. کريتوس بعد از مبارزه با هرمس از پاي درآوردنش کفش هاي اورا به پا مي کند.

صف آرايي خدايان و تايتان ها در باربر شبح اسپارتا

کريتوس در اولين قسمت رو درروي اريس ايستاد و در قسمت دوم نيز با زيئوس نبرد کرد. اکنون او در اوج حماسه قرار خواهد گرفت و در مبارزه اي فراتر از يک جنگ ، خدايان المپ و ساير دشمنانش را از بين خواهد برد. دشمناني که هرگز انتظار روبرو شدن با آن را نداشته ايد. آيا جمله اي را که کريتوس در انتهاي پيش نمايش GoW3 در E32007 به زبان آورد به ياد داريد:
"At the end there will only be Chaos" (و در آخرين چيزي جز هرج و مرج نخواهد بود). در شجره نامه خدايان و تايتان ها اين طور ذکر شده که تايتان ها از موجودي به نام Chaos خلق شده اند وپيش از ان ها Chaos بر دنيا حکومت مي کرده است. به اين ترتيب احتمالا متوجه منظور کريتوس شده ايد. يکي از خداياني که به عنوان باس بازي با او روبرو خواهيد شد هيدس(Hades)برادر ويئوس و خداي زيرين است.کريتوس در اين قسمت دوباره به دنياي تاريک و مرده تار تاروس (بخشي از دنياي زيرين مردگان که هيدس آن جا به مجازات بدکاران اختصاص داده است)قدم مي گذارد. مبارزه عليه ارباب مردگان در يک اتاق گرد و تاريک انجام خواهد شد. در مبارزه با هيدس (Hades) برادر زيئوس و خداي زيرين است. کريتوس دراين قسمت دوباره به دنياي تاريک و مرده تارتاروس (بخشي از دنياي زيرين مردگان که هيدس آن جا را به مجازات بدکاران اختصاص داده است) قدم مي گذارد. مبارزه عليه ارباب مردگان در يک اتاق گرد و تاريک انجام خواهد شد. در مبارزه با هيدس او در ابتدا سعي دارد روح شبح اسپارتا را از بدنش خارج کند و شما بايد با فشردن کليدهاي R1,L1 مانع از اين کار شويد. سپس هيدس با استفاده از تيغ هاي زنجيردارش به طرف تان حمله مي کند و شما بايد به کمک قدرت هايتان از حملات مهلک او فرار کنيد؛ وقتي که با ضربات تان به او صدمه مي زنيد اتاق شروع به لرزيدن مي کند و تکه هايي از پوست هيدس( چيزي شبيه گوشت نيم پز) در هوا پرواز و تلاش مي کنند تا به سوي ارباب شان بازگردند. حمله به اين تکه هاي گوشت که از بدن هيدس جدا شده اند، نقشي کليدي را در از بين بردن او ايفا مي کنند. البته ما در اينجا قصد نداريم تا راهکارنابود کردن باس هاي بازي را افشا کنيم و تنها به بيان اين نکته اکتفا مي کنيم که مبارزه با باس هاي بازي بشتر شبيه به نبرد با مينياتور غول پيکر در GoW1 و کراکن در GoW2 کار شده است. اگر به خاطر داشته باشيد کريتوس در آن مبارزه ها از ابزار محيطي براي از پاي درآوردن باس ها استفاده مي کرد . مبارزه ها بعد تکنيکي نيز خواهند داشت، مانند نبرد با خواهران سرنوشت در GoW2 . اين بخش از مبارزه ها بر اساس اکشني دور از انتظار ساخته شده اند که خيره کننده ترين صحنه هاي بازي را در پيش چشمانتان به تصور مي کشند.
در يکي از مراحل بازي کريتوس وارد ساختماني سفيد و مدور واقع در بخش مرکزي کوه المپ مي شود تا با زيئوس بجنگد. در ابتدا مبارزه بسيار شبيه نبرد پاياني در GoW2 به نظر مي رسد تا اين که سرو کله گاياي تايتان پيدا مي شود. در حالي که زيئوس و کريتوس مشغول پاسخ دادن به حملات يکديگر هستند ، گايا ساختمان را از سينه کوه مي کند و آن را به پهلو مي چرخاند و صحنه کارزار از حالت ا فقي به حالت عمودي تغيير مي کند . کريتوس تيغ هايش را رد ديوار فرو مي کند و مکانيسم کنترل به مبارزه روي ديوار تغيير مي يابد. زيئوس آزادانه پشت سر او در هوا شناور است ؛ اما ديري نمي پايد که گايا مجدداً عمارت را به حالت اوليه بر مي گرداند وستون هاي آن را در دست مي گيرد و ضربات شديدي با سرش به ساختمان وارد مي کند . اين کار باعث مي شود زيئوس و کريتوس هر دو تلوتلو بخورند و... حوادث بدون وقفه در مبارزه ها رخ مي دهند، به شکلي که بازيباز احساس مي کند، يکي از انيميشن هاي اکشن ميان بازي را کنترل مي ند. طراحان بازي مي گويند اگر مي خواستيم اين صحنه ها را توسط کنسول PS2 پردازش و اجرا کنيم، مثل اين بود که بگوييم افسانه شاه پريان به واقعيت تبديل شده است. کاري که انجام آن به احتمال زياد خنده و تمسخر مخاطبان را در پي داشت . تنها اشاره به اين نکته کافي است که گايا 6 برابر بزرگ تر از Colossus Rohdes در GoW2 است. او از عمارت Empire State (واقع در نيويورک ) بلند تر است . از آن جا که دنياي اين بازي وسعت بيشتري پيدا کرده ، بسياري از طرفداران در اين فکر هستند که آيا شخصيت ديگري هم مي تواند در کنار کريتوس حضور داشته باشد . شايعه هاي وجود بخش چند نفره در GoW3 مدت هاست سايت ها و Forum هاي مختلف را فرا گرفته ، اما مطمئنا کسي اجازه ورود به دنياي شبح اسپارتا را نخواهد داشت. شايد سوني مايل نباشد يکي از بزرگ ترين و محبوب ترين عناوينش را کنار بگذارد ؛ اما مطمئنا قصد ندارد با ساخت عناوين پرتعداد که تنها نام کريتوس به آن اضافه شده طرفداران پرتعداد بازي را نااميد کند. سوني به طرفداران اين بازي احترام مي گذارد و از موقعيت هاي مالي خود نيز گذشته است. خودخواهي و خشم کور، کريتوس را به شبح اسپارتا تبديل کرد و نفرت انتقام او را بر تخت خداي جنگي نشاند. حالا سرنوشت او را رهسپار نبردي فراموش نشدني با خدايان وتايتان ها مي کند تاکتاب اين سه گانه براي هميشه بسته شود. GoW3 آخرين پرده از نمايش حماسي خداي جنگ است.
مراحل بازي بسيار بزرگ و وسيع هستند ، به شکلي که برخي از مراحل GoW2 در مقام مقايسه تنها بخش کوچکي از اين مراحل را تشکيل مي دهند . يکي از اين لوکيشن ها سالن بسيار بزرگي است که به نظر مي رسد محل نشست خدايان براي جلسه ها يا برگزاري مراسمي خاص است. سالني با پلکان هاي مارپيچ زيبا، طاق ها و دروازه هاي طلاکاري شده ، تنديس هاي بزرگ و باشکوه و ستون هاي پرتعداد که براي پيدا کردن مسيري جديد بارها به آن قدم خواهيد گذاشت.
منبع:نشريه بازي رايانه شماره30




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط