سفره شب یلدا چه چیزهایی دارد؟

نزدیک به چند هزار سال است که آخرین شب پاییز یعنی شب یلدا که تاریک ترین و درازترین شب سال است توسط ایرانیان جشن گرفته می شود و آیین ها و رسومات مختلفی در این شب به یاد ماندنی در کنار هم سپری می کنند ، شب زیبایی که در شهرهای مختلف ایران آداب و رسومی دارد.
سه‌شنبه، 5 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سفره شب یلدا چه چیزهایی دارد؟

سفره آرایی شب یلدا

سفره شب یلدا متشکل از اقلام مختلف خوراکی های مخصوص زمستان و غذاها و شیرینی جات مخصوص مناطق مختلف برگزار کننده این رسم می باشد. به عنوان مثال در شهرهای شمالی، ماهی پلو، یکی از اقلام جدا نشدنی سفره شب یلدا می باشد، حال آنکه در شهر هایی مثل اصفهان، شیرینی جاتی مثل پولکی و گز در این سفره حضور دارند.

اما آنچه میان تمام سفره های شب یلدا مشترک بوده و در همه سفره ها وجود دارد، شیرینی جات محلی، اجیل جات، میوه هایی مثل هندوانه و انار، ژله های مخصوص یلدا و سایر خوراکی ها می باشد.

برای تزئین هر چه قشنگتر سفره شب یلدا پیشنهاد می شود از تکنیک های مخصوص سفره آرایی و برش های متنوع میوه ها (میوه آرایی) استفاده ببرید.

فراموش نکنید که برای زیبایی هرچه بیشتر این سفره شب یلدا ، حتی الامکان میوه ها را پوست شده و قطعه قطعه شده، در ظرف های زیبا قرار دهید.

قرار دادن شمع و گلدان نیز برای زیبایی هر چه بیشتر این سفره پیشنهاد می شود. گرفتن فال حافظ و شاهنامه خوانی نیز در بسیاری از شهرهای کشورمان، یکی از اصلی ترین آداب و رسوم این شب، محسوب می شود و توصیه می شود که در کنار قرار دادن خوراکی های مختلف در سفره، کتاب شاهنامه و دیوان حافظ را نیز قرار دهید.

بسیاری از افراد در این شب به تهیه انواع کیک ها و ژله های مخصوص می پردازند که قرار دادن آن ها در سفره شب یلدا باعث دوچندان شدن زیبایی این سفره می شود.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.