درباره کریسمس چه میدانید؟

کریسمس یکی از بزرگترین جشن‌های دنیاست و بسیاری عقیده دارند که بزرگترین جشن در جهان است. همه می‌دانیم که طی کریسمس کوچه و خیابان‌ها را چراغانی می‌کنند و به تزیین درختان می‌پردازند اما به دلیل این که کریسمس مخصوص پیروان مسیحیت است،در این مطلب ما سعی می‌کنیم تا کریسمس را به صورت خلاصه به شما عزیزان معرفی کنیم.
شنبه، 10 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درباره کریسمس چه میدانید؟

تاریخ کریسمس و جشن سال نو میلادی

کریسمس یا christmas که از آن با عنوان سالروز تولد حضرت عیسی مسیح یاد می شود، همه ساله در روز 25 دسامبر، جشن گرفته می شود و پیروان آئین مسیحیت در جای جای دنیا، از این جشن بزرگ استقبال کرده و آن را گرامی می دارند. 

بسیاری از افراد که آشنایی چندانی با آیین مسیحیت ندارند، گمان می کنند که کریسمس در واقع همان آغاز سال نو میلادی بوده و شب تولد عیسی مسیح در واقع همان شب اولین روز از سال جدید می باشد. اما در حقیقت این اندیشه، اشتباه بوده و آغاز سال نو میلادی هفت روز پس از تولد عیسی مسیح، اتفاق می افتد.

در حقیقت پیروان دین مسیحیت، با تولد حضرت عیسی و برگزاری جشن کریسمس به استقبال آغاز سال نو میلادی رفته و جشن آغاز سال نو خود را اینگونه آغاز می نمایند. معمولا در این شب، اعضای خانواده دور یکدیگر جمع شده و با چراغانی کردن درخت های کاج و اهدای هدایای مختلف به یکدیگر، این واقعه فرخنده را جشن گرفته و به پایکوبی نیز مشغول می شوند.
 

تاریخچه کریسمس

ریشه لغوی کریسمس را در واقع به عبارت Christes maesse به معنی جشن حضرت مسیح و مراسم عشای ربانی در روز مسیح، نسبت می دهند. البته در گذشته، اختلاف فراوانی در رابطه با تاریخ دقیق تولد عیسی مسیح وجود داشت. تاریخ های فراوانی برای تولد عیسی مسیح ذکر شده است، برخی از کتب قدیمی این روز را در تاریخ 28 آگوست تعیین کرده و برخی دیگر نیز 20 می. در برخی کشورها نیز همچون روسیه و اوکراین، تاریخ کریسمس را روز 7 ژانویه می دانند که هم اکنون نیز در این تاریخ به جشن و پایکوبی برای تولد عیسی مسیح می پردازند.

اما بلاخره در قرن 17 میلادی با اعلام تقدس روز 25 دسامبر، این روز به عنوان روز کریسمس یا تولد حضرت عیسی مسیح شناخته شد و تقریبا همه پیروان دین مسیحیت، همین روز را به عنوان روز تولد عیسی مسیح، جشن می گیرند. در این روز مسیحیان بیشماری اقدام به تزئین منزل و محیط کار خود کرده و تا پایان تعطیلات سال نو میلادی، به سفر رفته و یا از مهمانان خود پذیرایی می کنند. به طور کلی تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی روی هم رفته 12 روز بوده که برخی کشورها تنها پنج روز آن را جشن گرفته و برخی دیگر همه 12 روز را به تعطیلات اختصاص داده اند.
 

آداب و رسوم جشن سال نو میلادی

همانگونه که ما ایرانیان دارای آئین ها و مراسمات ویژه در جشن سال نو خود، موسوم به نوروز، هستیم، مسیحیان در کشورهای مختلف نیز، دارای سنن و آدابی خاص برای برگزاری این جشن بزرگ هستند. از جمله مهمترین این آداب، می توان به سنت چراغانی درخت کاج شب کریسمس، اشاره داشت. در شب کریسمس، مسیحیان، یک درخت کاج به منزل آورده و آن را با لوازم تزئینی و چراغ های رنگی، می آرایند. سپس هدایای خود را در پای درخت گذاشته و بعد از جشن، هر کس، هدیه خود را باز کرده و به این ترتیب عشق و علاقه خود را نسبت به خانواده نشان می دهند.

یکی دیگر از افسانه و رسوم قدیمی در کریسمس و شب سال نو، هدیه آوردن بابانوئل برای کودکان می باشد. بچه ها در شب سال نو همیشه منتظر هستند تا مردی به نام بابانوئل که با خود هدایای فراوانی برای کودکان همراه دارد، به خانه آن ها آمده و به آن ها هدیه بدهد. بابا نوئل که یادآور شخصی دوستدار کودکان می باشد، همواره در میان مسیحیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده و در شب های عید، می توانید افراد زیادی را در جای جای شهر، ببینید که لباس بابا نوئل به تن کرده و به این شکل، به تبریک و شادباش سال نو می پردازند.

از دیگر رسوم و سنن سال نو میلادی و کریسمس می توان به مراجعه به کلیساها برای برپایی مراسمات شکرگذاری، خواندن سرودهای مذهبی در کوچه و خیابان و رقص و پایکوبی در مجالس خانوداگی اشاره داشت. همچنین در شب های نزدیک به سال نو، بسیاری از فروشگاه ها تخفیفات ویژه ای را برای مشتریان خود قائل می شوند که برگزاری حراجی جمعه سیاه، یکی از این موارد است که برخی فروشگاه ها تا 80 درصد به مشتریانشان تخفیف می دهند. همچنین بسیاری از شرکت ها و ادارات دولتی، در این روز به کارکنان خود هدایای نقدی اهدا کرده و به این صورت به آن ها عیدی می دهند.

منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.