تاثیر نماز بر بیماری های پوستی

از فواید و آثار پزشکی نماز، بخصوص تاثیر نماز بر بیماری های پوستی به مطالب ارشمندی در کلام امام رضا (علیه السلام) و علم پزشکی اشاره می نمایم.
يکشنبه، 24 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثیر نماز بر بیماری های پوستی

جهت آگاهی از فواید و تاثیر نماز بر بیماری های پوستی همانند کاهش احتقان خون در پوست، دورى از کسالت و خواب آلودگى و کاهش بیماری های پوستی (به ویژه عفونت ها) و همچنین جهت ایجاد نشاط قلب و حسن جریان خون و تامین سلامتی پوست با فلسفه و فواید وضو، آثار غسل های واجب و مستحب و آثار مسح کشیدن، جهت پیشگیری و مراقبت های لازم، با این مقاله در راسخون همراه  باشید.
 

تاثیر نماز بر بیماری های پوستی

فلسفه و فواید وضو از منظر امام رضا (علیه السلام)


امام رضا (علیه السلام )درباره‌ى فلسفه‌ى وضو مى‌فرماید:

«یکون العبد طاهراً اذا قام بین یدى الجبّار»، زمینه پاکى هنگام ایستادن در برابر خداست.

 «مطیعاً له فیما أمره»، نشانه‌ى بندگى و اطاعت است.

 «نقیّاً من الادناس و النّجاسة»، عامل دورى از آلودگى‌ها و نجاست است.

 «ذهاب الکسل و طرد النّعاس»، مایه‌ى دورى از کسالت و خواب آلودگى است.

«وتزکیة الفؤاد للقیام»، آماده سازى و رشد روحى براى نماز است. «2»
 

 فواید و آثار  غسل های واجب و مستحب بر بیماری های پوستی

الف- نشاط بخشیدن به بدن و ورزیده شدن آن از طریق تحریک پایانه های عصبی موجود در پوست.

ب- کاهش احتقان خون در پوست و دستگاه تناسلی و دفع خون های جمع شده در این قسمت ها به سایر قسمت های بدن به ویژه قلب و مغز.

ج- ایجاد نشاط قلب و حسن جریان خون در بدن و ورزش عضلات ارادی بدن؛ چون غسل یک فعالیت کامل و بسیار نرم عضلانی است.

د- تامین سلامتی پوست؛ غسل به سلامت پوست بسیارکمک می کند تا این عضو فراگیر بهتر به وظایف متعدد خود که از مهمترین آنها، انتقال احساسات و تنظیم دمای بدن و حفظ سلامتی بدن است، عمل نماید.

هـ- زدودن سلول های مرده، مواد چربی زائد و گرد و غبار و سایر آلودگی ها از پوست.(3)

خ-اگر بدن مدتی شسته نشود، بر اثر تعرّق پی در پی، موادّ گوناگون و چرک، روی هم رسوب کرده، سوراخ های پوست را می گیرد که در نتیجه سلامت آدمی به خطر می افتد؛ از این رو است که اسلام برای شست و شو و تمیزکردن بدن، دو راه در نظر گرفته است:

یکی این که به طور مطلق، پاکیزه بودن را مستحب دانسته؛ دیگر این که چنان چه افرادی پیدا شوند که به فکر پاکیزگی و بهداشت خود نباشند و به خاطر کار فراوان و سرگرمی به امور روزمره دنیوی به این امر توجه نداشته باشند، تکلیف الزامی برای آنان مقرر کرده که با ضوابط و شرایطی، غسل را بر آنان واجب و درموارد فراوانی مستحب کرده است، از این راه پاکیزگی و سلامت خود را حفظ کنند.
 

لازم به توجه است که بسیاری از بیماری های پوست (به ویژه عفونت ها) بوسیله غسل های متعدد اعم از واجب و مستحب که شخص نمازگزار در طول زندگی خود به جا می آورد، قابل پیشگیری هستند .

تاثیر نماز بر بیماری های پوستی

آثار و و فواید وضو بر بیمارهای پوستی

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ »(3)

ای کسانی که ایمان آورده اید، چون به نماز برخیزید، صورت و دست هایتان را تا آرنج بشویید و سر و پاهای خودتان را تا بر آمدگی پیشین (هر دو پا) مسح کنید. 

چرا که شستن صورت و دست ها، آن هم پنج بار و یا لااقل سه بار در شبانه روز اثرات قابل ملاحظه ای در نظافت بدن دارد، هم چنین، مسح کردن بر سر و پشت پاها که شرط آن رسیدن آب به مو ها یا پوست تن است، سبب پاکیزه نگه داشتن این اعضاء می شود


آثار و و فواید مسح بر بیمارهای پوستی
همان طور که می دانیم برخی بیماری‌ها تظاهراتشان از پوست شروع می‌شود. مثلا برخی بیماری های قارچی، پوست نواحی چین دار بدن مثل کشاله ران، زیر بغل، لا به لای انگشتان و ...... را درگیر می کنند که با مسح صحیح حد فاصل انگشتان می توان به نوعی از ایجاد بیماری پیشگیری نمود وبه همین ترتیب مسح سر نیز می تواند توجه انسان را به ضایعات دیگر خصوصاً عفونت ها جلب نماید و انسان را برای رفع آنها آگاه سازد. 
 
هر چند می توان در بعد نمادین و از دیدگاه زیبایی شناسی ، مسح سر و پا در پایان وضو را سمبلی جسم ، از سر تا پا و از فرق تا قدم به حساب آورد و به عنوان عاملی در یاد آوری پیوسته مسلمانان مبنی بر نظافت تمام بدن تلقی کرد، لذا فرمان الهی بر مسح سر و پا قرار گرفته است .پاها و سر انسان بر خلاف دست و صورت، از اعضایی هستند که در بخش قابل توجهی از شبانه روز پوشیده هستند، تا حدی که حتی خود نیز معمولا توجه کمی به آنها دارند .

 وجوب مسح سر و پا فرصتی است برای برداشته شدن پوشش پا و سر و در معرض هوا و اکسیژن قرار گرفتن این اعضاء که علاوه بر شادابی پوست، به نوبه خود مانع رشد ارگانیزم های بی هوازی در منافذ پوست خواهد شد.(4)

نتیجه:

 از نکاتی که در مورد تاثیر نماز بر بیماری های پوستی یاد گرفتیم این است که وضو و غسل و مسح سر و پا، هرکدام به صورت جداگانه و به صورت پیوسته ما رادر بهداشت پوست کمک می کنند.زیرا با انجام مقدمات نماز، آثار و فواید آن برای کسانی که نماز می خوانند. هم جنبه ی پیشگیری دارد و هم برای کسانی که دچار بیماری پوستی شده اند. قابل مشاهده و پیگیری می باشد.

ضمن اینکه انجام مقدمات نماز مانند غسل کل بدن، شستن دستها و صورت با وضو گرفتن و مسح سر و پا دارای آثار روحی و جسمی بود که به آنها اشاره کردیم.

 

پی نوشت :


1.وسائل، ج 1، ص 367.
2.دیاب، عبدالحمید، طب در قرآن، مترجمان علی چراغی و احمد قرقوز، انتشارات حفظی، تهران، 1383ش، ص 130.
3. آیه شریفه ۶ سوره مبارکه مائده
4. پوشش پا به صورت جوراب و کفش امروزه در اکثر فرهنگ ها متداول شده است و پوشش سر به صورت های مختلف از چادر و عمامه گرفته تا کلاه و روسری از دیر باز معمول بوده است.

منبع:
http://www.sibtayn.com
https://wiki.ahlolbait.com/
https://karevansadeghiye.ir/33776

* نویسنده بخشی از این مقاله: دکتر مجید ملک محمدی

*این مقاله در تاریخ 05/06/ 1401 بروزرسانی شده است



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.