تاثیر نماز بر بیماری های دهان و دندان

آیا می دانید یکی از فواید و آثار پزشکی نماز، بر روح و جسم انسان، تاثیر نماز بر بیماری های دهان و دندان است .
يکشنبه، 24 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثیر نماز بر بیماری های دهان و دندان
نماز خواندن تنها غذای روح انسان نیست , بلکه جسم انسانها را نیز تقویت می کند و آنها را در مبارزه با مشکلات روزمره یاری می دهد.همانند تاثیر نماز بر بیماری های دهان و دندان که در متون دینی به فواید و آثار آن اشاره گردیده است به همین جهت با این مقاله در راسخون همراه باشید.
 

تاثیر نماز بر بیماری های دهان و دندان

تاثیر دو رکعت نماز با مسواک 

رسول الله صلى اللَّه علیه وآله : رَکعَتانِ بِسِواکٍ أفضَلُ مِن سَبعینَ رَکعَةً بِغَیرِ سِواکٍ . ۱
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه وآله : دو رکعت نماز با مسواک، برتر از هفتاد رکعت نماز بدون مسواک است.
 

دهان راه قرآن و نماز است مسواک بزنید 

رسول الله صلى اللَّه علیه وآله : إنَّ أفواهَکُم طُرُقُ القُرآنِ فَطَیِّبوها بِالسِّواکِ ؛ فَإِنَّ صَلاةً عَلى‏ إثرِ السِّواکِ خَیرٌ مِن خَمسٍ وسَبعینَ صَلاةً بِغَیرِ سِواکٍ . 2

پیامبر خدا صلى اللَّه علیه وآله : دهان‏هایتان راه قرآن است. پس آنها را با مسواک زدن پاکیزه و خوش‏بو کنید ، که نماز در پى مسواک، بهتر از هفتاد و پنج نماز بدون مسواک است.
 

یک نماز با مسواک برتر از چهل نماز بدون مسواک

رسول الله صلى اللَّه علیه وآله - فی وصیّته لعلیّ علیه السلام - : یا عَلِیُّ ، عَلَیکَ بِالسِّواکِ ، وإنِ استَطَعتَ أن لا تُقِلَّ مِنهُ فَافعَل ؛ فَإِنَّ کُلَّ صَلاةٍ تُصَلّیها بِالسِّواکِ تَفضُلُ عَلَى الَّتی تُصَلّیها بِغَیرِ سِواکٍ أربَعینَ یَوماً . ۳
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه وآله - در سفارش خویش به على علیه السلام - : اى على! مسواک بزن و اگر می توانى از آن کم نکنى، چنین کن ، که هر نمازى که با مسواک مى‏ خوانى، بر نماز چهل روز بدون مسواک ، برترى دارد.
 

سختگیری  در زدن مسواک

رسول الله صلى اللَّه علیه وآله : لَولا أن أشُقَّ عَلى‏ اُمَّتی لَأَمَرتُهُم بِالسِّواکِ مَعَ کُلِّ صَلاةٍ . 4
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه وآله : اگر بر امّتم سخت نبود، به آنان فرمان مى ‏دادم که با هر نماز ، مسواک بزنند.
 

فلسفه رعایت بهداشت دهان و دندان در اسلام و و کتب فقهی

نکته ای که در مورد نماز قابل توضیح است ، توجه دادن به این حقیقت متعالی است که روح حقیقی نماز و فلسفه شکوهمند آن چیزی جز عبودیت محض در مقابل آفرینشگر یگانه هستی و ابراز خشوع بنده ناتوان در پیشگاه قادر متعال نیست و هر آنچه که اندیشمندان و قلم به دستان ، پیرامون فواید گوناگون نماز در عرصه های مختلف بگویند و بنویسند تنها به منزله حاشیه ای بر این متن گهر بار خواهد بود .

دهان انسان را برخی قلب دوم بدن نامیده اند و توجه به این نکته که چنانچه محیط دهان فردی تمیز باشد ، آن فرد از ابتلا به بسیاری از بیماری ها در امان است ، این نامگذاری را بسیار مناسب جلوه می دهد .

به عنوان مثال عفونت های دهان و دندان به ویژه در کودکان ، نقش مهمی در ایجاد بیماری های روماتیسمی دارد و نقش دندان ها در حفظ و زیبایی و قدرت جویدن و صحبت کردن به خوبی مشخص است و حتی نبودن دندان های سالم و زیبا برای بانوان و دوشیزگان ( به خصوص ) اثرات روانی زیادی باقی می گذارد .

چرا که در کتاب های علمی دندانپزشکی می خوانیم : نیمی از زیبایی بشر منوط به صورت او و از این مقدار ۳/۲ آن مربوط به دهان و دندان ها است .رعایت بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری های مختلف آن ، از جمله پوسیدگی دندان ها و بیماری های پریودنتال ( بیماری های لثه و بافت های پشتیبان ) و .. به بهترین شکل بوسیله مسواک زدن ، انجام می پذیرد.

اما دین مبین اسلام ، از قرن ها پیش با توصیه های مؤکد ، مسلمانان را به طرف این نکته درخشان بهداشتی هدایت نموده است تا جایی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)می فرمودند : " اگر بر امتم سخت نمی شد مسواک زدن را واجب می کردم " و حتی در حدیثی دیگر نحوه مسواک زدن را از بالا به پایین و از پایین به بالا نموده اند که مطابق با جدیدترین توصیه های علمی درباره روش مسواک زدن است .

علاوه بر آن در کتب گوناگون فقهی و عبادی اسلام ، دستورات مؤکد مبنی بر مسواک زدن هنگام ساختن وضو و نماز آمده است و با توجه به این که نمازگزار روزانه حداقل ۳ بار وضو می گیرد ، چنانچه قبل از هر وضو اقدام به مسواک زدن بکند ، از حداکثر پاکیزگی لازم برای پیشگیری از تمامی بیماری های دهان و دندان برخوردار می شود.


نتیجه:
اهمیت به نماز و تاثیر نماز بر بیماری های دهان و دندان نباید مورد غفلت قرار بگیرد. زیرا تاکید بر شستن دهان و دندان در وضو که مقدمه نماز است هم زیبایی معنوی صورت را و هم زیبایی ظاهری را بدنبال دارد.نقش دندان ها در حفظ و زیبایی و قدرت جویدن و صحبت کردن برای همگان دارای آثار مثبت روانی می باشد.

پی نوشت:
1.المحاسن : ج ۲ ص ۳۸۲ ح ۲۳۴۴ عن ابن القدّاح عن الإمام الصادق عن آبائه علیهم السلام ،
2.أعلام الدین : ص ۲۷۳ ، بحار الأنوار : ج ۸۰ ص ۳۴۴ ح ۲۶ و ج ۸۴ ص ۳۳۰ ح ۶ .
3.مکارم الأخلاق : ج ۱ ص ۱۱۸ ح ۲۸۰ ، بحار الأنوار : ج ۸۰ ص ۳۴۴ ذیل ح ۲۳ .
4.الکافی : ج ۳ ص ۲۲ ح ۱ ، المحاسن : ج ۲ ص ۳۸۱ ح ۲۳۴۱ کلاهما عن عبداللَّه بن میمون عن الإمام الصادق علیه السلام ، کتاب من لا یحضره الفقیه : 


منبع:
http://www.riqh.ac.ir/post/69703
http://www.sibtayn.com


* نویسنده بخشی از این مقاله: دکتر مجید ملک محمدی
*این مقاله در تاریخ 05/05/ 1401 بروزرسانی شده است


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.