گوگل با اطلاعات شخصی ما چه میکند؟

اگر ما سری به بخش «Privacy Policy» حساب گوگل مان بزنیم اطلاعات جمع آوری شده را توسط گوگل مشاهده میکنیم. با این حال، شاید غافلگیر شوید وقتی بفهمید گوگل تا چه اندازه در مورد شما می داند. حال به نظر شما گوگل با این اطلاعات چه میکند؟ با ما همراه باشید تا توضیحاتی در این باره به شما عزیزان ارائه دهیم.
پنجشنبه، 7 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گوگل با اطلاعات شخصی ما چه میکند؟

آیا گوگل اطلاعات ما را می فروشد؟

این که آیا گوگل اطلاعات شخصی ما را می فروشد یا خیر یک سوال همیشگی و البته مهم بوده است. این که گوگل از هر کاربری که از خدماتش استفاده می کند کلی اطلاعات به دست می آورد و اما این که از این اطلاعات چه استفاده ای می کند سوال بسیار مهمی است. هیچ خارج از کمپانی گوگل نمی داند که اطلاعات شما دقیقا صرف چه کار هایی می شود ولی درباره این که این اطلاعات چطور و چرا جمع آوری می شوند اطلاعاتی داریم و همین موضوع به درک بیشتر کمک می کند.

زمانی که شما با قوانین و مقررات حریم خصوصی هر محصول و خدماتی از گوگل موافقت می کنید (همان موافق نامه هایی که احتمالا همیشه سریع ردشان می کنید و شاید یک بار هم تا به حال آن را نخوانده اید!)، به شما گفته می شود که چه اطلاعاتی از شما جمع آوری می شود و این که دقیقا گوگل با چه کسانی و چه زمانی این اطلاعات را به اشتراک می گذارد.

به طور معمول گوگل زمانی اطلاعات شما را با دیگران به اشتراک می گذارد که:

خودتان از گوگل بخواهید این کار را انجام دهد.

دولت، گوگل را مجبور کند که اطلاعات را در دادگاه به میان بیاورد.

گوگل برای پردازش اطلاعات شما نیاز به کمک یک شخص سومی داشته باشد.

گوگل همچنین می تواند اطلاعات عمومی را که مربوط به آمار استفاده از خدمات خودش می شود را منتشر کند. برای مثال حتما دیده اید که هر چند سال فهرستی محبوب ترین عبارات و کلمات جستجو شده در گوگل در کشور های مختلف به نمایش در می آید. یا حتی سرویسی به نام Google Trends به شما کمک می کند تا از روی سابقه جستجوی کاربران در گوگل متوجه شوید که هر عبارت در موتور جستجوگر گوگل چقدر محبوب و مطرح است.

گوگل اما قول می دهد که اگر زمانی توسط کمپانی دیگری خریداری بشود حتما در زمینه تغییرات در سیاست های حفظ حریم خصوصی به کاربران اطلاع رسانی می کند یا اطلاعات کاربرانش را به طریقی از سرور ها قبل از سپردن به کمپانی دیگر حذف خواهد کرد.
 

پس گوگل چگونه پول در می آورد؟

اما حالا که گوگل قول می دهد که از اطلاعات کاربرانش سو استفاده نمی کند و ان ها را به کسی نمی فروشد، پس چطور پول در می آورد؟ این همان بخش جالب ماجراست. موضوع این است که گوگل از فروش اطلاعات شما پول در نمی آورد بلکه با استفاده از اطلاعات شما صاحب پول های هنگفت می شود.

به جای سو استفاده، گوگل به صورت فکر شده خدماتی ارائه می کند که تاجرا ها بتوانند جایگاه های تبلیغاتی در خدمات گوگل خریداری کنند. فرض کنیم من محصولی دارم که مناسب افرادی است که به ماهی گیری علاقه دارند. قطعا می خواهم که همه درباره محصول من بدانند ولی تحقیقاتی که می کنم به من نشان می دهد، افرادی که به ماهی گیری می روند قصد پرداخت هزینه و خرید محصول من را دارند. بنابراین ارتباط برقرار کردن و نمایش تبلیغات محصول من به افرادی که می خواهند به ماهی گیری بروند برای من خیلی مهم است.

گوگل درباره کاربرانی که از خدماتش استفاده می کنند، چیز های زیادی می داند. می داند که در اینترنت به دنبال چه چیز هایی هستیم، چه چیز هایی از فروشگاه های اینترنتی خرید می کنیم، کجا بوده ایم و حتی این که از چه مسیر هایی به یک مقصد می رویم. اگر کمی فکر کنم ترسناک به نظر می رسد ولی این را به یاد داشته باشید که اولا معمولا هویت شما برای گوگل محرز و تایید شده نیست و نمی تواند واقعا تشخیص دهد شما چه کسی هستید و دوم این که آنقدر حجم اطلاعات بالاست که قرار نیست کسی اطلاعات شما را در گوگل رصد کند.

اگر می خواهید بدانید چه فقط در موتور جستجوگر گوگل چه اماری از شما نگهداری می شود، کافی است به بخش My Account گوگل بروید و آنجا ببینید که هر آنچه که در گوگل جستجو کردید به تفکیک تاریخ برایب شما فهرست می شود. البته گوگل اجازه می دهد که تعیین کنید چه چیز هایی از شما به ثبت برسد ولی خوب باز هم از ردیابی شما دست بر نمی دارد و همچنان از اطلاعات شما برای مقاصدی که پیش از این گفتیم استفاده می کند.

نکته مهم در زمینه جمع آوری اطلاعات شما توسط گوگل این است که گوگل هیچ گاه اطلاعات مربوط به نژاد، مذهب، تمایلات جنسی، وضعیت سلامت یا دیگر اطلاعات حساس را حتی به صورت ناشناس جمع آوری نمی کند تا به شیوه ای باعث در دسر شما شود.

بعد از این که تمام این اطلاعات توسط گوگل جمع آوری و طبقه شد، حالا گوگل می تواند به من بگوید که اگر من فرضا X هزار تومان برای تبلیغات به او بدهم، می تواند تبلیغات محصول من را در دستگاه هایی (تلفن، تبلت یا کامپیوتر شما) نشان دهد که مطمئن شده که صاحب آن ها به ماهی گیری علاقه دارند. طبلیغات مورد نظر من حتی برای افرادی که در گوگل ثبت نام هم نکرده اند به شکل متناسبی نمایش داده می شود.

اگر گوگل بخواهد این اطلاعات را به شخص سومی بفروشد دیگر نمی تواند به کمپانی هایی که جایگاه تبلیغاتی می خواهند، خدمات منحصر به فرد ارائه کند. در نهایت باید گفت که گوگل یک کمپانی تبلیغاتی است و از همین راه پول در می آورد.

باید در جریان باشید که نباید اطلاعات شخصی خود را به صورت انلاین در دسترس اشخاص یا حتی گوگل قرار دهید پرا که گوگل کلی اطلاعات از شما جمع آوری می کند. این موضوع می تواند ترسناک باشد و این که چطور این اطلاعات ذخیره سازی و پردازش می شوند گیج کننده و فنی است (احتمالا با استفاده از ربات ها) ولی چیزی که مشخص است این است که اطلاعات شما به فروش نمی رسد چون آنقدر ها ارزش دارد که نخواهد آن را به دیگران بدهد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.