آشنایی با وب سایت KidRex برای کودکان

وب سایت www.KidRex.org در واقع موتور جستجوی سفارشی گوگل برای بچه ها است. محیط صفحه اصلی درست مثل نقاشی مداد رنگی یا مداد شمعی کودکانه است با یک دایناسور محافظ. این موتور جستجو از شیوه های جستجوی اخلاقی و امن استفاده می کند و سعی در نمایش حتی المقدور تمام نتایج به شکلی فاقد مطالب نامناسب برای کودک می کند.Kid Rex همچنین دارای یک پایگاه داده ویژه حاوی وب سایت های نامناسب و کلمات کلیدی هرزه است که به نمایش نتایج تمیز و عاری از آلودگی بیشتر کمک می کند.
يکشنبه، 10 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با وب سایت KidRex برای کودکان

خطرات فضای مجازی برای کودکان

همانطور که می دانید فضای اینترنت، یک فضای بسیار گسترده و بزرگ است که هر چه را که به دنبال آن باشید، در آن خواهید یافت. بیش از میلیاردها وب سایت مختلف در این فضا وجود دارد که هر یک به نحوی اقدام به ارائه محتواهای مختلف می نمایند.

در این میان نیز وب سایت هایی هستند که محتوای تولید شده توسط آنان، فقط برای قشری خاص تعریف شده است، اما با این وجود، در دسترس عموم قرار دارند.

به عنوان مثال وب سایت های غیر اخلاقی و سایت های پورنوگرافی، از این دست می باشند که صرفا برای افراد بزرگسال تهیه شده اند، اما با این وجود در دسترس عموم قرار داشته و حتی کودکان نیز می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

گذشته از موارد غیر اخلاقی بسیاری از سایت ها اقدام به انتشار مطالبی می نمایند که چندان مناسب نوجوانان و کودکان نمی باشد.

مباحثی مثل ترویج خشونت، مواد مخدر، شرط بندی ها و سایر موارد، از جمله مباحثی هستند که برای سنین پایین مناسب نبوده و نباید برای کودکان نمایش داده شوند.

در همین خصوص ابزارهای مختلفی برای فیلترینگ این نوع مباحث وجود دارد که والدین و مسئولین کشوری، از آن ها استفاده می نمایند.

خوشبختانه در کشور ما با وجود نظارت های مستقیم مسئولین در این قضیه، سایت های ارائه دهنده محتوای غیر اخلاقی با فیلترینگ مواجه شده و افراد نمی توانند به آن ها دسترسی داشته باشند.
 

موتور جوستجوی کودکان KidRex

با وجود بحث فیلترینگ و نظارت بر سایت های غیر اخلاقی و مروج خشونت، اما باز هم ممکن است والدین در خصوص برخی سایت هایی که کودکان آن ها به آن ها مراجعه می کنند، نگرانی هایی داشته باشند.

گوگل یکی از وب سایت های مرجع محسوب شده و امروزه هر شخصی برای یافتن مبحث مورد نظر خود، از این موتور جستجو کمک می گیرد. با این وجود گوگل از آنجا که در همه وب سایت ها عمل جستجو را انجام می دهد، ممکن است نتایجی را ارائه دهد که برای ذهن کنجکاو بچه ها، چندان مناسب نباشد.

به همین جهت، توسعه دهندگان این موتور جستجوی پر قدرت و عظیم به فکر ساخت و طراحی موتور جستجویی افتادند که فقط محتوای مخصوص کودکان و مناسب این رده سنی را جستجو و ارائه دهد. نتیجه این عمل ارائه نسخه اولیه KidRex در سال 2008 بود که با اقبال کاربران مواجه شد و امروزه به یکی از بهترین موتور جستجوهای مخصوص کودکان تبدیل شده است.

موتور جستجوی کودکان KidRex با استفاده از الگوریتم های متنوع خود، در مرحله اول، محتوای غیر اخلاقی و یا مروج خشونت و غیر مناسب برای کودکان را فیلتر کرده و در خصوص سرچ کلمات و عبارات نامناسب، هیچ نتیجه ای را نمایش نمی دهد.

در مرحله دوم نیز، از ارائه وب سایت هایی که اقدام به انتشار محتوای نامناسب برای کودکان می نمایند، به عنوان نتیجه جستجو، خودداری می کند و آن ها را در نتایج خود نمایش نمی دهد. کیدرکس، به عنوان یک موتور جستجو، دارای امکانات فراوانی نیز برای والدین می باشد که با استفاده از آن ها می توان تنظیمات دلخواهی را در آن اعمال نمود تا برخی محتوا و سایت هایی که خود والدین نیز مشخص می کنند را از لیست نتایج KidRex حذف نمایند.

برای دسترسی به این موتور جستجو می توان از طریق آدرس مستقیم به نشانی www.kidrex.org دسترسی داشت. هنگامی که صفحه اصلی این موتور جستجوی مخصوص کودکان نشان داده می شود، با یک صفحه نقاشی شده برای کودکان مواجه می شویم که نشان می دهد محتوای نمایش داده شده در این وبسایت صرفا برای کودکان دسته بندی شده است و نتایج نامناسب تا حد امکان از آن حذف شده است.

در صفحه اولیه Kidrex بخشی را مشاهده می کنیم که با عنوان Parents مشخص شده است و از آن بخش می توان به تنظیمات بیشتری در رابطه با نحوه جستجو و نمایش نتایج در این موتور جستجو، دست یافت. 


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.