عناصر اساسی تغذیه کودکان

در کاهش تولید رادیکال‌های آزاد که موجب آسیب سلولها می شوند، نقش مهمی دارد. برای سیستم دفاعی بدن، ترمیم DNA و دیگر روندهای سوخت و ساز بدن ویتامین E بسیار لازم است.
پنجشنبه، 14 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عناصر اساسی تغذیه کودکان
کودکان، فرزندان دوست داشتنی ما هستند و  باید همیشه سالم و تندرست باشند. این آرزوی همه والدین. به همین دلیل، در این مطلب انواع ویتامین‌هایی را معرفی کرده ایم که برای سلامت بیشتر آنها لازم و ضروری هستند.
 

کلسیم

کلسیم برای رشد استخوان و دندانها بسیار لازم است. این ویتامین باعث بهبود عملکرد و افزایش سلامت ماهیچه ها و عصبها می شود. به جریان خون و روند تبدیل غذا به انرژی کمک می کند.
 

اسیدهای چرب

اسیدهای چرب در ساخت سلول ها، تنظیم سیستم عصبی و تقویت سیستم قلبی و عروقی بدن، ساخت سیستم دفاعی و همچنین جذب ویتامین‌ها نقش ویتامین های لازم برای کودکان بسیار مهمی دارد. این ماده غذایی برای داشتن ذهنی خلاق و فکری باز ضروری آهن برای ساخت هموگولوبین خون، رنگدانه های حمل کننده اکسیژن در خون و میوگولوبین - رنگدانه ای که اکسیژن را در ماهیچه ها نگه می دارد - بسیار لازم است. کمبود آهن در بدن موجب کم خونی و کم خونی نیز منجر به خستگی، ضعف و تندخویی می شود.
 

منیزیوم

این ویتامین باعث استحکام بیشتر استخوانها و تپش منظم قلب می شود. منیزیوم از سیستم دفاعی بدن پشتیبانی و کمک می کند تا اعصاب و عضلات بدن به خوبی کار کنند.
 

پتاسیم

پتاسیم به همراه سدیم در کنترل آب بدن نقش مهمی دارند که باعث می شود تا فشار خون در حالت تعادل قرار داشته باشد. پتاسیم به تپش منظم قلب و عملکرد بهتر عضلات نیز کمک می کند و در سال های اخیر معلوم شده برای کاهش خطر سنگ کلیه و پوکی استخوان نیز لازم است.
 

ویتامین آ

ویتامین آ در بینایی و رشد استخوانها نقش اساسی دارد. این ویتامین به بدن آشپزی و تغذیه کودکان کمک می کند تا در مقابل آلودگی ها مقاوم تر باشد. به رشد سلول ها و بافت های بدن هچون مو، ناخن و پوست نیز کمک زیادی می کند.
 

ویتامین C

به شکل گیری و ترمیم سلولهای قرمز خون، استخوان ها و بافت های بدن کمک می کند. باعث سالم ماندن لثه کودکان و تقویت رگهای خونی، کم شدن کوفتگی و کبودی، بهبود کارکرد سیستم امنیتی بدن می شود و کمک کننده بهبود سریع تر در برابر آسیب هاست. همچنین کمک می کند تا بدن آهن لازم از منابع سرشار از آهن را به خوبی جذب کند.
 

ویتامین D

به جذب مواد معدنی همچون کلسیم و ساخت دندان ها و استخوانهای قوی تر کمک می کند. این ویتامین برای داشتن تراکم استخوان بالا و داشتن نیرو مفید است. همچنین همچون هورمونی برای سلامت سیستم دفاعی و تنظیم رشد سلولها عمل می کند.
 

ویتامین E

در کاهش تولید رادیکال‌های آزاد که موجب آسیب سلولها می شوند، نقش مهمی دارد. برای سیستم دفاعی بدن، ترمیم DNA و دیگر روندهای سوخت و ساز بدن بسیار لازم است.
 

زینک

همراه با بیش از ۷۰ آنزیم، برای سیستم گوارش و سوخت و ساز بدن و همچنین رشد کودک لازم و مفید است.
 

ضرورت صبحانه برای کودک

 صبحانه غذای مغز است، ولی گاهی صبحانه سالم دادن به فرزندان تبدیل به چالش می شود. این صبحانه های حاضری به فرزندتان انرژی لازم برای گذراندن صبح را می می دهند.
 
١. ماست تزئین شده: این روشریال روش سریعی برای شیرین کردن ماست ساده است. بچه بدون آنکه در شکر زیاده روی کند، مزایای غذایی ماست را دریافت می کند. مواد لازم برای ماست تزئین شده عبارتند از : ۲۰۰ گرم ماست ساده ، ۱ قاشق غذاخوری مربا (مربای محبوب فرزندتان باشد بهتر است) 1 قاشق چایخوری عسل ۲ قاشق غذاخوری بادام بو داده و ریز شده همه مواد فوق را در ظرف ماست با هم مخلوط کنید. قاشق روی آن بگذارید و به فرزندتان بدهید. هر مربا یا مغزی که فرزندتان دوست دارد می توانید اضافه کنید. مربای توت فرنگی را می توانید با پسته ترکیب کنید که رنگ زیبایی داشته باشد.
 
٢. کسادیا (خوراک مکزیکی): این خوراک به خاطر افزودن سیب، رنگ تازه و زیبایی دارد. کسادیا در عرض 5 دقیقه آماده می شود و برای غذای حاضری و توراهی بسیار مناسب است. مواد لازم: دو تورتیا (یا نان لواش) نصف فنجان پنیر چدار رنده شده چند برش نازک سیب لایه یکنواختی از پنیر را روی تورتیا بمالید. برش های سیب را روی پنیر بگذارید و دوباره تورتیای دیگری روی آن بگذارید. سی ثانیه در مایکروفر قرار دهید تا پنیر آن آب شود. برای آنکه تردتر شود، از ماهیتابه استفاده کنید و یک تا دو دقیقه هر دو طرف آن را طلایی کنید تا پنیر آن آب شود. سپس آن را به ۶ تا ۸ تکه ببرید.
 
٣. پیتزا مارگریتا صبحانه: با این پیتزای سالم، می توانید بگذارید که بچه ها برای صبحانه پیتزا بخورند. گوجه فرنگی و پنیر خامه ای و چند شاخه ریحان تازه در وعده صبحانه بسیار خوشمزه به نظر می رسد. مواد لازم: مافین گندم کامل ا برش بزرگ از گوجه فرنگی ربع فنجان موزارلای ریز ریز شده ،تخم مرغ پخته (اختیاری) 1 قاشق غذاخوری ریحان تازه، ریز ریز شده فر را روشن کنید. روی یک نیمه مافین، برش گوجه و موزارلای ریز ریز شده بگذارید. و آن را روی کاغذ شیرینی بگذارید و به همراه نیمه دیگر مافین، آن را در فر بگذارید تا بپزد و پنیر آن آب شود. آنها را از فر درآورید و تخم مرغ پخته و ریحان را روی آن بگذارید. سپس نیمه دیگر را روی کل آنها قرار دهید.
 
۴. کرپ آماده: با آنکه شاید به نظر برسد کرپ صبحانه حاضری نیست، ولی با کمی برنامه ریزی می توانید هر روز هفته از کرپ های خانگی لذت ببرید. فقط باید تعداد زیادی کرپ آماده کنید و آنها را در جایخی یخچال خود بگذارید و در طول هفته هر روز یکی در آورده و گرم کنید. مواد لازم برای ۱۵ کرپ: ۲ تخم مرغ بزرگ سه چهارم فنجان شیر نصف فنجان آب 1 فنجان آرد 1 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای ۳ قاشق غذاخوری کره آب شده ربع قاشق چایخوری نمک همه مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکنواخت شوند (بهتر است از همزن استفاده کنید. بگذارید این خمیر حداقل یک ساعت در یخچال بماند. این کار موجب می شود که حباب‌های آن خارج شوند و خمیر شما بهتر و نرمتر شود). می توانید از ۴۸ ساعت قبل خمیر آن را آماده کنید.
 
یک ماهیتابه متوسط را روی درجه متوسط تا بالا گرم کنید. روی آن کره بریزید و کمی کمتر از ربع فنجان از خمیر در وسط ماهیتابه بریزید و آن را صاف کنید (باید لایه نازک و یکنواختی از خمیر درست کنید). مقدار خمیر را طبق اندازه ماهیتابه تنظیم کنید. ۴۵ ثانیه آن را حرارت دهید و سپس برگردانید. ۲۰ ثانیه دیگر حرارت دهید و در نهایت کرپ را از روی شعله بردارید. کرپ های باقیمانده را در کیسه پلاستیکی زیپ دار بگذارید و در یخچال نگه داری کنید. فراموش نکنید که بین کرپ‌ها کاغذ روغنی بگذارید تا بهم نچسبند. اگر خوب کیسه را هواگیری کنید، کرپ ها تا یک ماه در یخچال می مانند.
 
برای صبحانه، از فرزندان برای پر کردن کرپها با گوشت و پنیر، میوه تازه و پنیر خامه ای، خامه شکلاتی و موز یا کره بادام زمینی و مربا کمک بگیرید. می توانید مثل بوریتو کرپ ها را بپیچید یا به صورت مربعی در آورید.
 
منبع: آشپزی و تغذیه کودکان، فاطمه تقدسی‌نیا، نوید حکمت، چاپ دوم، قم، 1396


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.