تفسیر آیه 7 سوره اسراء

اسراء از ریشه سری به معنای سیر و حرکت شبانه است. نامهای دیگر این سوره عبارتند از سبحان (تقدیس و تنزیه خداوند)، بنی اسرائیل.ویژگیهای سوره اسرا عبارتند از داستان پرماجرا و عبرت انگیز حضرت موسی (ع) با فرعون و بنی اسرائیل.
جمعه، 22 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تفسیر آیه 7 سوره اسراء

سوره اسراء (آیه 7)

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ الْأَخِرَةِ لِیَسُُواْ وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِیراً «7»

اگر نیکى کنید به خودتان نیکى کرده ‏اید واگر بدى کنید (باز هم) به خود بد کرده‏ اید. پس همین که وعده‏ ى (فسادگرى) دوّم فرا رسد (جنگجویان نیرومند و مؤمن را براى قلع و قمع شما مى ‏فرستیم) تا سیماى (نظامى و عزّت دنیوى) شما را زشت نمایند و(براى گرفتن قدرت) به مسجدالاقصى وارد شوند، همان گونه که بار نخست وارد شدند و تا آنچه را زیر سلطه درآورده ‏اند، به سختى ویران کنند.
 
نکته‏ ها
آنچه در حوادث تاریخى اهمیّت داشته و موجب سازندگى مى‏ شود، عبرت ‏ها و درس هاى آن است، نه جزئیات حوادث. ماجراى تارومار شدن مستکبران یهود به دست بندگان مؤمن خدا که در دو آیه‏ ى اخیر بیان شده، براى این است که بگوید:استکبار وکفر، بى ‏پاسخ نیست.

چون همین هدف کلّى و تربیتى مقصود بوده است، لذا آیه به ذکر جزئیّات درگیرى و نفرات و سلاح نپرداخته است، مثل داستان حضرت یوسف‏ علیه السلام که چون هدف تربیتى و عفاف آموزى دارد، خیلى از جزئیّات داستان، حتّى نام زلیخا نیز مطرح نشده است.

گرچه بعضى تفاسیر، استکبار و فساد یهود و قلع و قمع شدن آنان را در دو نوبت، به افرادى در گذشته‏ هاى دور یا نزدیک نسبت داده ‏اند و مسجدالاقصى در طول چند هزار سال، بارها شاهد حوادث و خاطرات تلخ بوده است، ولى شاید با توجّه به آیات و روایات، باید منتظر تجاوز و استکبار گسترده اسرائیل در آینده و ریشه کن شدن آنان از سوى بندگان صالح خدا باشیم.

(ما امروز، از یک سو شاهد تجاوز گسترده‏ ى اسرائیل و نقشه‏ ى تصرّف از نیل تا فرات و اخراج مسلمانان از وطن خود و ایجاد شبکه‏ هاى جاسوسى در جهان و بدست گرفتن بوق‏ هاى تبلیغاتى و گردآورى نیروهاى خود از شرق و غرب و انواع کارهاى فسادانگیز هستیم و از سوى دیگر شاهد انقلاب اسلامى و پیدا شدن جوانان حزب‏ الّلهى در فلسطین و هجوم به اسرائیل و پس گرفتن مسجدالاقصى هستیم که شاید آیه اشاره به این موارد باشد. واللَّه العالم.)

روایات متعدّدى در ذیل این آیه در تفاسیر آمده است، که برخى نابودى یهودیان متجاوز را قبل از قیام حضرت مهدى‏ علیه السلام توسط انقلابیون مؤمن دانسته است، که شمشیر هاى خود را بر دوش نهاده، تا مرز شهادت پیش مى‏ روند و زمینه ‏ساز حکومت جهانى حضرت مهدى‏ علیه السلام مى‏ شوند. و برخى وقوع آن را در زمان ظهور امام زمان دانسته که متجاوزان یهود، قلع و قمع خواهند شد.(تفاسیر نورالثقلین، فرقان، نمونه و... .)
 
پیامها
1- نیکى و بدى ما، به خداوند سود یا زیانى نمى ‏رساند بلکه نتیجه‏ ى آن به خود ما باز مى ‏گردد. «اِن اَحسنتم اَحسنتم لانفسکم و اِن أسأتم فلها»
 
2- اوّل باید از نیکى‏ ها دم زد، سپس از بدى ‏ها. «اِن احسنتم... اِن اسأتم»

3- انسان در انتخاب و چگونگى عمل خویش، آزاد است. «اِن احسنتم... اِن اسأتم»

4- فراز ونشیب‏ هاى تاریخ و نابودى یهود بدنبال بلند پروازى آن، بر پایه قانون و سنّت الهى مى‏ باشد. «اِن احسنتم احسنتم...»

5- مساجد، پیوسته پایگاه قدرت ادیان و سمبل قدرت بوده و آزاد کردن مساجد از سلطه‏ ى کفار از وظائف مؤمنان است. براى سرکوب یهودیان متجاوز، مردان خدا وارد بیت المقدّس مى‏ شوند، چنانکه مسلمانان با فتح مکّه وارد مسجدالحرام شدند.«ولیدخلوا المسجد»

6- براى تقویت حق، قلع و قمع مستکبران لازم است. «و لیتبّروا ما علوا تتبیرا»
 
نگاه کوتاه به بنى‏ اسرائیل‏
خداوند در قرآن به بنى‏ اسرائیل مى ‏فرماید: «فضّلتکم على العالمین»(بقره، 47) من شما را بر همه جهانیان برترى دادم. ولى در آیاتى دیگر مى‏ فرماید: «باؤا بغضب»(بقره، 61) آنها به قهر الهى گرفتار شدند. در اینجا سؤالى مطرح است که چگونه یک امّت برتر به یک امّت غضب شده تبدیل شدند؟!

پاسخ: خداوند دلیل غضب خود را این مى‏ داند که آنان ارزش‏ ها را از بین بردند، از جمله مى‏ فرماید: 

1- به آیات الهى کفر ورزیدند. «ذلک بانّهم کانوا یکفرون بایات اللَّه»

2- انبیا را به ناحقّ کشتند. «یقتلون النبیّین بغیر الحقّ»

3- اهل گناه و تجاوز شدند. «بما عصوا و کانوا یعتدون»(بقره: 61)

4- علما و دانشمندان آنان، قانون الهى را تغییر داده و تحریف کردند. «یحرّفون الکلم»(نساء، 46)

5- تجّار و بازاریان آنان به سراغ رباخوارى رفتند. «و اخذهم الربا»(نساء، 161)

6- مردم یهود، روحیّه‏ ى شجاعت را از دست داده و ترسو شدند و در برابر فرمان پیامبرشان به شرکت در جهاد، گفتند: ما همین جا مى‏ مانیم! «انّا ههنا قاعدون»(مائده، 24)

آرى، امّتى که به جاى ایمان به سراغ کفر، به جاى پیروى از انبیا، به سراغ کشتن آنان، به جاى عدالت به سراغ تجاوز، به جاى قانون الهى به سراغ سلیقه‏ هاى شخصى، به جاى تجارت به سراغ ربا و به جاى شجاعت ترسو شد، خداوند برترى آنان را به ذلّت تبدیل مى‏ فرماید.

مسلمین صدر اسلام از مدینه آن هم از مسجدى که تنها ده ستون از تنه‏ ى درخت خرما داشت، تا قلب اروپا پیش رفتند و امروز با داشتن جمعیّت میلیاردى و ذخیره‏ هاى نفتى و به خاطر نبود اتّحاد و شجاعت و نداشتن مسئولان لایق، به ضعف کشیده شده‏ اند.

امّا همین آیه، آینده‏ ى درخشانى را براى مردان خدا و بدبختى و ذلّت بزرگى را براى یهود متجاوز وعده داده است.


منبع: وبلاگ فرهنگ قرآن


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.