آشنایی با خواص گردو برای کبد

گردو سرشار از مواد مغذی مفید و مورد نیاز بدن بوده و کاربرد‌های بسیاری نیز دارد. گردو در سلامتی بسیاری از اندام‌های بدن از جمله مغز، قلب و استخوان‌ها تاثیر بسزایی دارد. کبد نیز به عنوان بزرگترین غده بدن که در فعالیت های سوخت و ساز نقش موثری دارد بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص گردو برای کبد بپردازیم.
چهارشنبه، 18 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص گردو برای کبد

خواص گردو برای کبد


۱. ال آرژنین
یکی از مواد ارزشمندی که در گردو به فراوانی یافت می‌شود، اسید آمینه ال آرژنین است. اسید آمینه ال آرژنین یکی از اسید آمینه های ضروری بدن  است که در سلامت کبد نقش مؤثری دارد. این اسید آمینه به پاکسازی کبد کمک کرده و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد.

۲. امگا ۳ و گلوتاتیون
گردو یک منبع غنی امگا ۳ و گلوتاتیون به شمار می‌رود. این مواد از مواد پر ارزشی هستند که به خوبی می‌توانند پروسه سم زدایی را در کبد انجام دهند.

۳. پلی فنول
پلی فنول‌هایی که در گردو وجود دارند از آسیب وارد آمده به کبد که ممکن است ناشی از دی- گلاکتوزامین و تتراکلراید کربن باشد به راحتی پیشگیری کنند.

۴. ویتامین E
از جمله موادی که در مغز گردو وجود دارد ویتامین E است که این نکته گردو را بسیار معروف و محبوب کرده است. همانطور که می‌دانید ویتامین E از جمله موادی است که وجود آن با سلامت کبد رابطه مستقیم دارد و وقتی در بدن باشد یا به بدن رسانده شود به سلامت آن کمک کرده و کاهش دهنده بیماری‌ها و اختلالات مربوط به کبد است. همچنین علائم بیماری‌های کبد را که از چاقی ناشی می‌شوند را پایین می‌آورد.


اهمیت کبد در بدن و تاثیر گردو برای کبد چرب

کبد یا جگر بزرگترین غده بدن است که نقش موثری در فعالیت‌های سوخت ‌و ساز بدن مانند گوارش دارد. تمام خون دستگاه گوارش وارد کبد می‌شود و تمام مواد جذب شده از لوله گوارشی از کبد عبور می‌کند. از دیگر کارهای کبد می‌توان به تصفیه سموم بدن با تبدیل کردنشان به مواد بی ضرر اشاره کرد. کبد، همچنین متابولیسم داروها در بدن را بر عهده دارد. خون‌سازی در دوره پیش از تولد، مقاومت در برابر عفونت‌ها، ذخیره آهن، ذخیره تری‌گلیسریدها، گلیکوژن و ویتامین‌ها، فراهم ساختن سریع انرژی در هنگام ضرورت و… از دیگر فعالیت‌های کبد است. تا کنون، هیچ اندام مصنوعی یا دستگاهی که توانایی تقلید تمام عملکردهای کبد را داشته باشد ساخته نشده است. تنها بعضی از عملکردها را برای درمان تجربی نارسایی کبد، می‌توان با دیالیز کبد مشابه ‌سازی کرد. کبد تقریباً از هر اندامی در بدن حمایت می‌کند و برای بقا حیاتی است. اما خود کبد به دلیل عملکردهای چندگانه و محل استراتژیکش در بدن مستعد بسیاری از بیماری‌ها است. کبد چرب یکی از مهم ترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی. بررسی انجام گرفته در سال ۲۰۱۵ نشان  داده‌است که مصرف گردو عملکرد کبد را در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی بهبود می‌بخشد.


دیگر خواص گردو برای سلامتی


وزن ایده آل
ممکن است این به نظر شما متناقض به نظر برسد که گردو با وجود چربی بالایی که دارد در کاهش وزن نقش مؤثری داشته باشد! اما خیالتان راحت باشد فواید گردو برای لاغری یک واقعیت است. اگر مغز گردو را به برنامه غذایی خود اضافه کنید می‌بینید که به مرور زمان می‌تواند به شما کمک کند که به وزن ایده آل خود برسید. بدن برای متابولیسم و عملکرد مناسب خود به امگا ۶ و امگا ۹ نیاز دارد که این مواد تشکیل دهنده چربی‌های موجود در گردو هستند. گردو مقدار زیادی اسیدآلفالینولنیک دارد که با اثر ضد التهابی باعث کاهش وزن می‌شود. همچنین فیبر و پروتئین فراوان گردو باعث می‌شود پس از مصرف آن احساس سیری کنید و از خوردن مواد غذایی دیگر دست بکشید. باید بدانید که مغز‌های خوراکی باعث افزایش وزن و سایز دور کمر نمی‌شوند و شاخص توده بدنی شما را افزایش نمی‌دهند.

تقویت استخوان‌ها
امگا ۳ موجود در گردو نقش مقیدی در سلامت استخوان‌ها دارند. در اسید‌های چرب امگا ۳ اسید آلفالینولنیک وجود دارد که باعث کاهش شکستگی استخوان شده و التهاب آن را رفع می‌کند در نتیجه باعث پیشگیری از بروز پوکی استخوان می‌شود. از جمله مواد معدنی که در گردو یافت می‌شود و باعث حفظ کلاژن در استخوان‌ها و بافت‌های همبند می‌شود مس است. از عناصر مهم دیگر که می‌تواند نقش مفیدی در سلامت استخوان‌ها داشته باشد منیزیوم است. منیزیوم می‌تواند به جذب کلسیم در بدن کمک کند. در گردو منگنز نیز وجود دارد که باعث تشکیل غضروف در بدن می‌شود.

سلامت قلب
گردو با داشتن ویتامین E، اسید فولیک و منیزیوم می‌تواند سلامتی قلب را تضمین کند. همچنین گردو به دلیل داشتن فیبر، اسید‌های چرب تک غیر اشباع و اسید‌های چرب چند غیر اشباع می‌تواند کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را کاهش دهد. التهاب عروق قلب با مصرف چند عدد گردو در روز کاهش می‌یابد و از احتمال بروز بیماری‌های قلبی کاسته می شود. عملکرد رگ‌های خونی نیز با مصرف گردو بالا می‌رود و باعث کاهش تشکیل پلاک در عروق می‌گردد. یکی دیگر از مواد مفید برای قلب و بیماری‌های مربوط به قلب که در گردو به وفور یافت می‌شود، آلفا لینولنیک است.

مقوی مغز
تا به حال به ظاهر مغز گردو توجه کرده اید؟ گردو بسیار شبیه به اندام مغز است و حتما این را شنیده‌اید که هر یک از مواد غذایی به اندامی شباهت دارد و اتفاقا تاثیر خوبی بر آن اندام می‌گذارد. در مورد گردو هم همینطور است. گردو غذای مغز است. اسید چرب امگا ۳ موجود در گردو می‌تواند باعث بالا رفتن فعالیت مغز شود و بهبود عملکرد مغز نیز با وجود ید و سلنیومی که در گردو موجود است، میسر می‌شود. گردو با داشتن آنتی اکسیدان‌های فراوان سلامتی را در بدن افزایش می‌دهد و تقویت عملکرد حرکتی و ادراکی را که مربوط به مغز است و با افزایش سن ضعیف می‌شود به همراه دارد. التهاب مغز به وسیله پلی فنول‌های موجود در گردو که نقش آنتی اکسیدانی نیز دارند، کاهش می‌یابد و بار اکساینده آن را نیز پایین می‌آورد.

گردو می‌تواند از بروز بیماری‌هایی از جمله آلزایمر و پارکینسون که در آن‌ها ساختار و عملکرد سلول‌های عصبی به صورت تدریجی از بین می‌رود پیشگیری کند. گردو می‌تواند علاوه بر کاهش ریسک بروز آلزایمر، در وقوع آن تاخیر ایجاد کرده و روند پیشرفت بیماری را نیز کند می‌کند. اختلالات ناشی از سالخوردگی با مصرف گردو و استفاده از اسید‌های چرب غیر اشباع آن برطرف می‌شود.


میزان مصرف گردو

گردو حاوی مواد مغذی است که بدن به آن‌ها نیاز دارد و با رساندن آن‌ها به بدن سلامتی بدن تضمین می‌شود. اما میزان مصرف گردو به صورت روزانه را نیز باید بدانیم. صد در صد نیاز بدن به امگا ۳ در طول روز فقط با مصرف ۳۰ گرم گردو می‌تواند تامین شود. ۳۰ گرم گردو برابر با تعداد ۷ عدد گردوی با پوست است. زیاده روی نکنید، زیرا مصرف بیش از این مقدار امتیازات اضافی ندارد.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.