آسيب‏‏شناسي اركان انقلاب اسلامي(5)

از جمله وظايف خطير متوليان فرهنگي كشور در تدوين و اجراي سياست‏هاي توسعه با چشم‏اندازهاي دراز مدت نظام اسلامي اين است كه به ساماندهي و نظارت بر كيفيت آن‏ها توجه بيشتري داشته‏باشند. امام خميني پس از پيروزي انقلاب، نگراني خود را از نبود نظارت بر امور فرهنگي و تبليغاتي بيان داشته و مي فرمايد:
چهارشنبه، 18 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسيب‏‏شناسي اركان انقلاب اسلامي(5)
آسيب‏‏شناسي اركان انقلاب اسلامي(5)
آسيب‏‏شناسي اركان انقلاب اسلامي(5)






5 ـ 2. نظارت دقيق بر امور فرهنگي و تبليغاتي

از جمله وظايف خطير متوليان فرهنگي كشور در تدوين و اجراي سياست‏هاي توسعه با چشم‏اندازهاي دراز مدت نظام اسلامي اين است كه به ساماندهي و نظارت بر كيفيت آن‏ها توجه بيشتري داشته‏باشند.
امام خميني پس از پيروزي انقلاب، نگراني خود را از نبود نظارت بر امور فرهنگي و تبليغاتي بيان داشته و مي فرمايد:
ماچنانچه‏دير بجنبيم، درهمين‏داخل كشور[از]همان‏هايي كه‏قلم‏دردست گرفتندتااين‏كه انقلاب را دانسته يا ندانسته مشوّه كنند، خواهيم به يك امر بزرگي مواجه شد.97

6 ـ 2. پيشگيري از پيدايش بحران

به تجربه ثابت شده كه يكي از عمده‏ترين مشكلاتي كه مانع رشد و پيشرفت نهضت‏ها شده و يا آن‏ها را به شكست كشانده است، بحران‏هاي گوناگون سياسي، اقتصادي و فرهنگي است.
برنامه‏ها و سياست‏هاي نظام بايد در جهت حل مشكلات مردم و خنثي سازي زمينه‏هاي پيدايش بحران باشد؛ از جمله:
1 ـ حل مشكلات معيشتي عموم مردم (مهار تورم، گراني و ايجاد اشتغال).
2 ـ حل‏مشكلات اداري‏ومالي وصنفي(كارمندان، معلمان،كارگران،دانشجويان).
3 ـ تأمين امنيت داخلي و مبارزه با اشرار.
4 ـ حل مشكلات سياسي اجتماعي بومي و منطقه‏اي.
5 ـ مبارزه جدي و پيگير و كارآمد با شيوع مواد مخدر در نسل جوان.
6 ـ مقابله قاطع با فساد اجتماعي ـ اداري و اقتصادي.
7 ـ توجيه به موقع مردم و هشيار كردن آنها در برابر توطئه‏هاي دشمنان.
مقام معظم رهبري درباره اهداف دشمن براي حضور در جنجالهاي داخلي و ايجاد اختلاف ميان مردم مي‏فرمايد:
به بهانه‏هاي مختلف سعي مي‏كنند در فضاي سياسي كشور تشنّج و جنجال به‏وجود بياورند تا خود اين هم در مردم احساس ناامني و احساس عدم انتظام كارها را بوجود بياورد. آنها به هر بهانه‏اي به مناسبت مسائل امنيتي، به مناسبت محاكمه يك نفر، به مناسبت كشته شدن دوسه نفر ـ كه دولت با كمال پيگيري آن را دنبال مي‏كند ـ شروع مي‏كنند فضا را متشنج كردن! جنجال مي‏كنند! طبعاً وقتي جنجال مي‏شود يك دسته از مردم طرفدار يك حرف مي‏شوند و دسته ديگر همه طرفدار يك حرف مي‏شوند و قهراً بين مردم بگو و مگو به‏وجود مي‏آيد. دشمنان هم همين را مي‏خواهند.98

7 ـ 2. اطلاع رساني صحيح و به موقع

اطلاع رساني صحيح، شفاف و دقيق از مسائل گوناگون داخلي كشور بهترين شيوه پذيرفته شده براي جلب اعتماد مردم است و اين يكي از حقوق مسلم مردم است كه به غير از امور نظامي و امنيتي در جريان كليه مسائل مملكت قرار گيرند. حضرت علي(ع) خطاب به لشگريانش مي‏فرمايد:
آگاه‏باشيد حق‏شما برمن‏آن است‏كه جز اسرارجنگي هيچ‏رازي‏را ازشماپنهان ندارم.99

8 ـ 2. توجيه نكردن اشتباهات (اقرار به اشتباه و رفع كاستي‏ها)

اقرار به اشتباه و خطا و جبران آن با تصميم‏گيري و عمل صحيح، از ويژگي‏هاي يك انسان مؤمن و صادق است و هيچ‏گاه از ارزش انساني و مديريتي چنين فردي كاسته نمي‏گردد بلكه جلب اعتماد و مقبوليت بيشتر وي در جمع مردم را سبب مي‏شود و دليل بر صداقت اوست. حضرت امام(ره) در اين‏باره مي‏فرمايد:
ما هر روزي فهميديم كه اين كلمه‏اي كه گفتيم اشتباه بود، قاعده‏اش اين است كه يك جور ديگر عمل بكنيم، اعلام مي‏كنيم كه آقا اين را ما اشتباه كرديم. ما دنبال مصالح اسلام هستيم نه دنبال پيشرفت خودمان.100
نبايد دفاع از اصل نظام را مستلزم توجيه عملكردهاي خلاف مديريتي، برخي از مديران دانست. دفاع از اسلام و اركان نظام مسئله‏اي و نقد عملكردهاي غلط، شتابزده و غير تخصصي و اشتباه مديران و مسئولان اجرايي و غير اجرايي مساله‏اي ديگر.

9 ـ 2. نهادينه كردن دستورات امام و رهبري

چنان‏كه بيان‏شد رهبري يكي ازاركان اصلي نظام‏اسلامي‏است وبرجسته‏ترين امتيازاين نظام بر ساير نظام‏هاي غير ديني، وجود رهبر عادل، عالم و باتقوا است. رهبر در هدايت جامعه و حفظ نظام از آسيب‏ها و مقابله با دشمنان نقش مهم و كار ساز و محوري دارد.
كارنامه درخشان و موفق انقلاب و نظام اسلامي كه سرافرازانه حوادث گوناگون را پشت سر گذاشته مرهون اطاعت از امام و رهبري و نهادينه شدن فرامين... و گسترش آن در سطح جامعه بوده است. و هر جا كوتاهي، لغزش، اشتباه يا انحرافي در حركت تكاملي پديد آمده بر اثر كم توجهي به ملاكها و معيارهاي انديشه امام و رهبري بوده است.
بايد اجراي دستورات و اوامر كلي امام و نظرات و فرامين راهبردي مقام معظم رهبري نصب‏العين مديران و مسئولان و ملت قهرمان ايران قرار گيرد. و مديران اجرايي و مياني نظام به‏جاي دنبال كردن برخي كارهاي سياسي در پي انجام وظيفه باشند.
معيار سنجش و ارزشيابي عملكردها و سياست‏گذاري‏ها بايد بر مبناي دستورات و سياست‏هاي ابلاغي مقام معظم رهبري باشد.

10 ـ 2. احياء مسئوليت همگاني و اصل نظارت عمومي

امر به معروف و نهي از منكر، قوي‏ترين ابزار فرهنگي براي مقابله با هجوم و شبيخون فرهنگي و خنثي كننده توطئه‏ها و نقشه‏هاي شياطين حيله‏گر است.
امام باقر(علیه السلام) مي‏فرمايد:
امر به معروف و نهي از منكر، راه پيامبران و روش صالحان است، فريضه بزرگي است كه به سبب آن فرائض برپا، راه‏ها امن، كسب‏ها حلال، مظالم (به صاحبانش‏بازگردانده) زمين آباد، حق از دشمنان گرفته مي‏شود و امر (حكومت) تحكيم مي‏يابد.101
حضرت علي(علیه السلام) در مقايسه‏اي ميان امربه‏معروف و نهي‏ازمنكر با ساير فرايض ديني اين عمل را شايسته‏ترين كار نيك و محبوب نزد خداوند مي‏داند و مي‏فرمايد:
وَ مااَعْمالُ البرِّ كُلُّها وَالْجَهادُ في سَبيلِ‏اللّه عِنْدَ الْامْرِ بِالْمَعْروفِ وَ الَّنَهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ اِلّا كَنَفْثَةٍ في بَحْرٍ لُجِّيٍّ.
و تمام كارهاي نيكو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهي از منكر چونان قطره‏اي (آب دهان) بر درياي موّاج و پهناور است.102

11 ـ 2. قانون محوري

يكي از راه‏هاي حفظ نظام و تداوم انقلاب اسلامي، قانون‏مداري دولتمردان، مديران، مردم و احزاب سياسي كشور است. رعايت اولويت‏ها و توجه به آثار و لوازم هر اقدامي بويژه در مسائل جهاني و منطقه‏اي و توجه به نقشه‏ها و توطئه‏هاي پنهان و سرمايه‏گذاري سنگين، استكبار و شيطنت دستگاههاي اطلاعاتي و جاسوسي و تبليغاتي و فضاسازي‏هاي دشمنان و تحركات منافقان و بازي‏خوردگان داخلي، ظرافت‏هايي لازم دارد و نيازمند خردورزي و پايبندي جمعي به اصول و محوريت قانون و عزم ملي بر عمل به قوانين و اجتناب از برخوردهاي سليقه‏اي و انفعالي است. امام درباره پرهيز از اِعمال سليقه‏هاي شخصي و ضرورت متابعت از قانون مي‏فرمايد:
همه افراد هر كشوري بايد خودشان را با قانون تطبيق بدهند. اگر قانون هم بر خلاف خودشان هم حكمي كرد، بايد خودشان را در مقابل قانون تسليم كنند، آن وقت است كه كشور، كشور قانون مي شود.

12 ـ 2. تبيين و تبليغ دستاوردهاي انقلاب اسلامي

مديران متهد جامعه بايد علاوه بر تلاش بي‏وقفه در جهت رفع مشكلات، با آشناتر ساختن نسل جوان با پيشرفت‏ها و تحولات عظيم كشور و بيان دست‏آوردهاي انقلاب، راه هرگونه سوء استفاده را بر دشمنان ببندند.
مقام معظم رهبري مي‏فرمايد:
تحقيردستاوردهاي انقلاب‏چيزي نيست‏كه به‏نفع‏ملت باشد،بلكه موجب‏نااميدي و يأس مردم خواهد شد، و اين كاري است كه دشمنان مي‏خواهند آن را انجام دهند، ضعفها رابزرگ وكمبودها را برجسته‏كنند، اما پيشرفت‏ها رامورد نظرقرار ندهند.103
انقلاب اسلامي دستاوردهاي فرواني داشته است كه در بيان اين نوشتار نمي‏گنجد و به طور كلي و اجمال مي‏توان گفت كه دستاوردهاي انقلاب در عرصه داخلي كشور عبارت است از حاكميت ولايت الهي، محوريّت يافتن ارزشها، استقلال همه جانبه، آزادي واقعي، وحدت، خودكفايي، توسعه و پيشرفت در امور فرهنگي و اجتماعي و در عرصه بين‏المللي احياء تفكر ديني، بيداري اسلامي، استكبار ستيزي و... .104

3. دفع آسيب‏ها

پس از شناخت اركان انقلاب و آفتها و آسيبهايي كه مي‏توانند اركان انقلاب را تهديد كند، اكنون نوبت به بيان مسئوليت سنگين و مأموريت خطير نيروهاي مؤمن و انقلابي در دفع آفات انقلاب مي‏رسد. علاقه‏مندان به حفظ و تداوم انقلاب اسلامي كه راه انبياييِ امام و شهيدان انقلاب را با پيروي از ولي‏امر مسلمين استمرار مي‏بخشند، خصوصاً نسل انقلاب موظف‏اند كه با دورانديشي، هوشياري، برنامه‏ريزي و با عزم و اراده قوي و بهره‏گيري از روشهاي مناسب در دفع و رفع آفت‏ها و آسيب‏هاي وارد شده بر انقلاب و يا از بين بردن زمينه‏هاي ايجاد آنها، با جديّت هر چه تمام‏تر بكوشند و به درمان بيماري‏ها و زدودن ويروسهايي كه دشمنان به نهال نو پاي انقلاب وارد كرده‏اند بپردازند.
در اين مرحله ابتدا بايد به خوبي نوع آسيب‏ها و زمينه‏هاي پيدايش آن را بشناسند و به تناسب، راه‏كارهاي مقابله با آن را بيابند. زيرا مقابله با هر آفتي شيوه خاص خود را مي‏طلبد و نمي‏توان براي همه آنها يك دستورالعمل از پيش تعيين شده ارائه كرد.
يكي قاطعيت و اقدام سريع و شدّت عمل را طلب مي‏كند و ديگري را بايد با مقابله نرم و دفع شبهه از ميان برداشت.

1 ـ 3. قاطعيت و شدت عمل

برخي از ويروسها نياز به جراحي و برخورد قهرآميز دارد و برخورد نرم و مسالمت‏آميز موجب پيشرفت، گسترش و نهايتاً غيرقابل كنترل شدن آنها مي‏گردد. اين دسته از آفت‏ها و تهديداتِ انقلاب به‏سرعت رشد مي‏كنند و ثبات و امنيت سياسي كشور را به‏طور جدي تهديد مي‏كند و از راه نصيحت و يا برنامه‏ريزي فرهنگي قابل كنترل و خنثي سازي نيست و نيازمند شدت عمل و برخورد قاطع مي‏باشد.
اختلال در نظم اجتماعي و امنيت ملي، ايجاد آشوب و شورش‏هاي خياباني يا غارت اموال عمومي، ايجاد درگيري‏هاي قومي و منطقه‏اي، ترويج اعتياد و توزيع مواد مخدر، جاسوسي براي دشمنان، فسادهاي اقتصادي، فرهنگي و اخلاقي، اجتماعي، ساير ناهنجاري‏ها و ساختار شكني‏هايي كه انقلاب را به انحراف مي‏كشاند و نيروي انساني و جوان كشور را تباه مي‏كند از جمله آفت‏هايي است كه فقط عكس‏العمل قاطعانه مي‏تواند آنها را ناكام سازد.
مقام معظم رهبري خصلت «غيرت ديني» را به عنوان يك دستورالعمل براي عموم نيروهاي‏انقلابي به منظور خنثي كردن توطئه‏هاي آسيب‏رسان به نظام اسلامي معرفي مي‏نمايد و همگان را به بهره‏گيري از اين خصلت پسنديده فرا مي‏خواند:
اگر ببينيم كسي دارد به نحوي از انحاء به مرزهاي فرهنگي يا ديني يا جغرافيايي يا ملي تعرض‏مي‏كند يافكر تعرض‏دارد بايد خون ما به‏جوش بيايدوغيرت ماتحريك‏شود!105
يكي از آفتهايي كه در اوائل انقلاب تجربه شد و اكنون نيز متأسفانه بر اثر تساهل و تسامح فرهنگيِ برخي متوليان فرهنگي كشور كم و بيش احياء شده است، سنگر گرفتن نويسندگان معاند و مزدور و وابسته در جبهه فرهنگي عليه انقلاب اسلامي است، آنان با سوء استفاده از فرصت‏ها و با علم و تعمد آتش‏بياران معركه آشوب اجتماعي و زمينه‏سازان بحران‏هاي سياسي هستند اين گروه با پوشش كار فرهنگي اقدامات تحريك آميز و براندازي را دنبال مي‏كنند و آنچه با نيش قلم زهرآگينشان صورت مي‏گيرد حوادث ناگواري را بر امنيت جامعه تحميل مي‏كند.
برخورد قاطعانه و شدت عمل در مقابل چنين جريانهاي مفسد و براندازنده بر اساس اصول وموازين اسلامي‏مي‏تواند ريشه بسياري ازبحران‏ها و وآفتها وتوطئه‏ها رابخشكاند.
قرآن از يك سو با معرفي دشمنان اسلام، بيان مي‏دارد كه آنان جز به تسليم كامل مسلمانان در برابر سياست‏هايشان راضي نمي‏شوند:
وَلَنْ تَرْضي عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا الَّنصاري حَتّي تَتَّبِعَ مِلَتَّهُمْ قُلْ اِنَّ هُدَي‏اللّهِ هُوَ الْهدي وَ لَئِن اتَّبَعْتَ اَهْوائَهُمْ بَعْدَ الَّذي جَاءَكَ مِنِ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللّه مَنْ وَلّيٍ وَلا نَصير (بقره / 120)
و هرگز يهوديان و نصرانيان از شما راضي نمي‏شوند مگر آن‏كه از كيش آنان پيروي كني. بگو: در حقيقت، تنها هدايت خداست كه هدايت (واقعي) است و چنانچه پس از آن عملي كه تو را حاصل شد، باز از هوس‏هاي آنان پيروي كني، در برابر خدا سرور و ياوري نخواهي داشت.
وازسوي ديگرنسبت به‏كساني كه‏امنيت افراد جامعه‏رامحترم نشمارند وبه فساد ومخالفت باقوانين الهي برخاسته باشند، دستور شدت عمل در دنياو وعده عذاب آخرت را مي‏دهد:
اِنَّما جَزآءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللّهَ و رَسُولَهُ وَ يَسْعَونَ فيِ الْاَرضِ فَساداً اَنْ يُقَتَّلوا اَو يُصَلَّبوُا اَوْ تُقَطَّعَ اَيْديهم وَ اَرْجُلِهِمْ مِنْ خِلافٍ اَوْ يُنْفَوأ مِنَ الْاَرْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ في الدُّنيا وَ لَهُمْ فِي اْلاخِرَةِ عَذابٌ عَظيمٌ. (مائده / 33)
سزاي كساني كه با (دوستاران) خدا و پيامبر او مي‏جنگند و در زمين به فساد مي‏كوشند، جز اين نيست كه كشته بشوند يا بر دار آويخته گردند يا دست و پايشان در خلاف جهت يكديگر بريده شود يا از آن سرزمين تبعيد گردند. اين، رسوايي آنان در دنياست و در آخرت عذابي بزرگ خواهند داشت.
با مفسدان، محاربان، منافقان و عوامل نفوذي كه با تحريكات سياسي، اجتماعي و امنيتي خود بدنبال شرارت و فساد هستند و ديگران را نيز با وسوسه به آشوب مي‏كشانند بايد به شدت برخورد كرد اما هوادارن غافل و ناآگاه را كه عملاً لجاجت نداشته و به دليل جنگ رواني دشمن فريب خورده‏اند بايد ارشاد، نصيحت و هدايت كرد تا راه و صف خود را از عوامل دشمن جدا سازند.
حضرت علي پس از جنگ جمل، با مسلماناني كه بر اثر تبليغات طلحه و زبير و عايشه به جنگ جمل آمده بودند با رأفت و عفو برخورد نمود. اما نسبت به خوارج كه انحراف فكري باعث شورش و قيام مسلحانه آنان در برابر حكومت عدل شده بود با شدت رفتار كرد.

2 ـ 3. مقابله فرهنگي با شبهات فكري

به موازات عكس‏العمل قاطع و شديد در برابر عملكرد مفسدان و متجاوزان به امنيّت ملي، سياست و فرهنگ نظام اسلامي، بايد در برابر روش‏هاي مرموز و پيچيده هجوم فرهنگي دشمن روش ديگري اتخاذ نمود زيرا دشمنان و عوامل روشنفكر وابسته به آنان با ظرافت و بهره‏گيري از ادبيات نوين و در پوشش عناوين علمي و تحقيقي، شبهه‏افكني و تخريب اعتقادات ديني مردم را دنبال مي‏كنند و به گونه‏اي در جامعه انديشه‏هاي خود را ترويج مي‏كنند كه نمي‏توان درباره آنان به روش قاطعيت و شدت عمل رفتار كرد. بلكه بايد با روشهاي علمي و فرهنگي نقشه‏هاي آنان را خنثي ساخت. تهاجمات نرم و فرهنگي دشمن بيشتر به شيوه القاي شبهه‏هاي اعتقادي و ديني و به قصد مخدوش ساختن ارزشهاي‏اسلامي دراذهان عمومي صورت مي‏گيرد تاجامعه‏اي استحاله شده ودر خدمت فرهنگ غرب پديد آورد. در اينجا بايد بدون عصبانيت و از دست دادن آرامش به افشاي مغالطه‏هاي بي‏اساس پرداخت و با بهره‏گيري از مباني و اصول اعتقادي و كلامي مكتب حياتبخش اسلام كه برپايه عقل و منطق و استدلال استوار است، انديشه غلط و مغرضانه و شبهه‏آلود مخالفان را ابطال و حقانيت معارف و ارزشهاي ديني را اثبات نمود.
بنابراين براي دفع هجوم فرهنگي دشمنان و پيشگيري از لغزش‏هاي فرهنگي خودي‏ها چاره‏اي جز داشتن يك استراتژي مشخص و مدون نيست تا رسانه‏هاي جمعي، فرهيختگان، نويسندگان و مبلغين بتوانند بر اساس آن فعاليت نمايند و از ابزارهاي متقن و متناسب با روز و شيوه‏هاي هنر ديني كار آمد استفاده كرده، با كمك خواستن از خداوند قادر انقلاب اسلامي از هرگونه آفت و آسيب فرهنگي مصون دارند.

پی نوشت ها:

97 . صحيفه امام، ج 14 ص 56.
98 . سخنراني در جمع مردم مشهد، 1 / 1 / 1378.
99 . اَلاَوَ اِنَّ لَكُمْ عندي اَلاَّ اَحْتَجِزَ دُونَكُمْ سِرأ اِلاّ في حَرْبِ. (نهج البلاغه، دشتي، نامه 50، ص 562)
100 . صحيفه امام، ج 16، ص 35.
101 . اِنَ الْاَمْرَ بالْمَعرُوفِ وَ الَّنَهْيَ عَنِ الْمُنْكِرَ سَبيلُ الْاَنبياءِ و مِنْهاجُ الصُّلَحاءِ فَريْضَةٌ عَظيمَةٌ بِها تُقامُ الْفَرائِضُ و تَأمَنُ المَذاهِبُ وَ تُحِلُّ اَلمَكاسِبُ وَ تُرَدُ الْمَظالِمُ وَ تُعْمَرُ الْاَرضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الْاَعْداءِ وَيَسْتَقيم الْاَمْرُ» (وسائل الشيعه، ج 11، ص 395)
102 . نهج‏البلاغه، دشتي، حكمت 374، ص 720.
103 . بيانات در جمع مردم كاشان، آران و بيدگل، 20 / 8 / 80.
104 . ر. ك. آئين انقلاب اسلامي، مؤسسه آثار امام، چاپ دوم، بهار 1374.
105 . بيانات در ديدار با اعضاي شوراي عالي انقلابي فرهنگي، 26 / 9 / 81.

* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : Sm1372




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.