ارتباط یوتیوب با صنعت گردشگری

چیزی که محرز است استفاده رایج مردم جهان از رسانه‌های دیجیتال است و در این میان مهم‌ترین تأثیر برای انتخاب یک مقصد توسط گردشگران تبلیغات دهان‌به‌دهان اینترنتی است. بسیاری از گردشگران امروز برای انتخاب مقصد سفر با استفاده از ابزار‌های فضای مجازی بخصوص یوتیوب تجربه‌های سفر سایر گردشگران به مقصد مورد انتخاب را بررسی می‌کنند.
چهارشنبه، 23 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارتباط یوتیوب با صنعت گردشگری

سفرهای خود را در یوتیوب برای گردشگران خارجی روایت کنید

 همانطور که می‌دانید اگر ویدئوهای خود را در یوتیوب به اشتراک بگذارید و بازدید آن به تعداد مشخصی برسد، می‌توانید از این سایت درآمدزایی کنید. چه بهتر که ویدئوهای شما هدفمند و برای اطلاع‌رسانی به دیگران باشند. در نظر داشته باشید که کاربران خارجی بسیاری از یوتیوب دیدن می‌کنند که شاید تعداد آن‌ها از کاربران ایرانی هم بیشتر باشد.

اگر فردی هستید که سفر کردن را دوست دارید مخصوصا اگر به نقاط مختلف ایران سفر می‌کنید، این امر می‌تواند گزینه خوبی برای موضوع ویدئوهای شما باشد. این موضوع باعث دیده شدن جاذبه‌های گردشگری ایران مخصوصا توسط گردشگران و یا افراد خارجی می‌شود که باعث ترغیب آن‌ها برای سفر به کشورمان نیز می‌گردد.
 

اهمیت داستان‌پردازی در سفر

داستان‌پردازی در سفر روشی است برای انتقال و گفتن تجربیات، که باعث می‌شود دنبال‌کننده‌هایتان هر چه بهتر با شما ارتباط برقرار کنند. می‌توان گفت یک ویدئو یا عکس ابزار قدرتمندی است که گاهی اوقات خیلی بیشتر از کلمات مفاهیم را انتقال می‌دهد. ویدئویی که تنها به اشتراک‌گذاری منظره‌ای خلاصه نشود و در آن اطلاع و یا خاطره‌ای نیز وجود داشته باشد، به کاربران این حس را القا می‌کند که آن‌ها نیز در تجربه شما سهیم هستند.(1)

شما می‌توانید علاوه برای نشان دادن جاذبه‌های گردشگری در تصاویر خود با افراد آن محل نیز مصاحبه کنید. این روش‌ها برای زنده نگه داشتن صنعت گردشگری تأثیر به سزایی دارد.(2) عموماً گردشگران سفر را برای کشف مقصد‌های جدید، یادگیری و کسب اطلاع در مورد فرهنگ، تاریخ و نقاط طبیعی گردشگری و برای دوری از روزمرگی و تجربه‌ ماجراجویی‌های جدی می‌بینند.

اما اگر بخواهیم حرفه‌ای‌تر به این موضوع نگاه کنیم جهانگردی نقش مهمی در کمک به کشورها برای بهتر شدن اقتصادشان دارد. می‌توان گفت گردشگری یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی جهان است. بسیاری از کشورها که در حال گذر از شرایط دشوار اقتصادی هستند، از این موضوع برای جذب سرمایه‌گذار خارجی استفاده می‌کنند.(2)
 

چرا ویدئوها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند؟

دلیل اهمیت ویدئوها این است که دارای جذابیت و تأثیر گذاری بالا بوده و یک تجربه حسی کاملا متفاوتی از صدا، تصاویر، داستان و ... را ارائه می‌دهند.(3)

بلاگرها از تجربه سفر خود و غذاهایی که امتحان می‌کنند عکس می‌گیرند، که برای دنبال‌کننده‌های آن‌ها جذابیت خاص خود را دارد. اما نشان دادن همه این‌ها با جو حاکم اطراف خود و یا احساسی که هنگام چشیدن غذا دارید با ویدئو بهتر نمایش داده می‌شود.

یکی از بهترین مواردی که در ساخت ویدئو در رابطه با موضوع گردشگری وجود دارد این است که شما خود تهیه کننده هستید و می‌توانید تصمیم بگیرید در ویدئو چه کاری انجام دهید و یا چه داستانی بگویید. یکی دیگر از نکته‌ها این است که لازم نیست برای انتشار ویدئویی که تولید کرده‌اید از کسی اجازه بگیرید!(3)

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد مغز ما به طور طبیعی داستان‌ها را دوست دارد و همین امر باعث می‌شود که آن را دنبال کنیم. قبل از هر چیز فکر کنید که چه داستانی را یا در حقیقت چه موضوعی را می‌خواهید به اشتراک بگذارید. بعد از این به قسمت تهیه فیلم برسید، وقتی موضوع خود را مشخص کردید زمان آن می‌رسد که فیلمبرداری خود را شروع کنید. توصیه می‌شود که تعداد زیادی از لحظه‌های کوتاه که دارای جزئیات نیز باشند را ثبت کنید و همچنین تعدادی برای ویرایش پست نیز داشته باشید.

بعد از فیلمبرداری نوبت به ویرایش فیلم می‌رسد. این روند برای تبدیل کردن لحظه‌هایی که ثبت کردید به یک ویدئویی حرفه‌ای و مناسب است، جایی که می‌توانید بخش‌هایی که لازم ندارید را برش داده و یک ویدئویی مناسب با آنچه که در ذهن داشتید تولید کنید. یکی از نرم‌افزارهایی که برای ویرایش ویدئو استفاده می‌شود و شما نیز می‌توانید از امکانات بسیار آن استفاده کنید، نرم‌افزار پرمیر است.(3)

مواردی که می‌تواند به شما برای ویرایش ویدئو کمک کند:
 
  • مقدمه ویدئو
  • 10 ثانیه اول بسیار مهم است. اگر به اندازه کافی جذاب نباشد امکان دارد کاربران ادامه ویدئو شما را نبینند. در ابتدای فیلم کاربران را با مورد جالبی جذب کنید و یا خودتان درباره اتفاقاتی که قرار است رخ دهد کمی صحبت کنید.
 
  • زمان اصلی ویدئو
  • سعی کنید زمان ویدئو خود را جوری تنظیم کنید که بیشتر از 3 تا 8 دقیقه نباشد، اما می‌توانید ویدئوهایی با زمان‌های کمی بیشتر را نیز امتحان کنید.
 
  • پایان بندی ویدئو
  • پایان فیلم مانند ابتدای فیلم بسیار مهم است. شما می‌توانید در چند ثانیه آخر فیلم از کاربران بخواهید کاری برای شما انجام دهند. مثلا یادآوری کنید تا ویدئو را لایک کنند تا باعث تعامل بیشتر آن‌ها شود و یا اطلاعات تکمیلی‌تری در رابطه با ویدئو در پایان فیلم ارائه دهید.

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از سفر خود ویدئو بگیرید، ویدئو بلاگ‌ها هستند. ویدئوهای مسافرتی عموماً بسیار شخصی، کاملاً طبیعی و متمرکز بر واقعیت هستند و بیشتر آن‌ها نیازی به ویرایش ندارند. نکته‌ای که در فیلمبرداری می‌تواند برای جذب مخاطب مهم باشد این است که آیا قرار است شما در ویدئو حضور داشته باشید یا خیر؟

پیشنهاد می‌شود که خودتان نیز در ویدئو حضور داشته باشید. اگر بینندگان بتوانند شما را ببینند و شخصیت شما را بشناسند فوراً با شما ارتباط برقرار می‌کنند، تا زمانی که چهره شما در ویدئو نباشد. البته منظور این نیست که قسمت عمده فیلم را شما تشکیل دهید، بلکه ترکیبی از قرار گرفتن در دوربین و سپس پخش کلیپ‌های ویدئویی برای توضیح آنچه اتفاق می‌افتد. و یا اگر تصمیم دارید در دوربین حضور نداشته باشید می‌توانید فیلم‌های خود را ویرایش کرده، صدای خود را برای توضیح آنچه اتفاق می‌افتد اضافه کنید و یا موسیقی به همراه ویدئو باشد.(3)
 

به چه دلیل یوتیوب در صنعت گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؟

تحقیقات نشان داده که از هر سه نفر، دو نفر از کسانی که در ایالت متحده آمریکا زندگی می‌کنند، زمانی که به مسافرت فکر می‌کنند ویدئوهای آنلاین در رابطه با جاذبه‌های گردشگری را تماشا می‌کنند.(4)در حقیقت طبق برآورد انجام شده در سطح جهان، بیش از یک میلیارد نفر برای دیدن شش میلیارد ساعت فیلم در یوتیوب زمان می‌گذارند.

همین مسئله این شبکه اجتماعی را به مکانی مناسب برای تعامل گردشگران و پیدا کردن محتوای ویدئویی تبدیل می‌کند. در یوتیوب، ویدئوهایی که توسط بلاگرهای سفر به اشتراک گذاشته می‌شوند از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند، زیرا تجربه‌های شخصی خود را به اشتراک می‌گذارند و همچنین ویدئوی آن‌ها جنبه تجاری ندارد.

در حقیقت وبلاگ‌هایی که با موضوع مسافرت و گردشگری فعالیت دارند، تقریبا 4 برابر بیش از وبلاگ‌های اجتماعی دیگر تعامل کاربران از جمله لایک، کامنت و اشتراک‌گذاری را دریافت می‌کنند. این نکته را نیز باید یاد‌آور شد که کاربران یوتیوب از همه رده‌های سنی تشکیل شده‌اند و همچنین پنجاه درصد از کاربرانی که صفحات گردشگری را دنبال می‌کنند بین 25 تا 64 سال سن دارند. از این رده‌ی سنی می‌توان به این نتیجه رسید که شاید بیشترشان گردشگر هستند و یا صرفا برای سرگرمی ویدئوها را تماشا نمی‌کنند.(4)

بنابراین یوتیوب که رسانه‌ای بر محور اشتراک‌گذاری ویدئو است، از این جهت بیشتر از شبکه‌های دیگر دارای اهمیت است.(4)

طبق مطالب گفته شده و با توجه به محبوبیت شبکه اجتماعی یوتیوب مخصوصا بین کاربران خارجی و نسبت به اینکه بلاگر‌های سفر ایرانی نسبت به شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام در این سایت کمتر فعالیت دارند، با کمی خلاقیت و ساخت ویدئوهای با کیفیت به راحتی می‌توانید به بازدید بالایی برسید.

پینوشتها
  1. www.trainingaid.org
  2. www.skyword.com
  3. www.migrationology.com
  4. www.thinkwithgoogle.com
  5. www.youtube.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.