روابط دختر و پسر در روایات

یکی از مسائل مهمی که ذهن بسیاری از جوانان را به خود مشغول ساخته است موضوع ارتباط با جنس مخالف است. سؤالی که این گروه مطرح می‌کنند این است که چه اشکال دارد، یک نفر با جنس مخالف معاشرت و دوستی داشته باشد؟
سه‌شنبه، 6 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روابط دختر و پسر در روایات

ارتباط دختر و پسر از منظر احادیث

امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: «خداوند زنا را به خاطر وجود فساد در آن حرام نمود؛ فسادهایی همچون: قتل و کشتار، از بین رفتن نسب ها (و ماهیّت افراد)، رها شدن تربیت فرزندان، از بین رفتن ارث و میراث و فساد هایی از این قبیل.

_ روزی برخی از معتزله در مجلس امام رضا (علیه السّلام) گفتند: «بزرگترین گناه قتل است؛ به دلیل کلام خدا در قرآن: « کسی که مؤمنی را به عمد بکشد، کیفر عملش ماندن دائم و ابدی در جهنم است».

_ امام رضا (علیه السّلام) فرمود: «بزرگتر از قتل از حیث گناه بودن و نیز قبیخ تر از قتل، به جهت بلا بودن زنا است؛ زیرا قاتل با کشتن مقتول فسادی غیر از قتل مرتکب نشده و همچنین بعد از قتل، فساد دیگری به دنبالش نیست، در حالیکه زناکار، نسل انسان را تا قیامت فاسد نموده و محرّمات الهی را حلال کرده است ». در این هنگام تمام فقیهان سنّی مجلس، دست اما رضا (علیه السّلام) را بوسیده و کلام امام را پذیفتند.

_ شخصی از بنی هاشم، امام رضا(علیه السّلام) را به همراه گروهی از خویشانش دعوت نمود. وقتی میزبان با دخترش وارد مجلس شد، تمامی میهمانان، کودک را نزدیک خود گرفته (و نوازش نمودند)؛ اما هنگامی که دختر بچه، نزدیک امام رضا (علیه السّلام) رسید، اما از سن بچه پرسید، گفتند پنج ساله است. امام رضا(علیه السّلام) بلافاصله دختر بچه را از خویش دور نمود (و از نوازش دختر بچه صرف نظر کرد.)

امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: «نشانه های زنازاده سه چیز است: بد گویی کردن از دیگران، شوق به زنا و دشمنی با ما اهل بیت(علیه السّلام) »

و نیز فرمودند: « کسی که خنکی و حرارت محبّت ما را در قلب خود درک کرد، برای مادرش بسیار دعا کند؛ زیرا مادرش به پدرش خیانت نکرده است.»

شخصی از اصحاب امام صادق(علیه السّلام) ، از حضرت پرسید: « دختر بچه ای که محرم من نیست، هنگامی که نزد من می آید، آیا می توانم او را در بغل گرفته و ببوسم؟ » امام صادق (علیه السّلام) فرمود: « اگر شش ساله شده، دیگر او را روی پایت ننشان.»

و نیز فرمود: « هنگامی که دختر بچه ی آزاد ( نه کنیز )، به شش سالگی رسید، شایسته نیست او را ببوسی.»

امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: وقتی دختر شش ساله شد، نباید مردی (نامحرم) او را ببوسد؛ و هنگامی هم که پسر هفت ساله شد، نباید زنی (نامحرم) او را ببوسد.

_ روزی امام کاظم(علیه السّلام) در منزل محمد بن ابراهیم (والی مکه، داماد امام صادق(علیه السّلام) و شوهر خواهر امام کاظم (علیه السّلام) ) بود. محمد لباس های دخترش را به او پوشانیده و وی را نزد میهمانان آورد. میهمانان دست دختر بچه را گرفته و او را بغل نمودند.

هنگامی که آن دختر کوچک نزدیک امام (علیه السّلام) رسید، امام دستان مبارک خویش را باز نموده و خواهر زاده اش را در آغوش گرفت و (خطاب به جمعیّت ) فرمود: « هنگامی که دختری به سن شش سالگی رسید، جایز نیست که مردی نامحرم او را ببوسد و در بغل گیرد.


منبع:‌ سایت حجاب ایران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.