با این مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم

سیستم ایمنی بدن، از ما در برابر عفونت‌ها و بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می‌کند و نقش مهمی در جلوگیری از بروز آلرژی و انواع سرطان دارد. سیستم ایمنی بدن به منظور عملکرد صحیح به چند دسته از مواد مغذی نیاز دارد که می‌توانید آنها را از طریق رژیم‌ غذایی روزانه‌ دریافت کنید.
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با این مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم

7 ماده غذایی که برای سیستم ایمنی بدن مفیدند!

اگر اخیرا احساس ضعف میکنید و متوجه شده اید درحال بیمار شدن ، سرما خوردگی ویا آنفولانزا ، هستید، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده باشد.خوشبختانه ، مراحلی وجود دارند که با انجام دادن آنها میتوانید سیسنم ایمنی بدنتان را تقویت کنید مانند تغییر روش زندگی و رژیم غذایی.

در اینجا به غذاهایی اشاره کرده ایم که برای سیستم ایمنی بدن مفیدند:

با این مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم
 
ماست و سایر مواد حاوی پروبیوتیک
بر طبق یک بررسی انجام شده ترکیبات پروبیوتیک دارای خواص تحریک کنندگی سیستم ایمنی بدن میباشند.

پروبیوتیک باعث افزایش واکنش ایمنی سلولی غیر مشخص که توسط فعالسازی سلول میکروب خوار ، سلول های کشنده طبیعی ،لنفوسیت سلولهای سیتوتوکسیک (سلولهای T کشنده که توانایی شناسایی و حمله به سلولهای آلوده یا سرطانی را دارند) پادتن اختصاصی ، و رها سازی سیتوکین های مختلف بصورت گونه ای مشخص و وابسته به دوز مشخص شده است.

انواع ماست های ارگانیک با کیفیت بالا بهترین هستند اما دقت کنید ازمصرف ماست هایی که سرشار از شکر است خودداری کنید. ماست حاوی ویتامین D میباشد که برای سیستم ایمنی بدن مفید است .سایر غذاهای تخمیری حاوی پروبیوتیک شامل : کیمچی ، خمیر سویا ، کلم ترش میباشند.
 
سیر
سیر بدلیل خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بسیار شناخته شده است. برطبق نظر نویسنده یک تحقیق سیر یک موقعیت بی همتا را در تاریخ تصرف کرده و بدلیل خواص درمانی که دارد شناخته شده است.

سیر میتواند در جلوگیری از منع واکنش ایمنی بدن بدلیل افزایش خطر بدخیمی ، هنگامی که باعث تحریک لنفوسیت ها ، درشت خوارها ، بیگانه خوارها ، رها سازی اینترلوکین ۲، فاکتور نکروزتوموری آلفا و اینترفرون گاما میشود و همچنین موجب افزایش سلولهای کشنده طبیعی میشود ، مفید باشد.

بعبارت دیگر ، اگر چیزی دستگاه ایمنی را به خطر بیاندازد ، سیر کمک میکند تا آن را به حالت نرمال برگرداند.

درحالیکه مکمل های سیر بطور گسترده ای قابل دسترس می باشند، هیچ چیز نمیتواند جای خواص درمانی سیر تازه را بگیرد.

با این مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم
 
جو و جودوسر
جو و جو دوسر حاوی بتاگلوکان هستند و ثابت شده که سبب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی در حیوانات میشوند.طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۰۴ انجام شد، فیبر قابل حل در جو دوسر همراه با ورزش ملایم باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر عفونت ، مخصوصا عفونت تنفسی ، در موش ها میشود.

فیبر زیاد ، جودوسر و جو همچنین به عملکرد سیستم گوارش بدن کمک میکنند تا به نرمی کار کند و این موجب سلامت کلی بدن میشود.
 
بعضی از انواع چای ها
ثابت شده چای سبز در مقابل بیماری های تخریب کننده از بدن محافظت میکند، و هنگامی که بدلیل تومورهای پیوندزده شده و یا درمان سرطان زا ، سیستم بدن موجب اختلال شود مانند تعدیل کننده ایمنی عمل میکند. در ضمن ، چای سبز ازبروز سرطان های ریه ، روده بزرگ ، مری ، و معده پیشگیری میکند و احتمال بروز بیماری های مزمن زیادی را کاهش میدهد.

در حالیکه چای سیاه تنها کمی از این فواید را دارا میباشد ، ولی چای سیاه هم تا حدودی موثر و مفید است.
 
با این مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم
 
روغن جوانه گندم
بر طبق مطالعات انجام شده ، فقدان جوانه گندم میتواند تاثیر مهمی بر روی سیسنم ایمنی داشته باشد . نویسنده تحقیق اینطور توضیح میدهد : مولکول های فعال زیستی که میتوانند به بافت های بدن از طریق دستگاه گوارشی دسترسی پیدا کنند ممکن است با جریان تنظیم ایمنی و عملکردهای محرکی واکنش داشته باشند .درمیان آنها میتوان به لکتین های گیاهی مانند روغن جوانه گندم اشاره کرد.

هنگامی که به موش ها رژیم متفاوتی دادند ، رژیمی شامل روغن جوانه گندم و یا فاقد روغن جوانه گندم ، دریافتند که موش هایی که رژیم غذایی آنها فاقد روغن جوانه گندم بوده بطور چشمگیری سیستم ایمنی ضعیف تری داشتند.
 
ویتامین c
همه از خواص ویتامین C آگاهند اما کمتر کسی به آن توجه میکند.بسیاری از افراد از داروهای تکمیلی حاوی این ویتامین مصرف میکنند در صورتیکه در غذاهای مختلفی میتوان آن را یافت ، مانند : پرتقال ، اسفناج ، بروکلی ، انار ، و گوجه.

طبق بررسی های انجام شده مصرف کافی و به اندازه ویتامین C و زینک علائم عفونت دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی را بهبود و مدت بیماری را کاهش میدهد . همچنین ویتامین C همراه با زینک باعث کاهش بیماری و و بهبود ذات الریه ، مالاریا ، و عفونت های اسهالی میشود.

با این مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم
 
زنجبیل
خاصیت ارتقاء سلامتی زنجبیل بدلیل خواص فتوشیمیایی آن است . زنجبیل توانایی بچشمگیری در درمان تعداد زیادی از بیمارها را دارد مانند: بی نظمی های تخریب کننده (التهاب مفاصل و روماتیسم ) ، سلامت گوارشی ( سوء هاضمه ، یبوست و زخم معده ) ، اختلالات قلبی عروقی ( تصلب شریان و بیماری فشار خون ) ، استفراغ ، مرض قند و سرطان .

بیشتر تاثیرات زنجبیل در سلامت بدن بدلیل خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدان آن میباشد اما میتواند بعنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن نیز عمل کند.
 

بهتر ساختن سیستم ایمنی بدن با رژیم غذایی مناسب

تاثیر رژیم غذایی برروی سیستم ایمنی بدن حقیقت دارد. تغذیه عامل مهمی در کارپروردگی ایمنی بدن دارد : عدم تغذیه مناسب به سیستم ایمنی بدن و عملکردهای آن که محافظت بدن را بعهده دارد ، آسیب میرساند .

بنابراین اگر غذاهای مناسبی مصرف نمیکنید ، سیستم ایمنی بدن شما دچار آسیب میشود. اما اگر وقت صرف کنید و از خواص غذا های مختلف و تاثیرات آنها برروی بدن آگاه شوید ، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت خواهید کرد و این به معنی آن است که مدت ازکارافتادگی بدن شما به تعویق خواهد افتاد.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.