جهنم دره

کشور عزیزمان ایران به دلیل وسعت پهناوری که دارد از جاذبه های گردشگری بسیاری برخوردار است. از کوه و دشت گرفته تا جنگل و بیابان و دریا. امروز در این مقاله میخواهیم شما را با دره ای سرسبز در آذربایجان غربی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جهنم دره

با جهنم دره در استان آذربایجان آشنا شوید

احتمالا بارها برایتان پیش آمده که وقتی عصبانی هستید از واژه ی «جهنم دره» استفاده کرده باشید! شاید برایتان جالب باشد بدانید چنین جایی واقعا وجود دارد.

دره ای به نام دره ی جهنم یا جهنم دره که برخلاف اسمش، یک دره سرسبز و دیدنی است.

جهنم دره، دره ای سرسبز و پوشیده از درخت است که در استان آذربایجان غربی در نزدیکی روستای قریس واقع شده است.

این دره با پوشش گیاهی وسیع، تنوع گونه های جانوری، آبشار، چشمه های آب معدنی و ترکیب دره و قله های مرتفع از مناطق بسیار دیدنی و بکر ایران است که یکی از سرمایه های طبیعی ایران به شمار می آید.

علت انتخاب چنین نامی برای دره ای به این زیبایی، به گذشته ی آن بر می گردد. به دلیل شیب تند این صخره ها که عمق شان از۱۷۰۰ تا ۲۸۰۰ متر تخمین زده شده است، این دره همواره خطرات زیادی برای ساکنین این منطقه، خصوصا ساکنین روستای قریس داشته است.

این منطقه به قدری برای بومی ها حواشی دارد و با مسئله مواجه است که کسی برای گشت و گذار به این منطقه نمی آید.

اما علت اینکه این منطقه تحت این عنوان نامگذاری شده است این است که اطراف این منطقه را کوه های بلندی دربرگرفته و در دوران های گذشته تا سال های اخیر مأمن کسانی بوده است که با حکومت های مختلف وقت خود مشکل داشته اند و در این منطقه صعب العبور از مردم عادی دور می شده اند.

جهنم دره هم از نظر وضعیت فیزیکی و هم از نظر روانی به علت حضور افراد خاطی برای مردم منطقه ای منفور و خطرناک است.

علاوه بر تمام خطرات و تلفات جانی این دره، به دلیل شکل قرارگیری دره ها و مسیر های تنگ و باریک اش که باعث می شود پای کمتر کسی به آن برسد، جهنم دره محل خوبی برای پنهان شدن افرادی بود که به هر دلیلی تحت تعقیب قرار داشتند و یا در خطر بوده اند. همین موضوع باعث ایجاد مشکلات امنیتی برای ساکنین این منطقه شد.

جهنم دره

در کف این دره ی ۱۳ کیلومتری، رودی جریان دارد که زیبایی های این منطقه را تکمیل می کند. شیب دره ها در این منطقه بسیار تند است و احتمال سقوط در آن زیاد است.

جهنم دره همچنین زیستگاه پرندگان وحشی مثل عقاب و شاهین و حیواناتی چون خرس، آهو، کفتار و گراز است و از این نظر نیز، منطقه ای نه چندان امن به شمار می آید.

جالب است بدانید که جهنم دره در گذشته، در مسیر راه ابریشم قرار داشت. امروزه اما کمتر کسی جرات نزدیک شدن به دره های پر شیب و عمیق آن را دارد؛ اما کوهنوردان و صخره نوردان بسیاری با همراه داشتن تجهیزات کامل، قله های این منطقه را فتح کرده اند.

عده ی بسیاری هم به دلیل نداشتن تجهیزات مناسب، در این منطقه دچار صدمات جدی و حتی مرگ شدند.

صعب العبور بودن مسیرهای این دره باعث شد تا جسد افراد کشته شده نیز در همانجا باقی بماند.

جهنم دره

جدا از تمام خطرات، جهنم دره یکی از زیباترین دره های ایران است که ترکیب کوه و دره و رودخانه و پوشش گیاهی غنی اش، چشم انداز بی نظیری را آفریده است و دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود.

برای رفتن به این دره و لذت بردن از منظره ی چشم نواز آن، می توانید به سمت شهرستان خوی در آذربایجان غربی بروید و از آنجا وارد جاده خوی-چالدران شوید، بعد ازطی ۲۶ کیلومتر به روستای قریس می رسید. جهنم دره در نزدیکی روستای قریس قراردارد.{1}

این دره زیبا در این روزهای تابستانی میزبان گردشگران بسیاری است که به آذربایجان غربی سفر می کنند.

رودی دائمی در دل آن در جریان است که باعث طراوت و سرسبزی این منطقه شده است.

این رود پس از جاری شدن در دل جهنم دره به زمین های پایین دست جریان می یابد.

این آب پس از جاری شدن از دره مزارع کشاورزی و روستاهای سر راهش را سیراب می کند.

یکی دیگر از زیبایی های این دره آبشار زیبای گورگور است. در زیر این آبشار حوضچه ای کوچک شکل گرفته است که بسیار چشم نواز است و پر از ماهی های قزل آلاست. با یخ زدن آبشار در فصل زمستان یکی از زیباترین چهره های آبشار گورگور را از نزدیک خواهید دید.

چشمه های متعددی در دل این دره از زمین می جوشند که در این میان چشمه آب گرم ملک سویی با خواص درمانی بسیار یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین این چشمه هاست.{2}
 
راه دسترسی به جهنم‌ دره
برای رفتن به منطقه جهنم دره و لذت بردن از منظره چشم نواز آن، می‌توانید راهی شهرستان خوی شوید و از آنجا با وارد شدن به جاده خوی-چالدران و پس از طی مسافتی به روستای قریس برسید. در نزدیکی این روستا می‌توانید گشتی در منطقه جهنم دره بزنید و از دیدنِ گوشه‌ای از هنرنمایی طبیعت لذت ببرید.

خوی بزرگترین و مهم‌ترین شهر استان آذربایجان غربی بعد از ارومیه است. همچنین یکی از کهن‌ترین مراکز تمدن در شمال غرب ایران است که کانون بسیاری از حوادث تاریخی بوده است.

خوی به‌دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و جاده تجارتی شرق و غرب، مورد بازدید بسیاری از جهانگردان و ایرانشناسان بوده است.

وجود جاذبه‌های بسیار و مناطق تفریحی زیبا شهر خوی را به یکی از نقاط گردشگری ایران تبدیل کرده است.{3}

پی نوشت:
1.www.eligasht.com
2.www.gardeshgari724.com
3.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.