راجع به کربوکسی‌ تراپی چه میدانید؟

کربوکسی تراپی یا درمان با استفاده از گاز کربن دی اکسید از جمله روش‌های پرطرفدار و فراگیر جوانسازی پوست در دنیا است. قدمت این روش درمانی به دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی باز می‌گردد و به مرور شاهد توسعه و ارتقای عملکرد آن بوده‌ایم. پژوهش‌های نسبتاً زیادی در حوزه‌ی کربوکسی تراپی انجام شده که همه‌ی آن‌ها نشان از تاثیر بالا و عوارض کم این روش درمانی می‌دهند.
چهارشنبه، 27 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راجع به کربوکسی‌ تراپی چه میدانید؟

کربوکسی‌ تراپی چیست؟

از کربوکسی‌تراپی برای درمان سلولیت، حلقه‌های تیره زیر چشم و آثار به‌جا مانده از کشیدگی پوست استفاده می‌شود. افرادی که توسط این دستگاه درمان شده‌اند، در موارد: جریان خون، خاصیت ارتجاعی پوست، خطوط ریز و چین‌ و چروک بهبود یافته‌اند. کربوکسی‌تراپی همچنین با ترمیم کلاژن و از بین بردن رسوبات چربی به بیمار کمک می‌کند.

علاوه بر این، با افزایش جریان خون به پلک‌ها می‌تواند به کاهش حلقه‌های زیر چشم کمک کند. برخی از پزشکان همچنین از این روش درمانی برای درمان اختلال نعوظ، آرتریت حاد، سندرم رینود و آلوپسی ناشی از گردش خون ضعیف استفاده کرده‌اند.برای کاهش چربی و سلولیت، این روش اغلب بر روش‌های تهاجمی‌تر و پرخطر مانند لیپوساکشن ترجیح داده می‌شود. از کربوکسی‌تراپی می‌توان در صورت، پلک‌ها، گردن، شکم، بازوها، پاها و باسن استفاده کرد.
 

کربوکسی‌تراپی چگونه انجام می‌شود؟

ویژگی‌های مورد استفاده در این روش بر اساس بخشی از بدن که تحت درمان قرار می‌گیرد متفاوت خواهد بود. اگرچه، روش‌های به‌کار برده در این روند اکثراً یکسان هستند.

مخزن گاز دی‌اکسیدکربن با لوله‌های پلاستیکی به یک تنظیم‌کننده جریان متصل می‌شود. پزشک با دقت تنظیم خواهد کرد که چه مقدار گاز از مخزن جریان یابد. گاز از طریق تنظیم‌کننده جریان به لوله‌های استریلی که در قسمت انتهایی دارای فیلتر هستند منتقل می‌شود.

فیلتر موجود، ناخالصی‌ها را قبل از رسیدن به بدن جذب می‌کند. سپس گاز از طریق یک سوزن بسیار کوچک در طرف مقابل فیلتر عبور می‌کند. سپس پزشک این گاز را از طریق سوزن به زیر پوست تزریق می‌کند.

این روش تقریباً بدون درد است. برخی از پزشکان قبل از وارد کردن سوزن، کرم بی‌حس‌کننده را در محل تزریق استفاده می‌کنند. علی‌رغم بدون درد بودن این عمل، برخی از افراد مدت کوتاهی پس ‌از آن احساس عجیبی را تجربه می‌کنند.

کربوکسی‌تراپی یک عمل سرپایی است و معمولاً فقط ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
 
چگونه خود را برای انجام کربوکسی‌تراپی آماده کنید؟
قبل از انجام عمل آمادگی خاصی لازم نیست، اگرچه پزشک شما بسته به شرایطتان ممکن است دستورالعمل‌های خاصی را انجام دهد.
 

کربوکسی‌تراپی چگونه عمل می‌کند؟

گردش خون ضعیف تا حدی مسئول ایجاد سلولیت، علائم کشیدگی پوست و حلقه‌های تیره زیر چشم است. سلول‌های بدن دی‌اکسیدکربن را به‌عنوان مواد اضافی دفع می‌کنند. گلبول‌های قرمز، اکسیژن موجود در هوا که شما تنفس می‌کنید را می‌گیرند و آن را به بافت‌ها منتقل می‌کنند، سپس دی‌اکسیدکربن را از آنها می‌گیرند. سرانجام، دی‌اکسیدکربن توسط ریه‌ها در عمل بازدم دفع می‌شود.

پزشک با تزریق دی‌اکسیدکربن می‌تواند گردش خون را در یک ناحیه خاص افزایش دهد، تا باعث شود گلبول‌های قرمز خون به آن قسمت هجوم ببرند. با رسیدن سلول‌های خونی به محل، گردش خون افزایش می‌یابد. این کار برای ترمیم سطح ارتجاعی پوست انجام می‌شود و در مورد حلقه‌های زیر چشم، باعث تغییر رنگ رنگ‌دانه‌ها به حالت درخشان و سالم می‌شود.
 
آثار ایجادشده پس از کشیدگی پوست
این آثار که روی بدن می‌بینید به دلیل پارگی کلاژن پوستی است. در کربوکسی‌تراپی کلاژن جدید ایجاد می‌شود، که پوست را ضخیم می‌کند و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد.
 
سلولیت
گاز دی‌اکسیدکربن همچنین می‌تواند به سلول‌های چربی تزریق شود و موجب از بین رفتن و حذف این سلول‌ها از بدن شود. سلولیت هنگامی ایجاد می‌شود که چربی زیر پوست از روی پوست بیرون زده باشد. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که کربوکسی‌تراپی برای درمان سلولیت مؤثر و بی‌خطر است.
 
حلقه‌های تیره زیر چشم
حلقه‌های تیره زیر چشم معمولاً در اثر گردش خون ضعیف ایجاد می‌شود که باعث ایجاد کیسه عروقی می‌شود. تزریق گاز زیر پلک باعث کاهش این برآمدگی کبود رنگ در زیر چشم می‌شود.
 
آلوپسی
آلوپسی (ریزش مو) ناشی از گردش خون ضعیف نیز با کربوکسی‌تراپی قابل‌ درمان است.
 

عوارض جانبی کربوکسی‌تراپی چیست؟

کربوکسی‌تراپی یک روش نسبتاً بی‌خطر است و تقریباً هیچ عوارض جانبی ندارد. ممکن است افراد در محل تزریق، به‌ویژه در بازوها و پاها دچار کبودی شوند. این کبودی باید ظرف یک هفته از بین برود. افرادی که از این جراحی جهت کاهش چربی یا سلولیت استفاده می‌کنند، نباید به مدت ۲۴ ساعت حمام یا شنا کنند.
 
پس از انجام عمل باید انتظار چه وضعیتی را داشت؟
هنگامی‌که از کربوکسی‌تراپی برای درمان آثار به‌جا مانده از کشیدگی پوست و زخم استفاده می‌شود، نسبتاً بدون درد است. این امر به آن دلیل است که بافت زخم دارای رشته‌های عصبی نیست. شما ممکن است احساس خارش کنید چراکه آثار کشیدگی پوست در طول جراحی متورم می‌شوند. این خارش باید طی حدود ۵ دقیقه برطرف شود.

افرادی که از کربوکسی‌تراپی برای درمان سلولیت و رسوبات چربی استفاده می‌کنند، ممکن است در هنگام تزریق احساس فشار کنند، که شبیه به احساس فشار در هنگام تست فشار خون است. این مسئله ناشی از انبساط گاز است.

در قسمت‌هایی که تحت درمان قرارگرفته‌اند تا بیش از ۲۴ ساعت احساس گرما و سوزش وجود دارد، زیرا گاز دی‌اکسیدکربن کار خود را انجام می‌دهد و گردش خون بهبود می‌یابد. با این ‌حال، شما باید قادر به ادامه روال عادی زندگی خود پس از اتمام عمل باشید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.