مگس ها چه خطراتی برای سلامتی ما دارند؟

مگس این حشره کوچک موزی که ناقل بیش از ۵۰ نوع بیماری خطرناک است، تا چه میزان برای سلامتی ما مضر است؟ با ما همراه باشید تا حقایقی تکان دهنده در مورد مگس و خطرات آن برای سلامتی انسان را برای شما روشن کنیم.
شنبه، 6 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مگس ها چه خطراتی برای سلامتی ما دارند؟

همه چیز راجع به حشره خطرناک مگس!

مگس نامی آشنا برای همه انسانهاست زیرا از ابتدای پیدایش آدمی کم و بیش با او زیسته است. این حشره معروف در طول سال، معمولا در همه جا یافت میشود . در بهداشت عمومی وجود مگس در هر محل، نشانه بدی و وخامت بهداشت محیط و بهسازی محسوب می گردد.

اکثر مگس های خانگی نیش نمی زنند و از این رو مانند مگس تسه تسه و پشه، ناقل انگل و بیماری نیستند. مهمترین مگس های خانگی عبارتند از:

musca domestica, musca sorbens, musca nebula, musca vicinia.
 
وضع عمومی مگس
در جانورشناسی، مگس حشره ای است از دسته دوبالان که در جلوی دهن دارای دو شاخک کوتاه می باشد و دارای خرطومی است که رأس آن برجسته و اسفنجی است. مگس خانگی رنگ خاکستری موشی دارد. این جانور دارای دو چشم مرکب بزرگ است و هر چشم از تعداد زیادی چشم های ریز ساده تشکیل شده است.

چشم های مگس نر نزدیک هم قرار دارند ولی چشم های مگس ماده از یکدیگر فاصله دارند. روی سینه مگس دوتا چهار خط طولی وجود دارد که از ویژگیهای مگس (musca) است. در سینه این حشره یک جفت بال و سه جفت پا وجود دارد؛ هر پای آن دارای یک جفت بالشتگ است که مگس می تواند با آن روی جاهای صاف و هموار راه برود.

پاها و بدن مگس پوشیده از موهای کوتاه و سفت به نام tenent hairs است و ماده ای چسبنده ترشح می کند. شکم آن به صورت بند بند است و خال های گذر دارد.
 
سیر زندگی مگس
مگس، روی هم رفته چهار مرحله دگردیسی را می گذراند که به شرح زیر است:
 
تخم مگس (egg)
مگس ماده هر بار حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ تخم می گذارد. مگس های نوع خانگی (musca domestica) و vicinia بر مدفوع انسان به وفور تخم می گذارند.

تخم مگس به رنگ سفید مرواریدی است؛ طول آن قریب یک میلی متر است که به آسانی با چشم دیده می شود. هر مگس ماده در طول عمرش ۶۰۰ تا ۹۰۰ تخم می ریزد. تخم مگس در تابستان ۸ تا ۲۴ ساعت باز می شود و در مناطق گرمسیری مانند هندوستان امکان دارد مدت باز شدن مگس تا سه ساعت کاهش پیدا کند.
 
لارو : larva کرم مگس و Maggot
به هنگام تولد یک تا دو میلی متر و به رنگ سفید، بخش بخش و بدون پا است؛ قسمت قدامی آن باریک و قسمت خلفی اش پهن است. لارو مگس با آزمندی غذا می خورد و در دوره تکامل خود دوبار پوست می اندازد. یک لارو کامل درازیش تا ۱۲ میلی متر می رسد.

لارو مگس معمولا نور دوست نیست و از آن آزرده می شود و به همین علت خود را در زیر کپه های کود پنهان می سازد و چون به دوره شفیره نزدیک می شود به قسمتهای بیرونی کپه می آید. دوره لارو مگس بین دو تا هفت روز است ولی این دوره در فصل سرما با توجه به دمای هوا درازتر می شود.
 
شفیره : (pupa)
شفیره یا مرحله کرمی شکل مگس قهوه ای تیره و بشکه ای شکل است. درازی شفیره حدود یک چهارم اینچ می شود. در مناطق گرمسیر جهان مرحله شفیره سه تا شش روز طول می کشد. در فصل سرما ممکن است مرحله شفیره درازتر شود.
 
مگس بالغ : (adult fly)
چرخه کامل زندگی مگس از مرحله تخم تا بلوغ مگس در مناطق گرمسیر جهان مانند هندوستان پنج تا شش روز طول می کشد، اما در جاهای دیگر امکان دارد هشت تا بیست روز به طول انجامد. یک جفت مگس نر و ماده در یک تابستان می توانند نزدیک به۹۲۳ ، ۲۰۰ ، ۰۰۰ ، ۰۰۰ ، ۳۲۵ مگس تولید کنند.

مگس ها در تابستان حدود ۱۵ روز و در زمستان حدود ۲۵ روز عمر می کنند.
 
انتقال بیماری به وسیله مگس
چگونگی گسترش بیماری ها توسط مگس بسیار مفصل است . مگسها، ناقل بسیاری از بیماریها هستند. این بیماریها عبارتند از: حصبه، شبه حصبه (paratyphoid)، وبا، اسهال خونی، گاستروآنتریت، آمیبیاز، آلودگیهای کرمی، بیماری فلج اطفال، ورم های ملتحمه، تراخم، سیاه زخم، ویاوز.

بیماریهای مزبور بیشتر بیماریهایی هستند که از راه مکانیکی به وسیله مگس به انسان انتقال می یابند.
 
راههای انتقال بیماری
مگس ها از راه های زیر بیماری ها را به انسان انتقال می دهند:
 
 انتقال مکانیکی
مگسها ناقل مکانیکی مؤثری در گسترش بیماریها به شمار می آیند. این حشرات خرده زیستمندها را با پاها و ساق های پرموی چسبناک خود منتقل می نمایند. عوامل بیماریزا، تخم کرمها و کیست انگلها در بدن مگسها دیده شده است و از این رو این حشره را حمال عفونت نامیده اند.
 
استفراغ
برگرداندن محتوای معده یا دفع استفراغ، یک کشت پر از میکروب است. مگس که عادت به استفراغ دارد، خوراکیها را آلوده نموده و به این ترتیب بیماریها را انتقال می دهد.
 
دفع مدفوع
فضولات مدفوع مگس دارای شمار بسیار زیاد خرده زیستمند و نیز تخم و کیست انگلهای روده ای است. مگس که عادت به دفع پی در پی مدفوع دارد، این بیماریها را انتقال می دهد.
 
انواع مگس
در جانورشناسی انواع مگس عبارتند از:

مگس آبی یا مگس گوشت

مگس اسپانیولی یا قانتاریدس

مگس انگبین یا زنبور عسل

مگس سبزرنگ یا مگس گوشت

مگس سگ، که غالبا روی سگ می نشیند.

مگس گوشت (mouche a viande) که از مگسهای معمولی اندکی بزرگتر است و رنگ بدن آن آبی متمایل به سبز می باشد. این گونه مگس بر روی گوشتها و خون حیوانات زندگی می کند.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.