آشنایی با موارد مصرف سفیکسیم

سفکسیم یک آنتی بیوتیک قوی می باشد که بر روی طیف وسیعی از میکروب ها موثر می باشد .این دارو جهت درمان کوتاه مدت عفونت های حاد باکتریایی مانند مجاری ادراری،عفونت قفسه ی سینه و عفونت های گوش و حلق تجویز می گردد.این دارو با مهار ساخت دیواره سلولی باکتری ها ،آنها را از بین می برد .
سه‌شنبه، 9 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با موارد مصرف سفیکسیم

موارد استفاده و عوارض سفیکسیم

سفیکسیم برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به عنوان یک آنتی بیوتیک سفالوسپورین شناخته می شود و با توقف رشد باکتری ها عمل می کند.

این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند و برای عفونت های ویروسی (سرماخوردگی) تاثیری نخواهد داشت. استفاده غیر ضروری یا استفاده بیش از حد از هر نوع آنتی بیوتیکی می تواند منجر به کاهش میزان اثربخشی آن شود.
 

نحوه مصرف قرص سفیکسیم

این دارو را به صورت خوراکی همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز مصرف کنید. در کودکان نیز این دارو ممکن است دو بار در روز (هر ۱۲ ساعت) مصرف شود. اگر از قرص های جویدنی استفاده میکنید، به طور کامل آنها را بجوید و سپس قورت دهید.

دوز دارو براساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین میشود. در کودکان نیز دوز بر اساس وزن تعیین خواهد شد.

برای اینکه بهترین بهره را از این آنتی بیوتیک ببرید، آن را در زمان هایی با فواصل معین مصرف کنید. به منظور کمک برای یادآوری، هر روز این دارو را در همان زمان (ها) مصرف کنید.

مصرف این دارو را تا زمانی که دوره تعیین شده به پایان برسد ادامه دهید، حتی اگر علائم پس از چند روز ناپدید شوند. توقف زودهنگام این دارو ممکن است باعث افزایش رشد باکتری ها شود که میتواند به عود عفونت منجر شود.

اگر وضعیت شما همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.
 
آشنایی با موارد مصرف سفیکسیم

عوارض جانبی

با مصرف این دارو ناراحتی / درد معده، اسهال، حالت تهوع، نفخ، سردرد یا سرگیجه ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک سفیکسیم را بدین دلیل برای شما تجویز کرده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر کدام از این موارد نادر اما بسیار جدی، به پزشک خود اطلاع دهید: درد شدید معده یا شکم، تهوع و استفراغ مداوم، زخم چشم / پوست، ادرار تیره، خستگی غیرمعمول، علائم جدید عفونت (به عنوان مثال، گلودرد مداوم، تب (خونریزی)، علائم کلیوی (مانند تغییر مقدار ادرار)، تغییرات ذهنی / خلقی (مانند سردرگمی).

سفیکسیم به خاطر وجود یک باکتری مقاوم، ممکن است به ندرت یک بیماری شدید روده ای (اسهال مرتبط با باکتری کلستریدیوم دیفیسیل) ایجاد کند. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا چند هفته تا چند ماه پس از درمان بروز کند.

اگر علائم زیر را دارید، از داروهای ضد اسهال یا داروهای ضد درد استفاده نکنید زیرا ممکن است این محصولات وضعیت شما را بدتر کنند. در صورت بروز اسهال، استفراغ مداوم، درد شکم یا معده و گرفتگی عضلانی، وجود خون / مخاط در مدفوع، به پزشک اطلاع دهید.

استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا مکرر ممکن است موجب برفک دهانی یا عفونت جدید مخمر واژن (عفونت قارچی دهان و یا واژن) شود. اگر متوجه تکه های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید.

آشنایی با موارد مصرف سفیکسیم
 
موارد احتیاط
قبل از مصرف سفیکسیم، اگر به این دارو یا به پنی سیلین یا سایر سفالوسپورینها (مانند سفوروکسیم) حساسیت دارید، یا آلرژی دیگری دارید، با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع نمایید، به خصوص سوابقی همچون: بیماری کلیوی، بیماری خاص روده (مانند کولیت).

سفیکسیم ممکن است موجب تداخل در عملکرد واکسن های باکتریایی زنده (مانند واکسن حصبه) شود. در هنگام استفاده از این دارو، واکسیناسیون یا ایمن سازی انجام ندهید، مگر اینکه پزشک دستور داده باشد.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده میکنید، مطلع کنید.

شکل جویدنی این دارو ممکن است حاوی آسپارتام باشد. اگر فنیل کتونوری (PKU) یا هر بیماری دیگری دارید که مستلزم محدود کردن / اجتناب از آسپارتام (یا فنیل آلانین) در رژیم غذایی شما است، از پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده بی خطر از این دارو سوال کنید.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز شدید مصرف شود. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
 
آشنایی با موارد مصرف سفیکسیم

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش می دهند. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.

محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، عبارتنداز: رقیق کننده های خون (به عنوان مثال، وارفارین).

اگر چه در مورد اکثر آنتی بیوتیک ها بعید است که بر روش های هورمونی کنترل بارداری نظیر قرص، پچ یا حلقه تاثیرگذار باشند، اما چندین آنتی بیوتیک (مانند ریفامپین، ریفابوتین) می توانند باعث کاهش اثربخشی آنها شوند. این مسئله می تواند به بارداری منجر شود. اگر از روش های هورمونی کنترل بارداری استفاده می کنید، برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است نتایج مثبت کاذب در برخی محصولات آزمایشی ادرار دیابتی (از نوع سولفات مس) نشان دهد. این دارو همچنین می تواند بر نتیجه آزمایشات خاص آزمایشگاهی نیز تاثیر بگذارد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می دانند که از این دارو استفاده می کنید.
 
مصرف دوز بالا یا اوردوز 
در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 
نکته های مهم
سفیکسیم را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو فقط برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است. بعد از آن برای عفونت دیگری از آن استفاده نکنید مگر اینکه پزشک دستور دهد.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.