آشنایی با موارد مصرف الانزاپین

الانزاپین برای درمان برخی مشکلات روحی و روانی مثل اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ممکن است برای درمان افسردگی به همراه داروهای دیگری استفاده شود.
سه‌شنبه، 9 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با موارد مصرف الانزاپین

موارد استفاده و عوارض الانزاپین

الانزاپین برای درمان برخی شرایط روحی / روانی (مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی) مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ممکن است در کنار داروهای دیگر برای درمان افسردگی استفاده شود. این دارو می تواند به کاهش توهم کمک کند و به شما کمک کند که در مورد خودتان واضح تر و مثبت تر فکر می کنید، احساس آرامش بیشتری داشته باشید و در زندگی روزمره فعالتر باشید.

الانزاپین متعلق به دسته ای از داروهای موسوم به آنتی سایکوتیک یا ضدروانپریشی نسل دوم می باشد. این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل برخی از مواد طبیعی در مغز عمل میکند.
 

نحوه مصرف الانزاپین

قبل از شروع مصرف الانزاپین و هر بار استفاده مجدد، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را به صورت خوراکی همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز مصرف کنید.

دوز دارو بر اساس سن، وضعیت پزشکی، پاسخ به درمان و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید تعیین می‌شود. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است این دارو را با دوز کم شروع کند و به تدریج دوز شما را افزایش دهد. دستورالعمل‌های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا از آن بیشترین بهره را ببرید. به منظور کمک برای یادآوری، هر روز آن را در همان زمان (ها) مصرف کنید. حتی اگر احساس خوبی داشتید، مصرف این دارو را طبق تجویز پزشک ادامه دهید. مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید.

اگر وضعیت شما همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.
 
آشنایی با موارد مصرف الانزاپین

عوارض جانبی

با مصرف این دارو خواب آلودگی، سرگیجه، احساس سبکی سر، خشکی دهان، یبوست، حالت تهوع، افزایش اشتها یا افزایش وزن یا خستگی ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

خواب آلودگی و سرگیجه می‌تواند خطر سقوط را افزایش دهد. از حالت نشسته یا دراز کشیده به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هرگونه از این عوارض جدی، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید: دشواری در بلع، لرزش دست، ضربان قلب آرام، غش کردن، تغییرات ذهنی / خلق (مانند سردرگمی، بی قراری)، بی حسی یا سوزش دست/پا، زرد شدن چشم/ پوست، درد شدید معده/ شکم، مشکل در ادرار، قطع تنفس در هنگام خواب.

این دارو ممکن است به ندرت موجب افزایش قند خون شما شود که می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید دیابت شود. در صورت وجود علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی / ادرار، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر دیابت دارید، به طور منظم قند خون خود را چک کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه تمرینی یا رژیم غذایی شما داشته باشد.

این دارو همچنین می‌تواند باعث افزایش قابل توجه وزن و افزایش سطح کلسترول خون (یا تری گلیسرید) شما شود. این عوارض همراه با دیابت ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. در مورد خطرات و مزایای درمان با پزشک خود صحبت کنید. (همچنین به بخش تذکرات مراجعه کنید).

الانزاپین ممکن است به ندرت باعث ایجاد نوعی بیماری موسوم به دیسکینزی مزمن شود. در برخی موارد این بیماری ممکن است دائمی باشد. اگر دچار حرکات غیرمعمول / غیرقابل کنترل (مخصوصاً در صورت، لب‌ها، دهان، زبان، دست‌ها یا پاها) شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است یک ماده طبیعی خاص (پرولاکتین) تولید شده توسط بدن شما را افزایش دهد. برای زنان، این افزایش در پرولاکتین ممکن است به تولید شیر ناخواسته، تأخیر در دوره‌های قاعدگی / متوقف شدن دوره‌های قاعدگی یا مشکل در باردار شدن منتهی شود. برای مردان، این مسئله ممکن است منجر به کاهش توانایی جنسی، عدم توانایی تولید اسپرم، یا بزرگ شدن سینه شود. اگر متوجه هر کدام از این علائم شدید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورتی که در معرض موارد بسیار جدی، از جمله موارد تشنج هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

این دارو به ندرت می‌تواند یک بیماری بسیار جدی ایجاد کند که سندرم بدخیم نوروپاتیک (NMS) نامیده می‌شود. در صورت بروز هر یک از علائم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید: تب، اختلالات / درد / حساسیت / ضعف عضلانی، خستگی شدید، سردرگمی شدید، عرق کردن، ضربان قلب سریع / غیر طبیعی، ادرار تیره، علائم بیماری کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار).

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه بروز علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات پوستی، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی فوراً به پزشک اطلاع دهید.
 
آشنایی با موارد مصرف الانزاپین
 
موارد احتیاط
قبل از مصرف الانزاپین، اگر به این دارو حساسیت دارید یا اگر آلرژی دیگری دارید با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک و یا موارد دیگر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از الانزاپین ، پزشک یا داروساز خود را در جریان سابقه پزشکی خود قرار دهید، به خصوص سوابقی همچون: مشکلات کبدی، دشواری در بلع، کمبود گلبولهای سفید، دل درد، بیماری پارکینسون، دمانس یا زوال عقل، مشکلات خاص چشم (آب مروارید، گلوکوم از نوع زاویه بسته)، بیماری معده یا روده (ایلئوس روده)، سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی شخصی یا خانوادگی دیابت، بیماری های قلبی، سطح کلسترول / تری گلیسیرید بالا، مشکلات تنفسی در هنگام خواب (آپنه خواب).

الانزاپین ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود.از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا انجام هر کاری که نیاز به هشیاری دارد، تا زمانی که بتوانید با خیال راحت چنین کارهایی را انجام دهید، خودداری کنید. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید.

قبل از انجام عمل جراحی پزشک یا دندانپزشک را در مورد تمام داروهایی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع نمایید.

الانزاپین ممکن است باعث کم شدن عرق شما شود و احتمال ابتلا به گرمازدگی را افزایش دهد. از انجام کارهایی که ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد شما شوند، مانند کارهای سخت یا تمرین در هوای گرم و یا استفاده از حمام داغ اجتناب کنید.

هنگامی که هوا گرم است، مقدار زیادی مایعات بنوشید و لباس نازک بپوشید. اگر بیش از حد گرم شدید، به سرعت به جایی خنک بروید و استراحت کنید. در صورت ابتلا به تب شدید که قطع نشود، تغییرات ذهنی / خلق و خوی و سردرد یا سرگیجه، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

نوجوانان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص افزایش وزن، و همچنین میزان کلسترول، تری گلیسیرید و پرولاکتین حساس تر باشند.

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خواب آلودگی، یبوست، مشکل در ادرار، سردرگمی، سرگیجه و احساس سبکی سر حساس تر باشند. خواب آلودگی، سردرگمی، سرگیجه و احساس سبکی سر می تواند خطر سقوط را افزایش دهد.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز شدید مورد استفاده قرار گیرد. نوزادان متولد شده در مادرانی که از این دارو در ۳ ماهه آخر بارداری استفاده کرده اند، ممکن است به ندرت نشانه هایی از قبیل سفتی عضلات یا لرزش، خواب آلودگی، مشکلات تغذیه / تنفس و یا گریه های مداوم نشان دهند. اگر هر یک از این علائم را در نوزاد تازه متولد شده به ویژه در ماه اول مشاهده کردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

از آنجا که مشکلات روحی و روانی درمان نشده (مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، افسردگی) می‌توانند یک وضعیت جدی باشند، مصرف این دارو را متوقف نکنید مگر اینکه پزشک دستور دهد. اگر در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید، باردار شده اید یا فکر می‌کنید که ممکن است باردار باشید، بلافاصله با پزشک خود در مورد حوادث و خطرات استفاده از این دارو در طول دوران بارداری صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر عبور می‌کند و ممکن است در نوزاد شیرده علائم ناخوشایندی ایجاد کند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
 
آشنایی با موارد مصرف الانزاپین

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است چگونگی عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی / غیر تجویز و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تأیید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع و متوقف نکنید یا دوز داروها را تغییر ندهید.

محصولی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد، متوکلوپرامید است.

در صورت مصرف سایر داروهایی که سبب خواب آلودگی می‌شوند مانند داروهای مسکن درد یا سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، آرامبخش های عضلانی (مانند کاریزوپروتول، سیکلو انسپورین) یا آنتی هیستامین‌ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین) به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید، زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای باشند که موجب خواب آلودگی می‌شوند. از داروساز در مورد نحوه استفاده مطمئن داروها سؤال کنید.
 
مصرف دوز بالا یا اوردوز 
در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 
نکته های مهم
الانزاپین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.