آشنایی با موارد مصرف هیدروکسی زین

هیدروکسی‌زین برای درمان خارش ناشی از آلرژی استفاده می‌شود. همچنین ممکن است از این دارو در کوتاه‌مدت برای درمان اضطراب استفاده شود و به شما کمک کند پس از یک عمل جراحی احساس آرامش داشته باشید.
جمعه، 26 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با موارد مصرف هیدروکسی زین

موارد استفاده و عوارض هیدروکسی زین

هیدروکسی زین برای درمان خارش ناشی از آلرژی به‌کار می‌رود. آن یک آنتی‌هیستامین است و به‌وسیله‌ی مسدود کردن یک ماده‌ی طبیعی خاص (هیستامین) که بدن شما در طول یک واکنش آلرژیک می‌سازد، اثر می‌کند. هیدروکسی زین ممکن است به‌صورت کوتاه‌مدت برای درمان اضطراب یا کمک به خواب‌آلود یا ریلکس شدن قبل و بعد از جراحی نیز به‌کار رود.
 

نحوه‌ی استفاده از هیدروکسی زین هیدروکلراید

هیدروکسی زین را به‌صورت خوراکی، همراه غذا یا بدون غذا بر طبق دستور پزشک‌تان – معمولا ۳ یا ۴ بار در روز – مصرف کنید. اگر از فرم مایع این محصول استفاده می‌کنید، دوز مصرف را با استفاده از یک قاشق/ وسیله‌ی اندازه‌گیری مخصوص که در داخل جعبه‌ی دارو است، اندازه بگیرید. از قاشق معمولی برای این کار استفاده نکنید، چون ممکن است دوز درست را مصرف نکنید.

دوز مصرف دارو براساس وضعیت پزشکی و میزان پاسخ‌دهی شما به درمان تعیین می‌شود. در کودکان ممکن است دوز مصرف براساس وزن نیز مشخص شود. دوز مصرفی‌تان را افزایش ندهید یا این دارو را به تعداد دفعات بیشتر از میزان توصیه‌شده مصرف نکنید.

اگر وضعیت شما بهتر نشد یا اگر بدتر شد، به پزشک‌تان اطلاع دهید.
 
آشنایی با موارد مصرف هیدروکسی زین
 
عوارض جانبی
خواب‌آلودگی، سرگیجه، تاری دید، یبوست یا خشکی دهان ممکن است اتفاق بیفتد. اگر هر کدام از این اثرات ادامه یافتند یا بدتر شدند، بلافاصله به پزشک یا داروسازتان اطلاع دهید.

برای ازبین بردن خشکی دهان، آبنبات سفت بدون قند یا تکه‌های یخ بمکید، آدامس بدون قند بجوید، آب بنوشید یا از یک جایگزین بزاق استفاده کنید.

به یاد داشته باشید پزشک‌تان به این دلیل داروی فوق را برای شما تجویز کرده است که تشخیص داده مزایای مصرف آن برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر هرگونه عوارض جانبی جدی داشتید، بلافاصله به پزشک‌تان اطلاع دهید، ازجمله: تغییرات روحی/خلقی (مانند بی‌قراری، سردرگمی، توهم)، لرز (رعشه)، اِشکال در ادرار کردن.

اگر هرگونه عوارض جانبی بسیار جدی داشتید، فورا به دنبال کمک پزشکی بروید، ازجمله: تشنج، ضربان قلب تند/نامنظم، سرگیجه‌ی شدید، غش کردن.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال اگر متوجه‌ی علائم یک واکنش آلرژیک بسیار جدی شدید، فورا به دنبال کمک پزشکی بروید، ازجمله: بثورات، خارش/تورم (خصوصا در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه‌ی شدید، اِشکال در تنفس.
 
آشنایی با موارد مصرف هیدروکسی زین
 
اقدامات احتیاطی
قبل از مصرف هیدروکسی زین در صورتی که به آن یا به سیتریزین یا به لووسیتریزین حساسیت دارید یا اگر هرگونه آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروسازتان اطلاع دهید.

این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ی غیرفعالی باشد که می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر با داروسازتان صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه‌ی پزشکی خصوصا سابقه‌ی مشکلات تنفسی (مانند آمفیزم، آسم)، فشار خون بالا در چشم (گلوکوم)، فشار خون بالا، مشکلات کلیه، مشکلات کبد، تشنج، مشکلات روده‌ای (مانند زخم، انسداد)، تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید)، اِشکال در ادرار کردن (مثلا به‌علت بزرگ شدن پروستات) را با پزشک یا داروسازتان در میان بگذارید.

هیدروکسی زین ممکن است باعث وضعیتی شود که بر ریتم قلب تأثیر می‌گذارد (سندروم QT). سندروم QT در موارد نادر می‌تواند باعث ضربان قلب تند/نامنظم (بندرت مرگبار) جدی و سایر علائم (مانند سرگیجه‌ی شدید و غش) شود که به توجه‌ی پزشکی فوری نیاز دارند.

خطر ابتلا به سندروم QT در صورتی که بیماری‌های خاصی داشته باشید یا داروهای دیگری مصرف کنید که می‌توانند باعث سندروم QT شوند، افزایش می‌یابد.

قبل از مصرف هیدروکسی زین در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، به داروساز یا پزشک‌تان اطلاع دهید. همچنین در صورت ابتلا به بیماری‌های زیر حتما آنها را در جریان قرار دهید: مشکلات قلبی خاص (نارسایی قلبی، ضربان قلب کُند، سندروم QTدر EKG)، سابقه‌ی خانوادگی مشکلات قلبی خاص (سندروم QTدر EKG، مرگ ناگهانی قلبی).

سطوح پایین پتاسیم و منیزیم در خون ممکن است ریسک ابتلا به سندروم QT را افزایش دهد. این ریسک در صورتی که شما از داروهای خاصی (مانند دیورتیک‌ها/قرص‌های آب) استفاده کنید یا اگر مشکلاتی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ داشته باشید، افزایش می‌یابد. در مورد نحوه‌ی مصرف بی‌خطر هیدروکسی زین با پزشک‌تان صحبت کنید.

این دارو ممکن است شما را گیج یا خواب‌آلود کند یا باعث تاری دیدتان شود. تا زمانی که کاملا سرحال نشده‌اید، از رانندگی، کار با ماشین‌آلات و انجام هرگونه فعالیتی که به هوشیاری یا دید واضح نیاز دارد، اجتناب نمایید. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که مصرف می‌کنید (ازجمله داروهای نسخه‌ای، غیرنسخه‌ای و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک‌تان اطلاع دهید.

محصولات مایع ممکن است حاوی قند و یا الکل باشند. اگر دیابت، بیماری کبد یا بیماری‌های دیگری دارید که شما را به پرهیز یا محدود کردن این مواد در رژیم غذایی‌تان ملزم می‌سازد، احتیاط کنید. در مورد نحوه‌ی مصرف بی‌خطر این محصول با پزشک یا داروسازتان مشورت کنید.

کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس‌تر باشند. این دارو در بچه‌های کوچک بجای خواب‌آلودگی، اغلب باعث هیجان می‌شود.

افراد سالمند ممکن است نسبت به اثرات جانبی این دارو حساس‌تر باشند، مخصوصا خواب‌آلودگی، گیجی، یبوست، اِشکال در ادرار کردن یا سندروم QT(بالا را ببینید). خواب‌آلودگی و گیجی می‌تواند احتمال سقوط را افزایش دهد.

این دارو در دوران بارداری باید فقط در صورت نیاز مبرم استفاده شود. در مورد خطرات و مزایای مصرف آن با پزشک‌تان صحبت کنید.

مشخص نیست که آیا این دارو وارد شیر مادر می‌شود یا خیر. قبل از شیر دادن به کودک‌تان با پزشک مشورت کنید.
 
آشنایی با موارد مصرف هیدروکسی زین

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه‌ی تأثیرگذاری داروها را تغییر دهند یا ریسک ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند.لیستی از تمام محصولات مصرفی‌تان (ازجمله داروهای نسخه‌ای/غیرنسخه‌ای و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. هرگز بدون تأیید پزشک‌تان، دارویی را شروع یا قطع نکنید یا دوز مصرف آن را تغییر ندهید.

اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید که باعث خواب‌آلودگی‌تان می‌شوند، مانند مسکن‌های مخدر یا تسکین‌دهنده‌های سرفه (مانند کودئین، هیدروکودون)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل‌کننده‌های عضلانی (مانند کاریسوپرودول، سایکلوبنزاپرین) یا سایر آنتی‌هیستامین‌ها (مانند دیفن‌هیدرامین، پرومتازین) به پزشک یا داروسازتان اطلاع دهید.

برچسب‌های روی تمام داروهایتان (مانند محصولات آلرژی یا سرماخوردگی و سرفه) را بررسی کنید، چون ممکن است آنها حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ای باشند که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. در مورد نحوه‌ی استفاده‌ی بی‌خطر از آن محصولات از داروسازتان سوال کنید.

این دارو را به همراه آنتی‌هیستامین‌های دیگری که روی پوست مالیده می‌شوند (مانند کرم، پماد، اسپری دیفن‌هیدرامین) مصرف نکنید چون ممکن است احتمال بروز عوارض جانبی افزایش یابد.

هیدروکسی زین، بسیار شبیه سیتریزین و لووسیتریزین است. در حین مصرف هیدروکسی زین از این داروها استفاده نکنید.

این دارو ممکن است با برخی تست‌های آزمایشگاهی (ازجمله تست آلرژی پوست، سطح کورتیکواستروئیدهای ادرار) تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج اشتباه شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و تمام دکترهایتان می‌دانند که شما این دارو را مصرف می‌کنید.
 
مصرف دوز بالا یا اوردوز 
در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 
نکته های مهم
هیدروکسی زین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما