عماد مغنیه (6) پس از ترور

"سيدحسن نصرالله " در مراسم تشييع باشكوه پيكر پاك عماد مغنيه تأكيد كرد: خون عماد مغنيه رژيم صهيونيستي را از صفحه روزگار محو خواهد كرد. دبيركل حزب الله لبنان در اين مراسم در ميان جمع دهها هزار نفري مردم لبنان، گفت: مغنيه در پي خود ده‌ها هزار رزمنده مبارز و آماده شهادت باقي گذاشته است. دبيركل حزب‌الله صهيونيست‌ها را عامل اين جنايت هولناك دانست و تهديد كرد: ‌اگر مي‌خواهيد به اين صورت بجنگيد، ما هم آماده‌ايم با شما در تمام جهان به اين صورت
شنبه، 19 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عماد مغنیه (6) پس از ترور
عماد مغنیه (6) پس از ترور
عماد مغنیه (6) پس از ترور

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون



واكنش حزب‌الله به ترور مغنيه

"سيدحسن نصرالله " در مراسم تشييع باشكوه پيكر پاك عماد مغنيه تأكيد كرد: خون عماد مغنيه رژيم صهيونيستي را از صفحه روزگار محو خواهد كرد.
دبيركل حزب الله لبنان در اين مراسم در ميان جمع دهها هزار نفري مردم لبنان، گفت: مغنيه در پي خود ده‌ها هزار رزمنده مبارز و آماده شهادت باقي گذاشته است.
دبيركل حزب‌الله صهيونيست‌ها را عامل اين جنايت هولناك دانست و تهديد كرد: ‌اگر مي‌خواهيد به اين صورت بجنگيد، ما هم آماده‌ايم با شما در تمام جهان به اين صورت مبارزه كنيم.
سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان با حضور بر مزار شهيد "عماد مغنيه " متعهد شد در اسرع وقت، انتقام خون وي را از رژيم صهيونيستي بگيرد.
نصر الله اعلام کرده بود به اسرائیلی ها حتی فرصت پشیمان شدن هم نمی دهیم.
دبيركل جنبش حزب‌الله لبنان همچنین در مراسم چهلمين روز شهادت "عماد مغنيه " با اشاره به توانايي نيروهاي مقاومت لبنان اعلام كرد كه ديگر هيچ جنگي براي اسرائيل همانند پيك‌نيك نخواهد بود.

عماد مغنیه (6) پس از ترور

مراسم چهلم مغنيه در حالي برگزار شد كه رژيم صهيونيستي در هراس از اقدام تلافي‌جويانه حزب‌الله تدابير شديد امنيتي را به مرحله اجرا درآورده است.
نصرالله تأكيد كرد: "اسرائيلي‌ها نه تنها در فلسطين بلكه در سراسر جهان در رعب و وحشت بوده‌اند. بگذاريد در همين هراس و وحشت بمانند. بگذاريد آنها نيز طعم هراس و ترسي را كه خود عليه مردم ما اعمال مي‌كنند، بچشند. "

عماد مغنیه (6) پس از ترور

اسرائیلی ها باید نگران باشند

اوفر شيلح، تحليلگر برجسته روزنامه "معاريو" با انتقاد شديد از اقدام رژيم صهيونيستي در ترور عماد مغنيه، می گوید: انجام اين ترور از تفكر بيمار "اسرائيل" نشات مي گيرد، تفكري كه خشونت و اقدام نظامي را به عنوان راهكار دست يابي به هدف مي داند.
دولت به جاي اينكه يك استراتژي مشخص و حكيمانه در برخورد با دشمنان داشته باشد؛ فقط به دنبال فرصت هاي مناسب جهت ترور دشمنان است، بدون آنكه در اين ميان ديگر فاكتورهاي استراتژيك و راهبردي را در نظر بگيرد.
اوفر شيلح با تاكيد بر شكست سياست ترور، به ويژه در مقابله با حزب الله عنوان می کند: تل آويو در سال 1992 شيخ حسين موسوي، رهبر حزب الله را كشت و به جاي او حسن نصر الله زمام امور را به عهده گرفت كه هزار برابر خطرناك تر از موسوي است.
بن كاسبيت، برجسته ترين تحليلگر روزنامه عبري زبان معاريو نيز می گوید: "رهبران سياسي و روساي دستگاه هاي امنيتي بايد جهت حفظ جان خود در مقابل واكنش هاي حزب الله به ترور عماد مغنيه براي فرار به سمت پناهگاه ها آماده باشند. "

عماد مغنیه (6) پس از ترور

وحشت در اسرائیل

مقام¬های نظامی اسرائیل پس از سخنرانی نصر الله اعلام کردند، بی¬شک حزب الله عملیاتی تلافی جویانه علیه اسرائیل انجام خواهد داد و حتما این عملیات هم¬سنگ عملیات ترور عماد مغنیه خواهد بود.
آنها هیچ بعید نمی¬دانند که حزب¬ الله حتی اقدام به ترور " ایهود باراک " وزیر دفاع اسرائیل، که به اعتقاد اسرائیلی¬ها هم¬سطح مقام مغنیه در حزب الله است، کنند.
یقینا پاسخ حزب الله ترور شخصیتی هم سطح با مغنیه در دولت اسرائیل خواهد بود و وقوع یک حادثه تروریستی علیه یکی از سفارتخانه¬های اسرائیل در خارج کوچکترین اتفاقی است که می¬تواند رخ دهد و یقینا عملیات تلافی جویانه حزب الله به همین ختم نخواهد شد و بسیار بزرگتر از آن خواهد بود.
دستگاه¬های امنیتی اسرائیلی بیم آن دارند که حزب¬ الله توسط جنگنده¬های بدون خلبان خود بمباران سنگینی علیه مواضع اسرائیل کند. به همین دلیل ارتش اسرائیل دستور به استقرار سپر دفاع هوایی داده است.
به گفته یک کارشناس اسرائیلیی: "هيچ چيز جلودار انتقام حزب‌الله نخواهد شد زيرا ترور مغنيه و حذف فيزيكي وي هدف ارزشمندي بود."

تاسیس بخش« عماد مغنیه » در موساد

دو ماه پس از ترور عماد مغنیه، سازمان اطلاعات اسراییل تصمیم به ایجاد بخشی خاص برای بررسی خطرات احتمالی حزب‌الله برای اسراییل گرفت. این بخش که «گروه مغنیه» نام دارد شامل دو نماینده بلندپایه از سازمان امنیت اسراییل است که هدف آنها بررسی تهدیدات متوجه مسئولین بلندپایه اسراییلی در داخل و خارج است.
دستگاه اطلاعاتی اسراییل باور دارد که حزب‌الله قادر به ارسال نفرات خود به داخل دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای ضعیف در آسیا و آمریکای جنوبی و آفریقا بوده و هسته‌های غیرفعالی در آمریکا و اروپا دارد.
بر اساس تحلیل «گروه مغنیه»، حزب‌الله قادر به انتقام‌گیری از ترور عماد مغنیه بوده و در انتظار فرصت مناسب بسر می‌برد، بدین مفهوم که اسراییل و فرستادگان آن به نقاط مختلف جهان هنوز در خطر قرار دارند. این گروه، جهان را به نقاط مختلف خطرناک و کم‌خطرتر تقسیم‌بندی کرده‌اند.

عماد مغنیه (6) پس از ترور

تاثير شهادت مغنيه بر تحولات آتي منطقه

رژيم صهيونيستي 8 ماه پس از شكست از حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه كه سيد حسن نصرالله از آن به "نبرد تموز" ياد كرده و غربي‌ها آن را "نبرد ژوئيه" ناميده‌اند، عمليات امنيتي- نظامي را در فرامرزها آغاز كرد تا به مخاطبان داخلي و منطقه‌اي بباورند كه اسرائيل از مشكلات داخلي ناشي از شكست در جنگ دوم لبنان بيرون آمده است.اين رژيم غاصب با حمله هوايي به تل ابيض، نقطه‌اي در شمال سوريه و در مجاورت مركز تركيه و بمباران تاسيسات كوچك نفتي سوريه در اين نقطه و سپس نفوذ هوايي به نقاط مياني كشور سوريه - استان ويران - اولين عمليات برون مرزي خود را بدون آنكه با مواجهه جدي سوريه روبرو گردد، انجام داد. تحليلگران منطقه‌اي اقدام نظامي رژيم صهيونيستي در تل ابيض را فاقد قصد جدي براي درگير شدن با دولت دمشق و صرفا داراي ماهيتي هشدار گونه ارزيابي كردند. سوريه اگر چه اعلام كرد كه حق خود را براي اقدام مشابه محفوظ مي‌داند ولي تنها به آرايش نظامي در دامنه‌شرقي منطقه استراتژيك و اشعالي جولان بسنده كرد و البته بازپس‌گيري جولان را در عرصه‌ رسانه‌اي و ديپلماتيك فعال نمود و در پيگيري همين سياست به كنفرانس آمريكايي «‌آناپوليس» رفت.
رژيم صهيونيستي حدود 9 ماه بعد با نفوذ به منطقه امنيتي « كفر سوسه» در ميانه شهر دمشق، عماد مغنيه را از طريق تله انفجاري و اقدام از راه دور به شهادت رساند تا از اين طريق از يك سو التيامي بر جراحت اعتمادسوز شهروندان نسبت به دولت، نظاميان و نيروهاي امنيتي تل آويو بگذارد و از سوي ديگر سوريه را از همكاري با حزب الله و حماس بازدارد. از منظر رژيم صهيونيستي، سوريه مهمترين عامل بقا و فعاليت معارضين در لبنان و فلسطين مي‌باشد و راه توقف فعاليت اين نيروها آن است كه هزينه‌هاي سنگيني به دمشق تحميل گردد.

عماد مغنیه (6) پس از ترور

عماد مغنیه (6) پس از ترور

شهادت حاج رضوان - عماد مغنيه - در خاك سوريه درست در سالگرد شهادت دبيركل سابق حزب‌الله - حجت‌الاسلام سيد عباس موسوي - صورت گرفت. البته اين به آن معنا نيست كه اسرائيلي‌ها زمان ترور مغنيه را با سالگرد ترور موسوي تنظيم كرده‌اند. واقعيت اين است كه اسرائيلي‌ها و آمريكايي‌ها 25 سال است كه دستگيري يا ترور سيد رضوان را در دستور كار قرار داده‌اند و مسلما در هر زماني كه امكان عملي شدن ترور او فراهم مي‌‌شد بدون درنگ به آن اقدام مي‌كردند. اما همزماني ترور حاج رضوان با سالگرد ترور سيد عباس موسوي موفقيت رژيم صهيونيستي در رسيدن به هدف را زير سوال مي‌برد چرا كه شهادت سيد عباس موسوي به هيچ وجه به تضعيف حزب الله لبنان و كاهش عمليات ضد اسرائيل آن منجر نگرديد.
شهادت عماد مغنيه موقعيت امنيتي رژيم صهيونيستي را تضعيف مي‌كند چرا كه از لحظه ترور « فرزند صور» به دست نيروهاي اسرائيلي هر گونه اقدام نظامي حزب الله عليه رژيم صهيونيستي را چه در محدوده لبنان و منطقه شبعا كه هنوز در اشعال اسرائيل است - و چه در محدوده فلسطين و نيز در فرامرزها كاملا موجه كرده و افكار عمومي را با آن هماهنگ مي‌نمايد- بر همين اساس رژيم صهيونيستي بايد از اين پس هر روز در انتظار يك حادثه‌ امنيتي عليه خود بنشيند.
شهادت عماد مغنيه موقعيت امنيتي و اجتماعي حزب الله در لبنان را ارتقاء مي‌دهد. بسياري از تحليلگران منطقه‌اي ترور عماد مغنيه را محصول همكاري اطلاعاتي يك جريان لبناني و يك نهاد اطلاعاتي عربي با سازمان اطلاعاتي اسرائيل دانسته و بدون اين همكاري وقوع اين حادثه را عملي نمي‌دانند.در واقع اينك حزب الله لبنان مي‌تواند روند همكاري اطلاعاتي ميان مثلث لبناني، عربي و اسرائيلي را افشا كند و فشار خود را براي از هم پاشيدن اين ائتلاف شدت ببخشد.
شهادت عماد مغنيه موفقيت اجتماعي حزب الله لبنان را در داخل تحكيم مي‌كند. امروز لبناني‌ها در برابر فشاري كه غرب براي تضعيف مقاومت انگشت اشاره را به سمت سوريه در جريان پرونده ترور رفيق حريري - نخست وزير فقيد لبنان- مي‌برد، سوال مي كنند اگر كاسه‌اي زير نيم كاسه نيست چرا غرب در برابر ترور حاج رضوان واكنش نشان نمي‌دهد و حتي وقيحانه با دست‌هاي خونين اسرائيل همراهي مي‌كند.
نكته مهم ديگري كه در ماجراي ترور چهره‌ي دلاور حزب الله وجود دارد، امتناع مقاومت از كشيده شدن به درگيري‌هاي داخلي است. حزب الله لبنان در طول 18 ماه پس از پيروزي بزرگ خود عليه رژيم صهيونيستي مي‌توانست عليه دست‌هايي كه در جنگ با اسرائيلي‌ها هماهنگ بودند اقامه دعوا كند و حتي با توجه به اقتدار نظامي خود به تعقيب آنان بپردازند ولي اين كار را نكرد و به جاي آن از استقرار « دولت وحدت ملي» سخن گفت و براي رسيدن به دولت فراگير صرفا به روش‌هاي مدني روي آورد و حتي در اين راه شهدايي را تقديم كرد.
شهادت احمد محمود در چهلمين روز اعتصاب خياباني، شهادت دو عضو حزب الله در بعلبك ، شهادت حدود 10 تن از شيعيان در جريان تظاهراتي كه مردم ضاحيه - منطقه شيعه نشين بيروت - عليه قطع متوالي برق و ناكارآمدي دولت در تامين برق بر پا كرده بودند نمونه هايي از قربانياني بود كه مقاومت لبنان براي استقرار ثبات و آرامش در لبنان واكنشي از خود نشان نداد. اين در حالي است كه نيروهاي سمير جعجع- موسوم به قواة اللبنانيه- كه بقاياي فالانژهاي درگير در جنگ‌هاي 15 ساله داخلي لبنان - 1355 تا 1370 - مي‌باشند و نيروهاي وليد جنبلاط و شبه نظاميان جريان المستقبل تلاش فراواني كردند تا حزب الله و ساير نيروهاي مقاومت را به جنگ داخلي بكشانند.
بعضي از تحليلگران سياسي معتقدند جريان اردوگاه نهر البارد كه حدود 4 ماه به دراز كشيد با هدف درگير كردن حزب الله به راه افتاد. نيروهاي مرتبط با آمريكا گمان مي‌كردند با تحريك سني‌هاي نهر البارد و انتساب همه 25000 فلسطيني مستقر در اين اردوگاه به القاعده، حزب‌الله را وادار به مواجهه مي نمايند و آنگاه اردوگاه‌هاي فلسطيني برج البراجنه و سه اردوگاه ديگر را به مواجهه با حزب‌الله مي‌كشاند و از اين طريق جنگ شيعه و سني راه مي‌افتد. حزب‌الله در اين ماجرا همت خود را مصروف حل بحران اردوگاه فلسطيني‌ها و كاهش تلفات ارتش لبنان و نيروهاي فلسطيني كرد و سبب ارتقاء موقعيت مقاومت در ميان ارتش لبنان و فلسطيني‌ها گرديد.
حزب‌الله لبنان با شهادت عماد مغنيه اگرچه يك نيروي موثر و كاركشته را از دست داده است ولي عواطف ملت‌هاي منطقه را كه تحت تبليغات مداوم قرار گرفته و نسبت به اهداف حزب‌الله در اصرار خود به حفظ سلاح دچار اندكي ترديد شده بودند، به سمت خود جلب كرد در واقع اين ترور اثبات كرد كه اسلحه حزب‌الله نه تنها يك تهديد امنيتي عليه جبهه لبناني _ عربي نيست بلكه نياز مبرم لبنان براي حفظ ثبات مي‌باشد.
منابع سلسله مقالات شهید عماد مغنیه :
سایت خبری تحلیلی فرهنگ انقلاب اسلامی
خبرگزاری فارس
واحد مرکزی خبر
مرکز اطلاع رسانی فلسطین
رجا نیوز
شیعه نیوز
ايرنا
سایت الف
سايت مقاومت
پرس تی ی بیروت
انصار نیوز
سایت ۴ دیپلمات
جهان
خبرگزاری ایسنا
www.aviny.com
www.hamshahrionline.ir
www.ebtekarnews.com
www.farhangnews.ir
www.farhangnews.ir
www.shia-online.ir
www.irdiplomacy.ir





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.