میوه هایی که سلامتی بدن را تضمین می کنند

یک رژیم غذایی سالم رژیمی است که از طریق تامین نیازهای تغذیه‌ای بدن با سطح کالری مناسب، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد و به ارتقاء سطح سلامت کمک می‌کند. این رژیم غذایی بر مصرف میوه‌ها تاکید می‌کند، در ادامه با میوه هایی آشنا می شوید که خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش میدهند.
دوشنبه، 26 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
میوه هایی که سلامتی بدن را تضمین می کنند
مصرف منظم میوه برای سلامتی بدن مفید می باشد با این وجود، تمام میوه ها مثل هم نیستند و بعضی از آنها فواید و خواص بیشتری برای بدن دارند. در این مقاله به چند مورد از آنها اشاره شده است که با گنجاندن این میوه ها در رژیم غذایی روزانه خود می‌توانید زندگی سالم‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشید:


گریپ فروت

گریپ فروت یکی از پر ویتامین ترین مرکبات دنیا محسوب می شود. علاوه بر داشتن مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی، به کاهش وزن کمک کرده و مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد.

در یک مطالعه بر روی 91 نفر مشخص شد کسانی که هر روز نصف گریپ فروت تازه را قبل از وعده های غذایی مصرف کرده اند، کاهش وزن بیشتری داشته و بیشتر لاغر شده اند.

در همان مطالعه مشخص شد که این افراد کاهش قابل توجهی در میزان انسولین و مقاومت به انسولین داشته اند.

همچنین مصرف گریپ فروت برای کاهش کلسترول خون بالا و درمان سنگ کلیه نیز مفید می باشد.1


آناناس

در میان میوه های گرمسیری، آناناس یکی از بهترین ها محسوب می شود. یک فنجان آناناس 131 درصد ویتامین C و 76 درصد منگنز مورد نیاز بدن را تامین می کند.

آناناس حاوی مقادیر بالای بروملائین است که خواص ضد التهابی داشته و توانایی بالایی در هضم پروتئین دارد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که بروملائین ممکن است خطر ابتلا به سرطان و تومور را کاهش دهد.1


بلوبری

بلوبری یا زغال اخته آبی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، فیبر، ویتامین C، ویتامین K و منگنز می باشد. اعتقاد بر این است که بلوبری بالاترین مقدار آنتی اکسیدان را در میان میوه ها دارد.

آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و آلزایمر را کاهش می دهند.

علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری ممکن است اثر محافظتی روی مغز شما داشته باشند، برخی تحقیقات اولیه نشان داده که خوردن بلوبری باعث تقویت حافظه بزرگسالان می شود.

بلوبری همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با افزایش تعداد سلول های کشنده طبیعی خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو و بیماری های ویروسی را کاهش می دهد.1


انبه

انبه ها یکی از سالم ترین و غنی ترین منابع ویتامین C و فیبر در میان میوه ها شناخته می شود. علاوه بر این، انبه خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد که خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

در مطالعات حیوانی، مشخص شده انبه حاوی ترکیبات گیاهی است که خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند.1


هندوانه

هندوانه یکی از آبدار ترین و مقوی ترین میوه های جهان است که سرشار از ویتامین A، ویتامین C و آنتی اکسیدان های مهم از جمله لیکوپن، کاروتنوئید و کیوکوربتاسین E می باشد.

برخی از آنتی اکسیدان های هندوانه خواص ضد سرطانی دارند؛ لیکوپن موجود در هندوانه خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش را کاهش می دهد در حالی که کیوکوربتاسین E احتمال ابتلا به تومور را از بین می برد.

استفاده از غذا های غنی از لیکوپن می تواند با کاهش کلسترول و فشار خون بالا به سلامت قلب کمک کند.1


زیتون

زیتون منبع خوبی از ویتامین E، آهن، مس، کلسیم و آنتی اکسیدان هاست. مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در زیتون خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آسیب کبدی و بیماری های التهابی را کاهش می دهند.

همانند آوکادو، زیتون حاوی مقادیر بالای اولئیک اسید است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که برخی از ترکیبات گیاهی موجود در زیتون خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند.1


تمشک ایرانی

تمشک یکی دیگر از سالم ترین میوه های جهان است که حاوی مقادیر بالای ویتامین C، ویتامین K، منگنز، فیبر و آنتی اکسیدان هاست.

آنتی اکسیدان های موجود در تمشک باعث کاهش التهاب بدن شده و با جلوگیری از پیری شریان ها خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را از بین می برند.1


پرتقال

پرتقال یکی از محبوب ترین و مغذی ترین میوه های جهان است. این میوه آبدار و خوشمزه حاوی مقادیر بالای تیامین، فولات، ویتامین C، پتاسیم، فلاونوئید ها، کاروتنوئید ها و اسید سیتریک می باشد.

اسید سیتریک موجود در پرتقال خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.

مقادیر بالای ویتامین C و اسید سیتریک موجود در پرتقال به جذب بیشتر آهن از مواد غذایی کمک کرده و خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می دهند.1


انگور قرمز و بنفش

انگور (به ویژه انگور قرمز و بنفش) به عنوان یکی از بهترین و پرخاصیت ترین میوه های جهان شناخته می شود که حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست.

آنتوسیانین و رزوراترول موجود در انگور هر دو به عنوان ضد التهاب های گیاهی قوی شناخته می شوند.

همچنین مطالعات نشان می دهد که ترکیبات گیاهی موجود در انگور ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های چشمی، درد مفاصل و زوال عقل را کاهش دهند.1


گواوا

گواوا یکی از مقوی ترین و پرخاصیت ترین میوه های جهان است که سرشار از فیبر، ویتامین A، فولات، ویتامین C، پتاسیم، مس و منگنز می باشد.

مطالعات نشان داده که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در گواوا خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو و بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

گواوا از منابع عالی پکتین است که به بهبود هضم غذا کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.1


گیلاس

گیلاس یکی از پرخاصیت ترین میوه های جهان و غنی از ویتامین C، پتاسیم، فیبر و آنتی اکسیدان هایی از جمله آنتوسیانین ها و کاروتنوئید هاست که باعث کاهش التهاب شده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

یکی دیگر از مزایای چشمگیر گیلاس، محتوای ملاتونین موجود در آن است؛ ملاتونین هورمونی است که هنگام خواب به مغز سیگنال می فرستد و این می تواند برای درمان بی خوابی شبانه و سایر اختلالات خواب مفید باشد.

یک مطالعه نشان داده که محتوای ملاتونین موجود در آب گیلاس باعث افزایش زمان خواب و کیفیت خواب می شود.1


لیمو ترش

لیمو ترش یکی از سالم ترین انواع مرکبات و حاوی مقادیر بسیار بالای ویتامین C می باشد. لیمو ترش به کاهش چربی خون و فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را بهبود می بخشد.

برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که ترکیبات گیاهی موجود در لیمو ترش می توانند به لاغری و کاهش وزن کمک کنند.

مطالعات دیگر نشان می دهد که اسید سیتریک موجود در آب لیمو ترش تازه برای درمان سنگ کلیه مفید است.1


سیب

یک ضرب المثل قدیمی می گوید: “با خوردن روزانه ۱ عدد سیب هرگز نیازی به پزشک ندارید. ” سیب سرشار از پکتین است که کلسترول خون (LDL) را پایین می آورد. خوردن روزانه ۲ عدد سیب، کلسترول خون را بیش از ۱۶ درصد کاهش می دهد. سیب با داشتن فیبر زیاد، به افراد دیابتی کمک می کند تا قند خون خود را تنظیم کنند. همچنین سیب از افزایش یا افت ناگهانی قند خون جلوگیری می کند. ویتامین C موجود در سیب به نوع سیب بستگی دارد. اکثر آنها مقادیر فراوانی ویتامین C دارند. سیب سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. یک سیب متوسط با هسته و پوست ۸۰ کالری انرژی دارد. بهتر است سیب را با پوست بخورید اما سعی کنید دانه های سیب را نخورید. زیرا هر کدام، حاوی مقادیر کمی سیانید است. این ماده از درخت وارد سیب می شود تا با آن دانه هایش را پراکنده کند. بدن انسان و حیواناتی که این دانه ها را بخورند، آنها را دفع می کند. اما باید مراقب دانه های سیب له شده بود و آنها را نخورد. خوردن سیب حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر را برای بدن شما تامین می کند و این در حالیست که رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند خطر بیماری قلبی را پایین بیاورد.2


توت فرنگی

طبق آخرین تجزیه علمی که از توت فرنگی کرده اند معلوم شده است که توت فرنگی دارای مقدار قابل توجهی پروتئین، چربی، سلولز و مواد روغنی، آهک و آهن و املاح حل شدنی می باشد. بین املاح معدنی موجود در توت فرنگی باید از کلسیم، فسفر، سدیم، منیزیم، سیلیس، آهن، گوگرد، بروم و ید نام ببریم. توت فرنگی دارای ویتامین های B و C و K می باشد. حتی مقدار ویتامین C توت فرنگی زیادتر از مقدار ویتامین C لیموی ترش است. آنچه توت فرنگی دارد به این میوه خاصیت تقویت کننده و مغذی و تصفیه کننده خون و ادرارآور و ترمیم کننده املاح معدنی بدن و قلیا کننده خون داده است. برای دفاع بدن، در مقابل میکروبها و سموم، میوه ای مفید است، برای منظم کردن اعمال کبد موثر است و فشار خون را به حد معتدل نگه می دارد و برای اشخاصی که مرض قند دارند مصرف آن مفید است.2


زغال اخته

زغال اخته بیشتر از آنکه میوه ای مرسوم باشد، میوه نوبرانه و هوسانه است که در اواخر تابستان در مغازه ها دیده می شود. زغال اخته اغلب به فرم توده ای در جنگل ها و مرداب ها و نقاط مرتفع تا کم ارتفاع رشد می کند. محل عمده پرورش زغال اخته در ایران، استان قزوین و در مناطق شمالی این استان در بخش های رودبار و رودبار الموت است. درخت زغال اخته از نیمه های اسفند شکوفه می دهد و قریب ۲ ماه دارای شکوفه است. این میوه دارای رنگی قرمز و بسیار ترش است. هنگامی که کاملا می رسد به رنگ سیاه و شیرین تبدیل می شود و کاربرد آن در صنایع غذایی و شکلات سازی، لواشک و … است. زغال اخته دارای ویتامین C و B است و مقدار زیادی آهن، کلسیم و منیزیم دارد. زغال اخته حاوی بیش از ۱۰ درصد تانن، قند، پکتین، اسیدهای آلی و رنگدانه است. این میوه خوشمزه کم کالری است و باعث اضافه وزن نمی شود. قند فروکتوز و گلوگز زغال اخته کم است. مصرف آن برای افراد چاق و بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی کند. همچنین این میوه منبع خوبی برای فیبر است. مصرف زغال اخته به کاهش بیماری های قلبی کمک می کند. زغال اخته به کاهش سطح کلسترول نیز کمک می کند. زغال اخته جزو میوه هایی است که از بروز عفونت جلوگیری می کند.2


آووکادو

این میوه خواص فراوانی دارد. آووکادو سرشار از فیبر خوراکی، ویتامین K و اسید فولیک (فولات) است. این میوه دو برابر موز پتاسیم دارد و به این ترتیب به سلامت قلب کمک می‌کند. همچنین خواص ضد التهابی دارد. البته با وجود تمام این مزایا آووکادو نباید هر روز خورده شود چون می‌تواند موجب بروز حساسیت غذایی شود و بنابراین بهتر است که به شکل متنوع در رژیم غذایی گنجانده شود.3


گوجه فرنگی

گوجه یک منبع خوراکی سرشار از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، فیبر و مواد معدنی است. همچنین منبع غنی از ماده‌ای موسوم به لیکوپن است که از پوست در برابر تشعشعات UV حفاظت می‌کند و برای مقابله با مشکلات پروستات نیز مفید است. ذخیره ویتامین A موجود در گوجه فرنگی تاثیر ترکیبات سرطان‌زا را کاهش داده و برای حفاظت در برابر سرطان ریه مفید است. گوجه فرنگی همچنین با پیشگیری از یبوست و اسهال، دستگاه گوارش را سالم نگه می‌دارد.3


کیوی

کیوی میوه‌ای آبدار و خوشمزه‌ است که منبع غنی از ویتامین C محسوب می‌شود و به همین دلیل به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و برای از بین بردن مولکول‌های آزاد که عامل التهاب و سرطان هستند، کاربرد دارد. کیوی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و سرشار از فیبر خوراکی است که در پیشگیری از چندین بیماری نقش دارد. این میوه در عین حال به کاهش وزن کمک می‌کند و اغلب برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.3


نارگیل

نارگیل هم به یک "خوردنی فوق‌العاده" معروف است و تقریبا می‌تواند نیاز روزانه بدن به تمام ریزمغذی‌های ضروری را تامین کند. نارگیل حاوی "لوریک اسید" است که یک چربی اشباع شده محسوب‌ می‌شود و سطح کلسترول "بد" را در بدن کاهش می‌دهد و همچنین به پاکسازی عروق و سلامت آنها کمک می‌کند. این میوه در عین حال سرشار از الکترولیت‌ها، آنزیم‌ها و املاح معدنی است که به بهبود گوارش و تقویت سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.3

پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.mag.farzand.net
3.www.jadidtarin.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.