تعادل کار و زندگي

اگر شخصيت خود را با فعاليت هاي شغلي خويش مي سنجيد ، پس وقتي کار نمي کنيد فاقد شخصيت هستيد . امروزه يکي از بزرگترين گرفتاري ها فرهنگ مشغول بودن است . مشکل اصلي در اين فرهنگ اين است که مشغوليت ، کار واقعي را پنهان مي کند . اعتياد به کار برخي از افراد ، فرار از زندگي از طريق کار است . اين رفتاري است که مي تواند باعث تضعيف اثربخشي ، رنجاندن خانواده و تحليل سلامتي شود .
پنجشنبه، 1 بهمن 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تعادل کار و زندگي
تعادل کار و زندگي
تعادل کار و زندگي






اگر شخصيت خود را با فعاليت هاي شغلي خويش مي سنجيد ، پس وقتي کار نمي کنيد فاقد شخصيت هستيد . امروزه يکي از بزرگترين گرفتاري ها فرهنگ مشغول بودن است . مشکل اصلي در اين فرهنگ اين است که مشغوليت ، کار واقعي را پنهان مي کند .
اعتياد به کار برخي از افراد ، فرار از زندگي از طريق کار است . اين رفتاري است که مي تواند باعث تضعيف اثربخشي ، رنجاندن خانواده و تحليل سلامتي شود .
سعي کنيد وفاداري را با بردگي اشتباه نگيريد . شما مي توانيد ضمن پايبند بودن به وظايف حرفه اي از استقلال شخصيت خود نيز حراست کنيد .

نکات کليدي براي برقراري تعادل کار و زندگي :

ـ توجه کردن به سخنان خود
ـ درک مسائل احساسي ( عاطفي )
ـ اهميت و توجه به خانواده
ـ زماني براي اوقات فراغت
ـ ساده زندگي کردن
ـ مرتب کردن محيط کار
-ايجاد تغيير
-کنترل فشار رواني

توجه کردن به سخنان خود :

مهم ترين مکالماتي که در زندگي داريد ، آنهايي اند که با خودتان داريد . گوش دادن به آنچه به خودتان مي گوييد مهم است . به جملات محدود کننده « من نمي توانم » و تاييدات « بله و اما » توجه کنيد . نگرش ذهني « من مي توانم » را تقويت کنيد و سعي کنيد صحبت کردن با خودتان را با استفاده از زبان مثبت تمرين کنيد .

درک مسائل احساسي (عاطفي ) :

هر رو زماني را براي افکار و احساساتتان در نظر بگيريد . اين کار به شما بينش مي دهد . احساسات پيام هايي هستند که مي توانيد آنها را بخوانيد و از آنها براي کمک به خودتان جهت رسيدن به شادي ها و موفقيت هاي بزرگ تر بياموزيد .

اهميت و توجه به خانواده :

خانواده، والدين و دوستان خود را به عنوان زيربنا ببينيد . به ياد داشته باشيد که حمايت آنها به شما در موفقيت هايتان کمک مي کند . مراقب باشيد که خانواده تان و صرف زماني براي آنان را فراموش نکنيد و در حل مشکلات به آنان کمک کنيد .اگر به طور دائم کار را در درجه نخست اهميت قرار دهيد ، در ارتباط با خانواده خود دچار مشکل مي شويد .

اختصاص دادن زماني براي اوقات فراغت :

آيا زماني را براي اوقات فراغت و فعاليت هاي مورد نظرتان اختصاص مي دهيد ؟ شما درصورت بي توجهي به اوقات فراغت خود هزينه اي را خواهيد پرداخت که شامل فشار رواني ، خستگي بيشتر به خطر افتادن سلامتي و روابط آسيب ديده مي باشد .

استفاده کارآمد از زمان :

گاهي اوقات ، تعادل ضعيف بين کار و زندگي علامتي از مديريت ضعيف زمان است . بدانيد که زمان ارزشمند ترين منبع است . توانايي شما براي ذخيره يا تلف کردن تعيين مي کند که تا چه حد بين کار و زندگي تان تعادل مناسبي برقرار کرده ايد .

ساده زندگي کردن :

موفقيت به طور سنتي به عنوان پول و دارايي بيشتر و بيشتر ، داشتن خودرو شيک تر و يک شغل با مسئوليت هاي بيشتر تعريف شده است . يقين داشته باشيد که داشتن هرچيزي بيشتر از اندازه مي تواند زندگي را تا حد زيادي آشفته کند و باعث گرفتاري ، تعهد بيشتر و در نهايت از پا درآمدن شما شود . پس سعي کنيد از دور شدن از ارزش هاي راستين خود اجتناب کنيد و بر روي امر بسيار مهم سادگي تمرکز کنيد .

مرتب کردن محيط کار :

نظم بخشي به محيط کار باعث شفافيت ذهني و تمرکز هوشمندانه تر فرد مي شود.وي را قادر به برخورد بهتر با بار کاري بيشتر مي کند . هر هفته زماني را براي مرتب کردن دفترکار خود اختصاص دهيد . فضاي روي ميز شما فقط بايد به اسناد و مدارک مربوط به فعاليت هاي جاري با اولويت بالا اختصاص داده شود .
اين نکته را از ياد نبريد که در زندگي شما هيچ چيز ارزشمندتر از شادماني و آرامش و رضايت خاطر نيست و در واقع کار و تلاش طاقت فرسا براي دستيابي به اين موهبت هاست . به هرحال هرگاه از جاده ي اعتدال منحرف شويد و در فعاليت هاي شغلي خود طريق افراط را درپيش گيريد . ترديد نکنيد که يک قرباني تمام عيار هستيد .
منبع:ماهنامه ي بين المللي هنر پارسي ،شماره17




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.