همه چیز راجع به فشار خون بالا در بارداری

فشار خون در بارداری به چه علتی ایجاد می‌شود و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد؟ فشار خون به طور کلی به وضعیتی گفته می‌شود که در آن دستگاه فشارسنج عددی بالای 130 روی 80 را نشان دهد. عوامل مختلفی از نوع تغذیه گرفته تا سبک زندگی می‌توانند روی افزایش فشار خون در دوران بارداری تأثیرگذار باشند.
شنبه، 21 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به فشار خون بالا در بارداری

 فشار خون بالا در بارداری

 بسیاری از مادران در دوران بارداری خود متوجه تغییراتی در سیستم بدن خود می شوند که بسیاری از آنها طبیعی و بعضی نیز می تواند نشانه عارضه خطرناکی باشند. یکی از عواملی که ممکن است بسیاری با آن مواجه شوند ورم بدن است. حتی بانوان باردار ی که در سلامت کامل بسر می برند نیز احتمال دارد دچار ورم شوند، اما بعضی مواقع تورم می‌تواند نشانه مشکل خطرناکی مانند فشار خون بالا یا پره‌اکلامپسی باشد. 

مشکل فشار خون بالا یا پره‌اکلامپسی معمولا بدلیل خوب عمل نکردن جفت به وجود می‌آید و درصورتی‌که درمان نشود، می‌تواند برای شما و فرزندتان مشکلاتی ایجاد کند. معمولا این بیماری در نیمه دوم بارداری یعنی بعد از هفته ۲۰ بارداری اتفاق می‌افتد. ولی در سه‌ماهه سوم بارداری و بعد از رسیدن به هفته ۲۷ بارداری احتمال ابتلا به آن بیشتر خواهد شد.1
 

انواع فشار خون در دوره‌ی بارداری

 
فشار خون مزمن
گاهی‌اوقات ممکن است زنان قبل از بارداری فشار خون بالا داشته باشند. به این نوع فشار خون، فشار خون مزمن می‌گویند که معمولا با داروهای فشار خون درمان می‌شود. علاوه بر این، پزشکان فشار خون بالایی را که در بیست هفته‌ی اول بارداری بروز می‌کند به عنوان فشار خون مزمن در نظر می‌گیرند.
 
فشار خون بارداری
این مشکل از هفته‌ی بیستم به بعد بارداری شروع، و معمولا پس از زایمان برطرف می‌شود و شایع‌ترین عارضه‌ی آن القای درد زایمان است. اگر این بیماری قبل از هفته‌ی سی‌ام تشخیص داده نشود، احتمال بروز پری‌اکلامپسی بیشتر می‌شود.
 
فشار خون مزمن به همراه پری‌اکلامپسی
نوع دیگری از فشار خون مزمن، زمانی است که زن قبل از بارداری فشار خون داشته باشد و بعد از بارداری در ادرارش پروتئین دیده شود یا در دوران بارداری خود با عوارض دیگری روبه‌رو شود.3
 

علائم فشار خون بالا در بارداری

بسیاری از زنانی که در دوران بارداری فشار خون بالا دارند نشانه‌ای ندارند و به همین دلیل است که توصیه می‌شود به طور منظم فشار خون خود را نزد پزشک یا ماما در دوران بارداری اندازه‌گیری کنید. آزمایش ادرار برای تشخیص پره‌اکلامپسی از روی پروتئین ادرار هم بسیار مهم است.

با این حال، یک سری نشانه‌هایی وجود دارد که باید خیلی مراقب آن‌ها باشید چون می‌توانند نشانه‌های پره‌اکلامپسی باشند. در صورتی که هرکدام از این نشانه‌ها را داشتید باید به طور اورژانسی به پزشک یا ماما مراجعه کنید تا فشار خون و تست ادرار شما از نظر وجود پروتئین بررسی شود. این نشانه‌ها عبارتند از:
سردرد شدیدی که از بین نمی‌رود.

مشکلات بینایی، مانند تاری دید یا دیدن نقاط نورانی جلوی چشم

درد شکم یا معده. درد مربوط به پره‌اکلامپسی معمولاً در بخش بالایی شکم، دقیقاً زیر دنده‌ها، و به خصوص در سمت راست ظاهر می‌شود.

استفراغ دیرهنگام در بارداری (نه تهوع صبحگاهی اوایل بارداری)

تورم یا پف کردن ناگهانی دست‌ها، پاها یا صورت.

خیلی نمی‌توانید تحرک جنینتان را حس کنید.

احساس کسالت
 
توجه
تورم یا پف کردن پاها، دست‌ها و صورت (اِدِم) در بارداری‌های طبیعی امری رایج است یعنی اکثر زنانی که این نشانه را دارند، دچار پره‌اکلامپسی نیستند اما چنین حالتی در پره‌اکلامپسی شدیدتر می‌شود. بنابراین در صورت تشدید تورم دست‌ها، صورت یا پاها سریعاً به پزشک یا ماما مراجعه کنید.2
 

پیامدهای بالا رفتن فشار خون در بارداری

بسیاری از افراد در مورد پیامدهای افزایش فشار خون در این دوران اطلاعات چندانی ندارند. همین امر ممکن است باعث شود که آن‌ها این مسئله را جدی نگیرند و با مشکلات زیادی در این باره مواجه شوند. ما در ادامه به مهم‌ترین پیامدهای افزایش فشار خون در حاملگی اشاره کرده‌ایم.
 
کاهش جریان خون به سمت جفت
جنین در دوران بارداری از طریق جفت تغذیه می‌شود. در واقع مواد غذایی موجود در خون مادر ابتدا از جفت رد شده و از این طریق به کودک می‌رسند. در شرایطی که فشار خون مادر بالا باشد جریان خون به سمت جفت کاهش می‌یابد.

همین امر باعث می‌شود که جنین مواد غذایی و اکسیژن کمتری دریافت کنند. همین مسئله می‌تواند به مشکلاتی نظیر ایجاد تأخیر در رشد کودک، زایمان زودرس و تولد کودک با نقایص جسمانی نظیر مشکلات تنفسی منجر شود.
 
خونریزی و افتادگی جفت
فشار خون بالا در بارداری می‌تواند باعث شود که جفت پیش از موعد زایمان از دیواره رحم جدا شود. این مسئله اغلب به خونریزی شدید می‌انجامد و می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازد.
 
آسیب دیدن سایر ارگان‌های بدن مادر
اگر فشار خون مادر دوران بارداری بسیار بالا باشد و این مسئله در عین حال تشخیص داده نشود یا تحت کنترل قرار نگیرد می‌تواند به وارد شدن صدمات جدی به اندام‌های مختلف بدن نظیر مغز، قلب، ریه، کبد و کلیه منجر شود و در موارد بسیار شدید حتی می‌تواند حیات مادر را به خطر بیاندازد. در نتیجه کنترل آن از اهمیت بسیار جدی برخوردار است.
 
بروز زایمان زودرس
گاهی اوقات به دلیل اینکه وضعیت مادر شرایط اضطراری قرار گرفته و فشار خون ممکن است منجر به ایجاد صدمات جدی به او شود پزشک دستور سزارین پیش از موعد را می‌دهد که این مسئله منجر به تولد نوزادان نارس می‌شود.
 

درمان فشار خون بالا در بارداری

بعضی از روش های سنتی درمان فشار خون می توانند باعث بروز مشکلاتی در زنان حامله شوند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، مصرف داروهای زیر برای درمان فشار خون در هنگام بارداری ممنوع است.

مهار کننده های ACE (آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین)

مهار کننده های رنین

دارو های مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین

این داروها در حالت معمول از طریق جریان خون به بدن جنین در حال رشد می رسند و می توانند اثرات مخربی بر سلامتی جنین بگذارند. هم چنین این داروها می تواند باعث رقیق شدن خون شوند و در نتیجه توانایی مادر برای حمل بچه کم می شود.

متیل دوپا و لابتولول هر دو داروهایی هستند که برای کنترل فشار خون بالا در بارداری قابل استفاده هستند و هیچ خطری ندارند.

انجام سونوگرافی در دوران بارداری به پزشک کمک می‌کند از سالم بودن و رشد نرمال جنین اطمینان حاصل کند. داروها هم بر اساس نوع و شدت فشار خون شما تجویز می‌شود. به عنوان مثال افرادی با فشار خون پایین احتمالاً نیازی به مصرف دارو ندارند اما پزشک از آن‌ها می‌خواهد هنگام بلند شدن برای جلوگیری از سقوط حتماً احتیاط را رعایت کنند.

در موارد شدیدتر نیاز است که:

مایعات و به خصوص آب بیش‌تری بنوشید.

جوراب‌های فشارنده‌ی طبی بپوشید.

نمک بیش‌تری مصرف کنید.

کمتر بایستید.

وقتی می‌ایستید به طور متناوب استراحت کنید.2
 

پیشگیری از فشار خون بالا در دوران بارداری

دلایل خطرناک و رایج فشار خون بالا، مانند چاقی و سابقه‌ی فشار خون بالا را می‌توان از طریق رژیم غذایی و ورزش کاهش داد. البته در دوران بارداری، افزایش وزن اجتناب‌ناپذیر است. توصیه می‌شود زنان باردار با پزشک خود مشورت کنند تا بدانند چه میزان اضافه وزن طبیعی است.

رژیم‌های غذایی برای زنان باردار در هر فرد متفاوت است. با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا با توجه به قد و وزن‌تان برای شما برنامه‌ی تغذیه مناسب بنویسد.

مؤسسه‌ی ملی قلب، ریه و خون تأکید می‌کند برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا باید تمام اقدامات لازم را انجام دهید. باید از سیگار و الکل، که هر دو فشار خون را بالا می‌برند، دوری کنید.

بارداری باعث تغییر هورمون‌ها و تغییرات روانی و جسمی می‌شود. این تغییرات می‌تواند موجب استرس زن باردار شوند که به نوبه‌ی خود می‌تواند کنترل فشار خون بالا را دشوار‌تر کند. روش‌های کاهش استرس مانند یوگا و مراقبه را امتحان کنید.3

پینوشتها
1.www.niniplus.com
2.www.drakhosravi.com
3.www.chetor.com
4.www.honarehzendegi.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما